Upplever ni samma som jag, stallägare?

Viljan att pruta lär knappast förändras med stallhyran, men nog är det billigt.

Sant, men man kan försöka sålla bort de värsta snåljåparna med att höja priset.
Jag spånar vidare;
Det finns de hästägare som endast har råd med förvaring, samt de som bara vill förvara. De kan säkert hitta stall för sådant.
En aktiv stallägare bör hitta hyresgäster som kan betala den summa som verksamheten kräver. Stallägare bör sträva efter att få ihop ett eget kapital. Då finns det kapital att använda om något oplanerat händer. Bäst för alla parter.
Lika otäckt är det för en stallägare att ha en hyresgäst utan besparingar, som för en hyresgäst att vara inackorderad hos en stallägare utan kapital.
 
Sant, men man kan försöka sålla bort de värsta snåljåparna med att höja priset.
Jag spånar vidare;
Det finns de hästägare som endast har råd med förvaring, samt de som bara vill förvara. De kan säkert hitta stall för sådant.
En aktiv stallägare bör hitta hyresgäster som kan betala den summa som verksamheten kräver. Stallägare bör sträva efter att få ihop ett eget kapital. Då finns det kapital att använda om något oplanerat händer. Bäst för alla parter.
Lika otäckt är det för en stallägare att ha en hyresgäst utan besparingar, som för en hyresgäst att vara inackorderad hos en stallägare utan kapital.
Jag tvlvar på att det går att få bort snåljåpar enom att höja hyran. De värsta snåljåparna jag stött på har dessutom gott ställt. De man vill undvika är de som inte har realistiska uppfattnignar om sin ekonomi och vad den tål för stallhyra/hästkostnad.
 
Vi hade fullservice här hemma förr med samma resultat som för TS.
Det funkade inte för oss heller och vi tog beslutet att göra om till halv kollektivt = hästarna tas ut morgon, får frukost, får vatten, får lunch vardagar. Helger ingår lunch och kvällsfodringar och hela anläggningen underhålls av oss. Resterande pass delar hyrsegästerna på själva samt de får betala för det som de använder i form av foder och strö.

När vi gjorde detta försvann de lata snåljåparna och kvar har vi de som är engagerade i sina djur och som ställer upp för varandra. Foder och strö betalar de för själva och då ser de hur dyrt det faktiskt är, vilket känns bättre för det har blivit betydligt mindre gnäll över kostnader hit och dit.
 
Jag tar in hästarna när det blir mörkt, vilket också står i mitt kontrakt. När det är som mörkast betyder det att vi börjar släppa in hästarna redan vid 15.30. Det handlar inte alls om att hästarna är mörkrädda, utan det är mest en säkerhetsgrej för våran egen del. Att kunna se när vi arbetar.

Nu har jag aldrig varit med om någon som gnällt över att vi tagit in för tidigt, de flesta kommer vid femsextiden och rider, och uppskattar att hästarna kommit in, ätit upp och torkat.

Nej, jag har aldrig mött en mörkrädd häst, det var snarare vissa av de andra hästägarna som var det, men jag förstår din poäng och dina inackorderades behov. Men gällande säkerhetsaspekten så går det att ordna med ändamålsenlig belysning så man kan jobba säkert även i mörker.
 
En kontrafråga till alla stallägare: jag står i världens bästa stall och får ofta massa saker "gratis" på köpet, såsom dressyrträningar (privatlektioner av stallägaren lite då och då, hon är utbildad ridlärare och tävlat svår dressyr), hjälp med hantering (hästen krånglar med något, hon hjälper mig, duktig på NH/att läsa hästar), erbjöd sig nu att hjälpa mig klippa min häst, jag får följa med gratis till ridhus/veterinär om det finns plats i transporten och liknande.

Försöker hjälpa till tillbaka genom att ta några insläpp när hon jobbar sent och passa hovslagare och annat. Förra året blev det en stor julkorg. Rider med hennes barn en del och det kan väl eventuellt räknas som "barnpassning" - hen får annars inte vara ensam i stallet.

När jag frågar vad hon vill ha för det får jag aldrig ett bra svar. Skickade med extra pengar på stallhyran en månad men blev direkt motsagd att det skulle jag inte göra.

Alltså; vad skulle ni uppskatta om en hyresgäst gjorde? Min plan för i år är stor julkorg samt presentkort någonstans.
 
Alltså; vad skulle ni uppskatta om en hyresgäst gjorde? Min plan för i år är stor julkorg samt presentkort någonstans.

Det tycker jag absolut du kan ge.

Sedan är det nog uppskattat att tex hoppa in och hjälpa där/om det behövs med alla möjliga sysslor på gården om man får så mycket hjälp. Ge och ta brukar fungera mycket bra :)
 
@Dandylinn :)

Jag försöker hjälpa till där jag kan, mockat hagar och sånt. Annars är jag ju helinackorderad så det mesta är oftast klart när jag kommer till stallet... :o
 
En kontrafråga till alla stallägare: jag står i världens bästa stall och får ofta massa saker "gratis" på köpet, såsom dressyrträningar (privatlektioner av stallägaren lite då och då, hon är utbildad ridlärare och tävlat svår dressyr), hjälp med hantering (hästen krånglar med något, hon hjälper mig, duktig på NH/att läsa hästar), erbjöd sig nu att hjälpa mig klippa min häst, jag får följa med gratis till ridhus/veterinär om det finns plats i transporten och liknande.

Försöker hjälpa till tillbaka genom att ta några insläpp när hon jobbar sent och passa hovslagare och annat. Förra året blev det en stor julkorg. Rider med hennes barn en del och det kan väl eventuellt räknas som "barnpassning" - hen får annars inte vara ensam i stallet.

När jag frågar vad hon vill ha för det får jag aldrig ett bra svar. Skickade med extra pengar på stallhyran en månad men blev direkt motsagd att det skulle jag inte göra.

Alltså; vad skulle ni uppskatta om en hyresgäst gjorde? Min plan för i år är stor julkorg samt presentkort någonstans.

Jag hade defenetivt uppskattat en julkorg, men allra mest hjälp med saker såsom kratta utanför stall, städa i sadelkammaren eller liknande, såntdär som gör att det är snygg och rent, men som inte alltid är prio ett:)
 
Nej, jag har aldrig mött en mörkrädd häst, det var snarare vissa av de andra hästägarna som var det, men jag förstår din poäng och dina inackorderades behov. Men gällande säkerhetsaspekten så går det att ordna med ändamålsenlig belysning så man kan jobba säkert även i mörker.

Jag har faktiskt en (antingen det, eller så är det något allvarligt fel med hans syn). Den första jag stött på, förvisso. Han är fruktansvärt oberäknelig i mörker, och oftast värre om det är belyst (t.ex. belysningen på ridbanan) där han är men inte runt om. Men just till och från hagen är sällan något problem - halkan är jobbigare isf - och stallägaren har inga som helst problem med honom. Däremot skulle jag nog ha viss förståelse om det var som i förra stallet, där en del hagar låg på andra sidan en asfalterad och trafikerad (ganska kurvig) väg och min häst gick i nån av de hagarna (det gjorde han aldrig). I det stallet togs hästarna på andra sidan vägen oftast in då det blev mörkt, just pga det. Hästarna i hagarna på samma sida som stallet togs in sist.

Men jag vill att hästen är ute så mycket som möjligt, om det inte är riktigt rövhattväder. (Bara ett förtydligande att jag inte är helt med på att min häst går in kl 15 på vintern..då ska de gå ut mitt i natten, och det tror jag inte att jag hittar nån stallägare som har lust med ;) . Hade min förra häst ett tag i ett stall där hästarna vintertid gick in när mörkret föll, och det kändes aldrig riktigt bra.)
 
Nej, jag har aldrig mött en mörkrädd häst, det var snarare vissa av de andra hästägarna som var det, men jag förstår din poäng och dina inackorderades behov. Men gällande säkerhetsaspekten så går det att ordna med ändamålsenlig belysning så man kan jobba säkert även i mörker.

Vi hade en mörkrädd häst inackorderad i stallet när jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar på gården. Det löstes med en lampa med rörelse detektor som hästen kunde tända själv, annars hade vi varit tvungna att ta in dem när det började skymma.
 
Intressant med era inlägg om mörkrädda hästar, hur märker ni av deras mörkrädsla? :)
I stallet där jag stod var det snarare så att hästarna var hungriga och visste att maten väntade så fort de kom in, och blev således glada vid insläpp vilket ledde till att vissa knappt vågade ta in hästarna senare (=hästarna blir mer hungriga) och de skyllde på hästarnas mörkrädsla... Det är ett problem som jag ansåg enkelt kan åtgärdas genom en extra fodring ute så hästarna skulle bli lugnare vid insläppet, men ingen lyssnade på det örat :meh:
 
Intressant med era inlägg om mörkrädda hästar, hur märker ni av deras mörkrädsla?

För min spelar det ingen roll om han nyss ätit och är mätt (första vintern i nuvarande stallet stod han på fri tillgång i hagen..). Han blir oberäknelig och kan plötsligt sticka (i full kareta, med all sin fysiska kraft) iväg för minsta lilla. Även när inte det händer, så är han tittig och svår att få att slappna av. Ingen skillnad vid ridning, på töm eller vid hand.
Märkte förra vintern, då vi tillbringade några månader uppe i Hälsingland, att han verkade lugnare när det inte fanns någon belysning alls. På ridbanan, både i nuvarande stallet (där ridbanan tyvärr inte är inhägnad) och i förra (där ridbanan hade rejält staket), där det finns belysning är det en chansning. Han reagerar också starkt på bilar som vi möter, särskilt om de inte bländar av jäkligt tidigt, när det är mörkt. Jag tror att det här med belysning beror på att han inte ser utanför käglan, och blir minst lika bländad som jag av bilars helljus. Han är likadan på den belysta stallplanen (som ofta får agera ridbana vintertid, pga plogningen) som på ridbanan, i mörker.
Hästen ifråga är väldigt reaktiv även i vanliga fall så att säga. Men som han är på ridbanan i mörker, är han inte på samma ridbana i dagsljus. Skymning är lättare än när det är "riktigt" mörkt. Generellt reagerar hästen mer på saker som låter om han inte kan se dem. Har provat öronproppar en gång, när vi gick en promenad, men det gör jag inte om.
 
Intressant med era inlägg om mörkrädda hästar, hur märker ni av deras mörkrädsla? :)

Just den hästen hade en taskigt historia, bla stått i oströdd box och kissade därför inte inne så det var tvunget att ha dem ute så sent som möjligt. De fodrades ute på eftermiddagen.
Utan lampa började hästen väva och springa fram och tillbaka vid grinden, oavsett om det fanns mat eller inte. Den skötte sig när man tog in den, så det var inga sådana problem.
 
Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och lite till!) allt ska vara färdigt serverat då de kommer till stallet, men de ska f*n i mig inte öppna plånboken för de tjänster de vill ha/kräver!? :eek: :devil:
Har en box för uthyrning där jag erbjuder full service till 2800kr. Detta är alltså allt: hö, strö, insläpp, utsläpp, kontroll av hästen, täcken på/av, mockning 7 dagar/veckan m.m.m.m. Inga hö/strö begränsningar utan man får själv bestämma hur mycket hö hästen ska ha och hur mycket strö man vill sätta in i boxen. Därtill finns det också uppvärmd sadelkammare med 2 sadelhängare/häst, 2 tränshängare/häst, täckeshängare för 6 täcken/häst samt ett eget skåp för allehanda borstar, skydd m.m. samt ett skilt skåp för ägarens kläder, skor, stövlar m.m. Tvättmaskin för täcken m.m. finns inne i huset i källaren och man slipper dit precis när helst man vill tvätta (24/7) samt att jag tvättar ca 1 gång/veckan. Så är det något som ägarna behöver få tvättat så är det bara att lägga det i "tvättkorgen" i stallet så tvättar jag, hänger upp och tar det tillbaka till stallet när det är torrt. :mad:
Skötselplats finns, varmt och kallt vatten i stallet, kaffe/tekokare och jag står för kaffet/teet, ett litet kylskåp, mikrovågsugn..... Jaaa, du kan ta mej sjuttan nästan bo själv i stallet om du så vill! :mad:
Och vad får man höra av hästägarna då man säger priset? "Är inte det lite väl dyrt? Inte äter ju hästen för så mycket i månaden, det måste ju räcka med en 1000-lapp i månaden." :banghead: :rage: :arghh: :wtf:
NEJ! Den ÄTER inte för så mycket i månaden, men det går el, vatten, min tid och energi för att sköta den, det kommer skavanker på boxar som ska fixas, hagarna ska hållas i skick, det går åt strö, utrymme, tvättningen tar tid m.m.m.m. till dig och din häst! Som jag ordnar till dig och din häst! :rage:
Varför är det så svårt för hästägare att fatta att det kostar en hel del att ha häst! :confused: :devil: Det är inte bara så att köpa en häst för en summa och sen ska de få resterande gratis!
Jag säger som en känd hästtränare: "Beblanda er inte med häst- och hundägare, dom är fullständigt galna."
Han har så rätt! :up:
Frågar man om de vill ha halvpension istället, och berättar vad som ingår i det, och diskuterar lite fram och tillbaka, så då tycker de att det är för lite tjänster istället. "Jag behöver ha full service på grund av jobbet/skolan/något annat." Jaaa, men då får du betala för det också.

Funderar seriöst på att låta boxen stå tom och strunta i att annonsera ut den mera O_o
Någon annan som också märker av detta i sitt stall/i samband med sökande av nya hyresgäster?

(ursäkta, jag vet att inte ALLA hästägare är så här, men jag måste bara få skriva av mig... inget illa menat)

Du är superbillig.
Här i min förort till Stockholm är stallhyra inkl mockning ca 7000.
Stallhyra utan mockning men inkl hö och havre, ca 5000. I båda dem här ingår det service i form av in- och utsläpp.

Dottern har häst ett par mil utanför Linköping, betalar 2800. Då ingår box, hagar, hösilage, havre, strö 1 i veckan, ut och insläpp vardagar.
Inte täckesbyte, inte benskydd, inget fikarum, ingen tvättmaskin. Två sadelhängare, ingen mer förvaring men hon har kunnat ställa dit en garderob. Täckeshängare på boxen.
Kvällsfodring och helger kollektivt. Och det för ditt pris.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 556
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp