Upploppen som varit

MissFideli

Trådstartare
Finns det egentligen nått samhället kan göra för att förhindra sånt? Såg nyss bilder från Örebro, 3 polisbussar utbrända. Några få greps väl i Lin- eller Norrköping, men det lär ju inte göra någon skillnad alls i slutänden.

Sist det var upplopp av samma anledning, skrev många muslimska att det var mest ungdomar som "upploppade", ungdomar som egentligen inte tog sin religion på så stort allvar. De tog i princip bara möjligheten att få bråka och det ev en "bra anledning". Vilket nog kan stämma väldigt väl.

Men oavsett så är det ju en attack mot samhället, när man skadar och bränner polisbilar och poliser.
 
Klart att det är en attack mot samhället men det är inte så konstigt för vad har samhället gjort för de ungdomarna/unga vuxna? De mer eller mindre föds till en tillvaro på marginalen pga sin hudfärg och kultur, samtidigt som vi vita som sitter på ett enormt kapital (både finansiellt men även kulturellt) skriker om hårdare tag.

Vi har i mångt och mycket misslyckats med integrationen, bla på en tidigare slapphet men också pga en pågående empatilöshet. Vi skulle i ett mycket tidigare skede haft noll tolerans mot hederstänkandet för mycket av problemen kommer därifrån men samtidigt visat en större förståelse för att det ä svårt att komma till ett nytt land med en kultur som ibland är tvärtemot ens egna.

Med det sagt, givetvis är det inte ok att ge sig på blåljuspersonal. Men det är inte svårt att förstå varför.

Vad jag tycker om dansk:devil: är inte tryckbart 🤬 De kan behålla sin skit på andra sidan sundet.
 
Att detta landet är och har varit uselt på integrering är ju ingen nyhet direkt. Görs nått seriöst på den fronten? Det enda man pratar om på radio är fritidsgårdar, men det känns som nått gammalt man inte kan släppa.

Egentligen borde räkningen för dessa upplopp skickas till herr Paludan. För även om grundproblemet ligger hos oss, är det ju just detta han vill ska hända.
 
Att detta landet är och har varit uselt på integrering är ju ingen nyhet direkt. Görs nått seriöst på den fronten? Det enda man pratar om på radio är fritidsgårdar, men det känns som nått gammalt man inte kan släppa.

Egentligen borde räkningen för dessa upplopp skickas till herr Paludan. För även om grundproblemet ligger hos oss, är det ju just detta han vill ska hända.

Att skicka räkningen till honom har jag NOLL problem med. Jäklar vilket liv det skulle bli hos honom och hans likar om någon brände en Bibel under julen :grin:

Edit: Sedan skaver det något för jävligt i mig att en dansk ställer till oreda i Sverige med hänvisning till yttrandefriheten. Jag anser absolut att vi ska ha yttrandefrihet etc men hur den används borde också balanseras till hur stor samhällsskada som blir. Har en extremt provokativa åsikter kanske en får nöja sig med att publicera opinionsartiklar etc (och det gäller även provokatörer på andra sidan spektrat, jag har ytterst lite till övers för liknande från extremvänstern).

Vi ska absolut värna om demokratin men idag har vi inte så många barrikader kvar, dvs det finns ingen anledning att med våld ändra på samhällsordningen. Det är fritt fram att göra det inom de demokratiska reglerna, något det inte var för tex hundra år sedan.
 
Senast ändrad:
Att skicka räkningen till honom har jag NOLL problem med. Jäklar vilket liv det skulle bli hos honom och hans likar om någon brände en Bibel under julen :grin:

Edit: Sedan skaver det något för jävligt i mig att en dansk ställer till oreda i Sverige med hänvisning till yttrandefriheten. Jag anser absolut att vi ska ha yttrandefrihet etc men hur den används borde också balanseras till hur stor samhällsskada som blir. Har en extremt provokativa åsikter kanske en får nöja sig med att publicera opinionsartiklar etc (och det gäller även provokatörer på andra sidan spektrat, jag har ytterst lite till övers för liknande från extremvänstern).

Vi ska absolut värna om demokratin men idag har vi inte så många barrikader kvar, dvs det finns ingen anledning att med våld ändra på samhällsordningen. Det är fritt fram att göra det inom de demokratiska reglerna, något det inte var för tex hundra år sedan.
Han är svensk medborgare också.
 
Att börja prata om den grupp som blir direkt utsatt i detta är för mig helt bakvänt.

Det vi bör prata om är den vidriga högerextremisten som vet precis vad han gör och vilka reaktioner han kommer att få.

Demokratins största fiende är demokratin itself och det här är inget undantag.
 
Samma kväll som upploppen skedde här i Norrköping så hörde jag vår polischef i radio som blev intervjuad. Enligt henne hade de "inte fått några indikationer på att det skulle bli sådana här reaktioner."

Hur otroligt korkat är inte detta? Vem kunde alltså inte på riktigt förutse vilka reaktioner det skulle bli av det här? Fullständigt ansvarslöst och återigen ett fråga om vad det är för bubbla man lever i egentligen.
 
Att börja prata om den grupp som blir direkt utsatt i detta är för mig helt bakvänt.

Det vi bör prata om är den vidriga högerextremisten som vet precis vad han gör och vilka reaktioner han kommer att få.

Demokratins största fiende är demokratin itself och det här är inget undantag.

Jag tycker det finns många aspekter. Att extremister är en del i det hela, är det väl ingen som förnekar?
Att vi lever kvar på ett gulligt 80-tal eller vad 17 det är, är väl också rätt känt?

Så, vad göra åt det? Jag ser först nu lite reaktion hos politiker och då handlar det mest om det rättsliga efterspelet. Vilket såklart är en del i det hela.

Men vad gör man egentligen för att föregå? Han åker ju hit och bränner koraner just för att han får den reaktionen han får. Får han inte nån direkt reaktion, hade han ju knappast fortsatt.
 
Sansade och förståndiga människor skulle klara av att stå emot de provokationer som Paludan utför. Det är skrämmande hur Sveriges muslimer blir som helt förblindade av hat och förstörelsemani på grund av de mest genomskinliga provokationer någonsin.

På allvar?! Du ser inget som helst problem med att en grupp utsätts för en oerhörd provokation där en central del av deras kultur angrips blandat med att de redan har ett oerhört utanförskap? Klart att det de gör är fel men om en känner sig maktlös så spiller det gärna över.

Vad anser du om etniska svenskar (ofta med medelklassbakgrund) i AFA som gör ganska exakt samma sak med jämna mellanrum?

Jag hoppas det du säger grundas i att du inte är medveten om dina privilegier snarare än att du är någon svärjevän som letar vår "svenska essens" iförd brunskjorta.
 
På allvar?! Du ser inget som helst problem med att en grupp utsätts för en oerhörd provokation där en central del av deras kultur angrips blandat med att de redan har ett oerhört utanförskap? Klart att det de gör är fel men om en känner sig maktlös så spiller det gärna över.

Vad anser du om etniska svenskar (ofta med medelklassbakgrund) i AFA som gör ganska exakt samma sak med jämna mellanrum?

Jag hoppas det du säger grundas i att du inte är medveten om dina privilegier snarare än att du är någon svärjevän som letar vår "svenska essens" iförd brunskjorta.
Jag tycker precis lika illa om när den så kallades "stenkastarvänstern" i AFA är ute i sina kravaller och förstår våra städer. Om det är etniska svenskar eller muslimer har ingen betydelse, det som hårt arbetande skattebetalare åstadkommit skall inte blindgalet patrask förstöra.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 075
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 283
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 842
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 912
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp