Upplys mig!

V

Verglas

ok. Jag är inte så påläst men....Hannoveranare, holsteiner, mecklenburger etc... alla dessa hästar har ungefär samma exteriör samt genetiska bas, alltså egentligen rätt lika.

En tysk tjej jag pratade med sade att det berodde på i vilket distrikt som hästen föds för att den ska registreras inom ett av de olika avelsförbunden. Och så sa hon något om att de alla egentligen går under benämningen typ "tysk sporthäst".

ex, en holsteiner är en häst född i Holsteiner distrikter, en hannoveraner är född i hannover etc.

Så.. En avkomma efter två "renrasiga" hannoveranare som föds i Sverige? vad registreras den som? Svenskt halvblod eller hannoveraner? Vet att man kan åka till ex Danmark för att registrera/bränna sådana hästar, men fortfarande så är ju inte hästen född i distriktet. Det är ju isåfall rena rama rysk champagne? allt för att få fler registrerade hästar inom förbundet?

Så berätta nu, ni so vet mer :bow:
 
Sv: Upplys mig!

I Sverige registreras alla varmblodiga ridhästar av ASVH som SWB oavsett om föräldrarna är renrasiga hannoveraner, trakehner, holsteiner o s v.

Olika förbund har olika regler för vilka hästar de registrerar, t ex har ASVH en öppen stambok med trakehner har en stängd.
 
Sv: Upplys mig!

Komplicerat,dom är både "ras" och distrikts reggade,så en han-han född i sverige kan bli tysk hannoveraner eller asvh häst.
Just hannover,holstein och trak föreningen är ganska renavlade,i dom andra förbunden reggar man oftast efter vad pappa är,mamma kan var KWPN tex.
 

Liknande trådar

Avel Håller på att kolla upp stammen på en häst i min närhet och stöter på lite okända (i min värld) förbund. "Pferdezuchtverband Sachsen...
2
Svar
21
· Visningar
4 290
Senast: vickypicky
·
C
Avel Hittade en artikel på hopphästklubbens hemsida. Tänkte lägga in artikeln här i debatternas egna Mecka :D eftersom jag tycker att...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 463
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp