Uppmaning: Kolla tänderna på era katter

Alexandra_W

Trådstartare
Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men det syntes att det var en del tandsten och lite dålig andedräkt. Var dags för koll med, säljaren hade tid bokad för det men då jag valde få hem missen tidigare så stod jag för tandkollen istället. Att jag skriver det är för att inskärpa att det INTE handlar om någon stackars misskött katt som ingen brytt sig om att kolla upp, titta i munnen eller att någon ignorerat symptom.

Hon har varit pigg, glad och lekfull både här och hos säljaren. Ätit både mjuk och blöt mat obekymrat, burit runt på sina leksaker etc. Hon har kliat sina öron litegrann, inte maniskt men så hon blivit sliten i pälsen på baksidan av öronen och så. Inte sett henne klia mer än en normal katt, men just sliten/kal päls på baksidan.

Jag förväntade mig att tänderna inte skulle vara tiptop iom tandsten och andedräkten. Men jag hade faktiskt inte förväntat mig att det skulle vara rena mardrömmen därinne. Ruttna tänder, lösa tänder, infektioner osv. Typiskt fall av FORL. Hon kom hem med elva (11) tänder utdragna. Eller ja, många var så dåliga att de närmast ramlade ut själv. Kommer må grymt mycket bättre om några veckor - trots att hon verkade må bra innan med. Och öronen - det tror vet kommer försvinna det med. Att hon kliat eller snarare slagit mot käken för det gjort ont i munnen. För ONT har det gjort. Trots att hon verkat må bra.

Gammelmannen hade lite tandsten men inget annat. Tecknen innan på honom var lite dålig andedräkt och så som sagt att man såg lite tandsten. Så förutom öronen två katter som verkade må precis lika bra i munnen.

Mamma hade för flera år sen en hona som också hade FORL. Samma där, katten verkade må toppen, åt obehindrat osv. Sen hittades en hörntand på golvet, trodde den brutits så till vet. Rena mardrömmen i munnen där med, och kom hem i princip utan tänder. Och den glada, välmående katten mådde när munnen läkt ihop ÄNNU bättre - så även där hade det gjort attans så ont, men kattskrällen döljer smärta.

Varje gång jag stöter på ett sånt där mardrömsfall, och där katten "inte gnällt alls" så tänker jag på alla de katter som aldrig får sina tänder kollade. Har mer än en gång mötts av "vadå tandkoll/tandsanering, på en KATT?". Ibland följt av "Skönt min inte behöver sånt, den äter torrfoder och jagar möss utan problem =)"

Så, kolla tänderna på era katter. Ja det kostar en del, ja det må kännas onödigt. Men gör det för kattens skull, för om/när katten säger till att det är aj aj i munnen då är det så illa att ja jag vet inte jag...

10985437_809770369118938_423937250289844491_n.jpg
 
Jag såg på något djursjukhusprogram på TV där det var någon katt som hade samma, verkar ju fruktansvärt att tänderna bara ruttnar bort!
Man vet väl inte varför heller om jag förstod det rätt?

Min kisse kollas i munnen vid vaccination och allt såg fint ut. Hoppas det håller sig så.
 
Jag såg på något djursjukhusprogram på TV där det var någon katt som hade samma, verkar ju fruktansvärt att tänderna bara ruttnar bort!
Man vet väl inte varför heller om jag förstod det rätt?

Min kisse kollas i munnen vid vaccination och allt såg fint ut. Hoppas det håller sig så.

Man vet vad som händer osv, men man vet inte fullt ut varför vissa katter får FORL (som det heter) och andra inte. Raskatter är mer drabbade, men huskatter är inte förskonade. Finns viss ärftlighet men det är inte hela svaret. Och det kan vara helt ologiskt. Honans mamma kollades förra veckan. Lite tandsten och en lös tand, i stort jättefina. Yngre dottern - katastrof.

Min hane har fått dra några men har på det stora och för sin ålder jättefina tänder. Förra honan, samma uppfödare osv, katastroftänder. Den honans helsyster hade typ stomatolsmajl tills den dog. Sjukt perfekt munstatus.

Så det känns lite som lotto. På raskatt räknar jag i princip med det och ser det som en bonus om de klarar sig... (Mina huskatter har klarat sig bättre, vilket inte säger ngt eg)
 
Av mina totalt sju katter (varav 1 huskatt, resten raskatter) war det just huskatten som hade svår FORL. Så det är nog lika illa oavsett bara det att raskatter kollas mera och därför får man mer träff i statistiken.
 
Av mina totalt sju katter (varav 1 huskatt, resten raskatter) war det just huskatten som hade svår FORL. Så det är nog lika illa oavsett bara det att raskatter kollas mera och därför får man mer träff i statistiken.

Jo. Sen har jag ju siames och de ÄR överrepresenterade, så det spelar ju in lite med. Men på det stora hela så det känns ungefär som lotto vilka som får och inte. Helt slumpmässigt.

Och huskatterna förut - vem vet hur deras tänder var. På den tiden hade jag ingen aning om behovet att kolla, och veterinärerna hade inte den kunskapen heller så det var inte ens något som föreslogs.
 
Läste btw att i Sverige (som verkar ha mindre FORL än många andra länder) så var vid slumpvis studie av 100 katter som INTE sökte för mun/tandproblem ca 30% av katterna drabbade av FORL. Då är studien dock gjord på katter som ändå kom till veterinär för något som krävde narkos. Dvs mörkertalet kan vara jättestort.
 
usch och blä! Vad kostade kalaset för visst täcks det inte av försäkring?
vilket är märkligt om det är en sjukdom.
 
Tror inte min katt fick tänderna kollade nån gång. :o Hon var till vet. två gånger i sitt 14-åriga liv för andra hälsoproblem men minns inte om vet. kollade tänderna.
 
Ja, man beräknar att minst 25% av alla katter lider av FORL (nyare namn är TR) men en del studier visar på hissnande siffror upp mot 80%. Det är superviktigt att kolla tänderna på tänderna. Tandsten, tandköttsinflammationer och inte minst FORL är vanligt förekommande.
 
Ja, man beräknar att minst 25% av alla katter lider av FORL (nyare namn är TR) men en del studier visar på hissnande siffror upp mot 80%. Det är superviktigt att kolla tänderna på tänderna. Tandsten, tandköttsinflammationer och inte minst FORL är vanligt förekommande.

80%!! Det är ju helt sjukt!!
Har det alltid varit så här? Vad beror det på? Är det något vi gör? Inte gör?
 
usch och blä! Vad kostade kalaset för visst täcks det inte av försäkring?
vilket är märkligt om det är en sjukdom.

IF täcker. Tror de är enda. Vet att Agria motiverat att de inte täcker med att det är så otroligt vanligt och att tandbehandlingar är så kostsamt att de skulle behöva dubbla premierna om det ska ersättas.

Jag har en suverän veterinärklinik med excellenta priser så för mig spelar försäkring eller ej ingen större roll. Hennes del av dagens räkning var 1895 kr. Jag vet de som på djursjukhus betalat 10 000 kr för samma sak - då är det ju ångest utan försäkring.

Men dagens räkning på 4200 kr fördelade sig på 2 x 1295 kr för tandsanering (rengöring, tandstensborttagning och kontroll) - hanen fick sin koll med. Sen 600 kr för att extrahera 11 tänder som satt väldigt löst och var plättlätta att ta bort. En del ramlade bara de petades på. Ruttet som sagt :S Sen 400 kr vacc och så foder för 650 ca.

Det mesta jag på den kliniken betalt för tänder vid ett besök är 3000 kr. Då inkl det rtg (ej intraoral), sanering, utdragning av 15 tänder där det var besvärligt och tog tid och var arbetskrävande. Så som sagt prismässigt är jag väldigt lyckligt lottad. Det märkte jag om inte annat när jag fick betala 3' för att dra EN tand hos distriktsvet.. Sen dess ser jag till att avklara tandkontroller INNAN ord kliniks semesterstängning ;)
 
80%!! Det är ju helt sjukt!!
Har det alltid varit så här? Vad beror det på? Är det något vi gör? Inte gör?

Man har hittat FORL på kattskelettänder från 1200-talet.

Däremot verkar det öka ja. Man vet inte varför. Och då man tyvärr inte riktigt vet varför finns idag inget sätt att förebygga. Mer än god munhälsa och regelbundna kontroller. Det finns indikationer på att foder kan spela in. Inte då om man ger torrfoder eller blötmat, men fodrets mineralhalter och sammansättning. Men tyvärr är det i stort svårt säga så mycket.

Min dam har jag haft i 2 v. Jag tog över från uppfödaren. Hon är 3.5 år gammal. Hon har fått exakt samma foder osv som de andra katterna. Hennes mamma kollades för en vecka sen. En lös tand som togs bort - i övrigt finfint. Uppfödaren har fler katter med - ingen av dem har tandstatus i den här ligan. Uppfödaren har dock haft en katt som hade ruskigt dålig tandstatus men då inte pga FORL utan tandlossning (minns inte vad det heter).

Så, gåtan varför en får och inte en annan finns inget svar på. Man har kunnat se vissa gemensamma nämnare hos katter med FORL, som visar att de är predisponerade men man vet fortfarande inte varför vissa blir det. Finns viss ärftlighet men inte heller det är hela svaret.

Vilda lejon, lodjur osv (kattdjur) får också FORL. Siameser och vissa andra raser ( tex perser) är överrepresenterade men återigen så vet expertisen inte varför.
 
Ja, man beräknar att minst 25% av alla katter lider av FORL (nyare namn är TR) men en del studier visar på hissnande siffror upp mot 80%. Det är superviktigt att kolla tänderna på tänderna. Tandsten, tandköttsinflammationer och inte minst FORL är vanligt förekommande.


Såg de bytt namn - igen. Jag vägrar gå med på att kalla det för TR dock ;P det står för tävlingsreglementet och inget annat.

Men nu kan man ju försvenska det till tandresorbtion i alla fall.
 
80%!! Det är ju helt sjukt!!
Har det alltid varit så här? Vad beror det på? Är det något vi gör? Inte gör?

Som sagt, FORL har funnits länge och finns på flera olika kattdjur. Det forskas mycket om FORL och än så länge verkar man inte ha hittat någon orsak. Jag var på en föreläsning med en "tandveterinär" för ett tag sedan och han tyckte sig kanske veta vad forskningen kommit fram till men han ville inte säga något. Hypoteser som provas är bl.a. om det kan utlösas av virus/bakterier eller "felaktig utfodring". Man har t.ex. sett en koppling mellan högt D-vitaminintag och FORL i några studier.

Själv tycker jag att båda de hypoteserna verkar rimliga. Katter hålls inomhus i allt större utsträckning och äter berikade helfoder. Inomhusmiljön kan medföra större smittryck och "överberikade foder" kan vara ett problem.

Jag väntar med spänning på att det ska börja släppas mer resultat.
 
Usch, nu känner jag mig lite dumnervös för att de inte kollade tänderna på Alice när hon ändå var inne för vaccination :crazy:
 
IF täcker. Tror de är enda. Vet att Agria motiverat att de inte täcker med att det är så otroligt vanligt och att tandbehandlingar är så kostsamt att de skulle behöva dubbla premierna om det ska ersättas.

Jag har en suverän veterinärklinik med excellenta priser så för mig spelar försäkring eller ej ingen större roll. Hennes del av dagens räkning var 1895 kr. Jag vet de som på djursjukhus betalat 10 000 kr för samma sak - då är det ju ångest utan försäkring.

Men dagens räkning på 4200 kr fördelade sig på 2 x 1295 kr för tandsanering (rengöring, tandstensborttagning och kontroll) - hanen fick sin koll med. Sen 600 kr för att extrahera 11 tänder som satt väldigt löst och var plättlätta att ta bort. En del ramlade bara de petades på. Ruttet som sagt :S Sen 400 kr vacc och så foder för 650 ca.

Det mesta jag på den kliniken betalt för tänder vid ett besök är 3000 kr. Då inkl det rtg (ej intraoral), sanering, utdragning av 15 tänder där det var besvärligt och tog tid och var arbetskrävande. Så som sagt prismässigt är jag väldigt lyckligt lottad. Det märkte jag om inte annat när jag fick betala 3' för att dra EN tand hos distriktsvet.. Sen dess ser jag till att avklara tandkontroller INNAN ord kliniks semesterstängning ;)

Tack, då låter det vettigt att kolla runt. Har hört om 20-30' för knappt 10 tänder. Det är ju helt galet. och galet resonemang av agria, hältor är också vanliga, är ju därför man har försäkring.
 
Tack, då låter det vettigt att kolla runt. Har hört om 20-30' för knappt 10 tänder. Det är ju helt galet. och galet resonemang av agria, hältor är också vanliga, är ju därför man har försäkring.

Det kan vara bra ide att kolla vad som ingår i priset med. Det verkar skilja stort från veterinärerna om de anser man alltid måste röntga eller inte osv. Röntgen drar ju såklart upp priset.

Min veterinär röntgar inte som standard. Han resonerar som så att är tänderna synligt dåliga och lätta att extrahera krävs ju ingen röntgen för de tänderna. Om en tand ser dålig ut men inte lätt låter sig extraheras - röntgen för att kolla så roten inte är fastväxt med käkbenet. Då får man göra en kronamputation och då blir det dyrt. Jag har sluppit det dock.

Att röntga alla tänder bara för att se vilka som är drabbade anser han heller inte nödvändigt. Så länge roten bara är lite påverkad men inget i övrigt så har katten (enligt det forskning och vetenskap vet idag) inte ont, men man måste hålla regelbunden koll. Vissa gör det med rtg var 6 mån. Min vet anser istället att man hellre kollar katten i munnen var 6 mån för "man ser ju när den blivit dålig".

Om det är "rätt eller fel" vet jag inte och lägger ingen aspekt på så. Jag tycker personligen det låter fullt rimligt. Men vet kliniker som inte gör något utan att ha intraoral röntgen på alla tänder, full blodpanel osv. Och då blir ju priset lite annat.
 
Den här frågan är högaktuell för mig. Min grannes katt (ja, två av dem faktiskt) har valt att flytta in hos mig, och hon STINKER ur munnen och jag ser att hon tappat minst en tand redan.

Det snöar i helvetet innan hennes riktiga ägare skulle ta henne till veterinär, därför hamnar det nu på mitt bord. Katten är mellangammal, ca 10 år, oförsäkrad och såklart har hon aldrig sett en veterinär...

Då jag inte har någon fast lön och har häst och tre katter till att ta hand om jublar jag inte direkt över den kommande utgiften.

Jag tänkte ringa runt till olika kliniker i stan med omnejd för "worst case"-prisuppgifter.
Jag önskar bara att hon kommit till mig tidigare, då hade det aldrig blivit så här.
 
Att röntga alla tänder bara för att se vilka som är drabbade anser han heller inte nödvändigt. Så länge roten bara är lite påverkad men inget i övrigt så har katten (enligt det forskning och vetenskap vet idag) inte ont, men man måste hålla regelbunden koll. Vissa gör det med rtg var 6 mån. Min vet anser istället att man hellre kollar katten i munnen var 6 mån för "man ser ju när den blivit dålig".
Vad olika det kan vara. Min veterinär säger att man inte kan se med blotta ögat om det blivit dåligt, utan man måste röntga. Hon rekommenderade röntgen en gång om året, minst.

Jag tog in min katt förra året på grund av dålig andedräkt och för att jag upplevde att han tuggade sämre. Tandköttet var också rött och min tanke var väl tandsten eller liknande. Veterinären kunde bara konstatera att det inte var tandsten, och beslutade därför att röntga. De upptäckte då FORL och 2-3 tänder som var tvungna att dras ut.

Hur ser man att munhälsan har blivit sämre, enligt din veterinär? Är det något jag som privatperson kan se också, eller bara veterinärer (alt. de med öga för det)? Det hade ju varit bra om man kunnat undersöka själv.
 
Vad olika det kan vara. Min veterinär säger att man inte kan se med blotta ögat om det blivit dåligt, utan man måste röntga. Hon rekommenderade röntgen en gång om året, minst.

Jag tog in min katt förra året på grund av dålig andedräkt och för att jag upplevde att han tuggade sämre. Tandköttet var också rött och min tanke var väl tandsten eller liknande. Veterinären kunde bara konstatera att det inte var tandsten, och beslutade därför att röntga. De upptäckte då FORL och 2-3 tänder som var tvungna att dras ut.

Hur ser man att munhälsan har blivit sämre, enligt din veterinär? Är det något jag som privatperson kan se också, eller bara veterinärer (alt. de med öga för det)? Det hade ju varit bra om man kunnat undersöka själv.

Tänder där man bara ser viss förändring i roten, men det inte finns hål i tanden, påverkat tandkött/strax under tandköttskant och ingen smärtteaktion ska ju lämnas kvar. Det tycks "alla" överens om. Men hållas koll på med uppföljande röntgen och tas bort (eller kronamputeras) när de ger katten problem. Har för mig rek är rtg var 6 månad.

Här menar då min veterinär att så länge man inte kan utlösa smärtteaktion från tanden, det man kan se (dvs från strax under tandköttskanten och uppåt) är oskadat så finns ingen anledning att var sjätte månad (eller varje år) röntga. Utan att man istället bör undersöka och sanera var 6/12 mån istället. Dels för att få täta us, men också för att hålla undan tandsten - tydligen trivs FORL extra bra bakom tandsten? Och såfort tanden ser dålig ut vad man kan se ta bort, om tanden ser bra ut men man ändå får en smärtteaktion så röntga. Samma sak om den inte lätt går att extrahera "utan våld".

Samt så naturligtvis röntga om katten visar symptom, även om det ser bra ut. I sådana lägen drar han FORLtänder med rtgstöd även om det inte finns skador i tandkött/synlig tand.

Som sagt rätt eller fel låter jag vara osagt, men för mina har det fungerat utmärkt. Det scenario du beskriver så där hade ju även min veterinär röntgat. Alltså katt med symptom från munnen, tandkött som reagerar - om alla tänder ändå såg fina ut och ingen satt löst så hade han röntgat med. Fast enligt honom avslöjar de flesta tänder sig vid undersökning och sondering i första hand och vissa andra som ser okej ut ger rejäl smärtteaktion.

Se när den blivit dålig i förra inlägget åsyftade tanden, och undersökning i narkos. Att om den blivit sämre och ger besvär märks det vid us även utan att se på en röntgen att den blivit sämre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 245
Senast: canine
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 028
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp