Uppmuntring...jobbig häst

B

Bärin

Just nu så är jag rätt på min häst eftersom han nästan hela tiden ska hoppa till för saker som han har gått förbi många gånger och inte ens är rädd för.
Men bara när vi är ute och rider själv, när vi rider ut med andra är han hur lugn som helst, bara han slipper gå först. Så det är väl förmodligen mitt fel :smirk:

Jag känner att jag behöver lite uppmuntranden...Har ni haft nga hästar som varit tittiga/hoppiga och som nu är relativt lugna?

Hur har ni gjort? :bow:
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Min arab var helt hopplös när jag fick honom, hoppade alltid till för allt, jag bytte ut hans havre mot korn och fibergi, och efter ett par veckor hade han blivit som en helt annan häst. Mycket coolare och lugnare inför allt.
Gjorde samma sak på en unghäst jag hade och fick samma effekt. Jag tror att i många fall så kan havren ge en massa extra energi som gör att dom kan bli lite extra nerviga. Kanske värt att prova ifall du ger havre till din häst.
Lycka till.
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Okej, jag ger min häst mestadels korn just nu, men jag ger ändå 5 dl havre per dag, tror du att det kan göra skillnad om jag höjer kornet istället och slutar helt med havren?
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Min unghäst fick bara 5 dl havre om dagen och det hjälpte när jag slutade med det. Min arab fick ca 1 liter havre om dagen.
Vissa hästar kan vara extra känsliga och då kan det ha en betydkelse även om det inte är så stor mängd.
En tjej i stallet har en häst som bara fick ett par dl havre om dagen, men då var den helt omöjlig tills hon slutade med havren helt och hållet.
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Okej, men då är det nog värt att testa att sluta med havren, så får jag ge 5 dl extra korn istället, tack :bow:

Någon som har några andra tips / berättelser om hur stirriga hästar blivit lugnare? Känner att jag behöver bli lite uppmuntrad att det kan bli bättre :p
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Förra hästen jag hade på foder var ganska tittig och sprättig när hon kom.Löste det genom att bara fortsätta rida och när vi skulle passera ställen där jag visste att hon brukade hoppa till gav jag efter lite på tygeln och tittade åt ett annat håll.Ibland kunde det hjälpa att sjunga lite :o då man själv slappnar av vilket är viktigt då hästar är otroligt känsliga och känner allt.
Nu kör jag samma med hästen jag köpt som är en fd ridskolehäst som inte är så van att bli riden ut på själv.Verkar funka på henne också!
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Håller med ovanstående, kolla hur hon blir utan havre. Stoet jag rider är känslig för havre, slutade i en lätt hjärnskakning för mig :smirk:

Sen är det ju vana också, har hästen alltid varit sån eller har det börjat nu? Ovan att ridas ut ensam? Unghäst?

Risken är ju den också att du vet om att h*n kommer tramsa på vissa ställen och spänner dig förmodlingen omedvetet?
Som nån skrev, ge efter på tygeln och driv försiktigt fram, koncentrera dig själv på att titta på en punkt bortanför det "farliga" och visa med alla signaler att det inte finns något monster där :)
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Tror också det hänger på havren , men min var som du beskriver för ett tag sen.. rädd för allt , hoppade osv och vi antog att hon hade magnecium brist och gav henne det.
Inget mer sådant nu så det var bara det som var problemet ;)
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Ngra småsaker att tänka på...

När hästen hoppar till och blir rädd - reagera inte på det. Bli inte arg, trösta inte, lugna inte - nonchalera det...

Se till att hästen får gå regelbundet och att den får mycket stimulans i det dagliga arbetet..

Och så lite peppning - de brukar ju bli mindre tittiga när de fält pälsen och sommarn kommer. =)
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Tack föra alla råd/pepping :bow: :bump:

Nu har jag iaf slutat med havren helt, så får jag se om det verkar hjälpa. Men samtidigt så borde det ju inte vara havren eftersom när man rider ut med andra hästar och han slipper gå i täten är han hur lugn som helst.
Men sen när man rider i täten eller själv så är han rädd för varje grej, saker han inte ens reagerar på när han slipper vara i täten... :confused:
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Min lilla d-ponny är ett litet monster att rida ut på. Spec. själv. Han hoppar framåt med raka ben i galoppen och LETAR efter spöken! Spelade ingen roll om han fick 2 liter havre eller när han var uppe på 5 liter!

Nu när han bara gått som handhäst i ett halvår har han dock blivit mkt säkrare. Förut var han liv "rädd" för bussar men nu är det inga problem... Bara traktorer som han fjantar sig med :S
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

När jag rider ut med mina hästar så pratar jag alltid med dem, en hel del så kallade hästkarlar tycker att jag är "knäpp" som pratar med hästarna. Ofta så berättar jag vad som kommer under ridvägens gång och vad som kan hända. Jag har testat att inte prata med hästarna och då är de tittiga/hoppiga så jag vet inte om det om det har med pratandet att göra eller vad det är. Jag har ägt en i 13 år och fött upp de andra tre och ridit in dem själv men har alltid pratat med dem. Testa detta och börja med det när du rider tillsammans med andra, rid ömsom bakom och ömsom i täten för att träna din häst succesivt. Minska eller ta bort havren för att sedan öka succesivt igen.
 
Sv: Uppmuntring...jobbig häst

Min har varit sån förut, och vissa dagar kan han vara så nu också.
Men det som vi har jobbat med är att rida ut mer, rida själv och med andra.

Sen är jag snabb att börja driva honom framåt.
Så fort jag känner att han börjat tveka minsta så är jag på honom direkt att han ska gå fram ordentligt och det funkar faktiskt jättebra. Annars om han hinner stanna till för något så blir det mycket mycket svårare.

Tycker inte det spelar någon roll om jag pratar eller inte, det skulle mer vara för min egen skull jag kanske trallar en låt för att JAG ska slappna av.

Hoppas det löser sig för er.
Det är bara att kämpa på och fortsätta rida ut och ta tjuren vid hornen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 558
Senast: Bison
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp