Upprepade små koliker, mina erfarenheter

Ullibullizz

Trådstartare
Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår.

Sensommaren/ hösten 2016 började mitt helvete! Min häst visade tecken på kolik. Jag ringde ut veterinär och hon fick två sprutor och en rektal undersökning. Jo, hon var förstoppad, men det var lindrigt. Rådet jag fick var att förska få henne att dricka mera.

I oktober var det dags igen. Hon stod i sågbocksställning och var orolig. La sig och ställde sig. Ringde jourveterinären igen. Denna gång blev det sprutor och dropp. Hon är svår att sonda, tyvärr. Blev en väldigt dyr historia, för självklart var det helg och behandlingen pågick till 3 på natten. Rådet var fortsatt att få henne att dricka mera och förlänga ättiden så hon inte åt för snabbt.

I november var det samma visa igen. Här kliade sig veterinären i huvudet, för hon drack och åt bra. Då tyckte veterinären att det kanske var så att hon rörde på sig för lite. Han rekomenderade ingen vintervila, utan rida så mycket som möjligt. Fortsätta med nätat hö och uppblött Glyx Mash. Sammanlagt fick hon i sig 36 liter vatten mest varenda dag.

Så var det lungt, hela december och nästan hela januari.........Då det var dags igen :-( Denna gång pratade veterinären om att det kanske var så att jag skulle ta bort henne om det blev något mer. Det var jordens undergång för mig.

Måndagen därpå bokade jag en tid på närmaste klinik och de gjorde en gastroskopi som konstaterade små magsår. Inget stort alls, men små irriterande sår. Så nu får hon Peptinor och jag har fått en helt annan häst. Ljuset i mitt liv har återvänt, hon äter och dricker bra, hon dör inte av att få en vilodag.

Jag har fått Acid Ease på posten idag som jag ska hämta ut efter jobbet. Någon som har erfarenhet av det?

Hon har inget kraftfoder men får proteintillskott St hippolyt och Luzern, då höet har dåligt med smrp. Termobar i hagen.

Jag vill dela med mig av vad som hände mig, då det är mycket skriverier om koliker nu denna årstid. Man blir ju rent uppskrämd. . .

Men det behöver inte nödvändigtvis vara varken förstoppning eller gaskolik som orsakar eländet.
 
Vad bra att du delar din hästs historia och att ni äntligen hittade felet! :) Magsår är kraftigt underdiagnosticerat och så mycket som 70-80% av tävlingshästarna kan ha magsår. Det bästa man kan göra för att förhindra magsår är fri tillgång på hö, inget kraftfoder och undvik att utsätta hästen för stress. NSAID (tex butta) är också rena giftet för hästens mage och borde aldrig ges utan att kombineras med tex Gastrogard.
 
Hade en häst som hade mindre kolikanfall ett par gånger men det försvann helt efter att hon fick gå på lösdrift med kompisar, fri tillgång på Hö och vatten.Innan dess hade hon i stort sett fri tillgång på Hö o tillgång på vatten men blev väldigt stressad ( utom vid ridning) när hon var utan kompis eller man tog in o ut hästar från stallet
 
En av mina fd hästar var precis sådär. Småkoliker 6 gånger på ett år (eller fler - minns inte riktigt) hon fick dessutom en hovbensfraktur med påföljande hagvila så motionen kunde jag inte göra ngt åt. Vi sondade och gav avslappnande och smärtstillande varje gång och det gick bra. Sista gången åkte jag till Ultuna och de konstaterade att hon var förstoppad av flera mindre orsaker - hon åt torv (:( ) hon hade lite sand i tarmarna, hon hade mask (trots avmaskning och träckprov i god ordning) och så sist men inte minst så var hennes tarmar "långsamma".

Jag bytte strömedel och så småningom flyttades hon till lösdrift och efter det hade hon aldrig mer problem
 
Hade samma problem med min, veterinären kom ut 2 ggr för lindriga koliksymtom, eller som en distriktare skrev "ägaren upplever hästen mer kittlig än vanligt vid magen". Aldrig regelrätt kolik där de slår sig mot magen eller lägger sig. Men som sagt kittlig. Åkte till slut till klinik där de också bara hittade lättare förstoppning och sondade. Men valde att behålla honom för en gastroskopi dagen efter. Som mycket riktigt visade 1-2 grad av 5. Behandlades med gastrogard och får minimalt med kraftfoder sen dess. Tror det är bra mycket vanligare än vad folk tror med hästar som upplevs som "kittliga" eller annat som säkert kan hänvisas till magsår.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 697
Senast: Egonson_
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 355
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 493
Senast: Limelight
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 069
Senast: movgli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp