Uppror inom körningen?

stall w

Trådstartare
I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har avsagt sig sitt uppdrag som representant för körningen i tränarrådet. Även två zonledare, Gunilla Sjölen och Göran Heybroek lämnar sina uppdrag.

Jag tycker att mycket av kritiken är befogad. Säkerheten brister på många tävlingar och framförallt tycker jag att det har varit en mycket underlig säsong när det gäller TR. Ända fram i augusti körde vi fortfarande efter 2008 års TR. Vad är då vitsen med ett nytt TR? Sen måste jag också säga att jag tycker att oavsett vilket TR man väljer så ska det följas, vilket många, både tävlande, domare och arrangörer har haft svårt med i år.
En annan sak som jag har tänkt på är att många hästar är dåligt tränade för sin uppgift. Det händer nästan uteslutande på alla tävlingar vi varit på att hästar inte orkar med maratonmomentet. Kunskapen om hur man tränar hästen måste höjas. Det är inte roligt för någon, varken häst, kusk, arrangör eller publik när hästarna är trötta redan i hinder två eller tre.

Sen har vi det här med domarna i dressyren. Jag skulle vilja ha ridhästdomare brevid kördomaren. När ridhästdomaren premierar balans, takt, lösgjordhet och korrekt form så premierar kördomaren snygg vagn, snygga matchande kläder, häst bakom lodplanet och rätt namn på kusken.
Det här är rent generellt, för visst finns det undantag.:bow:
Ett färskt exempel är när ett ekipage i augusti körde den lätta regionala klassen. I programmet ska det vara mellantrav på två diagonaler. Ekipaget visade upp en strålande ökad trav och fick skyhöga siffror. Debatten gick naturligtvis varm, med all rätt. Det var ju mellantrav som skulle köras, inte ökad trav.
Det här med mellantrav är ett kapitel för sig. Jag har skrivit åt flera domare och i princip varenda en har sagt att man i domarkåren för diskutioner om vad mellantrav egentligen är.:eek: Borde man då inte plocka bort mellantrav från programmen till domarna är eniga om vad mellantrav faktiskt är och hur det ska dömas?

Körkommitén har satt som mål att det ska finnas 3000 licenserade kuskar. Fine, det låter ju bra.
Sist jag hörde en siffra, tror det var för ett par år sedan, så var det 300 licenserade kuskar i landet. Är 3000 ett realistiskt mål?
Hur ska man då komma dit? Ett av förslagen har varit att uppmuntra ridskolorna att ha körning i verksamheten, vilket är ett jättebra intiativ. Men sen då? Ett av problemen med körsporten om vi ska se till tävlingsdelen är att det är för dyrt. Det ska förutom häst vara sele och en till två vagnar, minst. Vi vet ju alla hur dyra vagnar är.:crazy: Sen ska allt fraktas till och från träningar och tävlingar vilket betyder att man behöver byta bil till en pickupp, byta transport med plats för vagnen, eller köpa en lastbil. En jätteutgift.
Till det kommer uppstallning vilket 9 gånger av 10 är ett måste eftersom tävlingsplatserna ligger så långt bort. Här vill jag ge en eloge till Vaggeyd, 500 för en tävlinghelg i uppstallningskostnad är det lägsta vi har betalat i år.:bow: Mycket bra!
Sen tillkommer veterinäravgift och där tror jag att många körklubbar har missat att veternäravgiften ska vara den faktiska avgiften och ingen extrainkomst för klubben. Där är wermlands körsällskap ett föredömme.:bow:
Sist men inte minst har vi startavgifterna och hederspriser. Startavgifterna är för höga och hederspriserna är för dåliga. Här måste klubbarna bli bättre. Mycket bättre. En kitty-bok, en skruvmejsel av kinakvalité, potpurri är bara några exempel på hederspriser som delats ut i år, inte ens är värda att ta med från tävlingsplatsen.
Klubbarna behöver hjälp med marknadsföring och sponsring till tävlingar. Här borde körkommitén kliva in.:mad:

Vad är era synpunkter på artikeln och körningen?


Det finns ju mycket mer än detta men jag vill avsluta med att säga att jag tycker att det överlag är en mycket trevlig stämmning mellan kuskar och groomar på körtävlingar. :bow: Det är alltid roligt att träffa er alla på tävlingar!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har inte läst artikeln än, men funderar lite ändå. Återkommer säkert med mer när jag köpt tidningen :)

Körkommitén har satt som mål att det ska finnas 3000 licenserade kuskar. Fine, det låter ju bra.
Sist jag hörde en siffra, tror det var för ett par år sedan, så var det 300 licenserade kuskar i landet. Är 3000 ett realistiskt mål?
Hur ska man då komma dit?

Om man vill ha fler kuskar så tror jag att man måste underlätta både för nya kuskar och nya arrangörer. För att få folk att komma igång skulle jag önska fler "småtävlingar" dit man törs komma utan att vara proffs och utan att behöva köpa ny utrustning för massor med tusenlappar. Varför kan man inte få komma med sin "skitsele", travsele eller vad man nu kör i hemma, och prova på en gång? Det gäller att man är väldigt nyfiken på det här med körtävling om man ska shoppa ny utrustning innan man ens fått provköra en liten "blåbärstävling".

Jag vill ha som klubbtävlingar, men detta är svårt när kuskarna är så få och utspridda så att det bara finns ett fåtal ekipage per klubb... Någon form där man kan ha "klubbtävlingsregler" men som är öppen för fler än de som är med i just den klubben efterlyser jag!

Om man ordnar lokaltävling så drar det väg i kostnader om man måste betala långa resor för godkänd banbyggare, det är krav på veterinär mm. Och det känns stort och komplicerat att ta på sig att arrangera, om klubben är ovan vid körtävling. Och som nybörjarkusk är det faktiskt ett väldigt stort kliv från busken till en lokaltävling! Detta är något som många "vana tävlingskuskar" verkar har glömt bort hur det var. Extra stort steg är det om man har 20-30 mil till närmaste körtävling... vilket många har, så det måste till många nya arrangörer om sporten ska kunna växa ordentligt!

En sak som försvårar att få igång nya arrangörer är att det behövs så stor bana för dressyren. Det är inte många klubbar som har en 40x80-bana - om det finns en så stor är det ofta en hoppbank eller grav mitt på... Jag vill ha dressyrprogram för mindre banor, i alla fall i lätt klass. 30x60-banor vore enklare att hitta. Och det behöver inte bli snävare svängar på en sån, 20 m-volter osv får ju gott och väl plats. 90 meter mellantrav känns inte heller schysst mot lättklass-hästar så den långa diagonalen kan man väl gärna minska på...

Jag vill även ha fler dressyrprogram i LB/LA! Det är tråkigt att köra samma program precis varje gång. Dessutom skulle jag vilja ordna rena dressyrtävlingar precis som i ridning, där man kan starta ett par olika dressyrklasser på en dag.

Sen har vi det här med domarna i dressyren. Jag skulle vilja ha ridhästdomare brevid kördomaren. När ridhästdomaren premierar balans, takt, lösgjordhet och korrekt form så premierar kördomaren snygg vagn, snygga matchande kläder, häst bakom lodplanet och rätt namn på kusken.

Jag skulle vilja ha bort de skarpa stångbetten från lätt klass! Varför inte bara tillåta tränsbett i dressyren i lätt klass, precis som i ridning?

Om jag får fortsätta önskelistan så skulle jag vilja ha bort presentationspoängen också!

Sist men inte minst har vi startavgifterna och hederspriser. Startavgifterna är för höga och hederspriserna är för dåliga.

Enligt TR ska hederspriserna uppgå till minst värdet av startavgifterna. Men i en körtävling så kan man ju placera sig fyra gånger på samma startavgift. Ska man i varje gren få priser som motsvarar startavgiften? Med 1/4 placerade i varje gren plus totalen så blir det ju i snitt en placering per startande. Kan man tolka reglerna som att varje "delplacering" bör ge hederspris till värde av 1/4 av startavgiften eller hur gör man?

Måste man ha hederspriser? Om man inte har någon frivillig som jagar sponsorer så är det alltså de icke placerade som ska betala rosetter, domare, banbyggare, anläggning och allt annat som kostar... I och med att det ofta är få starter och mycket utgifter så blir det ganska mycket pengar som 3/4 av ekipagen ska stå för. Nån måste ju betala för allting, antingen kuskar eller sponsorer.

Att startavgifterna blir dyra kan väl även bero på att man ofta måste importera banbyggare eller domare från långtbortistan. I alla fall här i norrland är det väldigt ont om banbyggare. Det borde utbildas fler såna! Vi är flera här som gärna vill bli banbyggare, men det verkar glest med kurser...

Möjlighet att använda riddressyrdomare till kördressyr skulle också vara välkommet! Det har vi provat på klubbtävling här och jag tycker att det fungerat bra. (då har vi samarbetat med dressyrryttarna och klämt in en liten körklass på "deras" tävling, när staket osv ändå är på plats. mycket smidigt!)

men jag vill avsluta med att säga att jag tycker att det överlag är en mycket trevlig stämmning mellan kuskar och groomar på körtävlingar
Håller med om detta :love:
 
Sv: Uppror inom körningen?

53 stycken som läst, roligt med ett svar:laugh:
Jag har inte läst artikeln än, men funderar lite ändå. Återkommer säkert med mer när jag köpt tidningen :)

Gör det!:)


Om man vill ha fler kuskar så tror jag att man måste underlätta både för nya kuskar och nya arrangörer. För att få folk att komma igång skulle jag önska fler "småtävlingar" dit man törs komma utan att vara proffs och utan att behöva köpa ny utrustning för massor med tusenlappar. Varför kan man inte få komma med sin "skitsele", travsele eller vad man nu kör i hemma, och prova på en gång? Det gäller att man är väldigt nyfiken på det här med körtävling om man ska shoppa ny utrustning innan man ens fått provköra en liten "blåbärstävling".

Jag vill ha som klubbtävlingar, men detta är svårt när kuskarna är så få och utspridda så att det bara finns ett fåtal ekipage per klubb... Någon form där man kan ha "klubbtävlingsregler" men som är öppen för fler än de som är med i just den klubben efterlyser jag!

Om man ordnar lokaltävling så drar det väg i kostnader om man måste betala långa resor för godkänd banbyggare, det är krav på veterinär mm. Och det känns stort och komplicerat att ta på sig att arrangera, om klubben är ovan vid körtävling. Och som nybörjarkusk är det faktiskt ett väldigt stort kliv från busken till en lokaltävling! Detta är något som många "vana tävlingskuskar" verkar har glömt bort hur det var. Extra stort steg är det om man har 20-30 mil till närmaste körtävling... vilket många har, så det måste till många nya arrangörer om sporten ska kunna växa ordentligt!

Jag tror att du har helt rätt. Det är för komplicerat att börja tävla.


Jag vill även ha fler dressyrprogram i LB/LA! Det är tråkigt att köra samma program precis varje gång. Dessutom skulle jag vilja ordna rena dressyrtävlingar precis som i ridning, där man kan starta ett par olika dressyrklasser på en dag.

Även rena precisionstävlingar, även om dressyren är en stor brist för många och behöver tävlingstränas mer.


Jag skulle vilja ha bort de skarpa stångbetten från lätt klass! Varför inte bara tillåta tränsbett i dressyren i lätt klass, precis som i ridning?

Det håller jag inte med om. Jag har bevittnat flera olyckor (varav två i år) som hade kunnat hindras/undvikas om hästen inte haft tränsbett. ¨Då är det bättre att utbilda kuskarna på att köra på stångbett. Säkerheten är viktig.

Om jag får fortsätta önskelistan så skulle jag vilja ha bort presentationspoängen också!

Här håller jag med! Vi har startat två hästar med samma utrustning, i samma klass, för samma domare och fått olika på presentationen. Fullständigt meningslös poängpunkt.


Enligt TR ska hederspriserna uppgå till minst värdet av startavgifterna. Men i en körtävling så kan man ju placera sig fyra gånger på samma startavgift. Ska man i varje gren få priser som motsvarar startavgiften? Med 1/4 placerade i varje gren plus totalen så blir det ju i snitt en placering per startande. Kan man tolka reglerna som att varje "delplacering" bör ge hederspris till värde av 1/4 av startavgiften eller hur gör man?

Måste man ha hederspriser? Om man inte har någon frivillig som jagar sponsorer så är det alltså de icke placerade som ska betala rosetter, domare, banbyggare, anläggning och allt annat som kostar... I och med att det ofta är få starter och mycket utgifter så blir det ganska mycket pengar som 3/4 av ekipagen ska stå för. Nån måste ju betala för allting, antingen kuskar eller sponsorer.

Att startavgifterna blir dyra kan väl även bero på att man ofta måste importera banbyggare eller domare från långtbortistan. I alla fall här i norrland är det väldigt ont om banbyggare. Det borde utbildas fler såna! Vi är flera här som gärna vill bli banbyggare, men det verkar glest med kurser...

Nä, man kan fråga sig om det är tvunget med hederspriser när det ändå inte är något vettigt. Men något bör man väl ändå få när man vinner eller placerar sig? Man har ju betalat rätt mycket för tävlingen. Jag tycker att förbundet bör hjälpa klubbarna med kunskap kring marknadsföring och sponsring.

Ja, det är lika ont om banbyggare och domare som det är kurser.

Möjlighet att använda riddressyrdomare till kördressyr skulle också vara välkommet! Det har vi provat på klubbtävling här och jag tycker att det fungerat bra. (då har vi samarbetat med dressyrryttarna och klämt in en liten körklass på "deras" tävling, när staket osv ändå är på plats. mycket smidigt!)

En mycket bra idé!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Nu har jag köpt Ridsport och det är ju väldigt uppenbart att vi tittar på sporten från olika perspektiv! Han klagar över den låga nivån på SM-ekipagen och jag funderar på hur man ska få folk från buskarna till tävlingsbanan :rofl:

Men jag fortsätter på de frågor du tog upp i tråden...

Även rena precisionstävlingar, även om dressyren är en stor brist för många och behöver tävlingstränas mer.
Ja precis! Jag vill ha tävlingar i varje gren för sig, precis som hoppning och dressyr. Så att man kan köra tex LB och LA med olika bedömningar, eller poängjakter osv. Jag tror att det blir både enklare för nya kuskar och enklare att få ihop funktionärer, om man bara behöver fokusera på en gren i taget.

Det håller jag inte med om. Jag har bevittnat flera olyckor (varav två i år) som hade kunnat hindras/undvikas om hästen inte haft tränsbett. ¨Då är det bättre att utbilda kuskarna på att köra på stångbett. Säkerheten är viktig.
Jo detta är väl ett vettigt argument... Det jag önskar är väl egentligen det som du skrev, att domare ska premiera balans, takt, lösgjordhet och korrekt form, istället för att hästen kröker ordentligt på nacken... Och det har ju inte med betten att göra, även om man ibland tycker sig se ett samband...

Här håller jag med! Vi har startat två hästar med samma utrustning, i samma klass, för samma domare och fått olika på presentationen. Fullständigt meningslös poängpunkt.
Japp, jag har också upplevt detta. Men det är klart, den grå ponnyn matchade förstås förklädet bättre än vad den röda ponnyn gjorde :rofl:

Men något bör man väl ändå få när man vinner eller placerar sig? Man har ju betalat rätt mycket för tävlingen.

Om man "bara" behöver betala självkostnadspris för själva tävlingen så blir det ju billigare startavgifter. Jag nöjer mig gärna med en rosett och kanske en plakett om det innebär att det blir billigt att tävla. Som sagt, för att få fler arrangörer måste man ju förenkla för dem också. Och om man förväntas fixa fina priser också blir det ju ganska mycket mera jobb, och jag kan tänka mig att prisansvarig är en ganska otacksam post! Det är sällan man hör att folk är nöjda med sina hederspriser... Eventuella sponsorer kan kanske istället användas till att hålla nere startavgifterna ytterligare. Eller billigare uppstallning, billigare kuskfest, billigare boende, ...

En mycket bra idé!
Ja det har faktiskt funkat bra. Då får man möjlighet till banträning utan att behöva bygga upp staket och fixa domare för några enstaka körekipage.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppror inom körningen?

Äntligen någon som vågar stå upp och protestera och tala om att körningen är på väg åt skogen, nu går det kräftgång. Ledningen måste vakna upp och se behoven inte bara fantisera i siffror, övriga Europeiska länder minskar sina kuskantal med 15-20 % hur skall Sverige kunna öka? Var finns lagledarna ? Vem utsåg dem ? Att totalt glömma bort toppen för att satsa på bredden genom att tro att man förenklar TR så rör de till och försvårar för så väl arrangörer som kuskar. Om de andra länderna enas om att följa FEIs Reglemente för all enkelhets skull varför kan vi inte göra det? Undrar om TR kommittén kan få fram det nya TR et till Globen, det har alltid kunnat köpas på plats i Globen alla andra år- vi får väl vänta till nästa tävlingssäsong har kommit i gång har vi tur kör vi efter 3 olika TR ... nåja nog om TR. Föresten kvalificeringar till SM är ju idiotiskt, kuskar som kör 2 Reg och sen 2 Msv kommer till SM de anser jag inte har där att göra, vilken självkritik råder egentligen, SM ska man förtjäna att köra inte skryta om medaljer när man inte tar sig igenom dressyrprogrammen med knappt godkända poäng, är det sådant som körkommittén vill se och skryta med? Det är sådant som skämmer ut Svensk körsport när de representerar Sverige utomlands. SM är det svåraste av allt - inte inom någon annan idrott kan man ta sig till ett SM på en o samma säsong. Förresten kan detta kvalsystem inte leva vidare, 2 Msv som kval till SM är det rätt att hästarna o kuskarna inte ska få en chans att gå ett svårare program innan alternativt kunna köra en tävling där samma dressyrprogram som på SM? Under året fanns 2 tävlingar, Åsbo och Flyinge de var i April o Juni, alltså kunde inte många kvala in till de två tävlingarna först utan trasslade sig till ett SM på "fel" slags kvalpoäng. Detta blir varken kvalitet eller utveckling. Vart tar körkulturen vägen?
Domarna kan inte utselning eller tillpassning, harmoni - ett par ekipage kom te x till SM med på tok för långa draglinor- vilket borde vara elementär kunskap, nu pratar vi SM igen, hur kom de dit? Vem stod i funktionskontrollen på deras kvalificeringstävlingar? Har funktionskontrollanterna någon som helst kunskap? Riddressyrdomare i all ära men har de någon kunskap om hur en körhäst rör sig med ett par hundra kg som belastar muskelaturen och rörelsemönstren på ett annorlunda sätt än med ryttare ? Ställ högre krav på kördomare i stället. Är det ingen som reagerar på när föräldrar dömer sina egna barn tävling efter tävling ? För resten Arrangörerna måste lära sig att INTE tjäna pengar på kuskarna, tävlingarna ska gå +-0 och man kan få vinst på cafeteria, program mm. det hela handlar om planering o sponsorer. Att arrangera en tävling gör man inte 3 veckor före start, bra samarbete o bra tävlingsledning blir INTE jobbigt.
Att ta hutlösa extra pengar på boxar är jvl genomskinligt. Mer än 750/ box börjar bli ocker.(Är granne med boxuthyrare i mellansverige)När man använder sig av tex travbanorna är 500 optimalt och BRA av arrangörerna!! Dock måste jag tycka att kuskar tenderar till att bli bra gnälliga. Är det en hobby och ett intresse så har man ett mål med det. Det är lika för alla o få förunnat att få sponsring eller tilldelning föresten läste körkommitténs protokoll såg att Fredrik Persson sökt om träningsbidrag och tilldelades 10.000:- Tänk vilka möjligheter det finns, synd att de övriga aktiva inte kommit på att ansöka om
träningsbidrag, men det går ju flera tåg.
"Vana tävlingskuskar" som någon skrev har också varit nybörjare, då fanns inte ens Lokal, regional utan det var bara ut och åk i Internationella tempon och dressyrprogram och då pratar vi fortfarande 90-tal. Träna hästarna och ta hjälp av kvalificerade tränare-framför allt ha självkritik. Du skall inte kräva mer av hästen än du kräver av dig själv. Glöm ej bort att svensk lag kräver fortfarande veterinärbesiktning på alla officiella tävlingar och alla arrangörer klarar inte av att arrangera pyttetävlingar på klubbnivå med bara några få deltagare.

Heder åt Christer Påhlsson och de avhoppade Zonledarna. Upp till kamp ni som vill utveckla körsporten åt rätt håll inte tillbaka till sandlådan. Mer kompetenta medlemmar i körkommitten önskas.//Kuskil
 
Sv: Uppror inom körningen?

"Vana tävlingskuskar" som någon skrev har också varit nybörjare, då fanns inte ens Lokal, regional utan det var bara ut och åk i Internationella tempon och dressyrprogram och då pratar vi fortfarande 90-tal.
Det är möjligt att det var så då, men är det en lämplig start för nya kuskar? Hur blir kvaliten?

alla arrangörer klarar inte av att arrangera pyttetävlingar på klubbnivå med bara några få deltagare.
Jag tror i alla fall att detta är betydligt enklare än att arrangera stora tävlingar med höga klasser...
 
Sv: Uppror inom körningen?

Det är möjligt att det var så då, men är det en lämplig start för nya kuskar? Hur blir kvaliten?

Lite missuppfattning här, man tränar hästen för att klara av kraven, det går inte att förenkla hur mycket som helst. Nu kan det snart inte bli enklare, i ridningen gäller samma sak.
Däremot håller jag med om 30x60 bana för A och B ponny som det var tidigare, det ändrades till 40 x 80 då arrangörerna tyckte det var jobbigt att ändra.
Om ponnyerna skulle komma till sin rätt eller inte struntade man i. jag tycker att domarna måste döma varje ras efter sess förutsättningar, det verkar vara bortglömt!

Domare: Jag har varit med och lyssnat på riddomare som dömt, de dömer tex svårklasshästar som tävlat Internationellt och ger dem kritiken "går i för öppen form",.. samtidigt i lokal klass med en 4årig som gick i öppen for i sin första dressyr, den fick kritiken, "Ej i form" vet inte hur vi ska tackla riddomardressyr kontra kördressyr men något måste ju göras! Bra med debatter hoppas detta kommer fram till körkommittén
//Chicco
 
Sv: Uppror inom körningen?

Representanter för Förbund och Körkommitte fick texten innan den publicerades i tidningen Ridsport. De har ännu inte svarat.
Eva Österlund (som skrev artikeln)
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har egentligen inte så mycket att säga, men jag måste bara säga att den här tråden är otroligt intressant. Jag var själv inte med på SM så jag kan inte kommentera det, men att kommitten siktar på 3000 licenserade kuskar känns väldigt orealistiskt. Jag som har två trevliga hästar hemma, Åstorps anläggning runt knuten: Inte ens jag känner mig motiverad till att lösa licens och tävla! Jag känner mig matt inför tävlingar; det känns avancerat och dyrt. Sedan är jag dessutom dålig på att träna regelbundet :angel: så om något så lär jag ställa upp i max slalomkörning.

Till Eva Österlund:
Gillar din krönika jättemycket, du gör ett toppenjobb!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Nu har jag köpt Ridsport och det är ju väldigt uppenbart att vi tittar på sporten från olika perspektiv! Han klagar över den låga nivån på SM-ekipagen och jag funderar på hur man ska få folk från buskarna till tävlingsbanan :rofl:

Ja, han har många åsikter om toppen, vilket ju är bra. Det finns ju inget som hindrar att vi utökar debatten, och någonstans måste den starta.


Jo detta är väl ett vettigt argument... Det jag önskar är väl egentligen det som du skrev, att domare ska premiera balans, takt, lösgjordhet och korrekt form, istället för att hästen kröker ordentligt på nacken... Och det har ju inte med betten att göra, även om man ibland tycker sig se ett samband...

Jag förstår vad du menar och håller delvis med, men jag tror att det är viktigare att utbilda. På senaste tävlingen tex gick en av hästarna betslad med stångbett och achennosgrimma. Är man då lämplig som funktionskontrollant när man släpper igenom sån't?



Om man "bara" behöver betala självkostnadspris för själva tävlingen så blir det ju billigare startavgifter. Jag nöjer mig gärna med en rosett och kanske en plakett om det innebär att det blir billigt att tävla. Som sagt, för att få fler arrangörer måste man ju förenkla för dem också. Och om man förväntas fixa fina priser också blir det ju ganska mycket mera jobb, och jag kan tänka mig att prisansvarig är en ganska otacksam post! Det är sällan man hör att folk är nöjda med sina hederspriser... Eventuella sponsorer kan kanske istället användas till att hålla nere startavgifterna ytterligare. Eller billigare uppstallning, billigare kuskfest, billigare boende, ...

Ja, det skulle kunna funka. Men då måste det bli billigare också.


Förra årets lagseriefinal gick i Vartofta. Då gick PR-distriktets klubbar ihop gemensamt och arrangerade. Ett problem var en rätt saftig anläggningshyra viklet gjorde att det inte fanns några pengar alls kvar till priser. Vi fick vara väldigt kreativa för att komma på en lösning. Jag la förslaget att sälja maratonhindren till olika företag. Företaget betalar alltså en summa för hindret tex 2500 och får då vara ensam om reklam i det hindret. Nu hoppade jag av arrangemanget lite senare av olika skäl så jag vet inte om min idé användes, men jag hörde senare att det hade varit bra priser.

Just det här med reklam i maratonhindren tycker jag uttnytjas väldigt dåligt. Om det finns bilder från en körtävling i tidningar eller på nätet så är det ofta från ett maratonhinder, och maraton har oftast mest publik av grenarna.
Låt säga att man har fyra maratonhinder och tar tex 2500 kr styck (jag tycker dock att man kan ta mer vid nationella oc elittävlingar, 5000kr, kanske). Det ger 10.000kr att köpa BRA priser för. Man skulle till och med kunna dela ut pengar till totalsegrarna. Dessutom kan man ofta förhandla ner priset på tex fodersäckar, täcken osv om man talar om att det är priser till en tävling i utbyte mot att företagets reklam syns tex på tävlingsplatsen, vid prisutdelning och i program. Man kan även döpa klassen efter sponsorn eller låta någon från företaget vara prisutdelare. Det finns mängder med saker man kan göra, det viktigaste är att ta hand om sina sponsorer. Båda parter ska tjäna på det. Varför inte ha ett VIP-tält för sponsorerna under tävlingen. Någon duktig från klubben kan ta på sig att guida i kördjungelns regler. Kanske kan man bjuda på lunch, iallafall fika.
Om man har hindersponsorer kan man ha hinderpriser, snabbast i just det hindret får ett pris. Det finns ju som sagt massor man kan göra...:laugh:
Man kan ha sponsordag en gång om året. Bjud in sponsorerna, ät tillsammans och ha trevligt. Låt dom prova på att köra häst, eller grooma i ett maratonhinder....

Det är med sån't här som jag tycker att förbundet och körkommitén börde hjälpa klubbarna med. På förbundet finns det utbildad, avlönad personal som jobbar med dessa frågor.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Äntligen någon som vågar stå upp och protestera och tala om att körningen är på väg åt skogen, nu går det kräftgång. Ledningen måste vakna upp och se behoven inte bara fantisera i siffror, övriga Europeiska länder minskar sina kuskantal med 15-20 % hur skall Sverige kunna öka? Var finns lagledarna ? Vem utsåg dem ? Att totalt glömma bort toppen för att satsa på bredden genom att tro att man förenklar TR så rör de till och försvårar för så väl arrangörer som kuskar. Om de andra länderna enas om att följa FEIs Reglemente för all enkelhets skull varför kan vi inte göra det?

Nej, jag tror inte heller att det är någon lösning att strunta i toppen och lägga allt krut på bredden, lika lite som jag tror på det omvända. Det ena ger det andra. Både topp och bredd måste bli bredare.
Jag håller med om att det enklaste vore att ha samma regler som övriga länder. Det gör det mindre krångligt att tävla i andra länder.

Föresten kvalificeringar till SM är ju idiotiskt, kuskar som kör 2 Reg och sen 2 Msv kommer till SM de anser jag inte har där att göra, vilken självkritik råder egentligen, SM ska man förtjäna att köra inte skryta om medaljer när man inte tar sig igenom dressyrprogrammen med knappt godkända poäng, är det sådant som körkommittén vill se och skryta med? Det är sådant som skämmer ut Svensk körsport när de representerar Sverige utomlands. SM är det svåraste av allt - inte inom någon annan idrott kan man ta sig till ett SM på en o samma säsong. Förresten kan detta kvalsystem inte leva vidare, 2 Msv som kval till SM är det rätt att hästarna o kuskarna inte ska få en chans att gå ett svårare program innan alternativt kunna köra en tävling där samma dressyrprogram som på SM?

Här håller jag delvis med. Jag tycker inte att en grön kusk ska kunna köra SM samma år som man börjar tävla. Men en rutinerad kusk som tex gjort ett hästbyte, varför inte? Problemet tror jag ligger mycket i att det finns för få tävlingar. För att det ska vara praktiskt möjligt att kvala till SM så kan man inte kräva för många kval eftersom tävlingarna inte räcker till. Att dra ut på kvalandet under flera säsonger blir dyrt för många, vilket gör att färre kuskar kör SM.


Är det ingen som reagerar på när föräldrar dömer sina egna barn tävling efter tävling ?

Eller sina elever... Jodå, det finns reaktioner. Problemet är att det inte finns så många domare att välja på.

För resten Arrangörerna måste lära sig att INTE tjäna pengar på kuskarna, tävlingarna ska gå +-0 och man kan få vinst på cafeteria, program mm. det hela handlar om planering o sponsorer. Att arrangera en tävling gör man inte 3 veckor före start, bra samarbete o bra tävlingsledning blir INTE jobbigt.
Att ta hutlösa extra pengar på boxar är jvl genomskinligt. Mer än 750/ box börjar bli ocker.(Är granne med boxuthyrare i mellansverige)När man använder sig av tex travbanorna är 500 optimalt och BRA av arrangörerna!!

:bow::bow: Just boxkostnad är en rätt stor utgift och har för oss varit avgjörande vid valet mellan två tävlingar.


"Vana tävlingskuskar" som någon skrev har också varit nybörjare, då fanns inte ens Lokal, regional utan det var bara ut och åk i Internationella tempon och dressyrprogram och då pratar vi fortfarande 90-tal. Träna hästarna och ta hjälp av kvalificerade tränare-framför allt ha självkritik. Du skall inte kräva mer av hästen än du kräver av dig själv.

Självklart måste det finnas tävlingar på lätt nivå. En grundläggande sak för att öka antalet licenserade kuskar är att det måste bli enklare att börja tävla. Knappast någon köper utrustning för 50.000-100.000kr för att "testa". Det köper man när man vet att man vill fortsätta.
Jag håller med dig om att fler bör ta hjälpa av en duktig tränare. Problemet som jag ser det är återigen att det finns för få. Fler tränarutbilddningar behövs. Vi åker 13 mil en gång i månaden för att träna för B-tränare. Det är en stor utgiftspost i ledighet från jobb, bensin och träningskostnad. Tyvärr finns ingen likvärdig tränare närmare.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Den goda stämningen skriver jag under på :)

OM man ska nå målet på 3000 licenser så måste det helt enkelt bli enklare att både tävla och att anordna tävlingar.

Ett steg i rätt riktning är ju att man i nya TR får anordna en gren i taget, dock återstår några rejäla flaskhalsar.

1. Det är i stora delar av landet en massiv brist på banbyggare och domare,
I norr finns det en banbyggare som är utsliten av att vara ensam och det
finns sådär 2 olika domare att välja mellan.
Att "importera" kostar 10 000 lappar !!!
Det måste utbildas fler banbyggare och domare.
Jag vet flera intresserade som vill utbilda sig... men det ordnas inga kurser, skärpning utbildningsansvariga i såväl distrikt som riket i stort !

2. Dressyr utomhus på 20x60 bana, banor som är 40x80 eller 40x100 för Msv existerar inte särskilt många av och ofta rör det sig om gräsbanor som är dåligt hårdgjorda så dom blir sönderkörda vid dålig väderlek.
20x60 banor med goda markförhållanden som inte blir sönderkörda finns det däremot massor av. Även om man kör på en bana som är 40 meter bred så är ju volter och svängar gjorda med 20 meters diameter och man kör ju inomhusprogram på 20x60. Att det behövs stora banor till 4-spann är en sak - men det ska väl inte enbetskuskar behöva lida för.

I övrigt finns det en del också att önska.

Ta bort presentationspoängen i dressyren, den flyttar fokus från den sportsliga prestationen och maskeradutstyrseln riskerar att skrämma bort nybörjare. Inför då hellre någon form av uniform från tex Msv och uppåt på liknande manér som riddressyren.

För att attrahera mera publik (mera publik betyder pengar utifrån = billigare och bättre tävlingar) så gör om poängsystemet så att alla 3 grenarna blir lika utslagsgivande. Idag kan man i princip utgå i maraton, plöja tvärs igenom varenda precisionshinder och ändå bli placerad om man har gjort bra ifrån sig i dressyren. Om alla 3 grenarna var värda lika mycket så skulle det bli mera spännande att titta på tävlingarna. Med handen på hjärtat så är det ju maraton som står för utvecklingen inom körsporten, utan maratonhinder så hade tävlingarna i ännu högre grad präglats av folk i maskeradutstyrsel som far omkring i vagnar som är byggda efter 1800-talsteknik - något som snarare borde höra hemma hos vagnshistoriska sällskapet än i en modern sport.

Något som skulle kunna både öka säkerheten och locka mera publik är om groomen skulle få burka i precisionen och att man där lade in maratonmoment... för det är ju i princip bara maraton som lockar någon publik, dressyr och precision är det ju mest bara närmast sörjande som kommer och tittar på. Och med publiken kommer pengarna... travet hade inte haft några prispengar utan publik som spelar.

Och det måste anordnas fler träningar, det finns alldeles för få tränare.
"Bokstavstränare" är ju inte ens att tänka på med de krav som gäller för dessa - visst är det bra att A-tränare ska ha tävlat 4-spann internationellt men det är för tusan inte där man börjar sin karriär.

En annan sak som känns konstig är att det mest tränas dressyr... hur fasen ska man förvänta sig att nån som aldrig har tränat på annat ska lyckas att prestera något annat än möjligtvis en olycka i maraton eller överskriden maxtid i precisionen ?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppror inom körningen?

Förresten glömde jag man borde skippa kravet att ha samma vagn i dressyr och precision, dressyrvagnar är allt annat än lämpliga att köra fort med.

Så istället för att se en stackars groom som sitter med ett leende krampaktigt fastklistrat i ansiktet medans ögonen speglar ren oförfalskad skräck när kusken bara använder ett av giggens två hjul i svängarna... så kunde man då välja ett mera ändamålsenligt åkdon i precisionen.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Mycket bra inlägg! :bow:

För att attrahera mera publik (mera publik betyder pengar utifrån = billigare och bättre tävlingar) så gör om poängsystemet så att alla 3 grenarna blir lika utslagsgivande. Idag kan man i princip utgå i maraton, plöja tvärs igenom varenda precisionshinder och ändå bli placerad om man har gjort bra ifrån sig i dressyren. Om alla 3 grenarna var värda lika mycket så skulle det bli mera spännande att titta på tävlingarna. Med handen på hjärtat så är det ju maraton som står för utvecklingen inom körsporten, utan maratonhinder så hade tävlingarna i ännu högre grad präglats av folk i maskeradutstyrsel som far omkring i vagnar som är byggda efter 1800-talsteknik - något som snarare borde höra hemma hos vagnshistoriska sällskapet än i en modern sport.

Något som skulle kunna både öka säkerheten och locka mera publik är om groomen skulle få burka i precisionen och att man där lade in maratonmoment... för det är ju i princip bara maraton som lockar någon publik, dressyr och precision är det ju mest bara närmast sörjande som kommer och tittar på. Och med publiken kommer pengarna... travet hade inte haft några prispengar utan publik som spelar.


Jag håller fullständigt med dig om att alla tre grenarna bör väga lika mycket. Det är en av sakerna som gör det svårförstått och ointressant för publiken.

Att man inte inför hjälmtvång och tillåter maratonvagn med burkande groom i precisionen är för mig ett mysterium. Kuskarna blir skickligare hela tiden. För att göra det svårare tajtar man maxtiden vilket gör att det ser riktigt farligt ut ibland. Nä, säkerheten är väl ändå viktigast? Visst kan man göra det mer tekniskt för att få ner tempot, men i en omkörning kommer kuskarna alltid att gasa ändå. Nu ser precisionen ut som en våghalsig maskeradtävling. Kvinnliga kuskar i långa kjolar som behöver hjälp för att ta sig i och ur vagnen. Hur säkert är det? Om sporten ska tas på allvar så måste den bli sportigare och mer lättbegriplig. Och det är först då som media och sponsorer kommer att bli allvarligt intresserade. Det finns ju knappast inget företag eller journalist som vill stödja eller raportera från en tävling som man inte förstår hur den fungerar.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Förresten glömde jag man borde skippa kravet att ha samma vagn i dressyr och precision, dressyrvagnar är allt annat än lämpliga att köra fort med.

Så istället för att se en stackars groom som sitter med ett leende krampaktigt fastklistrat i ansiktet medans ögonen speglar ren oförfalskad skräck när kusken bara använder ett av giggens två hjul i svängarna... så kunde man då välja ett mera ändamålsenligt åkdon i precisionen.

Klockrent!:rofl::crazy::eek:
 
Sv: Uppror inom körningen?

Att införa A:0 som enda tillåtna bedömning i lokal klass tycker jag är ett steg i helt fel riktning. Det innebär ju bara att vi nybörjare kör rally redan i grundomgången :angel:

Om man har grund + omkörning så måste man ju i alla fall visa att man kan köra felfritt innan man får köra på tid!

Vill man inte att nybörjarna ska köra på tid alls så borde man väl istället göra som i hoppningen att ha bed A eller A+A i de lägsta klasserna. Vilket jag iofs tycker vore tråkigt och som förmodligen inte lockar fler kuskar... Bed A1d gillar jag!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag håller med. Det finns ju en andledning till att A:0 används från LA och uppåt i hoppningen...

A:1d är nog den bästa för både kuskar och arrangörer. Dock blir nog A:1a mer spännande för publiken.

Det måste ju vara bättre att lära sig köra på tid i låga klasser.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppror inom körningen?

När vi ändå pratar precision så skulle jag önska mer variation på hinder. Det är sällan man använder U och L hinder, broar, sick-sack osv.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Intressant ämne!
Jag både tävlar själv och arrangerar. Ja, det är en dyr sport. Och det är olika dyrt att arrangera en tävling. En del har egna anläggningar och andra hyr in sig.
I år har vår klubb fått lägga pengar på en ny väg så att vi ska få bättre maratonsträckor. Vi måste renovera vattenhindret eftersom det har blivit söndertrampat av kor. Då talar vi om summor uppåt 100 000. Nästa år måste vi investera i ett nytt dressyrstaket. Som ni förstår täcker inte medlemsavgiften från våra 50 medlemmar detta... Om det mot förmodan skulle bli några kronor över på en tävling (oftast från cafeterian) så går de pengarna direkt åt till saker som behövs för att vi ska kunna anordna nästa tävling.
Nu för tiden är det i princip omöjligt att få ut pengar av sponsorer, man kan däremot få ut lite grejor. Vi har erbjudit företag att få göra reklam för sig i hinder men enda gången de har nappat var på SM. Jag tror att vi måste hjälpas åt att göra reklam för sporten. Vi behöver synas i TV! Och inte bara fyrspann i Globen. De flesta kör ju faktiskt enbet. Vi måste bli bättre på att rapportera till tidningarna om vad som händer i våra klubbar, skicka in egna bilder och texter om tidningarna inte kommer ut själva.
Och till sist får vi inte glömma att det är människor som arbetar idéellt för att andra ska få tävla. De behöver några uppmuntrande ord från de tävlande. Om en funktionär blir otrevligt bemött så lär ju inte han lägga sin söndag i hällregn nästa år när vi ber om hjälp. Inga funktionärer - inga tävlingar.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 960
J
Tävling Hej, Har försökt hitta svaret i tråden "Licens och grönt kort" men hittade inte svaret sen försökte jag lägga in frågan i den tråden...
Svar
4
· Visningar
1 598
Senast: agtatoon
·
Hoppning Hejhej :) Ska starta i en Pay & Ride om drygt 2 veckor. Har bara en fråga; jag har inte löst ryttarlicens för i år, p.g.a. att jag...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: vildros
·
P
Körning Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: miamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp