Uppror inom körningen?

Sv: Uppror inom körningen?

*kl*

Eftersom jag var den kusk som ingick i vinnande laget i skåneserien som placerat mig på JSM känner jag att jag kan uttrycka mig ganska klart i det fallet och lite om SM...

För det första så började jag tävla i april i år, tack vare att jag fick låna min kära pojkväns första ponny, en ponny där du i princip bara behöver styra. Han kan allt, och han vet om det. Hade innan jag körde honom lärt mig grunden på gymnasiet jag gick på.
Att jag sedan snabbt kunde avancera och alltså starta två regionala tävlingar (som krävs som kval till JSM och USM) var något som jag tyckte var väldigt kul, men som sagt, utan den ponnyn hade jag aldrig varit där och han är ganska "one of a kind". Jag är den fjärde kusken han i princip "lär upp".
Sedan så är nivån (som omtalat) inte särskilt hög bland landets kuskar, tyvärr. Det är så att kommer du till ett JSM, USM eller SM i körning så har det (oftast) inte krävts samma höga prestationer som inom ridgrenarna.
Jag placerade mig visserligen på SM, men mycket tack vare min dressyr, där alltså ponnyn själv gör det största jobbet, och att jag inte skrittade runt maraton och inte rev mer än en boll i precisionen. Visst, det var inte det allra svåraste maratonet, men när det är JSM och USM är det fortfarande många kuskar som inte alltid är så rutinerade. Dessutom är Åstorp inget bra exempel att klaga på då deras sträckor tar bra mycket mer på hästarna än kusken kanske tror, detta visste banbyggaren och därför gjordes maraton som det gjordes. OCH flera av dom som tog placeringar i JSM och USM hade hästar som antingen inte var fräscha (frågan är hur de ens kunde gå igenom vet.bes?) eller var trötta vid söndagens precision. Förstår inte att man då har mage att klaga på ett för lätt maraton?

Tillbaka till lagserien, så fick jag dispans för att få starta i riksfinalen. Kan ju tilläggas att även om jag höll jämn nivå i dressyren och precisionen på kvaltävlingarna så gjorde jag totalt bort mig i maraton i de två kvaltävlingarna och gjorde alltså där inte att lagets resultat gjorde oss bra nog för att vinna serien och gå vidare till riksfinal!

Och tillbaka till SM, tycker det är synd och skam när man inte kan få någon som helst hederspris utöver rosett, medalj och plakett.. Visst, vinnaren av JSM (som är 15 år) fick typ ett kilo ost, hur kul är det på en skala? Jag fick bättre hederspriser när jag placerade mig på min första lokala tävling på gotland, så jag undrar vad det finns för ursäkter?

Puh, långt inlägg, kan ha missat något nu men om funderingar dyker upp så kommentera detta...:)
 
Sv: Uppror inom körningen?

har inte läst alla inlägg, men det finns ett öppet möte att gå på den 10 november i flyinge. Kanske någon redan skrivit..

/jenny
 
Sv: Uppror inom körningen?

Det håller jag inte med om. Jag har bevittnat flera olyckor (varav två i år) som hade kunnat hindras/undvikas om hästen inte haft tränsbett. ¨Då är det bättre att utbilda kuskarna på att köra på stångbett. Säkerheten är viktig.

Hej!

Hoppas ovan blev rätt nu. Vad är det för olyckor du menar och på vilket sätt hade det med tränset att göra? *trög* ;)
 
Sv: Uppror inom körningen?

Nu har jag läst ridsportsförbundets svar och blev väldigt konfunderad! Där står nämligen att de med ponnytravlicens ska inbjudas till lokala tävlingar i dressyr och precision! Varför? Jag kan visserligen inte så mycket om trav och deras träning, men vad har trav med körning att göra? Då kan dom bjuda in dressyryttare till lokala körtävlingar i dressyr också! Och rallyförare till maratontävlingar :)

Ok om man försöker "stjäla" travkuskar till kör-sporten, men då är det bättre att bjuda in dom till träningar och kurser till att börja med kanske? Tycker ni att jag är snett på det?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Ja jag undrar också hur tränset påverkade olyckorna.

De olyckor jag har sett i år har hästarna haft både stångbett och skygglappar. Skygglappar anses ju av många som en säkerhetsfråga också.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Aha. Till skåne har jag inga planer på att åka igen, men jag var lite nyfiken på vilken "typ av möte" det var :)
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag kan visserligen inte så mycket om trav och deras träning, men vad har trav med körning att göra? Då kan dom bjuda in dressyryttare till lokala körtävlingar i dressyr också! Och rallyförare till maratontävlingar :)
Travkuskar har i alla fall en inkörd häst, det är ju en bra början :)

Ok om man försöker "stjäla" travkuskar till kör-sporten, men då är det bättre att bjuda in dom till träningar och kurser till att börja med kanske? Tycker ni att jag är snett på det?

Jag undrar också lite hur det är tänkt. Grundtanken är väl bra, att locka travkuskar att prova på annan typ av körning. Men varför tycker man att just de inte behöver grönt kort (dvs TR-kunskaper) och medlemskap i SvRF-förening? Och gäller det bara ponnytravkuskar, inte "stora" travkuskar?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag undrar också lite hur det är tänkt. Grundtanken är väl bra, att locka travkuskar att prova på annan typ av körning. Men varför tycker man att just de inte behöver grönt kort (dvs TR-kunskaper) och medlemskap i SvRF-förening? Och gäller det bara ponnytravkuskar, inte "stora" travkuskar?

Ja precis! Undrar verkligen hur dom tänkt... Resonemanget ger uppfattningen att man suddar ut gränser mellan trav och körning, bara för kvantiteten, och riskerar enligt min mening brist i kvalitet och seriösitet till sporten.

Ska jag ställa upp i en travtävling med min new forest också? Jag kör ju "körning" så då kan jag tävla trav också, jiho !:D
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag undrar också lite hur det är tänkt. Grundtanken är väl bra, att locka travkuskar att prova på annan typ av körning. Men varför tycker man att just de inte behöver grönt kort (dvs TR-kunskaper) och medlemskap i SvRF-förening? Och gäller det bara ponnytravkuskar, inte "stora" travkuskar?

Att de behöver grönt kort och vara med i SvRF-förening tycker jag är självklart, varför ska inte de kuskarna ha lika stor kunskap om reglementet som vi andra? Att ta steget från att köra trav och starta i en körtävling är ändå ganska stort, många behöver säkert komplettra sin sele och även en annan vagn. Att gå med i en förening och ta del av ny kunskap tror jag är viktigt innan start i en tävling. För det var väl inte som förslag att det ska vara ok att starta med travutrustning?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Med groomen i knät, eller liggansde längs ena skakeln :rofl:

Tror inte det finns några hinder mot att starta med trav rockard. Vet en som startade med sin ensitsiga inkörningsrockard och då fick groomen stå vid sidan av dressyrplanen under tiden kusken körde. Om det skulle hända något så brukar ju publiken kunnaäsnabbare än vad groomen hinner iallafall.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jaha, det var ju intressant! Hur gjorde de i de andra grenarna, eller körde de bara dressyr? Hur tänker man angående den fördel som ekipaget får av att slippa groomens vikt (för en liten ponny kan det ju göra rätt stor skillnad)?

Jag är ju absolut för flexibilitet och tycker att det vore toppen om det kan finnas möjlighet att prova på tävling utan att behöva köpa ny utrustning direkt. Men samtidigt så är det ju skönt om man vet vilka regler som gäller...

Vem är det som har rätt att bevilja den typen av undantag från TR, är det överdomaren? Ansöker man om dispens innan tävlingen eller hur gör man? Domaren brukar väl inte anges förrän i ryttarmeddelandet och då förväntas man redan ha anmält sig?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Ja man undrar hur genomtänkt det här med ponnykuskarna är. Ska bli intressant när de kommer ut med mer utförlig information.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Det var dressyr och precision och groomen stod bredvid i båda momenten. Detta var i och för sig ett stort halvblod men det finns ju inga viktgränser i lätt klass för ponny enbet. Tror att han frågade när han anmälde sig om det var ok.

Vikten på kusk, groom och vagn är ju väldigt varierande.
 
Sv: Uppror inom körningen?

självklart ska vi kunna ge travfolket dispens, och jag tror inte det är eller blir något problem. Man hoppar inte in och tävlar utan att ha kontaktat en körklubb eller körtränare/kuskkompis först. Jag skulle iallafall aldrig åka på en hoppträning utan att ha hoppat hinder först hemma eller hos tränare. Skulle inte tro att någon en dag bara åker på en av de få körtävlingar som finns i vårt land med sulky.

Jag tycker vi kan dela med oss av våra erfarenheter-travet borde införa obligatoriska draglinor vid träning och vi borde träna våra hästar bättre för uppgiften.
Jag har turen att ha en körtränare som dessutom är ungdomstravtränare-vilket gjort att jag provat på ponnytrav och hennes travungdomar tränar precision och har kört på maratonbanan under deras travläger! deras ponnyer på travskolan är svängbara, liksidiga och lyssnar jättebra på både pisk och röstkommando. Vilken ponny som helst därinne kunde selas framför maratonvagnen utan att skämmas. Det svåra blir att övertala någon att lasta alla grejer, åka långt bort, stalla in för flera hundralappar och sen inte ens vinna pengar! Där har vi lockelsen i travet! För hur ska en tex. perfekt genomförd ryggning slå ekonomin som finns i travet?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Hej!

Hoppas ovan blev rätt nu. Vad är det för olyckor du menar och på vilket sätt hade det med tränset att göra? *trög* ;)

Jag tror du läste lite för snabbt!:);)

"Det håller jag inte med om. Jag har bevittnat flera olyckor (varav två i år) som hade kunnat hindras/undvikas om hästen inte haft tränsbett. ¨Då är det bättre att utbilda kuskarna på att köra på stångbett. Säkerheten är viktig."
 
Sv: Uppror inom körningen?

*hugger en knapp*

Jag vill uppmana alla i P/R-distriktet att gå på distriktskörmötet den 22 november i Vara. Det är en hel del projekt på gång i distriktet!:)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 960
J
Tävling Hej, Har försökt hitta svaret i tråden "Licens och grönt kort" men hittade inte svaret sen försökte jag lägga in frågan i den tråden...
Svar
4
· Visningar
1 598
Senast: agtatoon
·
Hoppning Hejhej :) Ska starta i en Pay & Ride om drygt 2 veckor. Har bara en fråga; jag har inte löst ryttarlicens för i år, p.g.a. att jag...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: vildros
·
P
Körning Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: miamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp