Uppror inom körningen?

Sv: Uppror inom körningen?

Jag tror du läste lite för snabbt!:);)

"Det håller jag inte med om. Jag har bevittnat flera olyckor (varav två i år) som hade kunnat hindras/undvikas om hästen inte haft tränsbett. ¨Då är det bättre att utbilda kuskarna på att köra på stångbett. Säkerheten är viktig."

Hrm, nu förstår jag inte riktigt! :confused:
Jag bara undrar vad som hände och hur det hade med tränsbett/inte tränsbett att göra?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har aldrig förstått varför man ska standardisera något så viktigt som bett? Man ska ha det bett hästen gillar bäst och hästen ska inte skadas av det.
Hästar ser lika olika ut i munnen som i övriga kroppen. Ni vet ju hur svårt det är med sadlar. Hur kommer det sig att man helt plötsligt tror att bett ska kunna vara samma för alla hästar?

Jag har en häst som avskyr tvådelade tränsbett, inte lika illa är tredelade tränsbett. Men, det han trivs bäst i är ett rakt bett med svag böj framåt (Zilco-bettet på drive out). Han har mycket liten mun samt grund gom. Ett två- eller tredelat ger endast obehag.

Om vi, som i dressyren, börjar med att man i lätta klasser SKA ha vanligt tränsbett, tvådelat t.ex, så har vi tagit stora steg tillbaka i utvecklingen.
Jag tycker körningen, till skillnad från ridningen har fattat det hela och ger möjlighet att tillfredställa hästen, inte domarnas förutfattade meningar om styrka.
Att skylla på lydnad är ett enkelt sätt att bortförklara individernas skillnader.

Jag har fått det berättat för mig att standardiseringen kommer från det militära där det skulle gå att ta vilket bett som helst till sin häst eftersom alla var lika. Jag undrar om det är rätt?
 
Sv: Uppror inom körningen?

DeLuxa, det var inte ett svar på din fråga.....jag råkade trycka fel bara.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Håller fullständig med dig. Bettet används ju inte på samma sätt när man kör som när man rider så att jämföra detta är ju inte relavant. Att hålla löst i tömmen är ju inte detsamma som att vara mjuk i handen.

Våra hästar tycker inte heller om 2 delade bett vid körning utan de är precis som med din att de vill ha hela bett med svag böjning. Dock bryr de sig inte vid ridning utan där kan man använda vad som helst.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag skulle bara villja "informera" lite vad gällande travarinbjudningen eller vad vi ska kalla det. På sm:etts välkommns cermoni så höll ordförande för körgrenen inom svrf ett tal där han bland annat tog upp det här med travarna.

Tanken är att travaran ska få chansen att med minsta möjliga ansträngning upptäcka att det är roligare att köra i båda varven än i bara vänster ;) och för att så många som möjligt ska nappa på erbjudandet så har svrf gjort vad de kan och låtit dem tävla på despans, så att åtminstone pappersarbetet för travarnas del bli minimerat. Och precis som du skriver så är det inte tanken att de ska få köra några högre klasser på sin travlicens.

Angående TR-kunskaper så har det inte så mycket med gröntkort att göra, det man lär sig på Gröntkort är hur man ta reda på saker genom att använda TR och vad jag vet så har travarna ett eget TR som är bra mycket längre än körningens. Så hur man letar saker i TR kan de nog redan.
Och vad jag vet så kommer de ju bli tvugna att följa vårat TR.

Licensen vet jag ärligt talat inte varför man behöver lösa, skulle gissa på att det är för att få klir i kassan på svrf. Och flera nya kuskar kan nog inte riktigt värderas i pengar.

Summa summarum, tanken är att folk som redan äger hästar och håller på med en viss typ av körning ska utan mycket jobb kunna prova på att tävla i "riktig" körning så att intresset väcks, därefter går de som kom på att det var roligast att köra i båda varven (utan någon chans till ekonomisk ersättning) med i en svrf ansluten förening och spöar skiten ur oss andra i maratonen pga av deras stora kunskaper om konditionsträning. :idea:

Till Understruken om SMett:
Jag kan hålla med om att man inte behöver vara jätte rutinerad för att ta sig till SM MEN det jag tycker är att Svrf måste bestäma sig för vem USM:ett är till. Är den till för den lilla lilla klick ungdomskuskar som har mycket rutin eller är den till för de som inte har kört så länge och inte är så rutinerade.
Sen när de bestämt sig så kan de antagligen anordna SM:ett i Medelsvår eller i lätt klass och inte hålla på att blanda.

Och anledningen till att en hel del tycker att maratonsträckorna i Åstorp är jobbiga är för att det är mycket uppför och nerförbackar, men detta blir ju väldigt relativt beroende på vad du har att träna på hemma.
Skåne är ju ganska platt (med undantag från vissa ställen) och att dra vagnen i uppförsbackar är mycket jobbigare än att dra på platt mark. Men om man då kommer från ett mer kupperat ställe som tex härifrån eller Norland så blir inte åstorps bana jobbigare än ett vanligt träningspass (förutsat att man kör långa sträckor som träning hemma). Det är ju bara att ta det Danska fyrspannet som exempel.

Vad jag vet så var det bara en häst av usm deltagarna som inte var fräch. Kusken till hästen i frågar är mer rutinerad än dej och mej tillsammans.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Till Understruken om SMett:
Jag kan hålla med om att man inte behöver vara jätte rutinerad för att ta sig till SM MEN det jag tycker är att Svrf måste bestäma sig för vem USM:ett är till. Är den till för den lilla lilla klick ungdomskuskar som har mycket rutin eller är den till för de som inte har kört så länge och inte är så rutinerade.
Sen när de bestämt sig så kan de antagligen anordna SM:ett i Medelsvår eller i lätt klass och inte hålla på att blanda.

Och anledningen till att en hel del tycker att maratonsträckorna i Åstorp är jobbiga är för att det är mycket uppför och nerförbackar, men detta blir ju väldigt relativt beroende på vad du har att träna på hemma.
Skåne är ju ganska platt (med undantag från vissa ställen) och att dra vagnen i uppförsbackar är mycket jobbigare än att dra på platt mark. Men om man då kommer från ett mer kupperat ställe som tex härifrån eller Norland så blir inte åstorps bana jobbigare än ett vanligt träningspass (förutsat att man kör långa sträckor som träning hemma). Det är ju bara att ta det Danska fyrspannet som exempel.

Vad jag vet så var det bara en häst av usm deltagarna som inte var fräch. Kusken till hästen i frågar är mer rutinerad än dej och mej tillsammans.

Nej, de ska inte blanda, det håller jag med om fullt ut.

Ja, det är mycket upp- och nedförsbackar, men vi som kör shettis har inte möjlighet att ha vagnar med bromsar = det blir mycket jobbigare för oss, ska vi behöva lida för att vi inte har möjlighet att ha samma vagnar som de med större ponnyer/hästar? Och sen skrev jag inte att alla skulle vara ofräscha, utan att det även var så att de var trötta, vilket jag hörde personligen från kuskar i min klass. En del av dom uttryckte det rent ut, medan andra blev väldigt förvånade över hur dåligt det hade gått för dom i både maraton och precision med tanke på hur snabbt och bra dom kunde köra annars. Deras hästar kunde alltså inte gå för fullt i maraton och precision då de inte orkade det, alltså kommer minst tre ponnyer (en ofräsch och två trötta) från andra delar av sverige än skåne....

Men att den kusken är mer rutinerad än dig och mig tillsammans gör väl inte saken bättre? Att kusken kör med ofräsch häst i precisionen gör det väl bara dåligt när kusken är så pass rutinerad?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jo, förlåt, uttryckte mig klumpigt. Dock är det väldigt få vagnar (i lagom prisklass och som är bra) som har broms. Och sen väger bromsen så pass mycket också, och du vill ju inte att det ska bli för tungt för shettisarna... jag har bara sett en som kör med bromsad vagn (shettis enbet). Och den vagnen är på gränsen till för tung...
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jo... ett par bromsskivor med ok väger säkert 10-15 kg.

Om det är så kinkigt med vikten så får ju kusk och groom se över vad dom har för kläder på sig också, ett körfärkläde väger säkert bortåt 1 kg så det ryker ju direkt :grin:

Tyvärr finns det ju dåligt med ordentliga enbetsvagnar (4-hjuliga dvs) till shettis, finns ju mest ganska enkla rockards. Ska man ha en ordentlig 4-hjulsvagn så finns dom ju sällan begagnat till shettisar, utan då blir det till att köpa nytt för 40 000 eller mer.

Men att det inte skulle gå att ha bromsad vagn till shettis pga vikten är rent nonsens ! Den som påstår något sådant har aldrig prövat att göra arbetshäst av en shettis...
 
Sv: Uppror inom körningen?

Kan inte mer än hålla med dig.

Det finns bra fyrhjuligavagnar till shettisar men som sagt det kostar. För mig är en shettis värd lika bra utrustning som en stor ponny eller häst. Nu menar jag inte att det är fel att köra med en billigare rockard och shetlandsponny, men på ett SM kanske det helt enkelt är nödvändigt med bättre utrustning.

Det är inte helt rätt att stirra sig blind endast på vikten, en fyrhjuligvagn väger mer men fördelar trycket över fyra hjul istället för två, sen är är det mycket enklare för ponnyn att svänga, vilket jag tycker kompenserar den ökade vikten på vagnen. Något man inte heller ska glömma bort är vikten på kusk och groom.
 
Sv: Uppror inom körningen?

En arbetshäst är tränad till att ta i 100% och är invand vid att dra tungt, jag hade shettisar hemma som liten som komplemment till de stora kallblodiga arbetshästarna - och då vet jag en shettis som drog en 4-hjulsvagn med bilhjul och träflak och vagnen var då även lastad med 2-300 kg konstgödning.

Shettisar som är korrekt tränade (inte bara dressyr då...) är ena riktiga små kraftpaket, helt klart bland det roligaste man kan köra, men man behöver som sagt var träna hästarna till att dra tungt så att dom lär sig en bra dragställning och att dom får möjlighet att träna upp ryggen och rumpan ordentligt.

Har man sen flera shettisar så är det ännu roligare !

Kan tillägga att det tyngsta lass jag har hört talas om på gummihjul var 21 ton, vilket då självklart var en stadig kallblodig arbetshäst som drog - men det visar att man inte ska stirra sig blind på vikten. Marktryck, markförhållanden, draglinje m.m. kan ofta betyda mer än bara vikten i kilon och gram för hur tungt en häst klarar av att dra.

Och som sagt var så är ofta den enskilt största vikten på en modern vagn just kusk och groom, på en 4-hjulig vagn fördelas denna vikt på 2 axlar istället för på en axel som vid 2-hjuliga vagnar/kärror.

Vad gäller vikten på bromsarna så är ju denna vikt ganska liten i förhållande till hur mycket kusk + groom + diverse körattiraljer som vagnslyktor och annat bjäffs faktiskt väger, så ska det jagas kilon så är det ju där man börjar... och om det ska vara tungt nånstans på vagnen så är det ju just hjulaxlarna som ska väga eftersom tyngdpunkten då hamnar lägre ner i vagnen = säkrare körning.

Just för tyngdpunktens skull har jag lite smått funderat på att bygga en vagn i kolfiberförstärkt aluminium där själva ramen/korgen väger nästan ingenting alls medans då hjulaxlarna kan väga sådär 70kg stycket (enbet häst har ju krav på 150 kilo vagn ganska tidigt i klasserna, f.ö. samma minimivikt som par A-ponny)

Sen är det ju också så att broms på en 2-hjulig vagn är lite bortkastat då det mest bara leder till en omfördelning av krafter, vid inbromsning så vrids vagnskorgen på 2-hjuliga vagnar runt hjulaxeln och bromskraften överförs så till däckeln istället... så då kan man lika gärna ha en lite lägre infästning på skaklarna och lära hästen att hålla emot med rumpan och bakselen om det inte är nån supertung 2-hjuling med en massa onödig vikt på, typ som träskivor och annat elände.
 
Sv: Uppror inom körningen?

En otroligt intressant tråd, som jag tyvärr inte hinner läsa allt i just nu!

Om ingen annan har tagit upp det, så tänkte jag som ponnyägare ta upp ett par punkter som skulle göra det så otroligt mycket enklare att komma ut och tävla. Tror jag. ;)

Skor - de krävs i maraton, men inte i dressyr och precision...? Många små (och några stora) ponnyer går oskodda och klarar sig ypperligt så på alla underlag. Jag har själv en ponny som inte behöver skor, men vill jag tävla henne i maraton så måste hon ändå skos. Hon är tävlad flera gånger i precisionskörning (på klubbtävlingar) på olika underlag och har hittills varken halkat eller tappat greppet, så det känns ganska onödigt att utsätta hennes perfekta hovar för skor bara för att få tävla maraton. I mitt tycke, i alla fall, så är lätt klass maraton mindre "flängigt" än precisionskörning där portarna är +40 eller +30 cm, men ändå krävs inte skor i precision. Varför inte? Det är tyvärr inte alla hovslagare som vill sko små ponnyer, så jag kan livligt tänka mig att en del hoppfulla kuskar som vill ut och tävla aldrig kommer dit, eller långt senare än planerat. Jag anser att om det ska vara krav på skor så ska det väl vara det i alla grenarna, inte bara i maratonmomentet? Eller så ska det (helst) inte vara krav på skor alls, utan alla kuskar får själv avgöra om deras häst behöver skor (och brodd) eller inte.

Grönt kort, kusklicens, klubbtillhörighet, mätintyg, skor, lagledare, klocka eller inte, får man prata med varandra i maraton, får man burka, hur hittar man vägen, hur vet man hur man ska köra i hindren, kommer det ingå ett vattenhinder i min klass, när måste man trava och när måste man skritta, bla-bla-bla... Det är mycket man ska veta, och mycket man behöver ha, innan man anmäler sig till en tävling eller lagserie, och jag som är ordförande i en klubb får konstant frågor om vad som behövs, var man hittar info och vem man ska fråga om ditten och datten. Helt ärligt så har jag inte alltid bra svar, för jag hittar inte alltid det jag behöver heller - fram för mer lättillgänglig information! Inte bara på t.ex. Kuskringens hemsida, utan på andra ställen också, dit folk hittar som är nyfikna men som inte vet att t.ex. Kuskringen existerar. Häst & Ryttare, till exempel, som man ju får om man är med i en ridklubb, det vore väl en ypperlig "anslagstavla" för det ändamålet? Det skrivs överhuvudtaget för lite om körning i de få tidskrifter med hästanknytning som finns!

Om det skrevs och pratades mer om körning i media, som det görs om andra grenar, så tror jag att sporten skulle växa per automatik, eftersom fler skulle ha en chans att få all info i portioner istället för att storkna inför den enorma svallvåg av information som väller över en första gången man som novis nosar på körsporten. Jag har hört mer än en hobbykusk säga att han eller hon inte orkar sätta sig in i hur tävlingar funkar för det är för mycket man måste veta och för många grejer man måste skaffa, kanske framförallt om man har ponny. (Skor och mätintyg till exempel är det ju inte alla som har sedan innan och det är inte alltid så lätt att skaffa heller, särskilt inte efter att de lokala klubbarna har haft sina mätdagar i början på året.)

Körträningar - varför är de så dyra? Inte precis alla, förstås, men många körinstruktörer har en prislista som börjar runt 250-300:- för en halvtimme och sen stiger det ganska brant. Ingen annan gren jag har testat, utom möjligen westernridning, har så dyra lektioner. Jag betalar i dagsläget 190:- för en dryg timmes hopplektion för en välrenommerad instruktör och tävlingsryttare, men vill jag träna körning för en kusk eller instruktör med samma rykte så ser prislappen helt annorlunda ut. Nog för att instruktörerna såklart ska kunna leva på sitt yrke, jag säger inget annat, men om det utbildades fler instruktörer, banbyggare och domare på olika nivåer så borde det väl också komma lite fler alternativ på marknaden för oss som vill träna körning och få lite tips, men som inte direkt satsar på SM?

Jag sparar gärna en tusenlapp för att träna för en riktigt duktig och meriterad instruktör/kusk någon gång ibland, men det blir ju inte direkt någon en-gång-i-veckan-träning när det kostar som det gör att träna körning. Det är också nåt som jag har hört många yttra sig om, att de inte har råd att träna regelbundet för en körinstruktör och jag håller med. Är det brist på konkurrens på marknaden som styr priserna eller är det för få kuskar som tränar för att instruktörerna ska vilja gå ner lite i pris? Jag är som sagt lite kluven, för jag tycker att de är värda pengarna samtidigt som det nog skrämmer bort många hobbykuskar som helt enkelt inte har råd. Den krassa sanningen är ju att om man inte har möjlighet att träna och lära sig så kommer man troligen heller inte att börja tävla. Skulle kanske förbundet kunna hjälpa till lite på den biten på nåt sätt? (Jag har inga bra förslag på hur, men det känns som att nåt måste göras så att folk kommer ut och tävlar mer!) Körsporten är ju redan så hiskeligt dyr med selar och vagnar m.m. så jag har full förståelse för att många väljer att avstå när det dessutom ofta är väldigt dyrt att träna när man väl har skaffat grejerna.

Jag har fler frågor, som t.ex. varför man inte får tävla A-ponny i enbet högre än en viss klass utan måste börja med par istället (för det är ju verkligen skitsnack att A-ponnyer i enbet inte orkar när maratonsträckan blir lite längre än i lätt lokal klass), eller varför det inte finns tävlingar ovanför klubbnivå i enbart dressyr, precision eller maraton, men jag hinner inte skriva allt här och nu. Mina funderingar är kanske inte alltid rätt, eller bra, men på A-ponnysidan är det tyvärr många som inte kan eller vill tävla för att de inte har råd eller för att de inte vet vad körning innebär och inte hittar rätt info. Det måste ju ändras! *blir frustrerad och vet inte hur jag kan hjälpa till*
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag tänkte försöka svara på frågorna men jag kan ju säga direkt att jag inte har svar på allt :)

Skor - att det är obligatoriskt med skor i maratonen är för att det sliter väldigt mycket på hovarna. En kompis till mig hade först en hovslagare som främst skode ridhästar och hovslagaren hade sällan tappsko. Men när hon började sko min kompis häst så flög skorna till höger och vänster, i snitt så lossade det minst en sko efter varje tävling. Så att man behöver sko i maratonen är ju ganska så givet. Dock är frågan man kan ställa sig är om det verkligen behövs i LA och LB då dessa är väldigt korta maraton och inga svåra hinder.
Sen är det som så att brodd behövs när det börjar bli "klös" i hästen för då kan jag garantera att den kommer att halka på en hel del underlag dock inte alla.
Det är nog så att man anser inte att precition och dressyr sliter lika hårt på hovarana som maraton och därför sätter man inget sko krav.

Information - Anledningen till att man tar grönt kort är ju för att man ska lära sig hur man hittar i TR. Så därför borde ju alla som har ett grönt kort inte ha några större problem med att hitta den information man söker. MEN jag håller med dig om att man borde skriva ihop en liten broschyr både elektronisk och analog som är lätt tillänglig. Den borde sammanfatta allt vad du behöver veta för att ställa up i en lätt klass tävling. Så håller med fullt ut det borde komma ut mer körning i medierna.
Jag och en kompis frågade oss varför det inte annordnas en körtävling i anslutning till tex Falsterbo. Det hade ju varit ett utmärkt tillfälle att vissa up sporten. även om vi får de "dåliga" tiderna under falsterbo så blir det ju bra mycket publik än vad det är på en vanlig tävling.
Mätintyget var ett dåligt exempel då det står i det gemensamma TR och inte i körningens men jag förstår vad du menar.
Att "banta" bort mer från körningen, tex mindre streckor osv tycker jag inte är något alternativ längre för detta har man redan gjort. Tar man bort mer så blir det lixsom ingen körning kvar. Om vi tar ett exempel så har vi ju tex bara A,D och E sträckorna kvar tidigare fans det ju både B och C oxså. Traditioner är väldigt viktiga inom körning, tror till och med att det står någonstans att det är lite sportens syfte att bevara traditioner.

Anledning till de höga tränar kostnaderna är nog:
1 att de måste åka långt för att träna någon.
2 Det finns bra mycket färre svårklass kuskar än liknande nivå hopp ryttare. Vilket leder till att inte många har kunskapen dvs att den inromation som finns blir dyr.
3 Det finns inte så många elever.
Om vi tar ett exempel nu hittade jag inga siffror men jag gissar på att det finns ungifär dubbelt så många fler hopptränare i mitt län än vad det finns körtränare i Skåne. Hoppas ni förstår hur jag menar.
En sak som är välldigt vanlig inom körsporten men näst intill obifintlig i hoppning och dressyr är att man använder sig utav tävlingar som träningstillfällen.
Vad förbundet skulle kunna göra vet jag inte. Dock vet jag att de försöker ha tränar utbildningar så att det ska bli fler och duktigare tränare. Jag vet även att ridsportsförbundet håller på att omorganisera bland tränarna och deras utbildningar. Och det är ju pga att pålsson inte blev inbjuden till det mötet där alla de besluten togs som han hoppade av (för att återknytta till tråden :P)

Anledningen till att man inte får tävla A-ponny, om jag inte minns fel så är det en anpassning till FEI`s reglemente. Förmodligen var det väll så att det var alldels för få A-ponnyer som i de högre klasserna verkligen var riktigt tränade för att klara gå ett par mil. Hur vi än vrider och vänder på det så kommer alltid en lättare häst att få dra högre procent av sin kroppsvikt (iallfall så länge inte Tacitus bygger och sponsrar med vagnar till A-ponny :P).

Lång fråga långt svar xD
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har fler frågor, som t.ex. varför man inte får tävla A-ponny i enbet högre än en viss klass utan måste börja med par istället (för det är ju verkligen skitsnack att A-ponnyer i enbet inte orkar när maratonsträckan blir lite längre än i lätt lokal klass),

Inom sverige är det väl inte så mycket begränsningar på vad enbet a-ponny får tävla? Det enda undantaget jag hittar i TR är detta som gäller i Elit Svår klass. (mom 503)
4.2 Maraton: 3 sträckor. 6 – 8 hinder maxlängd 18 km
”P” – under 120 cm Max 4-6 hinder, gäller endast enbet


Alla andra klasser tävlar shettisar "som vanligt" och till denna allra högsta klassen är det nog inte så många som når oavsett ponnystorlek, så i praktiken är det nog inte så väldigt stor inskränkning.

Gisburne skrev:
eller varför det inte finns tävlingar ovanför klubbnivå i enbart dressyr, precision eller maraton,
Det finns dressyrcuper, koncuper mm på en del håll i landet. Det är fritt fram att arrangera tävlingar i enbart en disciplin, så det är bara att sätta igång ;)

Gisburne skrev:
Det är mycket man ska veta, och mycket man behöver ha, innan man anmäler sig till en tävling eller lagserie, och jag som är ordförande i en klubb får konstant frågor om vad som behövs, var man hittar info och vem man ska fråga om ditten och datten. Helt ärligt så har jag inte alltid bra svar, för jag hittar inte alltid det jag behöver heller - fram för mer lättillgänglig information!

Kan ni inte ordna en kurs strax innan tävlingssäsongen drar igång, där en tränare eller van tävlingskusk går igenom hur alla momenten går till, vad man ska tänka på när man väljer väg i hindren, groomens uppgifter osv?

Mycket info hittar man annars i tävlingsreglementet och det är ju då TR I (gemensamma) och TR V (körning) man ska läsa. I mitt distrikt har vi börjat sätta ihop en hemsida med info om körning och köraktiviteter (www.mittsvenskakuskar.se), kanske även folk utanför distriktet kan hitta lite information där. Eller bygga upp något liknande för erat eget distrikt?

För att det ska skrivas i tidningar får nog vi som är aktiva anstränga oss lite mera. Skriver man själv artiklar och reportage och mailar till redaktionen så tar de ofta in det!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har lite synpunkter... ;)

Om jag kan träna min häst till maraton utan skor, utan att det sliter sönder hennes hovar, varför ska jag då behöva ha skor för att tävla - särskilt eftersom tävling utförs under kortare tid än träningen och bara en gång, medan träning är något man gör flera dagar per vecka. Det är väl en sak om man måste ha skor i de höga klasserna, där sträckorna är längre och underlaget troligen varierar lite mer än i de lägre klasserna, men de flesta tävlar ju inte Msv och däröver. Brodd har jag hittills aldrig haft någon användning av på några av mina shettisar, vilket jag själv gissar beror på att deras hovar är mycket mindre än hos större ponnyer och hästar och därför är det inte en lika stor yta som halkar = bättre grepp. Och jag vidhåller att i lägre klasser är precisionen mer fartfylld än maratonmomentet, men ändå behöver man inte ha varken skor eller brodd i precision.

Min poäng angående skorna är att kraven på skor i maraton inte är rimligt i låga klasser när det inte krävs skor i de andra momenten.

Javisst, den mesta informationen finns i TR, och idag är det ju lättare att hitta eftersom TR finns på webben och man slipper ha alla TR hemma i pappersformat - men långt ifrån alla som är nyfikna på körning tänker så långt att de kan surfa ut på SvRF's hemsida och läsa reglerna där. Så jag tror som du, att en informationsfolder med regler och steg-för-steganvisningar är bättre och inbjuder mer för oinsatta hästmänniskor. TR är ju som bekant lite klurigt formulerat och inte direkt "spännande läsning" som inspirerar. :crazy: Fler tillfällen att visa sporten är inte fel heller, även om det "bara" skulle röra sig om en clinic eller show och inte ren tävling. Mer sånt! :D

Banta bort sträckor från körningen, det har jag väl inte skrivit nåt om?

Varför "måste" man vara svårklasskusk för att utbilda sig till instruktör och hålla lektioner och kurser? Det finns massor med duktiga kuskar i det här landet som är riktigt bra på körning och har mycket matnyttig info att dela med sig av. Precis som många hopp- och dressyrryttare som själva inte har nått till toppen kan utbilda andra ryttare, så borde ju kuskar med kunskap kunna utbilda andra kuskar, utan att för den sakens skull vara bäst i landet själva.

Det är jättebra att förbundet håller på att omorganisera bland tränarna och utbildningen, för det behövs verkligen! :)

Min poäng med att man inte får tävla högre än en viss klass med enbet A-ponny var att även om man är kalasbra på den undre nivån och perfekt tränad för det, så måste man skaffa sig ett par om man vill komma längre. Det innebär att man i så fall måste skaffa nya vagnar, ny häst och nya selar samt börja med en helt annan gren av sin sport än den man är bra på. Alla är inte intresserade av parkörning, alla kan inte ha fler hästar, alla har inte råd att köpa en massa ny utrusning en gång till för att kunna tävla på högre nivå med två hästar och så vidare. Jag skulle i så fall hellre se att det fanns ett kvalsystem för enbetsponnyer så att de som inte platsar heller inte kan komma högre förrän de är bättre tränade. Det är ju också himla synd om man har en häst som går kanonbra i enbet, men som inte kan gå i par av olika anledningar. Alla trivs ju inte med att springa bredvid en annan häst i en så tät relation, så då får man vackert hålla sig till samma nivå som man redan är på och inte komma längre med just den hästen, trots att kapaciteten finns. Men visst, regler kommer oftast av en anledning, men det är ju alltid nån som kommer i kläm. Jag är inte på den nivån med min nuvarande tävlingsponny än, så det är inget som stör mig i dagsläget, men jag vet ju inte hur det ser ut om ett par år eller tre. ;)

Som sagt, mina funderingar kanske inte är skitbra alla gånger, men man hör ju ofta dessa ämnen diskuteras bland blivande kuskar som tycker att det är krångligt att komma in i sporten. Den dörren måste vidgas om vi vill att fler ska lösa licens och tävla!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har precis, för första gången, hört talas om en dressyrcup i körning som inte innefattar några andra moment, som kommer genomföras som lokal tävling. Innan har jag bara tävlat "uppstyckade" körtävlingar i min egen klubb, Rid och Körklubben Shetland, som ju har specialtillstånd från SvRF att arrangera körtävlingar på klubbnivå i precision och dressyr med regler som är anpassade efter shetlandsponnyer. Jag bor mellan Uppsala och Gävle och känner inte till några andra cuper som jag skulle kunna delta i - en koncup hade ju varit hur kul som helst! Finns det nåt sånt här?

Problemet för min klubb är att den inte har någon geografisk mittpunkt och ingen fast anläggning, eftersom det är en klubb som alla i hela landet kan bli medlemmar i och våra tävlingar flyttar runt i olika län. Så arrangerar jag en kurs i körning i Gävle så kommer max 2-3 personer varav en av dem är jag själv... :crazy: Ämnet har varit uppe i klubben förut och vi fick också följdaktligen ställa in två såna tränings-/kursdagar för ett par år sen i Tierp och Rimbo på grund av för få anmälningar. Så det känns som ett moment 22 - vi måste ha kurser för att informera, men eftersom folk inte är informerade så kommer de inte på kurserna...

Angående skicka in reportage till tidingar - jotack! De gånger jag har kontaktat en viss tidning som handlar om ridsport så har jag bemötts med väldigt mostånd. Det är tydligen inte intressant att läsa om shetlandsponnyer, inte ens när vi har haft tävlingar som skulle kunna liknas med ett individuellt SM för just shettisar. Det är ju väldigt tråkigt att få ett nej av media och särskilt en tidning som når ut till så många inom hästnäringen, så vad gör man då? Jag har personligen inte varit ute på någon stor körtävling de senaste åren, men när det sker nästa gång så hoppas jag att det går bra så att jag kan skicka en insändare till lokalblaskan och se om de är mer intresserade! :) *hoppfull*
 
Sv: Uppror inom körningen?

men man hör ju ofta dessa ämnen diskuteras bland blivande kuskar som tycker att det är krångligt att komma in i sporten. Den dörren måste vidgas om vi vill att fler ska lösa licens och tävla!

Håller helt med om detta. Jag är ju själv nybörjare, har tävlat lokalt denna säsong. Jag tyckte att det var en JÄTTESTOR tröskel att komma iväg till första tävlingen. Så mycket som man undrade, så många olika moment, så mycket utrustning som ska vara rätt, så många regler, ...

Men sedan när man väl genomfört den så upptäckte man att det var ganska enkelt! Inte alls så krångligt som man trodde! Till och med ganska logiskt.

Det farliga tror jag är att man när man blivit van att tävla så snabbt glömmer hur det kändes att vara ny eller snarare på väg in i sporten. Man förstår helt enkelt inte längre hur krångligt det upplevs! Jag har nästan hunnit glömma det själv, redan nu!


Det är ju tyvärr så att en del områden är ett "vacuum" där det inte finns så mycket körning och då blir steget ännu större eftersom man inte ens tittat på en körtävling tidigare. Jag bor själv i ett sånt distrikt :( Men långsamt så har vi börjat få deltagare till träningar och fått ihop ett lag för att tävla i granndistriktet och nästa år tror jag att vi kan arrangera egna lokaltävlingar.

De delar av landet som är mest aktiva är väl Gotland, Skåne och Västerbotten - det är nog där jag sett såna cuper.

Kan ni inte hitta någon i närheten som till överkomligt pris kan börja träna de där 2-3 ekipage som är intresserade? Som du säger så behöver man ju ingen välkänd bokstavstränare för att komma igång. När ni försökt ordna kurser, är det bara inom klubben? Eller har ni bjudit in andra också?

Jag har förresten diskuterat med en c-tränare som säger att vad de mest lärt sig om på tränarutbildningen är hur man finslipar detaljerna på ett välutbildat halvblod - hur man tar sig an glada nybörjare med outbildad ponny är inget man berör - och det är välförmodligen sånt som behövs mest om man ska få igång nya kuskar? Det är nog få nybörjare som står där med sitt välkörda halvblod och inte vet vad man ska göra med den :grin:

Jättetrist att tidningen var så negativ... Men ge inte upp :) Jag har i alla fall skickat in till lokaltidningen här uppe när vi tävlat och de har skrivit en hel del. Och en liten körklubb i västerbotten har satt upp som mål att få in - jag kommer inte ihåg exakt men jag tror det var "en notis i veckan, en helsida per kvartal, ett mittuppslag per år" och de hade överträffat målet. Men då gäller det nog att vara aktiv själv och mata tidningarna med färdigt material...
 
Sv: Uppror inom körningen?

*kl*

Det är ju ett nytt TR på gång igen, som ska börja gälla vid årsskiftet.

En ändring som diskuterats är att tidtagningen ska tas bort i maraton i lokal LB. Tankar om detta?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 959
J
Tävling Hej, Har försökt hitta svaret i tråden "Licens och grönt kort" men hittade inte svaret sen försökte jag lägga in frågan i den tråden...
Svar
4
· Visningar
1 598
Senast: agtatoon
·
Hoppning Hejhej :) Ska starta i en Pay & Ride om drygt 2 veckor. Har bara en fråga; jag har inte löst ryttarlicens för i år, p.g.a. att jag...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: vildros
·
P
Körning Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
2 126
Senast: miamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp