Uppsägning nu, sedan eller när?

Mirre

Trådstartare
Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst?

Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt så är jag en av många som går i dem tankarna nu på grund av många faktorer på jobbet. Har redan varit sjukskriven två gånger för stress och utmattningssyndrom, har ganska nyligen (eller ja, det är väl ett par månader sedan nu) gått tillbaka till att jobba full tid igen och är redan tillbaka i samma dåliga mående med tydliga symtom på stress. Sover fruktansvärt dåligt, speciellt när jag ska upp och jobba dagen efter. Är lättirriterad, trött (inte så konstigt iof när jag knappt sover), uppe i varv konstant och kan inte slappna av. Tankar på jobbet och hur mycket jag vantrivs snurrar dygnet runt i skallen.
Funkar inte att jobba heller egentligen, glömmer saker hela tiden och är konstant jättestressad.
Helt slut när jag kommer hem och orkar ingenting vilket såklart påverkar både mig och familjen och leder till ännu mer stress över det.

Men det jag funderar på är hur det funkar med a-kassa när man varit sjukskriven? Hur påverkas ersättningen?
Har eget företag som det just nu inte händer någonting med eftersom orken inte finns, men det är ju det jag vill göra.
Frilansar även en del på sidan om som skribent åt ett par företag, det är något jag är bra på och trivs med. Jag tycker att det är roligt att skriva och de är nöjda med mina texter. Men det ger ju inga jättesummor såklart, har inte hållit på så länge med det heller. Men tänker att det bör påverka a- kassan på något sätt det också iom att det ändå ger pengar. Om än inte tillräckligt för att leva på. Kan man ha en bisyssla så att säga som ger inkomst?

Jag vill bara skicka ett mail till chefen nu direkt ikväll och säga upp mig (sedan får jag såklart ta det muntligt också när människan väl är på plats) men jag vill ju inte ställa till det för mig själv heller. Men det vore ju skönt att få sova utan ångest och slippa värk i axlar, nacke och rygg hela tiden. Att kunna släppa alla tankar som snurrar om jobbet och gå vidare.
 
Är du sjukskriven och säger upp dig själv kommer förmodligen FK neka sjukpenning, det hände mig (sjukskriven pga depression och utbränd). A-kassan har karens om du säger upp dig själv också, unionen hade 45 dagar när jag sa upp mig.
Jag har också eget företag vid sidan om, fick uppge för a-kassan hur mycket tid/mån jag lade under senaste året. Blev godkänd att jobba med det typ 10 tim/mån om jag inte minns fel.
 
Vet inte vad du jobbar med men är tanken att du ska bli sjukskriven igen?
Säg upp dig, kontakta företagen du skriver åt att du är mer tillgänglig, kolla på jobb och ring samtal dit du kan tänka dig att jobba?
 
Jag vet inte exakt mycket beror på om du är med i facket eller inte, det är en ganska saftig karensperiod när det gäller A-kassa så du bör kolla med facket. Ur ekonomiskt perspektiv kan det i så fall vara bättre att diskutera om arbetsgivaren kan säga upp dig, du funkar ju uppenbarligen inte på jobbet. Har du jobb på gång så kanske det är ointressant och det kanske inte ser så bra ut i ett CV att ha blivit uppsagd.
 
Är du sjukskriven och säger upp dig själv kommer förmodligen FK neka sjukpenning, det hände mig (sjukskriven pga depression och utbränd). A-kassan har karens om du säger upp dig själv också, unionen hade 45 dagar när jag sa upp mig.
Jag har också eget företag vid sidan om, fick uppge för a-kassan hur mycket tid/mån jag lade under senaste året. Blev godkänd att jobba med det typ 10 tim/mån om jag inte minns fel.
Är inte sjukskriven nu men det är bara en tidsfråga innan jag hamnar där igen vilket jag inte vill.
 
Vet inte vad du jobbar med men är tanken att du ska bli sjukskriven igen?
Säg upp dig, kontakta företagen du skriver åt att du är mer tillgänglig, kolla på jobb och ring samtal dit du kan tänka dig att jobba?
Nej jag vill undvika sjukskrivning men lär hamna där igen om jag inte gör någon förändring.
Ja det säger sambon också och egentligen känns det som det enda rätta att göra. Men det är ju ekonomin som bromsar, lyckligtvis är vi ju två och har hyfsat billigt boende men ändå.

@Lobelia Nej jag känner att jag inte funkar där alls. Gör massa misstag som jag inte borde göra och som i längden om det blir värre faktiskt kan bli farligt. Är med i facket så får väl höra med dem, jag vill ju i huvudsak jobba med mitt företag och skrivandet. Sedan kan jag alltid hoppa in på timme någonstans för inkomstens skull men jag vill helst inte vara fast anställd. Just för att kunna planera och styra min egen tid på ett annat sätt.
 
Nej jag vill undvika sjukskrivning men lär hamna där igen om jag inte gör någon förändring.
Ja det säger sambon också och egentligen känns det som det enda rätta att göra. Men det är ju ekonomin som bromsar, lyckligtvis är vi ju två och har hyfsat billigt boende men ändå.
Gör det! Du kommer få annat jobb!
 
Tänker att jag skriver ett mail till och börja med (och för att chefen i princip aldrig är på plats) och sedan får jag ta det muntligt. Jag jobbar ju inom en extremt efterfrågad bransch så jobb finns alltid.
 
Tänker att jag skriver ett mail till och börja med (och för att chefen i princip aldrig är på plats) och sedan får jag ta det muntligt. Jag jobbar ju inom en extremt efterfrågad bransch så jobb finns alltid.
Fast man brukar börja tvärt om?
Ringa/träffa chefen och sedan skicka det officiella via mail...
Enligt mig då.
 
Gör det! Du kommer få annat jobb!
Om man har råd ekonomiskt kan man göra det direkt ja.
Annars måste man kolla upp alla regler som kan påverka ekonomin då det ju även om man är säker på att få ett nytt jobb inom sitt kunskapsområde inte går att säga hur lång tid det dröjer.

Med det sagt @Mirre så ja, du behlver säga upp dig. Men du behöver också se till att du inte sätter dig rakt in i en annan stressituation för att ekonomin rasar eller något sådant.
Kontakta gärna din facket (och a-kassan) innan och red ut regler för karenstid, eventuell inkomstförsäkring och hur dina inkomster för ditt företag kan påverka din ersättning.
Jag hade ringt dem idag om jag vore du, och fått reglerna förklarade innan jag sa upp mig.
 
Fast man brukar börja tvärt om?
Ringa/träffa chefen och sedan skicka det officiella via mail...
Enligt mig då.
Problemet är att chefen är aldrig där, så det finns aldrig någon möjlighet att träffas och jag vill inte ta en uppsägning på telefon.

Nu är mailet skickat men fick bara ett autosvar att chefen har semester. Vad gör man då? Kontaktar chefen över hen eller vad?
 
Problemet är att chefen är aldrig där, så det finns aldrig någon möjlighet att träffas och jag vill inte ta en uppsägning på telefon.

Nu är mailet skickat men fick bara ett autosvar att chefen har semester. Vad gör man då? Kontaktar chefen över hen eller vad?
Chefen borde ju höra av sig när hen ser mailet, tycker jag. Bra gjort att säga upp dig innan du går helt i väggen!
 
Är du sjukskriven och säger upp dig själv kommer förmodligen FK neka sjukpenning, det hände mig (sjukskriven pga depression och utbränd). A-kassan har karens om du säger upp dig själv också, unionen hade 45 dagar när jag sa upp mig.
Jag har också eget företag vid sidan om, fick uppge för a-kassan hur mycket tid/mån jag lade under senaste året. Blev godkänd att jobba med det typ 10 tim/mån om jag inte minns fel.

Hände mig med, så jag förlorade en veckas sjukpenning. Jag kommer ihåg inte ihåg exakta datum men säg att min anställning slutade 15/10 och min sjukskrivning var till 22/10. Jag fick endast sjukpenning fram till 15/10 eftersom jag inte kunde få sjukpenning som arbetslös. Så det är absolut något att tänka på.

@Mirre Jag sa upp mig hösten 2020 från vården när jag kände som du, en andra sjukskrivning för utmattning. En stor stress kom från att jag förlorade min SGI lagom till att vi slutade med preventivmedel, vilket gjorde att jag var ständigt stressad då det även var en del privata - och arbetsrelaterade bekymmer. Så jag sa upp mig och återgick till skolbänken.
 
Jag va helt jäkla toktrött på mitt jobb i höstas (hade varit trött på det länge men då tog det stopp efter 11år på samma ställe)

Jag tog en chansning och frågade på mitt gym om det fanns timmar och började plugga på distans.
Jag bytte bransch helt och det känns såhär långt som det bästa jag kunde göra.

Har du kontakter så utnyttja dem för att få en väg ut, bara att komma så långt att man bryter det som är dåligt.
 
Om man har råd ekonomiskt kan man göra det direkt ja.
Annars måste man kolla upp alla regler som kan påverka ekonomin då det ju även om man är säker på att få ett nytt jobb inom sitt kunskapsområde inte går att säga hur lång tid det dröjer.

Med det sagt @Mirre så ja, du behlver säga upp dig. Men du behöver också se till att du inte sätter dig rakt in i en annan stressituation för att ekonomin rasar eller något sådant.
Kontakta gärna din facket (och a-kassan) innan och red ut regler för karenstid, eventuell inkomstförsäkring och hur dina inkomster för ditt företag kan påverka din ersättning.
Jag hade ringt dem idag om jag vore du, och fått reglerna förklarade innan jag sa upp mig.
Jag förutsätter att när ts skriver att sambon också håller med så vet de bättre om deras ekonomi än vi vet på ett forum.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 356
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp