Uppsägning sommarvikariat

Terqa

Trådstartare
Fick idag reda på att fabriken jag ska jobba på i sommar undersöker om de kan flytta ett planerat underhållsstopp från oktober till augusti. Det har naturligtvis med corona att göra, de ska spara pengar och sommarpersonal är såklart en stor kostnad, samt att de säkert inte vill ha stopp i produktionen i höst om läget blir bättre i världen.
Jag har ett skrivet kontrakt för anställning mellan den 15/5-31/8, har försökt att googla mig till vad man har för rättigheter, om man har några, om det nu är så att de inte kommer ta emot några vikarier. Men jag hittar inga bra svar, så tänkte fråga om någon här har lite kunskap att dela med sig av?
 
Jag gissar bara, men skulle tro att du har en månads ömsesidig uppsägningstid. Om underhållsstoppet drar igång 1 augusti bör det vara ok/lagligt om arbetsgivaren meddelar dig senast 1 juli att arbetet upphör. Och om dom inte alls kan ta in dig så borde det vara 15 april som gäller.

Hoppas du får svar från nån som har bättre koll.
 
Generellt kan man säga att om man har en tidsbegränsad anställning och inte avtalat något om uppsägningstid så utgår man ofta från att anställningen inte är uppsägningsbar.

Detta kan dock vara reglerat annorlunda i det kollektivavtal som, förhoppningsvis, finns på arbetsplatsen.

Svårt att säga vad som gäller för dig utan att se ditt avtal som helhet samt vilket kollektivavtal det gäller.
 
Tack för svar!

Kollektivavtal finns givetvis, det är IF Metalls röda avtal som gäller där. Har försökt att hitta information där men tycker mig inte hitta något som hjälper. Är ingen höjdare på att tyda deras texter.

I mitt kontrakt står det såklart att uppsägning är "Enligt vid var tid gällande kollektivavtal". Så svaret finns ju där, ska be min man hjälpa mig hitta rätt.
 
Kom på att jag ju faktiskt kan fråga mitt fackförbund vad som gäller (🙄). Så har skrivit dit, får hoppas jag hinner få svar innan vikariatet ska börja, gissar att de har bråda dagar just nu 😐
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp