Uppsägning stallplats, vad står i avtalen?

Emine

Trådstartare
Hej
Undrar vad det står i era avtal. Säg att ni hittar en ny stallplats idag och vill flytta dit och bestämmer er att ni vill flytta redan idag.



Hur lång uppsägningstid har ni?

Även om ni inte står där under uppsägningstiden, betalar ni fortfarande full hyra dvs foder, hösilage, åtaganden (täckesbyte/skötsel) även om ni inte är där?

Vad ska ni göra innan uppsägningstidens slut? Städa? Skura box oavsett om det är 20 minus? Annat?

Om man inte flyttar idag, from när brukar man börja betala hyra i nya stallet? Om vi säger att man inte flyttar in förän uppsägningstiden i fd stallet är slut?
 
Vi har en månads uppsägningstid.

Om man inte står på stället och därför inte använder strö, foder, täckesbyten m.m tycker jag att det är rimligt att betala kallhyra, men jag vet inte vad som gäller juridiskt.

Vi har kommit överens om att städa ur noga, men vi behöver inte skura boxarna. Om man har avtalat att skura ur men det är -20 tycker jag inte att det är rimligt att göra det, men kanske betala för den tjänsten.

Vad jag vet så betalar man kallhyra för platsen innan man flyttar in, om inte stallägaren går med på att hålla platsen utan ersättning. Men jag tycker att kallhyra känns rimligt.
 
Vi har en månads uppsägningstid.

Om man inte står på stället och därför inte använder strö, foder, täckesbyten m.m tycker jag att det är rimligt att betala kallhyra, men jag vet inte vad som gäller juridiskt.

Vi har kommit överens om att städa ur noga, men vi behöver inte skura boxarna. Om man har avtalat att skura ur men det är -20 tycker jag inte att det är rimligt att göra det, men kanske betala för den tjänsten.

Vad jag vet så betalar man kallhyra för platsen innan man flyttar in, om inte stallägaren går med på att hålla platsen utan ersättning. Men jag tycker att kallhyra känns rimligt.
Tack, ja det låter rimligt att betala kallhyra i nya stallet.
Men känns också rimligt att inte betala för en massa foder och tjänster man inte tar emot och dessutom ta alla sina åtaganden när man inte står kvar. Även om det säkerligen fungerar så.
 
Hej
Undrar vad det står i era avtal. Säg att ni hittar en ny stallplats idag och vill flytta dit och bestämmer er att ni vill flytta redan idag.



Hur lång uppsägningstid har ni?

Även om ni inte står där under uppsägningstiden, betalar ni fortfarande full hyra dvs foder, hösilage, åtaganden (täckesbyte/skötsel) även om ni inte är där?

Vad ska ni göra innan uppsägningstidens slut? Städa? Skura box oavsett om det är 20 minus? Annat?

Om man inte flyttar idag, from när brukar man börja betala hyra i nya stallet? Om vi säger att man inte flyttar in förän uppsägningstiden i fd stallet är slut?
Där jag står just nu kan jag i princip flytta när som. Stallägaren har främst träningsverksamhet och har kö på boxarna för träningshästar. Så den kan fyllas inom några dagar.

I vanliga inackorderingsstall har jag haft full hyra hela uppsägningstiden och tycker det är är väldigt rimligt.
Om jag flyttar innan uppsägningstiden och stallägare inte har någon som kan fylla boxen skulle ju denne loosa pengar om jag inte betalade full hyra, dvs den del som omfattar tjänster. Denne måste ju iaf vara i stallet och får inte mindre omkostnader för att min box står tom. Tvärtom så får de ett inkomstbortfall om boxen inte genererar planerad inkomst.
Jag gnäller aldrig över att betala fullt uppsägningstiden iom att det inte blir billigare för stallägaren för att boxen är tom.
Visst kanske denne kan dra av för foder/strö. Men mer än så ser jag inte som rimligt.
 
Jag har aldrig stått i ett stall som använt sig av kallhyra. I alla stall jag stått i har man betalat samma hyra oavsett om hästen står där eller inte och oavsett vad man nyttjar för foder/tjänster. Det enda man inte behöver betala är såklart om man nyttjar extra foder/tjänster som annars inte ingår i grundhyran sas. Tex om man brukar betala för mer hö än vad som annars ingår.

Uppsägningstiden i mitt förra stall var 2 månader. Nuvarande minns jag inte riktigt om det är en eller två månader. Tror två.

Från vilket datum man behöver betala i nya stallet beror nog på nya stallägaren. Ofta får man betala från när stallplatsen är ledig oavsett när man flyttar in. I mitt förra stall var det så, medans jag i nuvarande stall inte behövde betala något förrän dagen vi flyttade in. Det tyckte jag var väldigt generöst.

Det kan även variera om man måste ta sina pass eller inte under uppsägningstiden. Beror på upplägg.

När man flyttar städar man efter sig. Tömmer och skurar boxen (oavsett temperatur), ev mockar hagen beroende på typ av hage, tömmer sitt utrymme i sadelkammaren osv.
I nuvarande avtal står det även att man ska besikta boxens skick tillsammans med stallägaren.
 
Tack, ja det låter rimligt att betala kallhyra i nya stallet.
Men känns också rimligt att inte betala för en massa foder och tjänster man inte tar emot och dessutom ta alla sina åtaganden när man inte står kvar. Även om det säkerligen fungerar så.
Om man betalar kallhyra eller ej beror nog på om hyran är definierad på det sättet eller inte. I vissa stall är det ju uttryckligen så att man har en kallhyra och sen plussar man på för tjänster, foder osv. Många stall i min omgivning har dock bara en stallhyra som inkluderat x kg foder och vissa tjänster. Om det inte står något om kallhyra i avtalet tror jag inte att man kan räkna med att betala mindre när man inte är på plats.

Bäst är väl om det är tydligt. I nuvarande stall står det uttryckligen att man betalar hela hyran oavsett nyttjandegrad. Man kan dock få betala kallhyra på sommarmånaderna om hästen är iväg, men då är det specat vilka månader det gäller.
 
Jag har 2 månaders uppsägningstid men kommer det in en annan häst så behöver vi inte betala. Självklart skuras boxen, oavsett väder. Mockar grusdelen på hagen, tömmer och torkar ur skåpet mm.

Har jag ingen häst i boxen betalar jag kallhyra (och i mitt fall tillägg för parkering av transport) eftersom jag inte nyttjar foder eller extratjänster. Flyttar man in tidigare så betalar man för de "extra" dagarna som man utnyttjar. Detta gäller även "löpande tjänster". Att tex få flugmask på kostar 50k/månaden. Nyttjar man det bara halva månaden så betalar man 25kr.
 
Hej
Undrar vad det står i era avtal. Säg att ni hittar en ny stallplats idag och vill flytta dit och bestämmer er att ni vill flytta redan idag.



Hur lång uppsägningstid har ni?

Även om ni inte står där under uppsägningstiden, betalar ni fortfarande full hyra dvs foder, hösilage, åtaganden (täckesbyte/skötsel) även om ni inte är där?

Vad ska ni göra innan uppsägningstidens slut? Städa? Skura box oavsett om det är 20 minus? Annat?

Om man inte flyttar idag, from när brukar man börja betala hyra i nya stallet? Om vi säger att man inte flyttar in förän uppsägningstiden i fd stallet är slut?
I det sista stallet hade vi 1 kalender månad. Flyttar man dagen efter tex betalde vi kallhyra(hösilage betalade man per kg. Ingick inte i hyran)
Vi skulle städa vårt utrymme, dvs skåpet i sadelkammaren. Flytta alla sina saker, ink sitt strö osv. (Jag sålde mitt strö till de andra i stallet då jag lämnade iväg min på foder) samt skura box om man stod där. Min stod på lösdrift så slapp det. :)


Kallhyra bör man väl börja betala dirket i nya stallet för att hålla platsen, beroende på ägaren. Men jag skulle vilja fått skrivit på det nya avtalet med alla datum preciserade(datum man betalar kallhyra och vilket datum man flyttar in och börjar betala allt de andra) och börjat betala kallhyra för att vara säker på att platsen är min :)
 
Nuvarande stall är det två månaders uppsägningstid, i förra var det 3 (vilket för mig är lite långt). Skulle jag säga upp och flytta idag så skulle jag få betala samma avgift hela uppsägningstiden men antagligen inte behöva göra det åtagande jag har under uppsägningstiden (mockning i lösdrift). I övrigt är det inget mer att göra än att flytta och ta med mig alla mina saker men i och med att det är lösdrift så finns ingen box att städa ur osv.

När jag flyttade till nuvarande stall så kunde jag i stort sett säga när jag ville flytta in och sen betalade jag från det datumet. Dock så är det inte jättestort tryck på just den lösdrift som min häst går i (vi har 3 olika totalt) så antagligen hade det varit svårt att få ngn som flyttade in tidigare där. Övriga lösdrifter och boxplatser finns fler intresserade av så där kanske det hade fungerat annorlunda
 
3 månaders uppsägning och jag betalar full hyra oavsett om jag har hästen kvar eller inte.
Boxen ska tömmas och hagen mockas, men inte på vintern däremot. Thats it.
 
Ingen reglerad uppsägningstid men då hyran betalas i förskott blir det ju den månaden iaf som uppsägning. Jag fick sist betala fulla priset inklusive fullskötseltillägg. Hästen fick avlivas en vecka in på månaden, så man kan säga det blev 3 v uppsägningstid. Men med full kostnad. Detta trots att boxen fylldes efter en vecka.

Jag knorrade inte - och står åter igen där nu med nya hästen.

Hur det skulle bli om man flyttade sista veckan vet jag inte.

När man flyttar in så om man t ex flyttar in mitt i en månad betalar man antal dagar man stått där.

Andra stall har jag haft 2 mån uppsägning från närmast kommande månadsskifte samt betalning hela inflyttningsmånaden även om man flyttar I slutet av månaden..
 
Jag har bara stått i stall med avtal en gång, där var det en månads uppsägningstid och full hyra inklusive service oavsett när man flyttar.
Annars har det bara varit lite lösa överenskommelser, stått i ganska många stall genom år, mestadels små hos någon jag känner eller blivit rekommenderad av någon annan jag känner. Har alltid löst sig bra utan osämja.

I nuvarande stall kommer det dock bli lite spännande. Stått här i fem veckor och i veckan sa hon jag hyr av upp stallet 😅
Hon har avtal med ägaren, jag har inget avtal med henne.
Jag är inte intresserad av att stå hennes uppsägningstid ut eftersom jag fått en ny plats jag inte vill gå miste om.
Kanske dags för drama efter alla år med smidighet 😅
 
Jag har bara stått i stall med avtal en gång, där var det en månads uppsägningstid och full hyra inklusive service oavsett när man flyttar.
Annars har det bara varit lite lösa överenskommelser, stått i ganska många stall genom år, mestadels små hos någon jag känner eller blivit rekommenderad av någon annan jag känner. Har alltid löst sig bra utan osämja.

I nuvarande stall kommer det dock bli lite spännande. Stått här i fem veckor och i veckan sa hon jag hyr av upp stallet 😅
Hon har avtal med ägaren, jag har inget avtal med henne.
Jag är inte intresserad av att stå hennes uppsägningstid ut eftersom jag fått en ny plats jag inte vill gå miste om.
Kanske dags för drama efter alla år med smidighet 😅
Jag hade varit rätt sur över att hon tagit in mig som hyresgäst så kort tid innan hon bestämt sig för att sluta hyra ut platser. Hade förväntat mig flexibilitet kring uppsägningstiden bara av den anledningen!
 
Jag står i ett renodlat kollektiv (dvs vår lilla förening hyr stallet av en bonde som inte har ett dugg med driften att göra) och vi har två månaders uppsägningstid från det datum man säger upp.
Vi betalar endast kallhyra om vi flyttar tidigare men vi måste ha våra pass (två/vecka) under hela uppsägningstiden om inte boxen blir uthyrd innan uppsägningstidens slut.
Blir boxen uthyrd under uppsägningstiden så betalar vi inte alls.

Vi städar och skurar ur box och skåp men nu när det varit så kallt så skuras inga väggar utan man torkar bara ur krubba och vattenkopp och snyggar till så gott det går.
 
2 månaders uppsägningstid har varit vanligt. På ett ställe fick jag betala fullt trots att hästen flyttades omgående. På ett annat ställe fick jag betala halv hyra när hästen inte stod kvar.

Jag kommer ta fullt betalt vid uppsägningstiden i mitt stall även om hästen flyttas i förtid. Stallet, investeringen och allt runtomkring kostar oavsett om hästen står där eller inte. Men allt kommer såklart framgå av avtalet.
 
När jag hade min häst stod hade jag (åh nu kommer jag inte ihåg va det heter, när allt ingår i priset, strö, hö, in/ut, mockning, fodring) när hon somnade in var det en månad jag bara betalade kallhyra. Stod på min räkning att jag skulle få pengar tillbaka, vet jag hörde av mig till dom och undrade och då berättade de, sen att jag aldrig fick tillbaka dom pengarna var en annan femma. Hade inte orken att bråka just då med tanke på allt jag precis gått igenom, samt att det inte var någon större summa, fick massa pengar över ändå när inte hästen fanns längre.

Normal uppsägning i det stallet var en månad vill jag minnas. Jag mockade ur boxen och rengjorde så gott det gick.
 
Men rent krasst skulle man kunna åka till fd stallet och hämta foder man redan betalar för istället för att lägga en tusenlapp extra i nya stallet.

frågan är om en stallägare går med på det 🤔
 
Men rent krasst skulle man kunna åka till fd stallet och hämta foder man redan betalar för istället för att lägga en tusenlapp extra i nya stallet.

frågan är om en stallägare går med på det 🤔
Det skulle garanterat ingen stallägare gå med på. Dessutom skulle nog inte den nya stallägaren gå med på att du skaffar och förvarar eget hö i stallet om det är avtalat att köpa där.
 
Det skulle garanterat ingen stallägare gå med på. Dessutom skulle nog inte den nya stallägaren gå med på att du skaffar och förvarar eget hö i stallet om det är avtalat att köpa där.
Fast varför inte om man betalat för det? Jag tog med grovfoder när hästen flyttade till fv för att göra övergången bättre.
Nya stallägaren hade inga problem med det, handlar oftast inte 6 stora rundbalar utan för ett par dagar för att fasa över. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 414
Senast: Sootie
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 772
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp