Uppsägning stallplats, vad står i avtalen?

Fast varför inte om man betalat för det? Jag tog med grovfoder när hästen flyttade till fv för att göra övergången bättre.
Nya stallägaren hade inga problem med det, handlar oftast inte 6 stora rundbalar utan för ett par dagar för att fasa över. :)
För att vänja in är väl självklart bra men det va ju tal om att ta med ex en månad. Och jag tror personligen inte många skulle uppskatta det.
 
Vi har en kalendermånads uppsägning, det vill säga vill du flytta hästen i månadsskiftet april/maj utan att betala extra ska du säga upp boxen senast 31 mars. Säger du upp boxen 15 mars eller flyttar hästen 15 april betalar du ändå hyra april ut. Om hästen flyttar under uppsägningstiden och vi får in en ny häst betalar den nya hyresgästen till den gamla. Gamla hyresgästen har sina stallpass uppsägningstiden ut. Undantag om hästen förolyckats, då hjälps förstås vi andra åt.
 
Det skulle garanterat ingen stallägare gå med på. Dessutom skulle nog inte den nya stallägaren gå med på att du skaffar och förvarar eget hö i stallet om det är avtalat att köpa där.
Fast att hämta något man betalar för borde man ju få. Annars räknas det ju som stöld 😱
Har en ny stallägare plats är det väl inga problem. Kommer oavsett att behöva packa med för en övervänjning
 
För att vänja in är väl självklart bra men det va ju tal om att ta med ex en månad. Och jag tror personligen inte många skulle uppskatta det.
Fast rent krasst om det skulle funka i praktiken är det ju betalt.
Man kan väl knappast ta betalt för något och sedan inte låta personen få det hen betalt för?
 
Fast rent krasst om det skulle funka i praktiken är det ju betalt.
Man kan väl knappast ta betalt för något och sedan inte låta personen få det hen betalt för?
Det beror på hur avtalet ser ut?
Om det är ”stallplats inklusive max 10 kg hö” eller ”stallplats plus xx kr per kg hö som förbrukas”.

stöld blir det definitivt inte.
 
Det beror på hur avtalet ser ut?
Om det är ”stallplats inklusive max 10 kg hö” eller ”stallplats plus xx kr per kg hö som förbrukas”.

stöld blir det definitivt inte.
Man betalar 700 kr för hösilage oavsett mängd. Så rent krasst betalar jag ju 1400 kr under uppsägningen i hösilagekostander. För hösilage som jag då ”inte får” ta
 
Fast varför inte om man betalat för det? Jag tog med grovfoder när hästen flyttade till fv för att göra övergången bättre.
Nya stallägaren hade inga problem med det, handlar oftast inte 6 stora rundbalar utan för ett par dagar för att fasa över. :)

Fast att hämta något man betalar för borde man ju få. Annars räknas det ju som stöld 😱
Har en ny stallägare plats är det väl inga problem. Kommer oavsett att behöva packa med för en övervänjning

Man betalar 700 kr för hösilage oavsett mängd. Så rent krasst betalar jag ju 1400 kr under uppsägningen i hösilagekostander. För hösilage som jag då ”inte får” ta

Det ingår som en del i en service. Du kan inte bryta ut delar av paketet. DET kan däremot räknas som stöld.
 
Det här med att fritt grovfoder eller x kg grovfoder ingår i stallplatsen. Ni som anser man ska få ta med sig fodret om man flyttar I förtid (utöver ta med sig för att vänja in på nytt foder) - anser ni man kan få ta 10 kilo mer än hästen äter för det ingår ju faktiskt fritt? Eller att om det ingår 12 kilo och ens häst äter bara 8 kilo så kan man ta hem fyra kilo per dag och ge grannens ponny?
 
Fast att hämta något man betalar för borde man ju få. Annars räknas det ju som stöld 😱
Har en ny stallägare plats är det väl inga problem. Kommer oavsett att behöva packa med för en övervänjning
Det är nog smartast du stannar kvar under uppsägningstiden om du vill nyttja allt. Du bör nog ödmjukt fråga om det är ok att du packar med lite hö som övergångsfoder.
 
Det här med att fritt grovfoder eller x kg grovfoder ingår i stallplatsen. Ni som anser man ska få ta med sig fodret om man flyttar I förtid (utöver ta med sig för att vänja in på nytt foder) - anser ni man kan få ta 10 kilo mer än hästen äter för det ingår ju faktiskt fritt? Eller att om det ingår 12 kilo och ens häst äter bara 8 kilo så kan man ta hem fyra kilo per dag och ge grannens ponny?
Tar man med sig så tar man väl enbart det hästen äter i så fall?
 
Det är nog smartast du stannar kvar under uppsägningstiden om du vill nyttja allt. Du bör nog ödmjukt fråga om det är ok att du packar med lite hö som övergångsfoder.
Det kommer jag inte att göra, inte sagt att jag skall plocka med mig ett strå...utan frågade mer hypotetiskt. Behöver inga tips/råd på när jag skall flytta. Det är mina buissniess
 
Man betalar 700 kr för hösilage oavsett mängd. Så rent krasst betalar jag ju 1400 kr under uppsägningen i hösilagekostander. För hösilage som jag då ”inte får” ta
Det är nog olika det där, för där jag stått och det ingått ett visst antal kg hö så har jag ju betalat för det höt oavsett om jag köper eget hö eller om jag inte använder allt som ingår i hyran. Hyran är densamma. Vet att många klagade på det och menade på att dom skulle ha billigare stallhyra för att dom tex inte använde samma strö som ingick i priset men det är ju inte så det fungerar riktigt. Hyran är vad hyran är oavsett om man behöver det som ingår eller inte.

Tänker man så så resonerar nog jag så att det inte är okej att plocka med sig saker och ting när man inte längre har hästen där. Det som ingår ingår när man står i stallet.

Känner man att man vill använda det man betalat för så är det bäst att stå kvar i stallet och då ha rätt till det man betalar för.
 
Jag har stått i ett stall med kontrakt, där var det tre månaders uppsägningstid med kallhyra (vi hade kallhyra juni, juli och augusti eftersom stallägaren inte kunde erbjuda sommarbete vid stallet), så det fanns redan ett kallhyra-pris så att säga. Jag hade tur när jag flyttade ut, då hade de en person i kö, så jag behövde inte betala något. Egentligen skulle vi skura ur boxen, men det var ett kallstall utan varmvatten och det var i januari, så det gick inte. Jag betalade lite extra på den sista hyran för att slippa det. Det var aldrig tal om att jag skulle ta pass i stallet under uppsägningstiden (kollektivstall), största anledningen till att jag flyttade var för att det blev kollektivstall medan jag stod där och det funkade inte med mitt liv i övrigt, så det hade jag garanterat försökt köpa mig fri ifrån om det varit aktuellt.

De stall jag stått i tidigare (utan kontrakt) har varit att man betalat för den månaden man var i stallet (flyttade man 12 september betalade man för september också). Det allra sista stallet jag stod i innan kollektivstallet skulle haft kontrakt, men jag fick aldrig något. Det blev ganska mycket strul på slutet med ägaren, jag betalade helt enkelt full hyra för uppsägningstiden som var på tre månader (som hen sa att det skulle vara enligt kontraktet jag aldrig fick) för att slippa tjafsa med personen.
 
puffar upp min gamla tråd då jag har en fundering i samma ämne.

Om man har 2 månaders uppsägningstid men flyttar innan. Gäller enbart det som står i kontraktet? Enligt stallägaren ska man åka dit och göra åtaganden under uppsägningstiden men det står inget alls i kontraktet om det. Gäller det ändå bara för att hen säger det? Eller gäller kontraktet dvs full hyra och alla saker ska vara bortplockade och boxen rengjord?

Då jag verkligen inte mår bra där hade det varit väldigt skönt att betala, städa och flytta ut och thats it. Hästarna går ute nu så jag står inte uppskrivet på några åtaganden. I det läget hade jag kunnat tänkt mig att man ju tar det man satt upp sig på.
 
puffar upp min gamla tråd då jag har en fundering i samma ämne.

Om man har 2 månaders uppsägningstid men flyttar innan. Gäller enbart det som står i kontraktet? Enligt stallägaren ska man åka dit och göra åtaganden under uppsägningstiden men det står inget alls i kontraktet om det. Gäller det ändå bara för att hen säger det? Eller gäller kontraktet dvs full hyra och alla saker ska vara bortplockade och boxen rengjord?

Då jag verkligen inte mår bra där hade det varit väldigt skönt att betala, städa och flytta ut och thats it. Hästarna går ute nu så jag står inte uppskrivet på några åtaganden. I det läget hade jag kunnat tänkt mig att man ju tar det man satt upp sig på.

Står det inte i kontraktet kan väl inte stallägaren kräva det?
 
Vi har två månaders uppsägningstid. Förväntas betala hela tiden ut, samt sköta fodringar under uppsägningstiden oavsett om vi flyttat eller inte.

vi ska mocka ur hagen samt skura boxen. Är det inte möjligt, tex pga att man flyttar mitt i vintern får man betala en avgift till stallägaren istället och så fixar de den delen. Tycker det känns mkt rimligt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 406
Senast: Sootie
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 771
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp