Uppsägning stallplats, vad står i avtalen?

puffar upp min gamla tråd då jag har en fundering i samma ämne.

Om man har 2 månaders uppsägningstid men flyttar innan. Gäller enbart det som står i kontraktet? Enligt stallägaren ska man åka dit och göra åtaganden under uppsägningstiden men det står inget alls i kontraktet om det. Gäller det ändå bara för att hen säger det? Eller gäller kontraktet dvs full hyra och alla saker ska vara bortplockade och boxen rengjord?

Då jag verkligen inte mår bra där hade det varit väldigt skönt att betala, städa och flytta ut och thats it. Hästarna går ute nu så jag står inte uppskrivet på några åtaganden. I det läget hade jag kunnat tänkt mig att man ju tar det man satt upp sig på.
Står det ingenting i kontraktet om åtaganden? Det behöver inte stå något specifikt om åtaganden under uppsägningstid, men om åtaganden nämns i kontraktet så gäller ju det under hela uppsägningstiden.

Där jag stått har man gjort olika. På en del ställen behöver man fortsätta göra allt och på andra är man snäll och släpper den delen (oavsett vad det står i kontraktet).

Annars kan du ju fråga om någon av de andra kan ta dina pass mot betalning?
 
Även om det inte står i kontraktet så kanske det finns en muntlig överenskommelse.

Är det tex så att box nr 7 (din box) ska ha insläppet varje torsdag så skulle jag anta att du behöver ta det insläppet varje torsdag tills antingen uppsägelsetiden tar slut eller någon annan flyttar in i boxen.

Är det så att man ska skriva upp sig på 5 pass i månaden så skulle jag anta att jag behöver göra de 5 åtagandena. Men kanske lägger dem i början av månaden, eller eventuellt till och med gör en deal med någon annan i stallet och kör 10 pass medans jag fortfarande står kvar och sedan slipper månaden efter. (Här hamnade jag vid senaste stallbytet, jag la mina pass i den halvan av månaden jag stod kvar för att slippa sen).

Är det så att man skriver upp sig på pass för att få lägre hyra är det en non-issue.
 
Vi har två månaders uppsägningstid. Förväntas betala hela tiden ut, samt sköta fodringar under uppsägningstiden oavsett om vi flyttat eller inte.

vi ska mocka ur hagen samt skura boxen. Är det inte möjligt, tex pga att man flyttar mitt i vintern får man betala en avgift till stallägaren istället och så fixar de den delen. Tycker det känns mkt rimligt!
Men det finns på papper? Alltså ni har båda skrivit under att ”detta gäller vid utflytt”?
 
Även om det inte står i kontraktet så kanske det finns en muntlig överenskommelse.

Är det tex så att box nr 7 (din box) ska ha insläppet varje torsdag så skulle jag anta att du behöver ta det insläppet varje torsdag tills antingen uppsägelsetiden tar slut eller någon annan flyttar in i boxen.

Är det så att man ska skriva upp sig på 5 pass i månaden så skulle jag anta att jag behöver göra de 5 åtagandena. Men kanske lägger dem i början av månaden, eller eventuellt till och med gör en deal med någon annan i stallet och kör 10 pass medans jag fortfarande står kvar och sedan slipper månaden efter. (Här hamnade jag vid senaste stallbytet, jag la mina pass i den halvan av månaden jag stod kvar för att slippa sen).

Är det så att man skriver upp sig på pass för att få lägre hyra är det en non-issue.
Inte vad jag vet, däremot är det ju rimligt såsom görs att när man flyttat in så delar man på åtagandena som är tex insläpp så det blir lika.
Det finns inget kopplat per box, outtalat att man tar tex en insläpp per häst man äger, men det ruckas med.

Hur gäller en muntlig överenskommelse? Nu finns det ingen sådan vad jag vet mer än att stallägaren sagt nu att såhär är det. Tror de flesta andra som flyttat fått göra så. Men vet de som inte gjort det också.
Alla hästar är ute nu och ingen vet när de kommer in tydligen
 
Ja, då är det ju självklart. I mitt fall står inget sådant
Men står det något i kontraktet överhuvudtaget om dessa åtaganden? Tex att ”tjänsterna x och y ingår i stallhyran, inackorderade ansvarar för pass z”? För isf så ska man nog tolka det som att det gäller även under uppsägningstiden.
 
Men står det något i kontraktet överhuvudtaget om dessa åtaganden? Tex att ”tjänsterna x och y ingår i stallhyran, inackorderade ansvarar för pass z”? För isf så ska man nog tolka det som att det gäller även under uppsägningstiden.
Står ingenting. Varken i kontrakt eller ordningsregler.
 
puffar upp min gamla tråd då jag har en fundering i samma ämne.

Om man har 2 månaders uppsägningstid men flyttar innan. Gäller enbart det som står i kontraktet? Enligt stallägaren ska man åka dit och göra åtaganden under uppsägningstiden men det står inget alls i kontraktet om det. Gäller det ändå bara för att hen säger det? Eller gäller kontraktet dvs full hyra och alla saker ska vara bortplockade och boxen rengjord?

Då jag verkligen inte mår bra där hade det varit väldigt skönt att betala, städa och flytta ut och thats it. Hästarna går ute nu så jag står inte uppskrivet på några åtaganden. I det läget hade jag kunnat tänkt mig att man ju tar det man satt upp sig på.

Men vad står det egentligen i kontraktet? Hur sköts stallet? Det verkar ju som åtaganden är uppdelade på antalet boxar (fler hästar = fler åtaganden). Då är det ju självklart att en under uppsägningstiden får göra sina pass oavsett om en har häst där eller inte. Däremot hade jag nog tyckt att om någon annan tar över boxen i förtid, ansvarar denne för passen som den boxen ska utföra.

Det enklaste är nog att diskutera med stallägaren hur många pass denne anser att det gäller.
 
Men vad står det egentligen i kontraktet? Hur sköts stallet? Det verkar ju som åtaganden är uppdelade på antalet boxar (fler hästar = fler åtaganden). Då är det ju självklart att en under uppsägningstiden får göra sina pass oavsett om en har häst där eller inte. Däremot hade jag nog tyckt att om någon annan tar över boxen i förtid, ansvarar denne för passen som den boxen ska utföra.

Det enklaste är nog att diskutera med stallägaren hur många pass denne anser att det gäller.
Det står ingenting om åtaganden i kontraktet…. Inte nåt. Sedan är det ju självklart att man tar lika många åtaganden som alla andra ändå. Men finns inget skrivet alls om det vare sig i kontrakt eller rutiner.

vid avflyttning står enbart ”mocka och tvätta boxen, alla saker skall vara utplockade”.

Nja, de som har 2 hästar ”fuskar” ganska ofta med att ta mer. De som är ”favoriter” kommer också ofta undan med att ta mindre.

En del som flyttat har gjort sina åtaganden hela uppsägningen och vissa inte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 769
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 367
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp