Uppsägningstid, vikariat, studier?

Lightzone

Trådstartare
Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :)
Dock är jag också anställd, och tycker det är väldigt förvirrande med uppsägningstid osv.

Fakta:
Heltidstjänst, vikariat. Enligt mitt kontrakt: "Tjänsten är ett vikariat för XX under hens studieledighet och avser perioden 2020-09-01 - 2021-08-31 med möjlighet till ett (1) års förlängning". Uppsägningstiden är 3 månader.

Hur och när ska jag egentligen berätta för min arbetsgivare om ev studier? Får inte svar på om jag blivit antagen förrän senare i sommar, och vill såklart inte att de ska utgå från att jag försvinner och därmed inte förnya mitt kontrakt, i det fall studierna inte blir av.

När det är ett vikariat till ett visst datum, måste jag då verkligen höra av mig tre månader innan detta datum, eller gäller det att jag ska utgå från att jag 'kan' sluta 1 september? (Har inte hört något från chef eller liknande ang detta ännu, utan känner att det ligger på mig att höra av mig till dem om vad de tänker gällande min anställning.)

I en perfekt värld skulle jag gärna jobba kvar i någon mån även om det blir studier, antingen någon % av det jag arbetar idag eller i en av deras extratjänster på kvällarna. Kan ju arbetet och trivs helt okej med det. Men hur och kanske ffa när är det läge att höra av sig om det?

Inte mitt drömjobb och det är en del jag inte håller med om (särskilt gällande deras pandemihantering och (icke)flexibilitet), men det är en bra lön och uppgifter jag kan. 🤔 Vore såklart skönt med en extra inkomst vid sidan av studierna, eller som sagt,att kunna behålla jobbet om det inte blir av.

Håller tummarna att det finns någon vis person där ute med lite tips :bow:
 
Fattar jag det rätt som att du har ett vikariat som sträcker sig till och med 31 augusti i år, men det är den tiden som kan bli förlängd? Har inte chefen nämnt någonting om eventuell förlängning? Jag tänker eftersom det är semestertider snart borde det ju vara av visst intresse även för denne att informera dig om vad som gäller?

Jag har också ett vikariat som sträcker sig till 30 september. Jag har varit anställd så länge inom organisationen, kommer vara nästan tre och ett halvt år i slutet på september, att jag har för mig att jag antingen har två eller tre månaders uppsägningstid. Men en kollega som sa upp sig förra året, som inte hade hunnit jobba ett helt år än (allmän visstidsanställning) hade bara en månad. Minns att HR sa till honom att det var tur att han sa upp sig när han gjorde, hade han väntat typ en vecka till hade han haft två månader för då hade han hunnit vara där i ett år. Hur länge har du varit där?

(Jag jobbar statligt, ska tilläggas, vet inte om det är andra regler för privat sektor.)
 
Fattar jag det rätt som att du har ett vikariat som sträcker sig till och med 31 augusti i år, men det är den tiden som kan bli förlängd? Har inte chefen nämnt någonting om eventuell förlängning? Jag tänker eftersom det är semestertider snart borde det ju vara av visst intresse även för denne att informera dig om vad som gäller?

Jag har också ett vikariat som sträcker sig till 30 september. Jag har varit anställd så länge inom organisationen, kommer vara nästan tre och ett halvt år i slutet på september, att jag har för mig att jag antingen har två eller tre månaders uppsägningstid. Men en kollega som sa upp sig förra året, som inte hade hunnit jobba ett helt år än (allmän visstidsanställning) hade bara en månad. Minns att HR sa till honom att det var tur att han sa upp sig när han gjorde, hade han väntat typ en vecka till hade han haft två månader för då hade han hunnit vara där i ett år. Hur länge har du varit där?

(Jag jobbar statligt, ska tilläggas, vet inte om det är andra regler för privat sektor.)
Precis! Visstidsanställningen sträcker sig till 31 Aug i år, med chans till förlängning i ett år. (Personen jag vikarierar åt studerar 4årig utbildning och tror även att hen har flyttat utomlands. Liten chans att hen kommer tillbaka alltså.)

Men som du säger, jag har ännu inte hört något från min chef om planen för hösten. Dock inte alltid mycket kommunikation därifrån, så det känns som att det ligger på mig sas. Men är osäker på hur man ens tar upp det/vad man säger, särskilt om det ev. blir studier :crazy:

Jag har varit anställd sen 1 sep 2020 :)
I kontraktet står det 3 mån uppsägningstid som gäller för båda parter.
Privat sektor, utan kollektivavtal. (Cause we're speshul haha, och de med viktigare roller än mig måste kunna jobba 120h-veckor utan höjda ögonbryn I guess.)
 
Normalt sett är det ingen uppsägningstid på ett vikariat utan det är en bestämd tid. Men ni verkar ha avtalat en uppsägningstid ändå? Enligt ditt kontrakt så har du anställning till 31 augusti. Står det något mer om den här eventuella förlängningen i ditt kontrakt/personalhandbok och om den sker automatiskt? Om det inte gör det så tolkar jag det som att du och arbetsgivaren får ha en dialog om förlängningen träder i kraft. Ingen dialog = ingen förlängning. Jag hade alltså inte tagit upp studierna innan chefen pratar om en förlängning (förutsatt att det inte står mer om hur den träder i kraft i något av dina papper) eftersom din anställning ändå slutar lagom till dess och med lite tur vet du om du kommer in eller ej vid det tillfället.
 
Normalt sett är det ingen uppsägningstid på ett vikariat utan det är en bestämd tid. Men ni verkar ha avtalat en uppsägningstid ändå? Enligt ditt kontrakt så har du anställning till 31 augusti. Står det något mer om den här eventuella förlängningen i ditt kontrakt/personalhandbok och om den sker automatiskt? Om det inte gör det så tolkar jag det som att du och arbetsgivaren får ha en dialog om förlängningen träder i kraft. Ingen dialog = ingen förlängning. Jag hade alltså inte tagit upp studierna innan chefen pratar om en förlängning (förutsatt att det inte står mer om hur den träder i kraft i något av dina papper) eftersom din anställning ändå slutar lagom till dess och med lite tur vet du om du kommer in eller ej vid det tillfället.

Tack!
Nej det står ingenting om förlängningen, mer än "[...]2020-09-01 till 2021-08-31 med möjlighet till ett års förlängning".
Det är hela den delen av anställningsavtalet.

Angående uppsägningstiden står det "anställningsavtalet kna från din sida sägas upp med minst tre månaders varsel; uppsägning från XX sida må verkställas med minst tre månaders varsel eller sådan längre uppsägningstid som följer av bestämmelser i lag".

Så min känsla är väl att ev förlängning är något jag och arbetsgivaren/min chef ska prata om, men som du säger, känns onödigt att ta upp det så här långt i förväg när jag inte alls vet om jag kommer in eller ej.
 
Du behöver inte säga upp dig. Har ni ingen dialog kring förlängning kommer din tjänst löpa ut sista augusti. Enligt avtalsregler "går" det egentligen inte att säga upp sig från en visstidsanställning (vikariat) i förväg, utan man förpliktar sig att arbeta hela perioden. Det är därför man avtalar uppsägningsregler även i visstidsanställningar, för att det ska vara möjligt att säga upp sig i förväg.

Med lite tur diskuterar du inte förlängning med chefen förrän du vet om du kommit in eller inte.
 
Du behöver inte säga upp dig. Har ni ingen dialog kring förlängning kommer din tjänst löpa ut sista augusti. Enligt avtalsregler "går" det egentligen inte att säga upp sig från en visstidsanställning (vikariat) i förväg, utan man förpliktar sig att arbeta hela perioden. Det är därför man avtalar uppsägningsregler även i visstidsanställningar, för att det ska vara möjligt att säga upp sig i förväg.

Med lite tur diskuterar du inte förlängning med chefen förrän du vet om du kommit in eller inte.
Åh, tack för svar!

Då tänker jag att jag sitter ner i båten (så mycket jag kan :angel:) ett tag till framöver.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har ju skrivit lite i andra trådar om att jag blivit reserv på en del utbildningar. Nu har jag klättrat upp så att jag är reserv 1, 9...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Jag är jobbsökartagen och känner att jag nästan är desperat efter ett jobb nu...:banghead: Jag har sökt en hel bunt, och de flesta är...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Badger
·
H
Hästmänniskan Jag tänkte höra om ni tycker att det är okej att skriva ett kontrakt och använda sig av en uppsägningstid när det gäller en medryttare...
Svar
4
· Visningar
1 330
Senast: Hanna
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 535
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp