uppsagd från stall,vad gäller ekonomiskt?

Beror på om hon bad dig flytta direkt, för enligt dig bad hon ju bara dig se dig om efter en ny stallplats = behöver inte flytta direkt och därför betalnings skyldig dessa 3 månader.

Men kontakta stallägaren och fråga om hon vill att du flyttar så snart som möjligt eller om du ska stå kvar i stallet dem 3 månader som uppsägningstiden är, be också om att få kopia på avtalet.

Jag förstår dock ägaren lite, vet inte vilka rutiner ni har, men om rutinerna är att den som släpper ut ska sätta på min häst täcke och inte gör det skulle jag också bli irriterad då min häst får ont i ryggen om han går utan täcke när det är dåligt/kallt väder (gammal häst), så sånt slarv är inte okej enligt mig, men sen beror som sagt på vilka rutiner ni har i stallet.
Alla ansvarar för sin egen häst,så jag har ju "glömt" på min egen. Ingen annans! Var och en sköter sin. Mönstret är tydligt. Jag ser ju att andra väljer ha täcke eller ej,men ingen påpekas.
Hon är van vid att varit min personliga coach sen förr,men jag lyssnar inte bara på henne nu och det stör henne.
Alla övriga i stallet har jag en fin kamratskap med.
vi tipsar och hjälper varandra.
Dock anser jag ett "tips" är ett tips och inte order...
 
Jag blir faktiskt irriterad över att folk säger att dom skulle skita i att betala hyran. Om det nu står 3 månader enligt kontraktet så får man stå för det! Undantaget är extremfall, men i detta fall verkar stallägaren ha sagt att hon vill att TS ska "se sig om efter ny stallplats". Det låter inte extremt på något sätt.

Om stallägaren går med på att du slipper betala hyra för uppsägningstiden, var glad och tacksam. Annars är det bara att stå för vad man skrivit under och betala.
 
Alla ansvarar för sin egen häst,så jag har ju "glömt" på min egen. Ingen annans! Var och en sköter sin. Mönstret är tydligt. Jag ser ju att andra väljer ha täcke eller ej,men ingen påpekas.
Hon är van vid att varit min personliga coach sen förr,men jag lyssnar inte bara på henne nu och det stör henne.
Alla övriga i stallet har jag en fin kamratskap med.
vi tipsar och hjälper varandra.
Dock anser jag ett "tips" är ett tips och inte order...

Aha, ja då förstår jag ju din irritation, alla hästar behöver ju inte täcke, så om du väljer att inte ha täcke på din häst är ju det ditt val.
Tråkigt situation, men kolla med henne om hon vill att du flyttar så snart som möjligt eller efter uppsägningstiden. För gäller uppsägningstiden och du väljer att flytta innan blir det dubbla stallhyror :/
 
jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år.
Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2.
Jag kom grön och okunnig och har fått jättemycket hjälp av ägaren som verkligen tog mig och min häst under sina vingar.
Hon hjälpte till med foder,hovslagare och tips och råd.
Tiden har gått,alla har trivts.
Nu har jag tränat och tävlat och det går bra. Jag har lärt mig mycket och har nu ny häst och tränar för duktiga tränare.
Jag lyssnar inte alltid på råden från stallägaren utan lyssnar mycket på tränare och proffsiga människor runt mig.
Jag märker att hon stör sig på mig. sänder gärna sms om minsta jordhög som glöms sopas upp,eller skriver i stallgruppen om jag har glömt ta på täcke inför regn osv.
Hon "tycker" mycket.Har åsikter om när och hur mycket jag ska tävla, om jag tränar för mycket osv osv.

Och så igår när vi möttes i sadelkammaren så sa hon "Jag tycker inte du har ett sunt ridande längre och jag vill inte att sånt försigår på mitt stall,så jag vill att du ser dig om efter en ny boxplats".
Jag svarade lite frågande "okej,vad gör jag fel? Berätta gärna. Du kan detta och har mer erfarenhet än mig. Jag lyssnar".
Varpå hon säger "Nej,du lyssnar inte mer.Jag har gett flera råd som du skiter i".

Så här är vi.
Det är supersvårt att få tag på boxplats där vi bor,men jag löste det över natten tack vare fina vänner och kontakter,och nu 5 dagar senare har vi planerat inflytt med det nya stallet.
Jag har inte sagt något än till min nuvarande stallägare.
Dels har vi bara möts en gång, (min häst vilar några dagar efter en tävlingshelg,så jag gör bara sysslorna nu i ett par dagar,så är inte där så länge,och är inte i ridhuset eller i paddoken).
Jag är orolig om han kan kräva pengar av mig?
Enl avtal är det tre månaders uppsägningstid.
Men kan hon be mig flytta och sen samtidigt kräva att jag ska betala för tre månader?
Gäller det då?
Det är ju du som väljer att flytta innan avtalstiden löper ut, klart du måste betala under uppsägningstiden.
 
Jag tolkar det hon sagt som en hint om att hon vill säga upp dig och ge dig möjlighet att leta efter en annan plats, inte som en tydlig uppsägning. Om du sedan av olika skäl väljer att flytta omedelbart ser jag det som självklart att du måste betala under den uppsägningstid som du skrivit kontrakt på.
 
Jag tycker det är tveksamt om normal uppsägningstid skall räknas efter stallägarens agerande som mest liknar en omedelbar uppsägning med anmodan att TS så fort som möjligt skall flytta sin häst. Det är stor skillnad mot om TS sagt upp sin stallplats i vanlig ordning och det kan nog finnas fog för att inte betala utöver den tid hästen står kvar.
 
Jag hade betalat de 3 månaderna och flyttat till nya stallet direkt.

För att jag inte ska betala så ska stallägaren ha åsidosatt sina åtaganden så pass att man kan bryta kontraktet. Nu verkar denne ju endast sagt att den vill att TS flyttar. Och då tolkar jag det som att uppsägningstiden gäller.

Jag har iofs aldrig blivit uppsagd(utom då ett stall lades ner). Men jag har bytt stall, ett par ggr för att jag var missnöjd med stallägare. Trots att vissa stallägare inte skött stallet som utlovat så har jag bara betalat uppsägningstid även vid dubbla boxar i olika stall.

En gång har jag inte betalat och flyttat på dagen. Jag var då omyndig, men pappa betalade inte. Den stallägaren hade fodrat med hö det låg en död katt i, jag hade betalat för att få min lurviga ponny klippt iom att elen i staketen var snudd på obefintlig och han rymde, de satte honom i sjukhage istället, det var fullservice och vi kom dit efter en v ledigt och hästen stod i box som inte mockats på ca 1 vecka. Ingen hade då heller tagit in hästarna iom att hon inte betalade personalen. Så de drog på dagen. Alltså skulle vi 2 16-åringar försöka ta in 20 hästar i mörker och lera. De hade inte ätit sedan frukost och det var då kväll. När allt det uppdagades flyttade vi dagen efter. Stallägaren hotade polisanmäla oss. Vi kontrade med att de nog är mer intresserade av hennes svart anställda, djurhållningen etc. Hon backade och iom att typ alla flyttade konkade hon.

Att bara be någon flytta och inte heller direkt ser inte jag som skäl till att inte betala uppsägning, även om människan kanske inte uppför sig trevligt direkt. Visst ska du inte betala om hon får en annan som flyttar in. Men annars hade jag gjort det utan att knota.
 
Jag hade bett om en skriftlig uppsägning, flyttat och betalat hyran under uppsägningstiden. Skriftlig för att ha papper på datumet (bra att kunna styrka det om det blir tjafs om uppsägningstiden senare), och för att de avtal som jag haft gällande stallplats har det varit skriftlig uppsägning som gällt. Angående uppsägningstiden så är det sura pengar, men jag tror faktiskt att TS i det här fallet är skyldig att betala.
 
Jag hade bett om en skriftlig uppsägning, flyttat och betalat hyran under uppsägningstiden. Skriftlig för att ha papper på datumet (bra att kunna styrka det om det blir tjafs om uppsägningstiden senare), och för att de avtal som jag haft gällande stallplats har det varit skriftlig uppsägning som gällt. Angående uppsägningstiden så är det sura pengar, men jag tror faktiskt att TS i det här fallet är skyldig att betala.

Men SJÄLVKLART kan ts inte få en skriftlig uppsägning. Det är ju TS som ska säga upp platsen.
 
Jag skulle sagt upp platsen själv skriftligt. Gissar att din uppsägningstid enligt kontraktet är kortare och vill du strida kan det falla sig så att den enligt lag inte är längre än en månad. Beror lite på hur verksamheten ser ut som jag förstår.

Värt att tänka på är att ett dåligt rykte hänger kvar länge. Kan stallägaren säga att du inte betalar hyran osv enligt avtal ska du vara väl medveten om att det kan bli trubbel att hitta nya stall framöver. Detta trots att stallägaren i fråga kanske själv är en rövhatt. Därför hade jag nog bara betalat om jag inte känt mig jäkligt säker på att jag har antingen många bra referenser och kontakter med stall eller en annan lösning (t.ex eget).
 
Jag tolkar det hon sagt som en hint om att hon vill säga upp dig och ge dig möjlighet att leta efter en annan plats, inte som en tydlig uppsägning. Om du sedan av olika skäl väljer att flytta omedelbart ser jag det som självklart att du måste betala under den uppsägningstid som du skrivit kontrakt på.
Håller helt med. I denna situation skulle jag ändå försöka förhandla och fråga stallägaren om denne vill att man flyttar så snart som möjligt och isf godkänner kortare uppsägningstid. Efter besked från denne säger man upp sin plats. Verkar ju inte vara svårt att få nya hyresgäster på orten så vill man bli av med en befintlig hyresgäst blir det ju ändå win-win tänker jag.
 
jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år.
Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2.
Jag kom grön och okunnig och har fått jättemycket hjälp av ägaren som verkligen tog mig och min häst under sina vingar.
Hon hjälpte till med foder,hovslagare och tips och råd.
Tiden har gått,alla har trivts.
Nu har jag tränat och tävlat och det går bra. Jag har lärt mig mycket och har nu ny häst och tränar för duktiga tränare.
Jag lyssnar inte alltid på råden från stallägaren utan lyssnar mycket på tränare och proffsiga människor runt mig.
Jag märker att hon stör sig på mig. sänder gärna sms om minsta jordhög som glöms sopas upp,eller skriver i stallgruppen om jag har glömt ta på täcke inför regn osv.
Hon "tycker" mycket.Har åsikter om när och hur mycket jag ska tävla, om jag tränar för mycket osv osv.

Och så igår när vi möttes i sadelkammaren så sa hon "Jag tycker inte du har ett sunt ridande längre och jag vill inte att sånt försigår på mitt stall,så jag vill att du ser dig om efter en ny boxplats".
Jag svarade lite frågande "okej,vad gör jag fel? Berätta gärna. Du kan detta och har mer erfarenhet än mig. Jag lyssnar".
Varpå hon säger "Nej,du lyssnar inte mer.Jag har gett flera råd som du skiter i".

Så här är vi.
Det är supersvårt att få tag på boxplats där vi bor,men jag löste det över natten tack vare fina vänner och kontakter,och nu 5 dagar senare har vi planerat inflytt med det nya stallet.
Jag har inte sagt något än till min nuvarande stallägare.
Dels har vi bara möts en gång, (min häst vilar några dagar efter en tävlingshelg,så jag gör bara sysslorna nu i ett par dagar,så är inte där så länge,och är inte i ridhuset eller i paddoken).
Jag är orolig om han kan kräva pengar av mig?
Enl avtal är det tre månaders uppsägningstid.
Men kan hon be mig flytta och sen samtidigt kräva att jag ska betala för tre månader?
Gäller det då?
Det är ganska jobbigt att gå från 2 inackorderade till 15 st under tre års tid. Med 15 inackorderade måste alla vara väsentligt mer lyhörda, alla måste klara av mer själva. Jag skulle verkligen fundera på vad stallägaren har sagt tidigare. En skräphög kanske är ok när man är tre men absolut inte om man är 15 st. Det går inte till så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 029
Senast: BusBarro
·
Ridning Jag har en pålle som är 14 år i år. Vi missade väldigt mycket grundutbildning första tre åren eftersom vi trivdes bäst med "busridning i...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 089
Senast: Apollo 13
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Fiachi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp