uppsagd från stall,vad gäller ekonomiskt?

Jag hade inte betalat för uppsägningstiden,inte en chans om stallägaren bett mig flytta :)

En god anledning till varför jag inte kan tänka mig att ha inackorderingar. :eek: Självklart betalar man sin uppsägningstid, om man inte har en väldig tur att stallägaren är snäll och går med på annat.

Bor man i en hyresrätt betalar man sin uppsägningstid oavsett vem som sagt upp bostaden, annars hamnar man hos kronofogden. Men så fort det kommer till privatpersoner och stall, så tror en del inhyrda att det bara är att ta för sig och att stallägaren ska betala för andras hobby.
 
En god anledning till varför jag inte kan tänka mig att ha inackorderingar. :eek: Självklart betalar man sin uppsägningstid, om man inte har en väldig tur att stallägaren är snäll och går med på annat.

Bor man i en hyresrätt betalar man sin uppsägningstid oavsett vem som sagt upp bostaden, annars hamnar man hos kronofogden. Men så fort det kommer till privatpersoner och stall, så tror en del inhyrda att det bara är att ta för sig och att stallägaren ska betala för andras hobby.
Jag förstod det som att det är betalning efter flytten? Men ja jag kan tycka att det är lite konstigt att, om en stallägare sagt upp en pga man inte är överens eller liknande, kräva hyresgäst på hyran även efter att den flyttat ut. Varför är de i det läget inte bara nöjda med att hyresgästen dragit tidigare? Självklart ska man, om man betalar t.ex foder i efterhand, betala det utan gnäll.

Och ja, jag har haft eget stall innan och tycker ändå att det är konstigt att man ska betala för att man, i egenskap av besvärlig hyresgäst som kanske inte är så välkommen och uppskattad, drar innan.
 
Jag förstod det som att det är betalning efter flytten? Men ja jag kan tycka att det är lite konstigt att, om en stallägare sagt upp en pga man inte är överens eller liknande, kräva hyresgäst på hyran även efter att den flyttat ut. Varför är de i det läget inte bara nöjda med att hyresgästen dragit tidigare? Självklart ska man, om man betalar t.ex foder i efterhand, betala det utan gnäll.

Och ja, jag har haft eget stall innan och tycker ändå att det är konstigt att man ska betala för att man, i egenskap av besvärlig hyresgäst som kanske inte är så välkommen och uppskattad, drar innan.
Fast hyresvärden vill väl oavsett ha en chans att få in en ny hyresgäst och slippa stå med inkomstbortfall?
”Se dig om efter annan stallplats” betyder ju verkligen inte ”flytta helst imorgon”.
 
Fast hyresvärden vill väl oavsett ha en chans att få in en ny hyresgäst och slippa stå med inkomstbortfall?
”Se dig om efter annan stallplats” betyder ju verkligen inte ”flytta helst imorgon”.
Nja den formuleringen är ju såklart väldigt luddig och hur hyresvärden känner för sin hyresgäst är ju oklart, det kanske inte är så illa mellan dem egentligen. Då är det ju lite en annan sits. Däremot finns det ju situationer där hyresvärdar är rätt tydliga med att uppsagd hyresgäst inte är önskad i stallet (de kanske är osams, hg sköter sig dåligt /.../) och ändå ska ha in sista hyrorna, även om personen drar tidigare, vilket jag tycker är rent vansinne.
 
Nja den formuleringen är ju såklart väldigt luddig och hur hyresvärden känner för sin hyresgäst är ju oklart, det kanske inte är så illa mellan dem egentligen. Då är det ju lite en annan sits. Däremot finns det ju situationer där hyresvärdar är rätt tydliga med att uppsagd hyresgäst inte är önskad i stallet (de kanske är osams, hg sköter sig dåligt /.../) och ändå ska ha in sista hyrorna, även om personen drar tidigare, vilket jag tycker är rent vansinne.
Ja men det är ju något annat. Finns ju dock inget i den här tråden som tyder på att så är fallet.
 
Jag tolkar det som en omedelbar uppsägning eftersom hon sa att hon inte vill "stå för" din ridning längre. Ansvaret för hästarnas hälsa ligger i slutändan på stallägaren så sker något man anser opassande måste ju kusen ut om inte du som stallägare ska åka på det. Så har jag resonerat när jag hyrt ut. Men som andra sagt, fråga och erbjud dig att upplåta boxen tidigare mot kortare uppsägning.
 
En god anledning till varför jag inte kan tänka mig att ha inackorderingar. :eek: Självklart betalar man sin uppsägningstid, om man inte har en väldig tur att stallägaren är snäll och går med på annat.

Bor man i en hyresrätt betalar man sin uppsägningstid oavsett vem som sagt upp bostaden, annars hamnar man hos kronofogden. Men så fort det kommer till privatpersoner och stall, så tror en del inhyrda att det bara är att ta för sig och att stallägaren ska betala för andras hobby.
Fast nu är det ju så i hyresrätter att det inte går att vräka någon utan en bra anledning, det går inte bara att kasta ut folk. Det bör heller inte egentligen gå i stall om inte inackorderingen brutit mot regler osv heller.

Och man har rätt att bo kvar uppsägningstiden ut. Kan för övrigt inte tänka mig att om man blir vräkt och ska ut under kort tid att man ska betala uppsägningstiden.

Däremot om det är helt enkelt en vilja från stallägarens sida att man flyttar och man inte blir vräkt på studs så är det klart att man ska betala uppsägningstiden men då har man också rätt att stå kvar under dom månaderna.
 
Jag hade hållit mig till sms så att allt finns dokumenterat och skrivit "Hej efter vårt samtal xx/xx ringde jag runt och har nu efter mycket om och men fått tag på en stallplats. Efter vårt samtal förstod jag det som att du vill ha ut mig snarast möjligast. Därav att jag flyttar ut xx/xx. Jag förstår att betalning för månaden oktober är innebränd. Tack för denna tid."
Då får stallägaren kontra om hon vill ha betalt de två månaderna till, är det så högt tryck på stallplats har hon kanske möjlighet att ta in en till på studs/ någon som vill flytta in omgående så löser sig problemet?
 
Jag skulle fråga hur hon vill göra med tanke på kontraktet, vara helt inställd på att betala och inte knasa kring det men hoppas på att hon själv föreslår en kortare betalningsperiod. Om hon vill ha tre månader skulle jag snällt betala det eftersom jag själv har ingått ett sådant kontrakt. Men jag skulle uttrycka en önskan om att hon hyr ut boxen så snart som möjligt så att jag kanske slipper alla månaderna. Stallägaren må ha betett sig illa men dels är ett kontrakt ett kontrakt och dels skulle jag inte vilja riskera att bli omnämnd som en som bryter ingångna överenskommelser.

Hoppas att du trivs på nya stallet! 🐴
 
Jag förstod det som att det är betalning efter flytten? Men ja jag kan tycka att det är lite konstigt att, om en stallägare sagt upp en pga man inte är överens eller liknande, kräva hyresgäst på hyran även efter att den flyttat ut. Varför är de i det läget inte bara nöjda med att hyresgästen dragit tidigare? Självklart ska man, om man betalar t.ex foder i efterhand, betala det utan gnäll.

Och ja, jag har haft eget stall innan och tycker ändå att det är konstigt att man ska betala för att man, i egenskap av besvärlig hyresgäst som kanske inte är så välkommen och uppskattad, drar innan.

Ja, så förstod jag det också. :) Och självklart ska hyresgästen betala sin uppsägningstid även om denne väljer att flytta tidigare, allt annat vore en bonus för hyresgästen. Uppsägningstiden är väl till för att skydda båda parter oavsett vem som säger upp platsen, stallägaren behöver tid på sig att hitta en ny hyresgäst och den inhyrda behöver tid på sig att hitta en ny stallplats. Om man bara kan dra när man vill och inte göra rätt för sig blir det snart rörigt.
 
Något värt att tänka på att det är ingen garanti att slippa betala uppsägningstid även om Stallägaren får in en ny inackordering. Har man I kontraktet inte hyrt en specifik utpekad box (t ex box nr 4) så kan Stallägaren ta in någon annan och ställa i boxen. Så länge Stallägaren skakar fram en box om så krävs/önskas.
 
Något värt att tänka på att det är ingen garanti att slippa betala uppsägningstid även om Stallägaren får in en ny inackordering. Har man I kontraktet inte hyrt en specifik utpekad box (t ex box nr 4) så kan Stallägaren ta in någon annan och ställa i boxen. Så länge Stallägaren skakar fram en box om så krävs/önskas.

Faktiskt kan det också vara så att även om en hyrt box 4 men avflyttat och en annan häst kommer in i box 4, kan stallägaren tömma box 4 på anmaning om en vill tillbaka, och därmed ha rätt till ersättning.

Jag är inte ens säker på att en är fri från ansvar att betala överenskommen uppsägningstid om en själv valt att definitivt avflytta och annan flyttar in. Men där är jag mer osäker vad som gäller faktiskt.
 
Faktiskt kan det också vara så att även om en hyrt box 4 men avflyttat och en annan häst kommer in i box 4, kan stallägaren tömma box 4 på anmaning om en vill tillbaka, och därmed ha rätt till ersättning.

Jag är inte ens säker på att en är fri från ansvar att betala överenskommen uppsägningstid om en själv valt att definitivt avflytta och annan flyttar in. Men där är jag mer osäker vad som gäller faktiskt.

Teoretiskt ska du ju kunna använda box 4 som cykelförråd vilken given dag du vill så den måste nog vara snabb att tömma.

Sen kan jag eg inte se något läge där det är värt att bråka om man tänkt hyra stallplatser I samma område i framtiden.

När jag fick ta bort min hade jag betalt i förväg för fullskötsel. 2 v efter hade en annan häst flyttat in och stallet var fullt. Moraliskt han man ha synpunkter men juridiskt så sålänge en box fixats på anmodan kan man inte säga något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 029
Senast: BusBarro
·
Ridning Jag har en pålle som är 14 år i år. Vi missade väldigt mycket grundutbildning första tre åren eftersom vi trivdes bäst med "busridning i...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 089
Senast: Apollo 13
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Fiachi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 369
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp