uppsagd från stall,vad gäller ekonomiskt?

Bullen22

Trådstartare
jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år.
Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2.
Jag kom grön och okunnig och har fått jättemycket hjälp av ägaren som verkligen tog mig och min häst under sina vingar.
Hon hjälpte till med foder,hovslagare och tips och råd.
Tiden har gått,alla har trivts.
Nu har jag tränat och tävlat och det går bra. Jag har lärt mig mycket och har nu ny häst och tränar för duktiga tränare.
Jag lyssnar inte alltid på råden från stallägaren utan lyssnar mycket på tränare och proffsiga människor runt mig.
Jag märker att hon stör sig på mig. sänder gärna sms om minsta jordhög som glöms sopas upp,eller skriver i stallgruppen om jag har glömt ta på täcke inför regn osv.
Hon "tycker" mycket.Har åsikter om när och hur mycket jag ska tävla, om jag tränar för mycket osv osv.

Och så igår när vi möttes i sadelkammaren så sa hon "Jag tycker inte du har ett sunt ridande längre och jag vill inte att sånt försigår på mitt stall,så jag vill att du ser dig om efter en ny boxplats".
Jag svarade lite frågande "okej,vad gör jag fel? Berätta gärna. Du kan detta och har mer erfarenhet än mig. Jag lyssnar".
Varpå hon säger "Nej,du lyssnar inte mer.Jag har gett flera råd som du skiter i".

Så här är vi.
Det är supersvårt att få tag på boxplats där vi bor,men jag löste det över natten tack vare fina vänner och kontakter,och nu 5 dagar senare har vi planerat inflytt med det nya stallet.
Jag har inte sagt något än till min nuvarande stallägare.
Dels har vi bara möts en gång, (min häst vilar några dagar efter en tävlingshelg,så jag gör bara sysslorna nu i ett par dagar,så är inte där så länge,och är inte i ridhuset eller i paddoken).
Jag är orolig om han kan kräva pengar av mig?
Enl avtal är det tre månaders uppsägningstid.
Men kan hon be mig flytta och sen samtidigt kräva att jag ska betala för tre månader?
Gäller det då?
 
Jag har ju inte avtalet :(
Vi skrev detta när jag kom ny,grön och okunnig och då skrev jag endast under en kopia,skummade igenom och sen behöll hon den.
Detta är tre år sen (drygt) och jag minns endast att det va tre månaders uppsägningstid.
Vi ju vänner då,och jag trodde ju inte för mitt liv att jag skulle hamna i denna situtionen att hon inte ville ha mig kvar.
Orden hon sa i sadelkammaren va "jag vill att du ser dig om efter en ny boxplats"
 
Jag har ju inte avtalet :(
Vi skrev detta när jag kom ny,grön och okunnig och då skrev jag endast under en kopia,skummade igenom och sen behöll hon den.
Detta är tre år sen (drygt) och jag minns endast att det va tre månaders uppsägningstid.
Vi ju vänner då,och jag trodde ju inte för mitt liv att jag skulle hamna i denna situtionen att hon inte ville ha mig kvar.
Orden hon sa i sadelkammaren va "jag vill att du ser dig om efter en ny boxplats"
Okej. Du kanske kan be om att hon skickar en kopia till dig?

Hon sa ju inte rakt ut att du måste flytta omgående. Sålänge avtalet inte säger annat kan hon säkert kräva dig på stallhyra under uppsägningstiden. Det var ju du själv som valde att flytta direkt.

Jag förstår dig såklart, en jättetrist situation och klart att man inte vill vara kvar när det blir på det sättet. Det gör dock inte att man slipper uppsägningstid.
 
aj då,jag va rädd för det.
Min sambo trodde också att jag blev betalningsskyldig.
Jag tycker bara det är osunt och konstigt att hon ber mig flytta,sen att hon kan kräva betalning tre månaders betalning efter det, även fast det är hon som vill ha bort mig.
men men,får väl betala dessa tio tusen och lämna med huvudet högt då :/
 
aj då,jag va rädd för det.
Min sambo trodde också att jag blev betalningsskyldig.
Jag tycker bara det är osunt och konstigt att hon ber mig flytta,sen att hon kan kräva betalning tre månaders betalning efter det, även fast det är hon som vill ha bort mig.
men men,får väl betala dessa tio tusen och lämna med huvudet högt då :/
Ja tyvärr. Ibland får man betala sura pengar, se det som en lärdom. Både att ha bättre koll på avtal men också att säkerställa vad som verkligen avses i en uppsägning.

Men jag tycker verkligen du ska kräva att få en kopia på ditt underskrivna avtal så att du kan läsa vad det faktiskt står där!
 
Ja,det ska jag. Jag tycker allt är så jobbigt bara:(,men ska be om det
Äsch, är ju bara att säga att du vill ha en kopia på kontraktet så du ser vad det står... Det har du ju liksom rätt till, vägrar hon kan det ju vara så att hon inte har något kontrakt att stödja sig på själv liksom utan att det är borttappat etc.
Men ring och prata med stallägaren direkt? Fråga om hon föredrar att ni river kontraktet och du kan flytta så fort som möjligt eller om hon föredrar att du står kvar i tre månader liksom.
Håller för övrigt med här... Om hon nu vill att du ska flytta så kanske du kan komma undan uppsägningstiden?
 
aj då,jag va rädd för det.
Min sambo trodde också att jag blev betalningsskyldig.
Jag tycker bara det är osunt och konstigt att hon ber mig flytta,sen att hon kan kräva betalning tre månaders betalning efter det, även fast det är hon som vill ha bort mig.
men men,får väl betala dessa tio tusen och lämna med huvudet högt då :/
Om det blir så - se till att ha kvar en kontakt i stallet som kan berätta om boxen blir uthyrd inom de tre månaderna...
 
Du har rätt att stå kvar dom tre månaderna om du vill, under uppsägningstiden om du nu ska betala för en uppsägningstid, antar jag. Kan inte tänka mig att det på något vis är okej att kasta ut någon och att denne då kan kräva utan att ni kommit överens om det innan att du ska betala uppsägningstiden. Uppsägningstiden är ju till för bådas skull, att du inte ska ha tid att hitta nytt stall och att stallägaren ska ha tid att hitta ny inackordering för att inte riskera att stå med tom boxplats.

Jag hade nog faktiskt vägrat betala och flyttat eftersom det är det stallägaren vill, eller stått kvar dom 3 månaderna och sedan flyttat. Om inte situationen i stallet blir sådan att den går ut över din häst.
 
grejjen är att det är supersvårt att få boxplats här i området. Det är kö in på varje ställe. Jag har haft grym tur och en god vän som är vän med stallägaren har hjälpt mig före i kön in här.
Jag får ta denna platsen NU eller ställa mig på kö på de ställen som finns i området.
Och där kan det var kö mellan 6-12 månader,och nu blir ju jag sist i...

Eller tacka " ja" till denna och sen betala för två platser i tre månader,men det blir ju sura pengar.
 
sen sa hon ju orden "jag vill att du ser dig om efter en ny boxplats"..
Eventuellt är det genomtänkta,valda ord för att se till så hon får in uppsägningstiden?
 
grejjen är att det är supersvårt att få boxplats här i området. Det är kö in på varje ställe. Jag har haft grym tur och en god vän som är vän med stallägaren har hjälpt mig före i kön in här.
Jag får ta denna platsen NU eller ställa mig på kö på de ställen som finns i området.
Och där kan det var kö mellan 6-12 månader,och nu blir ju jag sist i...

Eller tacka " ja" till denna och sen betala för två platser i tre månader,men det blir ju sura pengar.
Flytta till den nya platsen och skit i den gamla betala ingenting mer än denna månaden ut. hon bad dig flytta och du gör det.
 
grejjen är att det är supersvårt att få boxplats här i området. Det är kö in på varje ställe. Jag har haft grym tur och en god vän som är vän med stallägaren har hjälpt mig före i kön in här.
Jag får ta denna platsen NU eller ställa mig på kö på de ställen som finns i området.
Och där kan det var kö mellan 6-12 månader,och nu blir ju jag sist i...

Eller tacka " ja" till denna och sen betala för två platser i tre månader,men det blir ju sura pengar.
Men då finns det ju bara några alternativ.
1) Be om avtalet för att se vad som verkligen står där, och be om att få flytta ut nu och komma överens.
2) Betala tombox i nya stallet och stå kvar, det blir dubbel hyra.
3) Flytta, betala tombox i gamla stallet och ha stenkoll på att hon inte hyr ut boxen (jag har hyrt boxar på ett par ställen där stallägare tror de kan stalla in nya hästar under betald uppsägningstid, verkar vara vanligt med sådana stallägare, men juridiskt sett har de ingen rätt till det, jag har därmed vägrat göra rent boxarna innan sista dag eftersom de krävt hyra under uppstallningstiden, jävlar vilket liv det blivit för dem, men i båda fall valde de att tömma boxarna själva, sno mina uppsägningstidspengar och stalla in nya hästar).
4) Flytta, skita i att betala hyran, strida, om det går vidare betala.

Oavsett kan ju inte vi veta vad som står i kontraktet, och jag förstår faktiskt inte vad det är som är så svårt att ta just den diskussionen.
 
Beror på om hon bad dig flytta direkt, för enligt dig bad hon ju bara dig se dig om efter en ny stallplats = behöver inte flytta direkt och därför betalnings skyldig dessa 3 månader.

Men kontakta stallägaren och fråga om hon vill att du flyttar så snart som möjligt eller om du ska stå kvar i stallet dem 3 månader som uppsägningstiden är, be också om att få kopia på avtalet.

Jag förstår dock ägaren lite, vet inte vilka rutiner ni har, men om rutinerna är att den som släpper ut ska sätta på min häst täcke och inte gör det skulle jag också bli irriterad då min häst får ont i ryggen om han går utan täcke när det är dåligt/kallt väder (gammal häst), så sånt slarv är inte okej enligt mig, men sen beror som sagt på vilka rutiner ni har i stallet.
 
grejjen är att det är supersvårt att få boxplats här i området. Det är kö in på varje ställe. Jag har haft grym tur och en god vän som är vän med stallägaren har hjälpt mig före i kön in här.
Jag får ta denna platsen NU eller ställa mig på kö på de ställen som finns i området.
Och där kan det var kö mellan 6-12 månader,och nu blir ju jag sist i...

Eller tacka " ja" till denna och sen betala för två platser i tre månader,men det blir ju sura pengar.
Ja det är ju så det kan bli.
Säg till den gamla stallägaren att du gärna släpper boxen innan din uppsägningstid gått ut om hon har någon ny som vill flytta in tidigare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 029
Senast: BusBarro
·
Ridning Jag har en pålle som är 14 år i år. Vi missade väldigt mycket grundutbildning första tre åren eftersom vi trivdes bäst med "busridning i...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 089
Senast: Apollo 13
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Fiachi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp