Uppsikt i bil?

Skrottiskrott

Trådstartare
Dum fråga kanske... "Du får endast transportera hundar i en personbils bagageutrymme om tillsyn kan ske från personutrymmet under tiden transporten pågår."

Så säger Jordbruksverket. Men hur löser ni detta? Det är ju jättevanligt att ha hunden i en säker, krocktestad och förankrad bur i bagageutrymmet. Men hur ska tillsyn kunna ske under tiden transporten pågår?
 
Hm... jag fattar inte riktigt - hunden är ju i bilen med mig medan jag kör, den är kanske 1 meter ifrån mig och då har jag ändå stor bil och flera burar men bakersta burens front är ju ändå inte mer än ca 1 meter från förarplatsen och jag både hör och ser hundarna (kan vinkla backspegeln så jag ser bakre buren, den främre buren är precis bakom passagerarsätet så den hunden ser jag genom att bara vrida på huvudet).

Det är väl fullt tillräckligt för tillsyn - skulle en hund börja må illa, pipa för att den är nödig eller flåsa för att vattnet är slut så hör jag ju det och kan stanna och åtgärda.

Nu har jag förvisso inget baksäte och ser därför lite bättre ända bak i min bil men även när jag körde en mindre bil (typ Volvo V70) så både såg och hörde jag hunden i buren där bak. Ja, kanske inte när den låg ner och sov men minsta reaktion som typ kräkljud, pip eller flåsande hade jag ju direkt märkt. Så har nog de flesta det som kör sin hund i en bil med bur i bagaget.

Jag tror inte Jordbruksverket menar att man måste ha ögonen på hunden varenda sekund, det känns lite väl trafikfarligt. ;)
 
Dum fråga kanske... "Du får endast transportera hundar i en personbils bagageutrymme om tillsyn kan ske från personutrymmet under tiden transporten pågår."

Så säger Jordbruksverket. Men hur löser ni detta? Det är ju jättevanligt att ha hunden i en säker, krocktestad och förankrad bur i bagageutrymmet. Men hur ska tillsyn kunna ske under tiden transporten pågår?
Vart har du hittat den texten? Jag hittar inte den formuleringen i L102 när jag letar.
 
Med bagageutrymme menas nog det slutna utrymme som finns under bagageluckan på bilar som inte är av kombi- eller halvkombimodell. Alltså ett utrymme avskilt från kupén på bilen där föraren sitter. Man bör tänka på att det blir kallt där på vintern.

Om det skulle vara så att man har en hund som får plats i bagageutrymmet, och vill frakta hunden där, går det att tänka sig en kamera som skickar video trådlöst till en display på instrumentbrädan för att ordna kontinuerlig tillsyn.
 
Med bagageutrymme menas nog det slutna utrymme som finns under bagageluckan på bilar som inte är av kombi- eller halvkombimodell. Alltså ett utrymme avskilt från kupén på bilen där föraren sitter. Man bör tänka på att det blir kallt där på vintern.

Om det skulle vara så att man har en hund som får plats i bagageutrymmet, och vill frakta hunden där, går det att tänka sig en kamera som skickar video trådlöst till en display på instrumentbrädan för att ordna kontinuerlig tillsyn.
Fast när jag nu läser på Jordbruksverkets sida om att transportera hund så står det faktiskt:

"Du kan transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten."
 
Men hur funkar det med de där släpkärrorna som vissa kör omkring sina hundar i, där kan det inte vara lätt att ha koll?
 
Fast när jag nu läser på Jordbruksverkets sida om att transportera hund så står det faktiskt:

"Du kan transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten."
Då finns det tre sorters utrymmen i bilar, kombiutrymme, bagageutrymme och personutrymme. Jag tror att det finns en betydelseskillnad mellan kombiutrymme och bagageutrymme.

Inte för att jag skulle vilja ha en hund i bagageutrymmet, men jag tänka mig att det finns folk som vill, till exempel om de är rädda om sin bil. Finns ingenting som smutsar ner en ny bil invändigt så snabbt som två stora hundar, även om de åker i burar i kombiutrymmet.
 
Då finns det tre sorters utrymmen i bilar, kombiutrymme, bagageutrymme och personutrymme. Jag tror att det finns en betydelseskillnad mellan kombiutrymme och bagageutrymme.

Inte för att jag skulle vilja ha en hund i bagageutrymmet, men jag tänka mig att det finns folk som vill, till exempel om de är rädda om sin bil. Finns ingenting som smutsar ner en ny bil invändigt så snabbt som två stora hundar, även om de åker i burar i kombiutrymmet.

Fast utrymmet längst bak i en kombi kallas faktiskt bagageutrymme. Att vi sen sätter hundar där istället för bagage ändrar ju inte på det. ;)
 
Dum fråga kanske... "Du får endast transportera hundar i en personbils bagageutrymme om tillsyn kan ske från personutrymmet under tiden transporten pågår."

Så säger Jordbruksverket. Men hur löser ni detta? Det är ju jättevanligt att ha hunden i en säker, krocktestad och förankrad bur i bagageutrymmet. Men hur ska tillsyn kunna ske under tiden transporten pågår?

Lag texten betyder i korthet att endast en 5 dörrars bil (Kombi) är godkänd för transport av hund, om buren inte finns i baksetet på en 4 dörrars bil (sedan). Uppsyn sker via invändig backspegel samt hörsel.

Hur svårt kan det vara?
 
Lag texten betyder i korthet att endast en 5 dörrars bil (Kombi) är godkänd för transport av hund, om buren inte finns i baksetet på en 4 dörrars bil (sedan). Uppsyn sker via invändig backspegel samt hörsel.

Hur svårt kan det vara?
Tillräckligt svårt för att jag ville höra hur ni andra tolkar texten, jag ursäktade mig för dum fråga men gör det igen då :laugh:

Jag ser i alla fall inte bak till bagage-/kombi-/lastutrymmet i min kombi av vanligt förekommande märke/modell, inte heller i de två tidigare bilar jag haft. Baksätenas ryggstöd skymmer sikten dit, om jag inte skulle ha en stor hund som står upp då.

Jag tycker själv att detta är att krångla till det men det är just därför jag frågar, för jag förstår inte hur Jordbruksverket menar att man ska lösa det.
 
Men hur funkar det med de där släpkärrorna som vissa kör omkring sina hundar i, där kan det inte vara lätt att ha koll?
De räknas väl som särskilt inrättade för transport/förvaring av djur och därmed ska utformningen vara så att djuret ska kunna vara säkert utan att tillsynen behöver vara kontinuerlig?
Medan transport i ett bagageutrymme handlar om att djuret sitter på ett ställe som inte till sin utformning är tänkt för att hysa djur och därför inte anpassat för det. Därav utökat krav på tillsyn?
 
Varifrån är formuleringen i första inlägget?

Jag skulle läsa det såhär:
"Du får endast transportera hundar i en personbils bagageutrymme om tillsyn kan ske från personutrymmet under tiden transporten pågår."
Det är inte tillåtet att transportera hunden i ett bagageutrymme som inte har direkt anslutning till var det finns folk. Alltså är typ sedan inte ok, medan typ kombi är ok.
"Du kan transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten."
När du har hunden i lastutrymmet i en typ kombi-bil enl. ovan så ska du hålla uppsikt över den. Alla transporter är med andra ord inte automatiskt ok bara av att man utför dem i en kombi.

Uppsikt betyder inte nödvändigtvis att en behöver se den hela tiden, men man ska ägna tanke och uppmärksamhet åt att hålla koll, reagera om något verkar ovanligt/inte bra etc. Exakt hur en gör kan bero på förutsättningarna inkl. hur hunden beter sig vid transport och hur väl en känner den.
Kan tänka mig att om man t.ex. staplar massor av bagage mot lastgallret och sedan klämmer in en liten hund längst bak och maxar ljudet på bilstereon så kan man göra sin möjlighet att märka om hunden visar tecken på att må dåligt för liten.
 
Varifrån är formuleringen i första inlägget?

Jag skulle läsa det såhär:

Det är inte tillåtet att transportera hunden i ett bagageutrymme som inte har direkt anslutning till var det finns folk. Alltså är typ sedan inte ok, medan typ kombi är ok.

När du har hunden i lastutrymmet i en typ kombi-bil enl. ovan så ska du hålla uppsikt över den. Alla transporter är med andra ord inte automatiskt ok bara av att man utför dem i en kombi.

Uppsikt betyder inte nödvändigtvis att en behöver se den hela tiden, men man ska ägna tanke och uppmärksamhet åt att hålla koll, reagera om något verkar ovanligt/inte bra etc. Exakt hur en gör kan bero på förutsättningarna inkl. hur hunden beter sig vid transport och hur väl en känner den.
Kan tänka mig att om man t.ex. staplar massor av bagage mot lastgallret och sedan klämmer in en liten hund längst bak och maxar ljudet på bilstereon så kan man göra sin möjlighet att märka om hunden visar tecken på att må dåligt för liten.
Instämmer i allt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 307
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 201
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 585
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 503
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp