Uppsittningspall?

Blå

Trådstartare
Vad har ni för pall ni sitter upp från?

I gamla stallet fanns en egenbyggd grej som man bara steg upp på och över i sadeln, behövde inte sätta foten i stigbygeln utan bara benet över ryggen på hästen. Väldigt smidigt.

Någon som vet om det finns någon bra färdigbyggd lite högre pall att köpa?
 
Vi har en vanlig träpall från ikea i ridhuset. Jag tycker den är helt lagom, men inte så hög som du beskriver.
1574672259962.png
 
Vi har förutom den ovan nämnda en stegpall som är lite högre. Modell ungefär så här:
002328.jpg

Toppen när man ska upp barbacka på hästen, bara att parkera bredvid och lägga benet över (med + för att den är lätt att flytta om hästen är svårparkerad)
 
Pallarna som @MiniLi visar har jag också sett på många håll, de verkar populära. Tyvärr har jag också varit med om att de vält vid uppsittning, både på mjukt och hårt underlag, och/eller att hästar trampat i dem. En variant som jag själv tycker känns stabilare är dessa, och liknande.
pallar7-600.jpg
 
Pallarna som @MiniLi visar har jag också sett på många håll, de verkar populära. Tyvärr har jag också varit med om att de vält vid uppsittning, både på mjukt och hårt underlag, och/eller att hästar trampat i dem. En variant som jag själv tycker känns stabilare är dessa, och liknande.
pallar7-600.jpg
Hur gör man om man lyckas välta ikea-pallarna? Står på ena kanten?
Jag tycker de känns väldigt stabila.

Jag tycker det är självklart att man måste träna på att använda pall på ett säkert sätt. Om hästen inte har lärt sig att stå still vid pallen så måste man ju ha någon med som håller i hästen. Och man behöver även se till att pallen placeras på en lämplig position i förhållande till hästens ben.
 
När min häst var dräktig och jag red mycket i min barbackasadel hade jag en trappstege modell högre än den som nejlica tipsade om. Då kunde jag lägga benet rakt över. Blev dock rätt vingligt, så kanske inte något att rekommendera för den med en något nervös häst eller svagt hjärta :).
 
Hur gör man om man lyckas välta ikea-pallarna? Står på ena kanten?
Jag tycker de känns väldigt stabila.
I minst ett fall har pallen vält framåt, alltså mot hästen. Gissningsvis har det bidragit att de smala benen sjunkit ner i ridhusunderlaget. I två andra fall har hästen vält pallen med ett ben. Och jag håller absolut med om att träna, oavsett typ av pall. Men om man bara tittar på själva pallen, så tycker jag att det är av godo med en så stabil konstruktion som möjligt. Och de där plastpallarna - även om de är både klumpigare och en bra bit dyrare - är tveklöst mindre vältbenägna.
 
Hur gör man om man lyckas välta ikea-pallarna? Står på ena kanten?
Jag tycker de känns väldigt stabila.

Jag tycker det är självklart att man måste träna på att använda pall på ett säkert sätt. Om hästen inte har lärt sig att stå still vid pallen så måste man ju ha någon med som håller i hästen. Och man behöver även se till att pallen placeras på en lämplig position i förhållande till hästens ben.

Jag är en klant och har lyckats sparka omkull pallen när jag suttit upp 🙄
Min häst var lite rädd vid uppsittnig när han kom. Nu är han av förklarliga själ härdad och van vid att jag ramlar upp i sadeln 😅

I ridhuset har vi den varianten @Snubbelfot visade. De är väldigt stabila, nackdelen tycker jag är att de är osmidiga att flytta.
Vid stallet har vi stenar som är i perfekt höjd för uppsittning.

I bilen har jag denna för Jula, tar liten plats iom att den är ihopfällbar. Inte så hög men min häst är ganska liten så det räcker till.
341021.jpg
 
Jag tog tre plastbackar och sen brädor som vi skruvat fast på ovansidan. Är stabilt och lätt att flytta på om de behövs.
 

Bifogade filer

  • 852357D1-7FA6-4810-B2D2-A9D520CF7A48.png
    852357D1-7FA6-4810-B2D2-A9D520CF7A48.png
    564,7 KB · Visningar: 184
I minst ett fall har pallen vält framåt, alltså mot hästen. Gissningsvis har det bidragit att de smala benen sjunkit ner i ridhusunderlaget. I två andra fall har hästen vält pallen med ett ben. Och jag håller absolut med om att träna, oavsett typ av pall. Men om man bara tittar på själva pallen, så tycker jag att det är av godo med en så stabil konstruktion som möjligt. Och de där plastpallarna - även om de är både klumpigare och en bra bit dyrare - är tveklöst mindre vältbenägna.
Det kanske är olika risk beroende på underlag på ridbanan. Vårt är ganska fast så pallen sjunker inte ner så himla mycket.
Jag brukar dessutom "stampa av" all sand som från ridstövlarna innan jag hoppar upp så jag står och stampar hårt på pallen några gånger innan jag hoppar upp. Skulle nog märka då om den inte stod stadigt :)
 
Jag är en klant och har lyckats sparka omkull pallen när jag suttit upp 🙄
Min häst var lite rädd vid uppsittnig när han kom. Nu är han av förklarliga själ härdad och van vid att jag ramlar upp i sadeln 😅

I ridhuset har vi den varianten @Snubbelfot visade. De är väldigt stabila, nackdelen tycker jag är att de är osmidiga att flytta.
Vid stallet har vi stenar som är i perfekt höjd för uppsittning.

I bilen har jag denna för Jula, tar liten plats iom att den är ihopfällbar. Inte så hög men min häst är ganska liten så det räcker till.
Visa bifogad fil 40341
Haha, hur lyckades du sparka undan den? Den är ju ändå ganska rejäl :D
 
Jag har en plastpall med handtag från Clas Olsson, kan inte hitta bild på den just nu. Har haft flera stycken och tycker den är så bekväm eftersom den både är lätt och stadig. Har aldrig vält utan varit lika stadig på knölig och lutande stallplan som ridbana.
 
På ridskolan har de en byggstege, som är rätt hög och rejäl, liknande denna:

0107377A.jpg

Annars har den där klassiska IKEA träpallen varit väldigt populär häromkring.
 
På ridskolan har de en byggstege, som är rätt hög och rejäl, liknande denna:

0107377A.jpg

Annars har den där klassiska IKEA träpallen varit väldigt populär häromkring.
Ljög visst lite, lyckades se den på håll på några suddiga bilder på nätet, den är mer som den här, fast jag tror den är bredare ändå i stegen. Nästan så jag funderar på att fota den på lördag när jag är i stallet nästa gång. :p

155427.jpg
 
Vad har ni för pall ni sitter upp från?

I gamla stallet fanns en egenbyggd grej som man bara steg upp på och över i sadeln, behövde inte sätta foten i stigbygeln utan bara benet över ryggen på hästen. Väldigt smidigt.

Någon som vet om det finns någon bra färdigbyggd lite högre pall att köpa?
Ikea är ursprunget till ridskolans pallar.

1574683060759.png
 
1574683155848.png


Och så finns ett hemmabygge en träbock som är så hög som du beskriver, men det är ju svårt att kravla sig upp på själva bocken och den väger ett ton.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: mamman
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
466
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp