Bukefalos 28 år!

uppsittningsproblem

N

Nalle Puh

Jag har köpt en häst som sällskapshäst då hon är väldigt svår att komma upp på enligt förra ägaren. Står inte still, och stegrar :devil: under uppsittning. När man väl kommit iväg så går det tydligen bra, även om hon inte är utbildad. För mig är det ingen katastrof om jag "bara" kan ha henne som sällskapshäst, samtidigt som jag har möjlighet att ge henne hur mycket tid som helst för att bli en trevlig ridhäst. Skulle ju vara mycket roligare för henne själv också att få följa med på uteritter istället för att vara kvar i stallet.Vad kan ett sånt här beteende bero på? Ryggen och tänderna är kollade av veterinär utan anmärkning. Jag vill gärna ha tydliga förslag på hur jag ska börja träna med henne för att på sikt komma undan från det här problemet. Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: uppsittningsproblem

Kolla ryggen. En vet kan inte se någonting eg. En kiropraktor eller ryggveterinär däremot. Min häst var också "fin i ryggen" enl. vet - som för övrigt är väldigt duktig och erfaren. Men när ryggvet fick ta sig en titt förstod han inte hur hästen kunde ridas. :smirk: Muskelspänninar ända från käken till låren, sned i ryggen och skev i ligament. Det var en "fin rygg" det. :cool:

Så ta ut någon som kan.

Sen kan det ju bero på annat. En häst gör inte såhär utan anledning. Har det hänt något tidigare, är hon van vid att det är obehagligt, brukar hon bli illa behandlad vid uppsittning/ridning?

Det man behöver göra då är att ändra hennes inställning. Skrev precis i ett tidigare inlägg om detta. Du kan ju aldrig tvinga en häst att sluta stegra och vara helt lugn vid uppsittning. Den är för stor och stark. Däremot kan man få den att till det om man ser till att hästen har en annan inställning när ni gör det. Jag skulle börja med övningar då hästen är "påklädd" med sadel och grimma. Leka lite; följa efter, flytta i olika riktningar etc.. sånt som bara är positivt(säg aldrig ordet nej). Beröm och kommando är det enda du säger och använd gärna godis. Jättelätta övningar som ex. att hästen står mittemot dig 2m ifrån och du säger "kom"(och lockar) och när hästen tar ett enda steg så säger du "bra" och h*n får en godisbit. Hästen ska känna att du bara ber om saker som är enkla och behagliga. Efter några min går du in med henne.

Nästa dag samma sak, i kanske en vecka. Sedan utvecklar du lite andra övningar som ex. att hon ska stå medan du går runt henne. När det funkar ska hon stå och då, ist för att gå hela vägen runt, stannar du till vid "uppsittnings platsen" och gör någonting, kanske lägger båda händerna på sadeln(börja isf att lägga dem på kåpan bara) beröm när du gör det, och gå tillbaka till henne och ge godis. Detta utvecklas med att lägga händerna i "uppsittnings läge" och nästa steg kanske är att lyfta foten(kansk utan att ha händerna på sadeln i bärjan).

Meningen med övningen är att hon först ska få en trygg situation. Det är tryggt för en häst om den får tydliga kommandon som den lätt kan lösa utan obehag och sedan får beröm för. Att du inte säger "nej", att hästen alltså inte kan göra fel, gör att hästen vågar prova och blir helt positiv till det hela. Den ska känna att den här situationen är bara enkel, trygg och positiv. Nu har du fått en inställning hos din häst. Då börjar du med uppsittningsövningarna som jag nämnde. Hästen ska nu endast koppla det du gör, med den situationen, den träningen, som ni hållt på med. Då kommer hans/hennes inställning att vara såhär positiv och trygg att den inte tänker på "uppsittnings situationen". Till slut kommer du att kunna sitta upp och hästen tänker fortfarande i samma positiva situation. Alltså står den lugnt och snällt och NU har du övertygat hästen om att det här var ju jätteenkelt och du kan berömma ordentligt med godis.

Tänk dock på att bara ta ett steg i taget. Alltså inte mer än ett steg/dag, gärna varannan. Det innebär att när du suttit upp är det beröm som gäller och sen är träningen slut = du sitter av och ni går in. Det gör att uppsittningen inte kan bli annat än positiv. Endast en uppsittning/dag några dagar och sen kan du börja ta en liten tur ut i skritt och senär det bara att gå vidare.

Hellre för sakta än för fort. Men det är olika på olika hästar så man får känna sig för lite själv, vad som är bäst för just din häst. Jag tror att det går på 2 veckor om du jobbar varje dag.

Håll inte på för länge. Bara ca 5 min/dag. Man får variera lite beroende på hur det går och om hästen verkar tröttna. Den får inte tröttna, avbryt då genast.

Välj plats också. Detta ska alltid ske på samma plats. Helst inte stallplanen då. :smirk: Välj gärna ett inhägnat område som ridbanan för där finns det inte så mycket annat att göra än att lyssna på dig = du får lättare hästens uppmärksamhet. Samma plats är viktigt för platsen är en del av "situationen" som skapar inställningen.

Hoppas ni löser problemet. :bow:
Lycka till!
 
Sv: uppsittningsproblem

Se till att kiropraktorn eller ryggvet. har ett bra rykte också (eller att du VET att h*n är bra), vi hade ut två equiaterapeuter (eller nåt hehe) och de tyckte att min häst var jättefin, bra rygg och allt... Tjena, han var hur stel som helst och när vi kollade upp det hade han kissing spines!

Ett ganska lätt sätt att få bort ovanan är att helt enkelt snurra runt när hästen börjar gå när man ska sitta upp. När hästen tar ett steg åt x håll, led den då runt runt i en liten cirkel några varv. Prova igen, om hästen går, gör samma sak igen. Upprepa ända tills hästen står blickstilla :)

Funkade utmärkt på vår otåliga 4-åring!
 
Sv: uppsittningsproblem

Det sägs att hon är lättare (inte helt bra) att sitta upp på om hon blivit longerad innan. Borde hon vara det om hon har ont? Eftersom hon nyss kommit hem till mig så har jag inte provat något själv än, vill ha lite tips innan jag börjar så att jag gör rätt... :idea:
 
Sv: uppsittningsproblem

Om det är ryggen eller något annat rent fysiskt som är problemet så blir hästen bättre av att longeras innan om det inte är "akuta" muskelproblem, såsom inflammationer.
Är det mer att hästen är stel eller väldigt spänd så kan longering lösa upp den värsta smärtan genom att cirkulationen ökar.

Jag kan hålla med de tidigare svaren om att det bästa är att låta en equiatriker eller kiropraktor undersöka hästen.

Vad är en "ryggveterinär"? det har jag aldrig hört.

// Emelie
 
Sv: uppsittningsproblem

Nalle Puh skrev:
Det sägs att hon är lättare (inte helt bra) att sitta upp på om hon blivit longerad innan. Borde hon vara det om hon har ont? Eftersom hon nyss kommit hem till mig så har jag inte provat något själv än, vill ha lite tips innan jag börjar så att jag gör rätt... :idea:

Jag känner igen detta. Jag träffade en häst en gång som min syster köpte senare.
I början när vi skulle rida henne bockade hon alltid de första fem minutrarna. När man sen väl fått henne att gå frammåt var hon hur trevlig som helst. Det verkade som om hon var tvungen att liksom värma upp sig.
Sen när syrran köpte henne gjorde hon som du skriver; longerade först eller bara stod ut med lite bockningar i början. Hon provade sig också fram med olika sadlar, bomlösa och ridgjordar. Det gjorde viss nytta.
Tillslut tog syrran hem en kiropraktor och efter flera behandlingar har hästen nu blivit bra. Hon hade förmodligen haft ont i ryggen länge så det tog lite tid, men det gick att lösa.

Du kanske ska prova kiropraktor för att i alla fall utesluta ryggont. Jag tror ju att det kan bli bra om man bara kommer på vad det är som inte är bra.
Lycka till.
 
Sv: uppsittningsproblem

med en sådan häst skulle jag 'börja från början' litegrann.
vänja hästen vid sadel och gjord och bara promenera bredvid.
och sedan när hästen inte är ett dugg spänd vid sadling, så skulle jag hänga lite över sadeln och så småningom öka trycket på ryggen.

sen den dagen det är dags att sitta upp ordentligt igen hade jag gjort det ifrån en pall.

och hela tiden; löjligt mycket beröm!!
 
Sv: uppsittningsproblem

Om det inte finns några problem med rygg etc.
Ex.
Du har satt foten i stigbygeln och börjar studsa.Börjar hästen gå när du är halvvägs upp eller tidigare så släpp stigbygel och ställ dig framför hästen och backa den tillbaka där den stod innan.Upprepa detta tills hästen står helt stilla när du sitter upp.
Jag har en ponny (liten häst kanske det är :p ) som jag kunde stå och backa säkert 50 gånger innan hon bestämde sig för att hon faktiskt kunde stå stilla de få minuterna det tog för mig att sitta upp.Beröm mycket! Redan efter ett par gånger brukar det gå mycket bättre!

En fråga bara : Ville hon inte ha kvar hästen just för att den inte stod stilla när hon satt upp?
 
Sv: uppsittningsproblem

Problemen med uppsittningen i kombination med tidsbrist :cool: tror jag det var som gjorde att hon blev till salu.
Hur får man tag på en duktig hästkiropraktor? Helt klart så är det första jag måste göra att kolla upp så hon inte har ont. Men jag skulle tro att det här beteendet är såpass djupt rotat att hon kan fortsätta med det även om hon skulle bli behandlad för något slags ryggproblem. Därför vill jag gärna ha så många tips som möjligt på hur jag ska börja om från grunden sedan, tilläggas bör kanske att jag tidigare slagit runt med en häst och fått den över mig så jag är rätt skraj för stegringar... Tack för alla era råd- kom gärna med ännu fler! :bump:
 
Sv: uppsittningsproblem

OM din häst nu skulle ha problem med ryggen av något slag och det blir bra så finns det ju som du säger många hästar som fortsätter med stegrandet.
Oftast kan sakerna sätta sig psykiskt. Det kan ju hända att hon i förra hemmet haft jätte ont utan att det liksom blivit uppmärksammat (h*n behöver ju inte vara slarvig eller missköta sin häst för det, det är lätt att man tycker/tror att problemen ligger någon annan stans) och då får man kanske arbeta sig in mer på den psykiska biten, kanske rent av som någon sa börja om. Helt från början.Man kan ju ha en jätte bra relation med sin häst men där kanske inte finns det där extra som gör att ni kan lita på varandra?
En del saker kan ju helt enkelt bottna i att man bestämt sig för hur det ska gå innan man ens satt igång det hela, man kanske inte riktigt planerar för det, men det ligger och gnager och man försöker komma på ett sätt för att få det så lindrigt som möjligt.

Om man ändå inte finner några problem eller om det reds ut totalt, inget hjälper så börja ta med hästen som handhäst! Hur går det att sadla? Blir det någon reaktion på det?

Hur är hästen annars? Är h*n väldigt dominant av sig? Hur beter sig hästen i flocken mot sina kompisar?

Om du ger dig på det igen snart så ha ett riktigt långt grimskaft fäst igenom bettet. När du är påväg upp eller märker att detta sker så "drar" du runt hästen och ber om att den flyttar bakdelen. Markera att det inte är okej och att du inte accepterar det. Sätt stopp och visa var dina gränser går!

Hoppas det löser sig för dig och din häst!
 
Sv: uppsittningsproblem

Det är inga problem att sadla. Jag upplever att hon är en väldigt osäker häst som behöver andras stöd, jag antar att det betyder att hon är ranglåg? Jag får känslan av att hon absolut skulle behöva en stark ledare som tar hand om allt för att kunna känna sig säker, hur blir man en sådan? (Jag har läst ett antal NH böcker och på detta forum, skulle gärna vilja ha träningsråd som ni tror passar min typ av häst bra)Tacksam för tips!Det kommer iallafall en massör i helgen så får vi se vad hon kan hitta...
 
Sv: uppsittningsproblem

Massören har varit här och hon kunde inte hitta något fel som beteendet kan bero på. Hon är lite stel och dåligt musklad, men inget "onormalt". :smirk: Hur tycker ni att jag ska lägga upp träningen för att undvika bakslag? Jag antar att steg nummer ett är att lära henne stå still, men sedan då?Tacksam för så många tips som möjligt så att jag kan välja och vraka vilket jag tror är bäst för min häst! Nu längtar jag efter att sätta igång! :banana:
 
Sv: uppsittningsproblem

Nyss köpt en häst som nu har accelereande problem vid uppsittning. Kolla in filmen. Hon tycker sadeln är obehaglig men nu har vi lånat den hon haft tidigare o som då har passat. Kolla min film o säg vad ni tror. Hästen är ranglåg, ser närmast rädd ut i uppsittningsmomentet. I övrigt så tycks hon trivas bra hos oss

http://www.youtube.com/watch?v=kc2V7nREhu0
 
Sv: uppsittningsproblem

Oj då... Ja, hon ser väldigt trängd ut.

Det som triggar trampandet ser ut att vara momentet när foten lyfts. Har hon blivit sparkad i magen som straff tidigare är det en normal reaktion. Ryttaren i filmen står också i en dominant position, lite framför sadeläget vänd mot sidan, vilket på hästspråk är väldigt mycket "gå bort från mig"-signal. Jag tror också att den korta tygeln bygger på hennes oro mer då den mycket tydligt stänger in henne på den plats hon står, tygeln signalerar också "gå undan!" så hon backar, men det trycket släpper inte ändå. Eftergiften kommer aldrig.

Det är svårt att bara se en film, men en STOR eloge till ryttaren (om det är du, så till dig!) som håller sig så lugn!! Det är grundläggande förutsättning för att det ska gå bra :) Bra jobbat!

Jag skulle tipsa om en medhjälpare som håller hästen, inte tvångshåller, men håller. Försök sedan sitta upp från pall istället, i alla fall till att börja med, för att undvika "spark-i -magen"-liknande rörelser (signal - "gå bort från mig!") samt ryggen mer mot hästens bakdel, sitt upp ur en mer rättvänd position än den gamla vanliga "ryggen-mot-hästens-huvud"-metoden. Ryttarens kropp blir mindre drivande på så vis. Fördelen med en medhjälpare är också att tygeln inte behöver bli så tvingande.
Gissningsvis tar det några gånger, när man är själv i stallet är det ju inte så lätt, men försök kraftsamla på uppsittnings-träning ett par veckor, så går det troligen bättre sedan. Räkna med bakslag, de kommer i regel, men framförallt, tålamod, och det ser det ju ut som det finns gott om, det är bra :)

Sedan handlar mcyket om tillit. En nervös häst som just träffat ny männsika har ingen tillit än till den personen, sådant måste byggas upp. Är du NH-intresserad finns många bra övningar där som gäller de olika rollerna för ALL hästhantering, du måste vara den trygga ledaren. Nä du är det, då kommer hon göra som du säger, dvs. stå still.

Lycka till nu!

// Mvh - J
 
Sv: uppsittningsproblem

Var tvungen att titta lite till...

Det verkar som hon reagerar med MER spring då det kommer lite tyngd i stigbygeln, prova att bara tynga med handen/kroppsvikt för att testa. Reagerar hon på det är det bara att börja träna därifrån, med löjligt mycket beröm :)

Du kan väl höra av dig om hur det går?

// Mvh - J
 
Sv: uppsittningsproblem

Jag tycker Riverdance 1977 säger jättekloka saker. Att använda pall hade jag också gjort. Hur är hon vid barbackauppsittning?
 
Sv: uppsittningsproblem

Hej igen
Hästen har bara funnits hos oss i 2,5 veckor så vi har inte hunnit prova barbacka ännu. Problemen kommer redan när hon ser en sadel, står fint på gången när hon blir borstad men ändrar inställning, blir trampig o har t.o.m. halkat på gången o sen lagt sig ner när sadel varit på. I boxen jagar hon runt men BARA när man är inne där med en sadel! Konstigt. Vi försöker ge henne tid, ha stort tålamod osv men det verkar ändå bara bli ett allt större problem för oss o henne. Och att sitta upp från pall är INTE lätt med en häst som steppar o går hela tiden. Måste ha en STOR pall, gärna 1x1 meter
:grin:
Jag funderade ett tag på att låta henne gå i ett DIKE o kliva upp med ett skutt "skämt"
 
Sv: uppsittningsproblem

Hej igen
Hästen har bara funnits hos oss i 2,5 veckor så vi har inte hunnit prova barbacka ännu. Problemen kommer redan när hon ser en sadel, står fint på gången när hon blir borstad men ändrar inställning, blir trampig o har t.o.m. halkat på gången o sen lagt sig ner när sadel varit på. I boxen jagar hon runt men BARA när man är inne där med en sadel! Konstigt. Vi försöker ge henne tid, ha stort tålamod osv men det verkar ändå bara bli ett allt större problem för oss o henne. Och att sitta upp från pall är INTE lätt med en häst som steppar o går hela tiden. Måste ha en STOR pall, gärna 1x1 meter
:grin:
Jag funderade ett tag på att låta henne gå i ett DIKE o kliva upp med ett skutt "skämt"

Jag skulle prova med en bomlös sadel + använda pall vid uppsittning.
Det verkar som om hästen har dåliga erfarenheter av sadlar.
En bomlös sadel trycker/klämmer inte som de traditionella sadlarna.
Använder du en pall vid uppsittning belastas inte ryggraden på samma (sneda) sätt.
Jag använder en "vanlig" liten kökspall... Om hästen vill snurra - ställ hästen ganska nära en vägg eller ett hörn (så att den inte kan fly undan lika lätt). Ta gärna någon till hjälp som håller i hästen just i uppsittningsögonblicket.

Lycka till!
 
Sv: uppsittningsproblem

Vilken tålamod du har.

Riverdance skrev bra saker och det verkar ju som att själva problemet ligger i sadlar, så man kanske ska börja redan där och vänja henna vid det.

Kan hon ha ont någonstans?

En tanke som dök upp i mitt huvud när jag såg filmen var att hon inte slipper obehaget, när hon är duktig och står still. Hon får mycket beröm, men inte eftergiften.

Det största obehaget verkar ju vara när foten är i stigbygeln. För att visa att hon är duktig skulle jag då ta bort foten därifrån när hon står still.

Men jag skulle nog börja endnu mer basic med att vänja henne vid sadeln. Kanske på samma sätt som man gör med en unghäst. Först bara lägga på schabrak, sen sadel, sen spänner man gjorden försiktig, sen får hon stå med den tills hon har lärt att det är lugnt o ingen fara, sen gå med den på, sen longera, sen bara ligga över sadeln, sen hoppa upp med hjälp av en hjälpare (utan stigbyglar) etc etc. Ta allt väldigt lugnt och steg för steg på samma sätt som man skulle göra med en häst som aldrig haft sadel på sig...
 
Sv: uppsittningsproblem

Idag longerade vi först (filmade detta oxå) utan sadel och efter det hängde ryttare o klev sen upp barbacka. Gick skapligt bra även om hon inte ville stå still. Inte samma avvärjande reaktioner som på filmen tidigare. Reds en stund barbacka o sen lade vi på min bomlösa sadel o gjorde samma typ av uppsittning. Åter skapligt bra. Vi tycker nog det verkar som det är foten i stigbygel som trycker mot hennes sida som är problemet. Hon reagerar på lyft fot även om den inte kommer i stigbygeln utan bara i den riktningen. Vi jobbar vidare långsamt. Fler filmer kommer ut på dagens händelser.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 078
Senast: yamyam
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 643
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 390
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Musiktips

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp