Uppskattar råd och hjälp

Holly92

Trådstartare
Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna. Jag har två katter, honor, 4 år, okastrerade än så länge. Jag har två kattlådor, en väldigt stor och en normalstor, använder Icas parfymerade kattsand och har ca 6-7 cm sand i båda. Jag rensar bort kiss och bajs morgon och kväll varje dag, och även de gånger på dagen när jag kan. Just för tillfället är min boendesituation inte den bästa, för att göra en lång historia kort så separerade jag med min sambo och fick flytta hem till mina föräldrar, de har jakthundar och katterna fick därför temporärt flytta in på övervåningen. Det är dock ett gammalt hus med dålig ventilation så lukter stannar kvar länge. Det luktar surt och typiskt "instängd kattlåda" på hela övervåningen och jag blir galen på det snart. Jag har prövat 10 olika kattströ, även sån luktgrej att ha i kattlådan, jag rensar lådorna så ofta jag kan, jag vädrar ur rummet varje kväll, men ändå så luktar det jätte äckligt. Det som är tråkigast är ju att jag ska ligga och sova där, vilket gör att jag tycker att hela jag luktar kattlåda, vilket gör att jag måste gå upp 2 h tidigare och duscha varje morgon, tvätta kläderna onödigt mkt, storstäda rummet varje dag, och vågar inte ta med någon hem då jag skäms över lukten. Jag har funderat på om det beror på att de är okastrerade, men d borde väl ändå inte påverka att d luktar surt? För det luktar inte kiss, utan mer "kattlåda" eller hur man nu ska förklara.
Och till det andra problemet som jag också har: jag vet inte riktigt när jag kan flytta till eget ställe igen, då ekonomin är rätt så dålig efter att jag och sambon gick isär, vilket gör att jag tycker väldigt synd om mina älsklingar som är vana att röra sig fritt på 100 kvm, nu får endast en övervåning och knappt nån social stimulans förutom mig på kvällarna typ, eftersom jag pluggar på annan ort på dagarna. Och jag vet att jag egentligen inte får vara egoistisk nu eftersom man alltid ska sätta djuret först, och jag är rädd att de vantrivs hemma hos mig nu och att om den dagen kommer och nån av dem behöver veterinärsvård, trots att de är försäkrade, så kanske jag inte kommer ha råd. Jag är helt enkelt rädd för att jag inte kommer kunna ge dem det de förtjänar, både tid, uppmärksamhet och allt annat en katt måste ha. Hur skulle ni ha gjort i detta läget? Känner mig jätte förvirrad nu och har inte en aning om hur jag ska kunna lösa detta.. Det jag vill är ju att de ska må bra. Tack på förhand och ursäkta ett långt och virrigt inlägg!

Mvh, Camilla
 
Sv: Uppskattar råd och hjälp

Ser du tecken på att katterna vantrivs? Behöver nödvändigtvis inte alls vara så bara för att de flyttat till ett mindre hem. Om du pysslar och leker med dem om kvällarna så kan det räcka. Om de är försäkrade så kommer du förmoligen att ha råd om nåt skulle hända. Katastrofer kan alltid hända men den dagen den sorgen. Njut nu av den tid ni har tillsammans istället.

Angående "doften". Du bör kastrera dem om du inte ska ta ungar. Dels för katternas egna skull. De får ett mycket behagligare liv som kastrater och doften blir mindre. Sen tycker jag du har för lite sand i lådorna. Det är en vanlig orsak till missdoft. Minst 10-12 cm gärna mer sand gör att det blir mindre lukt.
 
Sv: Uppskattar råd och hjälp

Ser du tecken på att katterna vantrivs? Behöver nödvändigtvis inte alls vara så bara för att de flyttat till ett mindre hem. Om du pysslar och leker med dem om kvällarna så kan det räcka. Om de är försäkrade så kommer du förmoligen att ha råd om nåt skulle hända. Katastrofer kan alltid hända men den dagen den sorgen. Njut nu av den tid ni har tillsammans istället.

Angående "doften". Du bör kastrera dem om du inte ska ta ungar. Dels för katternas egna skull. De får ett mycket behagligare liv som kastrater och doften blir mindre. Sen tycker jag du har för lite sand i lådorna. Det är en vanlig orsak till missdoft. Minst 10-12 cm gärna mer sand gör att det blir mindre lukt.

Nej jag skulle inte vilja påstå att de ser ut att vantrivas. Det jag märkt är att de börjat klöst på tapeten om jag varit borta för länge. Sen kan de bli lite arga på varandra vissa gånger, men inget allvarligt utan bara fräser och "fintar" mot varandra. Jaa de är ju försäkrade båda två upp till 40 000 så.
Nej jag ska inte ha några kattungar på någon av dem då de är vanliga huskatter och det finns ingen mening med det, har endast inte kastrerat dem eftersom de alltid varit innekatter och det har inte varit något problem förrän nu då ena honan löper varannan månad typ. Och det är ju jobbigt och påfrestande för både henne och mig. Men då ska jag boka tid för kastrering då.
Fyllde på sand nästan enda till kanten på lådorna, men tyvärr är de inte så jätte djupa så det blev väl ca 8 cm nu. Men det hjälpte lite faktiskt, tyvärr så krafsar de nu ur en hel del sand ur lådorna ist. Får leta efter djupare lådor helt enkelt :) Några tips på kattsand som är prisvärt och som de flesta katter brukar gilla?
Mvh
 
Sv: Uppskattar råd och hjälp

Ger du katterna samma mat nu som tidigare?

Jag sitter med ett liknande problem, har två kastrerade katter en hona och en hane och nu efter vår flytt tycker jag det luktar väldigt illa om lådan, kan just nu inte ha den på något bra ställe utan den står i hallen och sprider doft i hela vårt lilla hus. Men grejen för oss är att båda katterna äter och dricker som hästar och jag har börjat fundera på foderbyte, då jag sett att dotterns hund efter foderbyte inte alls bajsar eller kissar lika mycket, samt att matportionerna är mindre men hunden perfekt i hull med massor av energi. Funderar då givetvis på om ett foderbyte till katterna också kan göra skillnad i lådan här. Kan vara värt att prova.

Tror också på att kastrera katterna hjälper. Vår lilla Nisses kiss blev mindre stinkande efter att vi kastrerade honom,
 
Sv: Uppskattar råd och hjälp

Stora, djupa förvarings-plastbackar finns att köpa på många ställen för en ganska billig penning. Katterna brukar uppskatta att gå på sådana lådor och i och med att de är ganska djupa så brukar det inte komma ut så himla mycket sand när de sprätter även om man har 15 cm djupt med sand. Mina favoriter på kattsandsfronten är Pussi Kompakt, och ICAs premium-kattsand.
 
Sv: Uppskattar råd och hjälp

Förslag på bra och billig kattsand är ÖB kitty. Jag blandade lite med EC ett tag också, den med lavendel tycker jag luktar bäst.
 
Sv: Uppskattar råd och hjälp

Större lådor så du kan ha minst 10 cm sand i, och fortfarande en kant så det inte skvätter ut onödigt med kattsand.

Töm och skura ur lådorna ordentligt med diskmedel, kanske varannan månad (eller prova dig fram, ju fler kattlådor desto mer sällan behöver du byta och skrubba). Byt ut sanden helt samtidigt.

Ha tre kattlådor, så blir trycket mindre på varje låda och du slipper tömma så ofta.

Prova dig fram med olika sorters klumpbildande sand. Jag kör Extreme classic gold label och har aldrig besvärats av doft (förutom när de är nybajsade, men då går jag direkt och tömmer). Jag har mina lådor i vardagsrummet på över- respektive nedervåningen. Extreme klassic är lite dyrare, kanske 169:- för 10 kg (köper på nätet). 10 kg räcker 2-3 månader för en kattlåda för mig (jag fyller en låda och sedan fyller jag på efterhand, tills jag tömmer och skrubbar den).

Lycka till!
 
Sv: Uppskattar råd och hjälp

Ger du katterna samma mat nu som tidigare?

Jag sitter med ett liknande problem, har två kastrerade katter en hona och en hane och nu efter vår flytt tycker jag det luktar väldigt illa om lådan, kan just nu inte ha den på något bra ställe utan den står i hallen och sprider doft i hela vårt lilla hus. Men grejen för oss är att båda katterna äter och dricker som hästar och jag har börjat fundera på foderbyte, då jag sett att dotterns hund efter foderbyte inte alls bajsar eller kissar lika mycket, samt att matportionerna är mindre men hunden perfekt i hull med massor av energi. Funderar då givetvis på om ett foderbyte till katterna också kan göra skillnad i lådan här. Kan vara värt att prova.

Tror också på att kastrera katterna hjälper. Vår lilla Nisses kiss blev mindre stinkande efter att vi kastrerade honom,


Jaa jag ger dem samma mat som jag gett dem i ca 2 år, Mjau blötfoder. Men tror faktiskt att det kan vara den som gör att bajset luktar lite extra illa då min syster gav det till sina katter, men bytte sen till RC och bajset blev inte alls lika illaluktande och även bajshögarna minskade ;) Så ett foderbyte ska jag testa, men ska jag då byta till något för just innekatter eller?

Det där med plastlådor va väldigt smart faktiskt! Har för mig de har ganska billiga på ÖB eller Rusta. Så det är helt klart värt att testa!
Jag byter all sand ca 1 gång i månaden och skrubbar lådorna med vatten och grönsåpa, sen har jag i lite bikarbonat i sanden och det har faktiskt hjälpt för att minska "surlukten" lite.
Men just nu är alla sätt värd att testa, så alla tips och förslag mottages tacksamt :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
571
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp