Uppskov skatt på aktie, ärva eller ej?

cherie

Trådstartare
Min mamma har nyligen gått bort. Sitter nu med hennes deklaration.

Hon har aktier där hon fått uppskov på beskattningen på vinsten vid andelsbyte. Vi kan nu välja att frivilligt ta upp hela uppskovsbeloppet till beskattning (återföring av uppskov) eller ärva uppskovet när vi tar över aktierna.

Jag kan dock inget om detta. Vad är mest förmånligt att göra?
 
Min mamma har nyligen gått bort. Sitter nu med hennes deklaration.

Hon har aktier där hon fått uppskov på beskattningen på vinsten vid andelsbyte. Vi kan nu välja att frivilligt ta upp hela uppskovsbeloppet till beskattning (återföring av uppskov) eller ärva uppskovet när vi tar över aktierna.

Jag kan dock inget om detta. Vad är mest förmånligt att göra?

Är tanken att aktierna ska delas lika mellan arvtagarna? Uppskovsbelopp följer ju med aktierna till ny ägare om en arvtagare skulle få aktierna så får den personen ju ta hela uppskovsbeloppet och betala skatten.

Jag kan inte se att det ena sättet skulle vara mer förmånligt än det andra i detta fallet. Det är väl möjligtvis om man aldrig planerar att sälja de ärvda aktierna som man kan ha någon nytta av att inte betala in det nu. Uppskovsbeloppet ska ju oavsett betalas när aktierna säljs.
 
Är tanken att aktierna ska delas lika mellan arvtagarna? Uppskovsbelopp följer ju med aktierna till ny ägare om en arvtagare skulle få aktierna så får den personen ju ta hela uppskovsbeloppet och betala skatten.

Jag kan inte se att det ena sättet skulle vara mer förmånligt än det andra i detta fallet. Det är väl möjligtvis om man aldrig planerar att sälja de ärvda aktierna som man kan ha någon nytta av att inte betala in det nu. Uppskovsbeloppet ska ju oavsett betalas när aktierna säljs.

Ja, precis, tanken är att aktierna ska delas lika mellan oss arvtagare.

Jag tänkte om det fanns några regler kring att man tex får dra av förluster från uppskovet eller nåt (förlåt om det var helt obegripligt uttryckt, kan ej aktier) som ä så kunde göra det förmånligt att ha kvar uppskovet.

Men vi lutar åt att kanske ändå skatta på dem nu istället för att ärva uppskovet. Tror samtidigt att min mamma ärvt detta från min mormor, och min mamma kunde ändå pengar lite, så jag undrar i så fall varför hon inte valde att återföra uppskovet redan när mormor dog. Jaja, kanske bara blev så.
 
Ja, precis, tanken är att aktierna ska delas lika mellan oss arvtagare.

Jag tänkte om det fanns några regler kring att man tex får dra av förluster från uppskovet eller nåt (förlåt om det var helt obegripligt uttryckt, kan ej aktier) som ä så kunde göra det förmånligt att ha kvar uppskovet.

Men vi lutar åt att kanske ändå skatta på dem nu istället för att ärva uppskovet. Tror samtidigt att min mamma ärvt detta från min mormor, och min mamma kunde ändå pengar lite, så jag undrar i så fall varför hon inte valde att återföra uppskovet redan när mormor dog. Jaja, kanske bara blev så.

Skatteverket brukar vara väldigt hjälpsamma ring och hör med dem? Jag vet tyvärr inte om man får dra av uppskov vid eventuella förluster men den frågan borde de kunna svara på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 658
Juridik & Ekonomi Är det någon som bor mellan Hässleholm och Osby? Min totalt frånvarande fader äger tydligen en fastighet där som han ärvt och nu vill...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
18 158
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp