Uppstallning på tävlingsplatsen vs veterinär bes.

caradan

Trådstartare
Hej.
Funderade på att anmäla mig till Karolinerritten men såg då i proppen att samtliga hästar vet. bes. dagen före tävlingen. Det betyder ju att man är tvungen att stalla upp hästen där samt bo över själv. Har de så för att de ska tjäna mer pengar?

Jag ska "bara" rida en 50km och har kanske 15 mil att åka. Varför kan inte de ha som ex. simlångsritten att de som ska rida de korta kan bes. på tävlingsdagen.

Är det vanligt att det är så här?
 
Det är väldigt ovanligt att det är så. Det vanliga är ju att man har dåligt med stallplatser som arrangör och är glad för ju fler som kan komma samma dag.

Vill minnas att jag hört någon gång att det är för att de skall gå runt ekonomiskt. När de nu har hela travbanan och alla stallplatser så måste de fylla dem för att få det att gå ihop. Men det kan vara jag som inte minns rätt. Man kan ju också se det som en utmärkt ritt till att träna just detta med uppstallning. För det behöver ju hästen träna på när man sedan skall gå längre ritter. Då är det ju en ritt där det garanterat finns andra femmilare uppstallade, så att ens häst inte behöver stå ensam på morgonen när de långa distanserna redan startat.
 
Hej! Jag tycker det är lite taskigt mot arrangörer att nästan anklaga dem för att vara snikna....Varför inte fråga dem direkt istället för att gå via nätet med en massa tänkande och tyckande. Ta reda på fakta istället! Det kan handla ifrån org alla vet välhur svårt det att få tag i funktionärer. På Karolinerritten är det SM 2003. Det ska finnas vetrinärer och domare också vid besiktning, det finns två vet stationer på Karoliner ritten.Låt oss nu försöka vara snälla och vänliga emot varandra distansen behöver det mer än nånsin. ylva111@msn.com
 
Jag frågade detta eftersom jag är ny inom distansen och funderade på om det var vanligt att det är så?
Om man måste bes. dagen innan betyder ju att man måste stalla upp samt ha boende, vilket gör för mig att det blir omöjligt att vara med. Har inte råd att betala kanske 400kr för staranmälan, 100kr i stall och 200kr i boende.(+ bensinen) Det blir ju 700kr för 1 dag! Vilket inte jag har råd med..... (kanske därför det inte är lika många som sattsar på distans?)
 
Förstår vad du menar Caradan.
Det brukar inte vara så att hästarna i korta klasser måste veterinärbesikta dagen före - det brukar i regel bara gälla hästarna i länge klasser och de bör ju vara på plats dagen före hur som helst. Vet ej varför det är så här på just Karolinerritten. Men gör så som Ylva tipsar: ring till arrangörerna och fråga varför, kanske går det att ordna en besiktning av din häst samma dag om det finns möjlighet att få loss veterinärer till detta?

När det gäller kostnadsläget så stämmer det att det är dyrt att tävla distans, men det är dyrt att tävla alla sorters tävlingar som kräver en hel dags insats (eller mer), t ex körning och fälttävlan.
 
Har du ringt och frågat arrangören om du kan få besiktiga samma dag då? Det kan ju helt enkelt vara så att de inte tänkt på de som har "mittemellanlångt" till tävlingsplatsen. Även om de vill besiktiga huvuddelen av hästarna dagen innan för att spara tid på själva tävlingsdagen kan de säkert göra undantag för de som är i samma situation som du. Särskilt om de kommer på att de tappar en massa starter på att göra på det viset. Så ring du och säg som det är, och hör om de kan hjälpa dig!
 
Hejsan.
Distans tycker jag är en ganska billig hästsport...Du startar inte flera gånger per månad, du måste inte träna dressyr å hoppning,iallafall inte regelbundet. =) Har oftast bara 1 eller 2 hästar. Men kul är det! :bump:

Har du 2 hästar till en hopptävling (ej klubbtävlimg eller lokal) så kostar vet ca 150:- /häst och sedan 2 starter per häst ca 150 kr /start!! Dubbla priset om du är efteranmäld...Vill du ha boxplats kostar det ca 800-900 :- per häst och natt. Sedan tillkommer ju mat och bensin. Och el till lastbil, ca 200:- per natt.Har du tur blir du placerad, men det täcker inte mycket...ca 500:- till vinnaren, och 50-80:- till övriga placerade Fast du kan sälja tebax din rosett och då få ca 20-30:- tebax.=)
Självklart skiljer priserna en del, detta är i skåne. :rofl:
 
Gud vad dyrt med uppstallningen! Det är ju en hel månads kallhyra för en enda dag???!!!! HAde jag ingen aning om! :eek:
 
Men kul!!!

Har sålt min underbara arab pga tidsbrist :cry:,men längtar redan efter en ny arabkompis! Vi har 9 halvblod som tränar och tävlar hemma, men araber är bäst!!
Ska bli en trevlig arabhingst sedan när jag har tid med all distansträning, för sadlen har jag kvar! :bump:
Mvh Emma :bow:
 
Jag tycker det är lite taskigt mot arrangörer att nästan anklaga dem för att vara snikna....

Ingen använde ordet "sniken" mer än du. Jag tycker visst att man får fråga på nätet om det brukar vara så. Jag tycker till och med att man får sitta på nätet och tänka, tycka och tro om det. Allt var en frågeställning, inget anklagande. Men det är mer konstruktivt att ringa och fråga. Det är det enda sättet att möjligen hitta en bättre lösning. Men så länge man bara undrar, och inte har kommit till "lösningsstadiet" ännu, tycker jag att man har rätt att fråga andra distansare, antingen irl eller på nätet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 880
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 180
Senast: Grazing
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp