Uppstallningsavtal

Affa

Trådstartare
Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow:


UPPSTALLNINGKONTRAKT



Häst

Namn:

Född:

Ras:

Kön:


Hästägare

Namn:

Adress:

Tel nr:

Pers nr:


Stallvärd

Namn:

Adress:

Telnr:

Pers nr:


I hyran ingår: (pris inkl moms)

 Kallhyra:
 Morgonfodring & utsläpp vard:
 Morgonfodring & utsläpp helg:
 Lunchfodring vard:
 Lunchfodring helg:
 Insläpp & kvällsfodring vard:
 Insläpp & kvällsfodring helg:
 Mockning vard:
 Mockning helg:
 Hö/Hösilage á :-/kg:
 Torv á :-/bal:
 Helinackordering inkl hö/hösilage, torv, full skötsel 7dgr/v:



Totalt: kr
Övrig skötsel utförs enl schema.




Forts.

Hyran betalas i förskott och ska finnas på konto: senast den 28:e varje månad. Obs! För försent inkommen betalning tas en avgift på 25:-/dag ut.

Hästägaren/fodervärden ansvarar och ersätter för ev skador hästen orsakar. Stallägaren står inte för några ev skador på hästen eller för ev skador den orsakar. Hästägaren/fodervärden förbinder sig att följa de ordningsregler och hälsorutiner som gäller för anläggningen. Hästägaren/fodervärden ansvarar också för personer såsom skötare, medryttare och gäster, så att de följer detta avtal och andra förhållningsregler som fortlöpande uppställts av stallvärden. Stallvärden äger rätt att flytta hästen till annan box i stallet efter att ha informerat hästägare/fodervärden.

2 månaders uppsägningstid för båda parter, (dvs 2 månader från följande månadsskifte). Uppsägning ska göras skriftligt.

Stallvärden äger rätt att tillkalla veterinär eller djurambulans om hästens behov bedöms som akut och omedelbar kontakt med hästägaren/fodervärden inte är möjlig. Hästägaren/fodervärden svarar för samtliga kostnader härför.

Gödsel ska tömmas på anvisad plats. Annat avfall än gödslet såsom balsnören, hästskor, plast eller dylikt får inte slängas i gödslet.

Hästägaren/fodervärden skall vid avtalets upphörande genast flytta häst, utrustning och andra tillhörigheter samt avstäda senast använda boxplats. För det fall att hästen eller utrustning inte avhämtats vid avtalets upphörande äger stallvärden rätt att sälja egendomen i enlighet med lagen (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har avhämtats

Detta kontrakt, som inte utan båda parters medgivande får inskrivas eller överlåtas, har upprättats i två liklydande exemplar, av vilka parterna har tagit varsitt.




Ort & datum:




Hästägare Stallansvarig




ÄNDRINGAR

Datum











Hästägare Stallansvarig






UPPSÄGNING



Uppsägningen är gjord den: Kontraktet är giltigt tom den:






Hästägare Stallansvarig
 
Sv: Uppstallningsavtal

Men kom igen nu....30 st som har kollat och ingen som vill kommentera??!
 
Sv: Uppstallningsavtal

Tycker att det verkar vara ganska bra men skulle lägga till något om barn/minderåriga (att de måste ha föräldrars tillåtelse att vara på anlägningen och att föräldrar ansvara för ev skador osv) och om att ta med sig hundar (om det är tillåtet, de måste hållas kopplade mm). Kanske även något om försäkring på hästen avmaskning, vaccinering och liknande.

Det om hundar kan kanske egentligen höra till stallreglerna men det är en sak det kan bli tjafs om ifall det inte finns tydliga regler.
 
Sv: Uppstallningsavtal

Tack för ditt svar :)
Det där med barn/minderåriga var bra, jag tänkte att de var inkluderade i "Hästägaren/fodervärden ansvarar också för personer såsom skötare, medryttare och gäster, så att de följer detta avtal och andra förhållningsregler som fortlöpande uppställts av stallvärden." men det kanske behövs en egen punkt för det?
Hundar & avmaskning finns med i stallreglerna, behöver det då även stå med i kontraktet?
Ang försäkringen så är det även oförsäkrade hästar över 16 år, så det går inte. Därav "Hästägaren/fodervärden ansvarar och ersätter för ev skador hästen orsakar. Stallägaren står inte för några ev skador på hästen eller för ev skador den orsakar."

Vill gärna få fler synpunkter!
 
Senast ändrad:
Sv: Uppstallningsavtal

Har för mig att vi hade i kontraktet att iom underskrift hade man godkänt stallet, hagarna och övriga utrymmen och inte kan komma med skadeståndskrav på stallägaren..... Nån liknade formulering iaf...
 
Sv: Uppstallningsavtal

Fast den klausulen tycker jag verkar konstig ang inte kunna ställa skadeståndskrav senare bara för man godkännt det hela förut. Tänk om stallet/hagen osv är helt ok vid inflytt, sen går det några månader och något går sönder och stallägaren fixar inte detta trots upprepade påtryckningar, sen skadar sig ens häst..och då ska man inte kunna få ersättning bara för man för x-antal månader sedan godkände något som då var helt ok..men inte sedan.
 
Sv: Uppstallningsavtal

Tycker det ser bra ut, det enda som kanske saknas (och som kanske finns ?) skulle vara en bilaga med de ordnings- och hälsoregler det refereras till i kontraktet.
 
Sv: Uppstallningsavtal

Kan hända det fanns något tillägg om stallägarens skyldighet, ska försöka få rätt på dom kontrakten, för det var bra och korrekt dvs det var kollat upp av jurist att det var hållbart vid ev tvist
 
Sv: Uppstallningsavtal

Det brukar stå med att hästägaren är ska hålla sin häst fullförsäkrad. Det har tydligen hänt att hästägare stämt stallägare om det hänt hästen något och de anser att hästen är värd mer än de i dagsläget då får ut på sin försäkran och stallägaren fått betala.
Kanske räcker det med att det står att de är ansvariga, men jag har haft det inskrivet i flera kontrakt.
 

Liknande trådar

P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 173
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 452
Senast: Linnea F
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp