Bukefalos 28 år!

Uppstallningsavtal!

S

susk

Åter igen har jag blivit totalt överkörd av den inackorderingsvärd som jag har hästen hos! Det handlar alltid bara om pengar och att försöka mjölka oss hyresgäster på så mycket som bara går. Skit samma, om det sedan är realistiskt eller ej. I mitt hyreskontrakt står det bara en och samma månadshyra och vilka tjänster som ingår. Enligt hyreskontraktet ska jag betala 2 700 kr per månad och det som då ingår är fritt hö, betfor och mineraler samt in- och utsläpp och ett täckesbyt per vardag, under tiden sept - maj. Resten sköts kollektivt. I våras gjordes upp ett muntligt avtal, vad beträffar sommarmånaderna juni - augusti. Enligt detta avtal, skulle vi som har hästar på bete, få betala en beteshyra på 1000 kr i månaden och i den mån man utnyttjade boxen för vila, så skulle tillkomma 2 700 kr / 30 dgr x de dagar under månaden hästen står inne. Dvs 90 kr / dygn. Hyresvärden tyckte dock att det var ok, om boxen utnyttjades i samband med ridning, c:a 2 timmar per dag, under förutsättning att strö, hö eller annat inte förbrukades. Då skulle det inte kosta extra. Nu helt plötsligt, har hyresvärden svängt och menar på att det inte fungerar. Hon menar att hästarna står inne för mycket, trots att jag och andra följt vårt muntliga avtal till punkt och pricka. Vi fick besked om i dag, den 2/7, att full hyra kommer gälla från augusti månad, oavsett om hästar går på bete eller ej. Till saken hör, att våra hästar som går på bete, vad kostar dom egentligen? Inget hö, för dom är proppmätta, ingen betfor, inga mineraler, inget strö och dessutom ingår inte in- och utsläpp sommartid samt täckesbyt. In- och utsläpp får vi sköta själva, enligt rullande schema! Nu undrar jag, får man göra så här? Jag anser att det är kontraktsbrott!! Muntliga avtal ska ju räknas också. Jag är så himla trött på att bli behandlad på detta vis och det är ju hästen som blir lidande, om jag inte godkänner detta och han måste flytta igen. Finns det någon som är juridiskt insatt och som kan råda mig i denna fråga? / Susanne
 
Sv: Uppstallningsavtal!

Hyresvärden hänvisar ju till särskilda omständigheter, hon förnekar inte det muntliga avtalet. Jag hade också blivit kokt om jag ansett att boxarna användes i annan usträckning än vad som var avsett.

Det har diskuterats innan; bete är inte gratis. Vad ni kan kräva är att få ett kontrakt för den tid som INTE anges i det ursprunliga kontraktet. Där BÖR ju samma service ingå som i ursprunliga avtalet (in- och utsläpp etc).

MEN många stallägare slår ut årshyran på 12 månader, då kan man ju inte få hyressäkning över sommaren. Då har man alltså reducerad hyra hela året, istället för dyrare (kanske 3000 kr/månad i ditt exempel) över vintern och billigare över sommaren.
 
Sv: Uppstallningsavtal!

Visst är det så, att vissa hyresvärdar beräknar en årshyra utslagen på tolv månader. I detta fall kan jag inte se att det är så, då speciellt avtal gjordes upp för sommar månaderna. Då är det väl mer rätt och riktigt att man betalar en kallhyra för boxen under dessa månader? Betet är inte gratis, det har jag aldrig påstått och betalar därför 1000 kr i månaden för detta. Det jag reagerar över, är att man ändrar ett avtal på detta vis och med så kort varsel. Det är ju hopplöst som hästägare att kunna planera sin ekonomi, om det får gå till på detta vis. Tyvärr finns det inte någon hyresgästförening som kan kontrollera stallvärdarna. Känner mig oskyddad och helt rättslös, som hyresgäst i ett stall. Har även fått min nya sadel rispad av katter i detta stall. Hyresvärden visste om att katterna tog sig in i sadelkammaren och låg på sadlarna, men informerade inte om detta. Någon ersättning fanns inte att hämta, utan fick bara ett tjockare sadelskydd. Då var ju skadan redan skedd. Jag är inte den som vill bråka, men känner att någon gång är måttet rågat.
 
Sv: Uppstallningsavtal!

Men be om skriftligt avtal även för sommarmånaderna. Vad som ingår och vad som inte ingår. Så får du ta ställning till om du vill säga upp avtalet och flytta eller stå kvar med de förändringar det blir.
 
Sv: Uppstallningsavtal!

Om jag hade skött mig till punkt och pricka som du säger att du har gjort så skulle jag blir upprörd om stallägaren gjorde sådär. Det verkar som om kanske någon inte har skött sig och du har blivit utsatt för en kollektiv bestraffning........vansinnigt orättvist o inget schysst beteende.

Går det inte att diskutera med stallägaren? Tycker den kunde ta det hela med den/de som inte skött sig och tala om för just dom att nu blir det skärpning annars debiterar hon full avgift. I stället för att straffa alla.
 
Sv: Uppstallningsavtal!

Jo jag vet att två stycken inte betalade för den tid hästarna stod inne för vila som de skulle. Det gjorde däremot jag, då jag hade förhört mig mycket noga innan med stallvärden om vad som gällde. Jag anser att jag hållt min del av avtalet. Att tala med stallvärden går inte, då hon bara bestämt sig för att nu blir det så. Jag blir så himla trött, då detta sänker min ekonomi i sommar. Jag lägger stenhård budget flera månader i förväg, för att ha koll. Det är ett måste, för att man ska kunna klara av de höga kostnader som en häst innebär.
 
Sv: Uppstallningsavtal!

Tips!
Skaffa ett eget stall.
Då slipper du detta och de slipper dej. :D
och du får se vad allt kostar.

Med tanke på hur många som hyr ut boxar så borde vi haft en massa miljonärer i denna branschen. :eek:
 
Sv: Uppstallningsavtal!

Du var mig en smart en!!! Att jag inte tänkt på det tidigare??? Jodå....vi kommer leta eget under nästa år. Jag vet att det kostar, är inte så dum. Är inte heller någon besvärlig person att ha att göra med, utan finner mig i det mesta. Man har ju inte mycket att säga till om, utan det är bara att betala och se glad ut. Men jag anser att ekonomi är minst lika viktig för oss hästägare som för stallvärdar och där ska det gå rätt och riktigt till. Jag har haft häst många år och är dessutom verksam ekonom. Jag vet vad min häst kostar och vad som är ren förtjänst. Jag vet också att man inte gräver guld som stallvärd, vilket oftast beror på hur många hästar man tar in och om man har sidoverksamheter eller inte. Det som det handlar om i detta fall, är brutna avtal och vad man egentligen betalar för. Om jag betalar nästan 3000 kr i månaden för varor och tjänster, så vill jag ju naturligtvis ha dem också. Skulle du själv vilja bli tvingad till att betala dessa pengar, för att ha hästen gåendes på bete? Sedan är det ju faktiskt så också, att man vill bli varslad i god tid vid förändringar, så man hinner ta ställning och besluta sig för om man vill flytta eller inte.
 
Sv: Uppstallningsavtal!

Sedan är det ju faktiskt så också, att man vill bli varslad i god tid vid förändringar, så man hinner ta ställning och besluta sig för om man vill flytta eller inte.

Ja, det minsta man kan begära när man ingår ett avtal är väl att det finns en uppsägningstid om någon av parterna vill säga upp eller omförhandla. Sånt här ska ju inte komma som en överraskning från en dag till en annan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 496
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 924
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp