Uppstart efter ryggproblem, sadelfunderingar

Linda_A

Trådstartare
Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge.

Situationen är följande: Min häst krånglade ju mer och mer med galoppen under hösten och strax efter jul då det inte blivit bättre av vila togs veterinär ut. Ingen hälta men baserat på hennes kickande i galoppfattningarna samt lite dubbelfotade galopp baktill ville han kolla ryggen. Det gjordes ett par veckor senare på klinik och då konstaterades kissing spines (med största sannolikhet nåt hon haft länge), en mindre SI-ledsinflammation samt en kraftigare ryggligamentsinflammation. Hon behandlades med kortison och en stötvågsbehandling. Efter det har hon stötvåg en gång till och ska få en till på onsdag då vi även ska titta på hur galoppen nu ser ut. Hon har under den här månaden skrittmotionerats för hand samt tömkörts.

Jag har dock ett utrustningsdilemma. I oktober kasserades den dressyrsadel hon gått med i runt ett år av en sadelprovare som ridskolan tog ut, den var alldeles för smal enligt henne. Hon reds sedan (av både mig samt när hon gick i verksamheten 3 dagar i veckan) med den allroundsadel som hon haft sen ridskolan köpte henne 2012. I november var sadelprovaren ute igen för att gå igenom resten av sadlarna och hon dömde då även ut allroundsadeln. En annan sadel som fanns att tillgå ansåg hon dock låg bra på hästen, men eftersom detta var en "massutprovning" för ridskolan så gjordes ingen koll under ridning.

Hennes problem med galoppen fanns redan där innan, men jag upplevde det som att det blev snarare värre än bättre efter sadelbytet. När vi konstaterade kissing spines på henne sa också veterinären att de hästarna kan reagera negativt på sadelbyten även om det egentligen är till en bättre sadel. Det jag nu står i valet och kvalet över är vad jag gör efter onsdag om veterinären tycker hon är redo att ridas för att testa hur galoppen fungerar. Vågar man lägga på hennes nuvarande allroundsadel igen? Jag har fått rekommendation om en bra sadelutprovare men hon kunde inte få till en tid i mina trakter förrän 26 mars.
 
Och jag håller med ovanstående. Jag skulle inte chansa med sadel på en häst med ryggproblem. Se till att hitta en erkänt duktig sadelmakare som provar ut en sadel och därefter kontrollerar och stoppar om den minst en gång per år.
 
Nej jag hade inte lagt på den sadeln igen och jag anser inte heller att det är att prova ut sadlar om sadlarna inte har ridits i vid utprovningen. Då har man bara lagt på en sadel och inte tagit hänsyn till hästens rörelser alls och det kan knappast kallas för utprovning. Det skulle snarare vara förvånande om en sådan "utprovning" skulle kunna resultera i att sadlarna ligger bra och det skulle då handla om ren tur. Jag hoppas verkligen inte att det här är någon som jobbar som sadelutprovare och tar betalt för sina tjänster som ser det som okej att bedöma om sadeln ligger bra på stillastående häst? En seriös sadelutprovare vill se hur sadeln sitter när hästen är i rörelse och under ryttare.
 
Tack för svar. Jag lutade åt det hållet, det känns bara mindre bra att inte ha suttit på hästen på flera månader när det blir sadelutprovning eftersom jag är åt det fegare hållet. Men det får lösa sig. Barbacka vågar jag tyvärr inte heller rida, och det är väl inte så lyckat att sitta direkt på ryggraden när hon har kissing spines?

Jag hoppas verkligen inte att det här är någon som jobbar som sadelutprovare och tar betalt för sina tjänster som ser det som okej att bedöma om sadeln ligger bra på stillastående häst? En seriös sadelutprovare vill se hur sadeln sitter när hästen är i rörelse och under ryttare.

Det var en person som arbetar som sadelutprovare. Ridskolan har inte ekonomisk möjlighet att genomföra en riktig utprovning för varje häst och därför gjordes en sådan koll. Det var väl dels för att kolla att inga sadlar var trasiga eller behövde stoppas om, men ja, det testades också hur de låg på hästarna i stallet för att se till att det inte var helt tokigt. Resten får ju sen ridlärarna titta på under lektioner eller känna efter när de rider hästarna. Som jag förstod det är det inte helt ovanligt att man gör så på ridskolor när det handlar om så många sadlar och hästar som behöver kollas.
 
Tack för svar. Jag lutade åt det hållet, det känns bara mindre bra att inte ha suttit på hästen på flera månader när det blir sadelutprovning eftersom jag är åt det fegare hållet. Men det får lösa sig. Barbacka vågar jag tyvärr inte heller rida, och det är väl inte så lyckat att sitta direkt på ryggraden när hon har kissing spines?



Det var en person som arbetar som sadelutprovare. Ridskolan har inte ekonomisk möjlighet att genomföra en riktig utprovning för varje häst och därför gjordes en sådan koll. Det var väl dels för att kolla att inga sadlar var trasiga eller behövde stoppas om, men ja, det testades också hur de låg på hästarna i stallet för att se till att det inte var helt tokigt. Resten får ju sen ridlärarna titta på under lektioner eller känna efter när de rider hästarna. Som jag förstod det är det inte helt ovanligt att man gör så på ridskolor när det handlar om så många sadlar och hästar som behöver kollas.
Tragiskt om det faktiskt är vanligt. Så gjorde inte vi när jag jobbade på ridskola.
 
Tragiskt om det faktiskt är vanligt. Så gjorde inte vi när jag jobbade på ridskola.
Och på ridskolan jag växte upp på fick inte hästarna någon utprovning alls utan det skötte ridlärarna med aktuellt sadelbestånd och diverse värdelösa teddypaddar. Undrar varför många av de stackars hästarna var närmast aggressiva vid sadling?
 
Och på ridskolan jag växte upp på fick inte hästarna någon utprovning alls utan det skötte ridlärarna med aktuellt sadelbestånd och diverse värdelösa teddypaddar. Undrar varför många av de stackars hästarna var närmast aggressiva vid sadling?

Ja, skulle tro att det är ännu vanligare. Vi har ju inte haft nån ute på flera år, utan det är ridlärarna som har haft koll. Tror inte de flesta ridskolor har möjlighet till så mycket mer.
 
Ja, skulle tro att det är ännu vanligare. Vi har ju inte haft nån ute på flera år, utan det är ridlärarna som har haft koll. Tror inte de flesta ridskolor har möjlighet till så mycket mer.
Alla ridskolor jag har haft närmare kontakt med har haft ut sadelprovare åtminstone någon gång om året. Så jag skulle säga tvärt om även om det existerande sadelbeståndet inte byts ut till större del än nödvändigt.
 
Alla ridskolor jag har haft närmare kontakt med har haft ut sadelprovare åtminstone någon gång om året. Så jag skulle säga tvärt om även om det existerande sadelbeståndet inte byts ut till större del än nödvändigt.

Nu har jag i och för sig inte varit inblandad i styrelsen tidigare, så jag har inte haft samma insyn, men nej, årliga kontakter tror jag aldrig har förekommit. Om nu inte nån häst haft specifika ryggbesvär och behövt kollas extra. Men det skiljer ju väldigt mycket mellan ridskolar vad som är ekonomiskt möjligt eller ej -- att göra en full koll för varje häst, även till ett rabatterat pris, hade aldrig gått hos oss.

Nu är ju tanken att min häst ska kollas individuellt, naturligtvis, men det har inte varit helt lätt att hitta en sadelprovare som har överlag goda recensioner och som dessutom kommer ut till stallet. :)
 
Barbacka vågar jag tyvärr inte heller rida, och det är väl inte så lyckat att sitta direkt på ryggraden när hon har kissing spines?
Nej direkt på ryggraden är ju aldrig bra men barbacka på ks häst beror ju lite på vart längs ryggraden hästen har problem om hästen har ont och hur ryggen ser ut men att skritta barbacka torde sällan vara problematiskt, hellre barbacka än en sadel som inte passar iallafall.
 
Nej direkt på ryggraden är ju aldrig bra men barbacka på ks häst beror ju lite på vart längs ryggraden hästen har problem om hästen har ont och hur ryggen ser ut men att skritta barbacka torde sällan vara problematiskt, hellre barbacka än en sadel som inte passar iallafall.

Hon har kissing spines över större delen av ryggraden, men det som verkar ha orsakat problem är tryck längre back. Men skrittarbetet fungerar bra från marken, så det behöver jag inte sitta upp för. Problemet är ju mer att hon nu troligen behöver komma igång och arbeta i galopp. Och det är inte helt lätt från marken.
 
Hon har kissing spines över större delen av ryggraden, men det som verkar ha orsakat problem är tryck längre back. Men skrittarbetet fungerar bra från marken, så det behöver jag inte sitta upp för. Problemet är ju mer att hon nu troligen behöver komma igång och arbeta i galopp. Och det är inte helt lätt från marken.
Du kan väl tömköra och/eller longera i alla gångarter?
 
Du kan väl tömköra och/eller longera i alla gångarter?

Longera, ja. Tömköra i galopp är väldigt mycket överkurs än så länge. Men eftersom hon tidigare haft problem med kotledsinflammationer fram tycker veterinären att jag ska undvika alltför mycket arbete på volt. Men jag får ta upp det med honom på onsdag.
 
Longera, ja. Tömköra i galopp är väldigt mycket överkurs än så länge. Men eftersom hon tidigare haft problem med kotledsinflammationer fram tycker veterinären att jag ska undvika alltför mycket arbete på volt. Men jag får ta upp det med honom på onsdag.
Ja det är ju lite pest eller kolera ibland. Men att longera (eller tömköra på volt) i balans bör ju vara bättre än att rida med dålig sadel.. Men klokt att diskutera med veterinären!
 
Longera, ja. Tömköra i galopp är väldigt mycket överkurs än så länge. Men eftersom hon tidigare haft problem med kotledsinflammationer fram tycker veterinären att jag ska undvika alltför mycket arbete på volt. Men jag får ta upp det med honom på onsdag.
Nu vet jag inte vad det är för fason på hästen och dig och er kommunikation men testa löslongering?

Jag gör det med min rygghäst som mår bra av att galoppera friskt framåt utan ryttare men helst inte ska gå och slita på massa volter. Det tog några försök men sedan trillade polletten ner och nu springer han runt på fyrkanten och jag kan reglera tempo och gångarter precis som vid longering med lina.

Grundförutsättningar för oss var att han var mycket longerad innan under hela livet och tyckte om det samt är väldigt duktig på röstkommandon.

Jag har lärt en liten vildhäst till känslig ponny också, för henne behövdes det en fålla runtom likt vid löshoppning två gånger för att hon skulle förstå vad som förväntades av henne.

Jag ger godis varje halt för att vara säker på att bromsen fungerar.
 
Ja, skulle tro att det är ännu vanligare. Vi har ju inte haft nån ute på flera år, utan det är ridlärarna som har haft koll. Tror inte de flesta ridskolor har möjlighet till så mycket mer.
Hemskt illa i så fall. På vår ridskola är man väldigt noga med sadelutprovning till alla 30 hästar.
 
Nu vet jag inte vad det är för fason på hästen och dig och er kommunikation men testa löslongering?

Jag gör det med min rygghäst som mår bra av att galoppera friskt framåt utan ryttare men helst inte ska gå och slita på massa volter. Det tog några försök men sedan trillade polletten ner och nu springer han runt på fyrkanten och jag kan reglera tempo och gångarter precis som vid longering med lina.

Absolut värt att testa, tack. Hon är inte jättevan vid att bli longerad, men väldigt mutbar med godis. Hon är inte heller jättestollig av sig, även om hon just nu har en hel del överskottsenergi. Tänker mig också lite löshoppning längre fram.
 
@Linda_A definitivt prata med veterinären om detta!
Att byta sadel till en som verkligen passar är ju ett måste. Jag ser inte varför du behöver ha brått - vänta tills sadelutprovare kan komma. Din häst har haft rätt rejäla grejer med ryggen så det är ingen brådska att börja rida, stärk upp den en månad till från backen med ett bra upplägg istället , det kommer du tjäna på i längden.

Ang hur du kan jobba den på backen så hade jag inte longerat den utifrån att både den och du är ovana samt dessutom då historiken och att hästen inte ska gå i obalans och ffa inte i obalans på böjda spår. Det är nästintill omöjligt att åstadkomma (ergonomiskt arbete) om hästen och du inte är vana vid arbete på Lina sedan tidigare.

Du kan ju med fördel tömköra den mycket stärkande och varierat ”rakt fram” ute i terrängen då hästen enl vad jag tolkar det är van vid att tömköras? Det är jättebra arbete för en rygghäst, och rent allmänt rehab mässigt, med lite mjuka backar och klivande över stock och sten ute på töm!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Hästanna
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 085
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
989
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp