Uppstigningspall

Wembley

Trådstartare
Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin konstruktion tycker jag. Dessutom kan hästen fastna i den. Någon som har ett prisvärt och bra tips på pall? Gärna frosttålig och någorlunda halkfri. Bra om den går att bära in. Vad använder ni?

Tack jag har missat den tråden. Jag funderar på en trestegs Stubb 😊
Köpte en på biltema. Väldigt stabil samt ihopfällbar! Blev förvånad över hur stabil den är!

Bifogade filer

• IMG_5002.webp
    IMG_5002.webp
    34,5 KB · Visningar: 18
Salto är superbra, men dyr! Dum som jag var så fick min köpare den på köpet när jag sålde fjordingen till medryttaren. Hade velat ha den i dag.

Köpte en på biltema. Väldigt stabil samt ihopfällbar! Blev förvånad över hur stabil den är!
En sån har jag i släpet, den står ovanpå reservhjulet och är fäst med ett elastiskt bensnöre. Står perfekt där och jag har alltid en pall med mig. (ridhuset där jag rider ibland har ingen pall! Men då är det perfekt att ha en egen. Jag rider också en hel del i skogen på ställen jag kör till).

Själv funderar jag på att bygga en modell mjölkpall om jag får för stallägaren, så jag kan ta mig upp på kanaljen utan att använda stigbygel då jag skadat vänster fot. Jag har inget förbud mot att rida utan ska bara undvika att stå och gå mer än nödvändigt på foten. Jag har iofs inte frågat om lov. 😆

Själv funderar jag på att bygga en modell mjölkpall om jag får för stallägaren, så jag kan ta mig upp på kanaljen utan att använda stigbygel då jag skadat vänster fot. Jag har inget förbud mot att rida utan ska bara undvika att stå och gå mer än nödvändigt på foten. Jag har iofs inte frågat om lov. 😆
Vi har ett picknickbord bredvid ridbanan, ett sånt där med två fasta bänkar. Gaveln är en perfekt uppsittningspall, med bänkarna som trappsteg och från bordsskivan kan man sitta upp utan att använda stigbygeln om man vill!

Vad är egentligen den här grejen med att använda pall för att sitta upp på sin häst. Även jag som som 60+are sitter upp på häst med 180+ mank höjd utan pall.

Vad är egentligen den här grejen med att använda pall för att sitta upp på sin häst. Även jag som som 60+are sitter upp på häst med 180+ mank höjd utan pall.
Det är väl allmänt känt att det är skonsammare för både häst och sadel att sitta upp från pall.
Sen borde alla kunna sitta upp från backen men jag tror inte jag personligen fixar det längre. Eller min häst skulle nog undra vad som pågår med någon som skulle klänga/kravla sig upp..🙈🤣
Tiden när jag hoppade upp genom en "indian swing" är sedan länge förbi..😂

Det är väl allmänt känt att det är skonsammare för både häst och sadel att sitta upp från pall.
Sen borde alla kunna sitta upp från backen men jag tror inte jag personligen fixar det längre. Eller min häst skulle nog undra vad som pågår med någon som skulle klänga/kravla sig upp..🙈🤣
Tiden när jag hoppade upp genom en "indian swing" är sedan länge förbi..😂
Och skonsammare för ryttaren. 🙈
Min kiropraktor blir inte glad om jag sitter upp utan pall, även om jag kan göra det i nödfall. Bäckenet gillar inte den sneda belastningen.

Tja när man har diverse gamla eller nyare skador, men ändå kan rida, så ska väl ändå inte det att man inte längre kan "hoppa upp" vara det som tvingar någon att sluta rida.

Dessutom så är det oerhört mycket snällare mot hästen, att ryttaren kliver på, än att man kravlar, sliter och drar för att komma upp, när man förlorat den vighet som en gång hade.

Så länge man inte tillhör de superspänstiga som kan hoppa upp utan att använda stigbyglar eller sadeln så blir det en snedbelastning på både häst och utrustning.
Jag kan sitta upp på min häst utan att använda pall men eftersom jag tidigare brutit bägge fotlederna är det inte att rekommendera 😅

Jag drar aldrig gjorden hårt så sadeln skulle aldrig ligga still utan pall om jag inte skulle lägga den så manken stoppar. Jag känner att kunna få in rejält med plats mellan hästen och gjorden är ett måste så de kan arbeta med alla muskler. Har dessutom gjordar med resår i båda ändar som ger extra strech vid ett ordentligt pass.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 478
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 448
Senast: Bison
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 864
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Kattbilder #10