Upptäckt Tvillingdräktighet 😭

Packipim

Trådstartare
På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då inga tecken på tvillingar.

På UL för några dagar sedan syntes alltså två lika stora levande foster , normala i storlek, tvåäggstvilling. Ligger en bit ifrån varandra vilket kan förklara att de missats innan.

Vilka alternativ råder ni till? Enl erfaren stuteriveterinär kan man försöka spruta bort båda, kräver upprepade sprutor och inte säkert att det går att spruta bort dem i detta skede av dräktigheten .

Jag har också lyckats hitta info om metoder där man runt dygn 60 kan försöka gå in i stoet och med nål spräcka fosterhinnorna på ett av fölen. Man kan visst även injicera medel i fostret vid senare dräktighet .

stuteriveterinären sa att ett annat alternativ är såklart att låta dräktigheten och naturen ha sin gång, vara förberedd på komplikationer och att stoet kastar fölen, men ändå hoppas att det finns möjlighet att ett av fölen kanske lever Och går hela dräktighet ut.

Jag har erfarenhet av att själv fött upp ett 10-tal föl (Halvblod) men har varit förskonade från tvillingar, de har sprutats bort tidigt i dräktigheten , men nu missades ju dessa. Vi har bra övervakningssystem både i stall och hage (hästarna står hemma på vår gård) och jag har därför aldrig missat en fölning eller förlorat ett föl eller sto, därför vet jag inte riktigt vad jag ger mig in på....

Stoet ifråga är ett stort halvblod (175cm) 9 år, fullt frisk och fräsch och har haft 2 dräktigheter/ fött 2 friska föl tidigare , okomplicerade fölningar och bra mamma.
Hjälp mig tänka, jag är fortfarande chockad över beskedet. Finns det några bra alternativ ?
 
spruta bort dem! risken är väldigt stor för komplikationer under dräktigheten/fölningen. Du riskerar att förlora alla...
 
spruta bort dem! risken är väldigt stor för komplikationer under dräktigheten/fölningen. Du riskerar att förlora alla...
Jag är ju såklart fullt medveten om komplikationer och risker, det är därför jag vänder mig till er.
Semin veterinären trodde inte att det var helt lätt att spruta bort dem i detta stadie . Hade vi sett dem vid 30 dygn kollen så hade ju spruta varit givet. Men veterinären var tveksam till att spruta med tanke på chansen att få bort dem inte var så stor. Jag har heller inte hittat nån statistik eller annat hur lätt eller svårt det är att få bort dem i det här stadiet.
Därför jag funderar på andra alternativ .
Allt det vanliga man kan göra känner jag ju till, det jag behöver hjälp med nu är att hitta alternativ. Ska också ringa runt till fler vetrinärer och seminststioner och höra om nån har någon idé.
 
finns inga andra alternativ än att spruta bort dem, man brukar spruta stoet flera dagar i rad. Jag har haft ett sto som var dräktig med enäggstvillingar, upptäcktes på 45 dygn. Fick spruta henne flera gånger innan de försvann..
 
jag hade aldrig vågat låta stoet gå dräktig med tvillingar om jag visste om det! kastning är inget roligt att råka ut för och högst troligt så kommer ditt sto att göra sig av med dem längre fram i dräktigheten. Och gör hon inte det så kommer det högst troligen gå åt skogen vid förlossningen!

Jag kan tänka mig att om du ringer runt till andra veterinärer/seminstationer så kommer de att säga, spruta bort!
 
finns inga andra alternativ än att spruta bort dem, man brukar spruta stoet flera dagar i rad. Jag har haft ett sto som var dräktig med enäggstvillingar, upptäcktes på 45 dygn. Fick spruta henne flera gånger innan de försvann..
Jag har läst om andra metoder man kan använda, spruta in luft i ena fostret , även spruta med toxin. Även gå in och ”knäcka nacken” på fostret. Osäker på hur ofta dessa metoder används men de går att göra från dygn 50 resp dygn 60. Jag har stor tilltro till min veterinär och hen var tveksam till om de skulle gå att spruta bort.
 
jag hade aldrig vågat låta stoet gå dräktig med tvillingar om jag visste om det! kastning är inget roligt att råka ut för och högst troligt så kommer ditt sto att göra sig av med dem längre fram i dräktigheten. Och gör hon inte det så kommer det högst troligen gå åt skogen vid förlossningen!

Jag kan tänka mig att om du ringer runt till andra veterinärer/seminstationer så kommer de att säga, spruta bort!
Ja och jag vill också stoppa dräktigheten , jag hade bara hoppats att det fanns alternativ till att spruta då det ju var osäkert. De metoder jag läste om och skrev om ovan hade det andra fostret mellan 40-60% chans att klara sig om man lyckades. Hade det varit ett alternativ skulle jag vilja göra det.
 
Jag har ingen aning om det görs i Sverige, eller ens om det är vedertaget utomlands eller är experimentellt där. Men jag har läst om fall där man gått in via flanksnitt, alltså en titthålsoperatopn och eliminerat det ena fostret. Hur minns jag inte och minns heller inte var jag läste det.

Men jag tänker att spontant borde det inte vara helt omöjligt avbryta dräktigheten senare än 50 dygn. Om en sprutning misslyckas alltså.
 
Med tanke på hur sällan det går bra vid tvillingdräktigheter så tycker jag att låta stoet ha kvar dem inte borde vara ett alternativ..
Vissa har ”tur” och klarar sig någorlunda bra och det är alltid solskenshistorierna folk oftast delar med sig av men det är en stor risk och som ngn skrev riskerar du att förlora alla tre.
 
På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då inga tecken på tvillingar.

På UL för några dagar sedan syntes alltså två lika stora levande foster , normala i storlek, tvåäggstvilling. Ligger en bit ifrån varandra vilket kan förklara att de missats innan.

Vilka alternativ råder ni till? Enl erfaren stuteriveterinär kan man försöka spruta bort båda, kräver upprepade sprutor och inte säkert att det går att spruta bort dem i detta skede av dräktigheten .

Jag har också lyckats hitta info om metoder där man runt dygn 60 kan försöka gå in i stoet och med nål spräcka fosterhinnorna på ett av fölen. Man kan visst även injicera medel i fostret vid senare dräktighet .

stuteriveterinären sa att ett annat alternativ är såklart att låta dräktigheten och naturen ha sin gång, vara förberedd på komplikationer och att stoet kastar fölen, men ändå hoppas att det finns möjlighet att ett av fölen kanske lever Och går hela dräktighet ut.

Jag har erfarenhet av att själv fött upp ett 10-tal föl (Halvblod) men har varit förskonade från tvillingar, de har sprutats bort tidigt i dräktigheten , men nu missades ju dessa. Vi har bra övervakningssystem både i stall och hage (hästarna står hemma på vår gård) och jag har därför aldrig missat en fölning eller förlorat ett föl eller sto, därför vet jag inte riktigt vad jag ger mig in på....

Stoet ifråga är ett stort halvblod (175cm) 9 år, fullt frisk och fräsch och har haft 2 dräktigheter/ fött 2 friska föl tidigare , okomplicerade fölningar och bra mamma.
Hjälp mig tänka, jag är fortfarande chockad över beskedet. Finns det några bra alternativ ?

Eftersom riskerna är så stora vid tvillingar så kan ju ingen rekommendera dig att försöka behålla båda fostren. Det är ju ett beslut som i så fall måste komma bara ifrån dig själv, medveten om den stora risk du tar.

Men jag förstår dig, det känns ju hemskt att avsluta 2 liv ❤ ❤
Men du räddar förmodligen mammans liv genom att göra så.
Jag förstår din vånda absolut.
 
Eftersom riskerna är så stora vid tvillingar så kan ju ingen rekommendera dig att försöka behålla båda fostren. Det är ju ett beslut som i så fall måste komma bara ifrån dig själv, medveten om den stora risk du tar.

Men jag förstår dig, det känns ju hemskt att avsluta 2 liv ❤ ❤
Men du räddar förmodligen mammans liv genom att göra så.
Jag förstår din vånda absolut.
Jag hade hoppats hitta en lösning där jag kommer kunna behålla iaf ett av fostren men tydligen används inte de teknikerna i Sverige . Har pratat med 3 olika vetrinärer/seminstationer idag. Samtliga håller med första vetrinären om att spruta bort kommer bli svårt men kanske går, så vi kommer testa det och hoppas att det funkar . Av någon anledning verkar det lättare att avsluta dräktigheten senare runt ex dag 100, men jag har inte helt förstått varför .
vi har iaf bestämt oss för att prova spruta och se om det går. Ja usch jag är så ledsen över det hela. Såg verkligen inte detta komma...
 
Jag hade hoppats hitta en lösning där jag kommer kunna behålla iaf ett av fostren men tydligen används inte de teknikerna i Sverige . Har pratat med 3 olika vetrinärer/seminstationer idag. Samtliga håller med första vetrinären om att spruta bort kommer bli svårt men kanske går, så vi kommer testa det och hoppas att det funkar . Av någon anledning verkar det lättare att avsluta dräktigheten senare runt ex dag 100, men jag har inte helt förstått varför .
vi har iaf bestämt oss för att prova spruta och se om det går. Ja usch jag är så ledsen över det hela. Såg verkligen inte detta komma...

Efter dygn 120 har eCG nivåerna gått ner och då är det ofta lättare att abortera.
 

Liknande trådar

Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
4 904
Senast: athena
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 533
Senast: Myelin
·
Hästvård Stoet är inte mitt. Hon är vet vårds försäkrad i if A1 50 000:- + livdel. Jag står för alla kostnade som rör betäckningen och nu är...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 452
A
Avel Mitt ena sto är precis konstaterad dräktig med enäggstvillingar. Hon blev konstaterad dräktig på 20dgr med en fosterblåsa och som vi såg...
2
Svar
33
· Visningar
4 749
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp