Uppvärming av liten sadelkammare

Maoam

Trådstartare
Vad värmer ni upp era sadelkammare med? Har en liten, isolerad sadelkammare som jag vill försöka ha runt 15 grader i. Vad är lämpligt? Litet element? Frostvakt? Som sagt litet utrymme. Ge mig era tips....
 
Om det var min sadelkammare skulle jag använda ett oljefyllt el-element, ingenting med fläkt. Beroende på luftmiljö skulle jag eventuellt också ha en liten avfuktare. Har haft det så i tidigare sadelkammare.
 
Hoppas det är okej för ts att jag lägger in en följdfråga. Jag har också en mindre nybyggd, isolerad sadelkammare som jag vill ha värme i. Funderar på ett oljefyllt element. Men till er som har element, vilken IP-klassning har ni? Tycker de flesta man tittar på har väldigt låg IP.
 
Jag har ett oljefyllt elelement och en avfuktare. Jag köpte avfuktaren då jag också torkar täcken där vid behov men insåg snart att en avfuktare är ett toppenbra komplement för att slippa den där äckliga svaga mögeldoften som finns i nästintill varenda sadelkammare och som jag har så enormt ont av.
 
I min sadelkammare har jag en byggfläkt med timer. Går under de kallaste perioderna 3ggr under dygnet.

När jag har täcken på tork ställs avfuktare in.
 
Idag har jag byggfläkt då jag får problem med fukt så snart luften står still.
Tanken med nya sadelkammaren är luft/luft värmepump, utsugsfläkt ställd på luftfuktighet och sedan infravärme man kan dra igång om man ska vara där längre stund.
 
Ni som har el-element, har ni något hum om kostnaden? :)
För elen eller elementet i inköp? Mitt oljefyllda element kostade ca 300 kr och är på 500 w. Exakt vad det kostar att ha på vet jag inte men det är en försumbar kostnad. Nu är jag ensam i min sadelkammare och ser därmed till att stänga dörren, låter man dörren stå öppen drar det såklart väldigt mycket mer. Mitt stänger av sig automatiskt när önskad temperatur är uppnådd och slås på igen vid behov. Det innebär att det drar väldigt lite el.
 
Har ett litet oljeelement.
Nu har vi vattenpumpen där, som försörjer hela gården, så det får liksom inte frysa..
Men brukar ligga på runt 10 grader. Lagom.
 
För elen eller elementet i inköp? Mitt oljefyllda element kostade ca 300 kr och är på 500 w. Exakt vad det kostar att ha på vet jag inte men det är en försumbar kostnad. Nu är jag ensam i min sadelkammare och ser därmed till att stänga dörren, låter man dörren stå öppen drar det såklart väldigt mycket mer. Mitt stänger av sig automatiskt när önskad temperatur är uppnådd och slås på igen vid behov. Det innebär att det drar väldigt lite el.

Tack för info :)
Hur stor är sadelkammaren? Vi ska också bygga hemma (ca 30 m2) och klurar mycket på vad som är bäst. Har varit inne på golvvärme i alla fall i torkrummet, men velat på om det är onödigt i hela sadelkammaren.

De flesta som svarat ts verkar ha vanliga element :)
 
Tack för info :)
Hur stor är sadelkammaren? Vi ska också bygga hemma (ca 30 m2) och klurar mycket på vad som är bäst. Har varit inne på golvvärme i alla fall i torkrummet, men velat på om det är onödigt i hela sadelkammaren.

De flesta som svarat ts verkar ha vanliga element :)
Mätt i minnet så kanske 15-16 kvm eller så. Hur bra isolerat det är spelar ju också in. Jag har också avfuktare där inne.
 
Jag har solvärmare och kompletterar med oljefyllt el-element på vintern.
När verkstan bredvid sadelkammaren är klar kommer vi ev sätta in en luftvärmepump i verkstan och typ koppla på sadelkammaren. Om det kan bli smidigt. 😁
 
Hoppas det är okej för ts att jag lägger in en följdfråga. Jag har också en mindre nybyggd, isolerad sadelkammare som jag vill ha värme i. Funderar på ett oljefyllt element. Men till er som har element, vilken IP-klassning har ni? Tycker de flesta man tittar på har väldigt låg IP.
Men det är ju varmt och ska inte vara fuktigt inne i sadelkammaren så IP klass borde spela mindre roll där. Skillnad om det är i något annat utrymme där använder jag alltid IP65 men i sadelkammaren vanliga lampor och ett olje-element.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 745
Senast: Sorgsen
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
857
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 014
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 305
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp