Uppvärmning av hus & vqtten

Vilken uppvärmning hade du valt?

  • Fjärrvärme

    Röster: 19 22,4%
  • Luft/vattenvärmepump

    Röster: 12 14,1%
  • Bergvärme

    Röster: 50 58,8%
  • Annat

    Röster: 11 12,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85
Vi har direktverkande el. Till sommaren ska vi se till att putsa om skorstenen och byta ut kaminen. Om jag fick välja värmesystem helt fritt hade jag valt bergvärme.
Vi har också direktverkande el och tänkt komplettera med någon form av kamin. Blir förvånad när jag hör vänners elräkningar, som varit i storlek med vår eller högre, trots att de har bergvärme.
 
Hade valt bergvärme alla gånger pga driftkostnaden.
Vi blev aldrig utan varmvatten, familj på fyra och huset var varmt och behagligt.

Nu har jag fjärrvärme och tycker det är väldigt dyrt. Min elförbrukning är hur billig som helst jämfört med värmen till huset.
 
Nu röstade jag på bergvärme, men är det inte så att även bergvärme behöver understöd om det blir kallare än -10? Det var i alla fall den information mina föräldrar fick när de installerade bergvärme för ca 17 år sedan och då grävdes det två håll på ca 240 m djup pga stort hus. Så dom har bergvärme som huvudsaklig värmekälla men har även en liten oljetunna (heter det så?) i fall det blir riktigt kallt. I och för sig har det ju absolut varit kallare än -10 de senaste 17 åren i Stockholm där vi bor men oljetunnan har aldrig behövts och aldrig använts. Så kanske det är mer något som säljarna av bergvärme säger för att inte ta ansvar om bergvärmen inte räcker när det blir riktigt kallt.
Som flera svara nej, bergvärme är det minst köldkänsliga systemet vilket gör att det länge setts som det absolut bästa alternativet för oss i Norrbotten :) Nu börjar moderna luftvärmepumpar dock funka bättre även i våra normala vintertemperaturer.
Källa; anekdot-isch från sambon som är civ.ing i energiteknik och jobbar med byggnaders energianvändning.
 
Vi har bergvärme och för oss stämmer det inte ivarjefall. Har haft betydligt kallare än 10 minus och vi har ingen backup öht. Värmer ett hus på 210 kvadrat utan problem.

Tycker jag låter mysko. Vad spelar utomhustemperaturen för roll, om man dimensionerat anläggningen rätt, med tanke på att man hämtar värmen ur marken. Att en luft anläggning har dålig verkningsgrad när det blir kallt är ju för att det inte finns något att hämta ur den kalla utomhusluften.

Vi har inte heller någon extern backup till bergvärmen. Om det skulle vara så att systemet inte får tillräcklig värme ur berget så stöttar den med el.

Jag bor i radhus som värms med bergvärme, vi har en panna på ca 3000kvm boyta. Vi har även en elpanna, för just kallare perioder. Men tänker att det är väldig skillnad på att värma hus och vatten till en familj och tjugo plus bostäder.

Som sagt, mina föräldrar har aldrig behövt använda oljepannan utan bergvärmen har alltid räckt. Men när dom installerade bergvärme så blev dom informerade att dom behövde ha ett alternativ (trots två håll om drygt 240 m) om det blev kallare än -10 och då valde dom att sätta in en liten oljepanna (den gamla pannan som tidigare värmde huset på 10 kubikmeter slängdes). Kanske fick dom denna rekommendation pga av husets storlek? Det är rätt stort, drygt 500 kvadratmeter.
 
Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi). Huset har ett vattenburet system som värms upp med en elpanna (urrrrrg) och sen har vi en luft/luftvärmepump. Vi har ju dock insett att elpannan är underdimensionerad för en småbarnsfamilj (varmvattnet räcker inte ens till en dusch eller att fylla halva badkaret tiol vår dotter…) och väldigt dyr i drift och behöver titta på en annan lösning.

Fick in offert på fjärrvärme igår, det kommer kosta 127’ efter rot.
Fördelar; obegränsat med värme och vatten. Rätt billigt (4600 kr i fast avgift sen typ 692 kr/1000 kWh. Kan installeras v25.
Nackdelar; låst till fjärrvärmen - kan inte påverka kostnaden så mkt. Fula rör i taket. Låter en del.

Luft/vattenvärmepump - kostar typ samma som fjärrvärme.
Fördel; Kan påverka mkt själv, får ut bra effekt.
Nackdel; begränsat med varmvatten (dock betydligt bättre än vad vi har idag). Lång leveranstid. Ful utedel.

Bergvärme - typ 230 k.
Fördel; Billigt i drift när det väl är på plats.
Nackdel; Dyrt. Inte säkert vi får bygglov (många i området som har).

Vad hade ni valt? Vad finns det mer för för och nackdelar?

Känns så svårt detta, vi trodde att en luft/luftvärmepump skulle vara tillräckligt men efter denna vinter får vi inse att det inte är fallet. Känns så surt att vi lagt 30k på en snygg och effektiv luftvärmepump men behöver komplettera med annat system också. Känns svårt att vara okunnig, stor chans att bli ”lurad”. Alla vill sälja sin produkt liksom.
Min sambo som har nördat in rejält på och även är utbildad inom värme och energi tipsar om att gå med i varmepumpsforum.com och be om tips där. Finns många som är duktiga och nördiga även om man får sålla även där som överallt annars.
Han säger att det är jätte svårt att svara på rak arm, mycket beror på storlek på hus, isolering, ventilation läge etc etc etc.
 
Hade valt fjärrvärme, i synnerhet i dessa tider med vad elpriset kan svänga. En bergvärmepump använder el också.
Precis. Vi har just installerat panna för vedeldning och fick vänta jättelänge på leverans. Tillverkaren (en stor) sa att det var för att en hel massa folk med bergvärme (och givetvis en massa andra folk också) har börjat installera vedeldade pannor (som tilläggsvärme) pga det galna elpriset.
 
Utan fördjupande resonemang hade jag tittat åt bergvärme i första hand och fjärrvärme i andra, av de alternativen.

Idag har jag en välfungerande luft/vatten värmepump, vars största fördel är att installationen - som ersättning för vedpanna - var förhållandevis enkel och billig. Nackdelarna är framför allt att verkningsgraden på årsbasis, det som brukar benämnas SCOP, oundvikligen är begränsad. Och att utedelen låter.

Lyckligtvis har jag vedpannan kvar och i allt väsentligt driftklar, som backup om/när elen antingen skulle försvinna eller bli ouppnåeligt dyr.
För framtiden överväger jag ett annat upplägg. En så stor solpanelinstallation som jag kan finansiera, som värmer befintliga ackumulatortankar med elpatron. Med vedpannan driftklar för längre perioder av mulet.
 
Precis. Vi har just installerat panna för vedeldning och fick vänta jättelänge på leverans. Tillverkaren (en stor) sa att det var för att en hel massa folk med bergvärme (och givetvis en massa andra folk också) har börjat installera vedeldade pannor (som tilläggsvärme) pga det galna elpriset.

Och det är ju kul att elda... men så kul är det inte! Bor man dessutom i tätbebyggelse kan man räkna med hårdare vedeldningsregler framöver som innebär att man inte kommer kunna elda i den utsträckning man vill/behöver. Plus att vedpriset drar iväg.
 
Eftersom att ni har en luftvärmepump så behöver ni något att toppa med när kylan ute minskar effekten inne just när effekten behövs som bäst. En luft/vatten värmepump har exakt samma svaghet.
Jag hade satsat på fjärrvärme.
Om det ändå blir dyrt att värma upp så skulle jag ha kompletterat med en braskamin.
 
Vi har jordvärme, installerade det 2006 när vi haft huset ett år (tidigare elpanna - som knappt lyckades värma upp huset på 69 kvm trots stor elförbrukning). Jordvärme fungerar ju som bergvärme - man tar värme ur marken. Dock kan man inte köra frikyla med jordvärme.

Nu har vi byggt ut, vi värmer ca 200 kvm (både i hus och i uthus), den värmepump vi har klarar för det mesta att värma utan eltillskott, bara när det är -10 och lägre en längre tid som eltillskottet behöver gå in (bor i Skåne så sällan det är så kallt). Pumpen börjar dock bli gammal, och har krånglat lite, så det är dags att byta, men det blir en ny pump till jordvärme (slangarna i marken finns ju kvar).

Jordvärme kräver ju att man har lite yta att lägga ner slangen på.
 
Jag hade valt fjärrvärme om det funnits.
Med kompletterande luft/luft värmepump för kyla på sommaren och minskade kostnader ner till minus 10 ute.
 
För egen del så kan vi inte välja fjärrvärme i något av våra hus, däremot så har vi egen skog som ger ved.

Det egna valet skulle i huset med vattenburen värme bli luft/vatten värmepump som toppas med vedeldning i spis och en fristående pelletskamin. I dag värms det huset med olja och en luft/luftvärmepump samt att det eldas i en vedspis. En luft/vatten värmepump ger billigt varmvatten på sommaren när duschen används som mest.

I huset med direktverkande el så finns även en luft/luftvärmepump och två kakelugnar. Där så kommer vi att sätta in en vedspis i köket och byta ut den stora VV-beredaren till en frånluft-värmepump för varmvatten. Vi har litet högt på radon i bottenvåningen och det finns redan viss ventilation att koppla den till. Värmen från eldandet i huset blir då också varmvatten. Ev. drar vi rör till ett vattenburet element i badrummet också.
Vi är medvetna om att vi måste stänga av ventilationen för att kunna få luft till att elda. Men dels så behöver vi bara elda 2ggr/dag i kakelugnarna för att de skall hålla värmen och dels så drar eldningen också ut radonet.

Båda dessa hus är ordentligt välisolerade.
 
Går inte att säga vad som är bäst utan att veta mer om huset, planlösning, energiförbrukning osv.

Vi har fjärrvärme och är jättenöjda med det. Det är driftsäkert, bekymmerfritt, stör inte på något sätt och tycker inte det är dyrt.
Senaste räkningen var på 1800kr och det motsvarar den tidsperiod som folk nu ska få elstöd för. 1800 kr är en kostnad jag kan betala varje vintermånad utan minsta ångest och jag slipper frysa inomhus. Kan duscha varmt och länge om jag vill. Det är lyx idag.

Givetvis vet man inget om framtida fjärrvärmepriser, men de är då mer förutsägbara än elprisernas
 
Och det är ju kul att elda... men så kul är det inte! Bor man dessutom i tätbebyggelse kan man räkna med hårdare vedeldningsregler framöver som innebär att man inte kommer kunna elda i den utsträckning man vill/behöver. Plus att vedpriset drar iväg.
Ja alltså skulle vi inte ha egen skog hade vi aldrig bytt system! Det är inte billigt att byta..
 
Precis. Vi har just installerat panna för vedeldning och fick vänta jättelänge på leverans. Tillverkaren (en stor) sa att det var för att en hel massa folk med bergvärme (och givetvis en massa andra folk också) har börjat installera vedeldade pannor (som tilläggsvärme) pga det galna
Lyckligtvis har jag vedpannan kvar och i allt väsentligt driftklar, som backup om/när elen antingen skulle försvinna eller bli ouppnåeligt dyr.
För framtiden överväger jag ett annat upplägg. En så stor solpanelinstallation som jag kan finansiera, som värmer befintliga ackumulatortankar med elpatron. Med vedpannan driftklar för längre perioder av mulet.

Och det är ju kul att elda... men så kul är det inte! Bor man dessutom i tätbebyggelse kan man räkna med hårdare vedeldningsregler framöver som innebär att man inte kommer kunna elda i den utsträckning man vill/behöver. Plus att vedpriset drar iväg.

Ja alltså skulle vi inte ha egen skog hade vi aldrig bytt system! Det är inte billigt att byta..

Intressant och tänkvärt alla dessa inlägg!

Vi har pratat om vedpanna också, men ja, alltså det är väl väldigt mycket jobb?
Träd har vi, men det ska bli ved också... Jag är inte emot det alls, men är det görbart i längden?
Vedpanna+solceller låter som en bra kombo, eller?

Om man åker bort, hur fort blir huset så kallt att det kan ta skada? Om det är vinter alltså.
 
Intressant och tänkvärt alla dessa inlägg!

Vi har pratat om vedpanna också, men ja, alltså det är väl väldigt mycket jobb?
Träd har vi, men det ska bli ved också... Jag är inte emot det alls, men är det görbart i längden?
Vedpanna+solceller låter som en bra kombo, eller?

Om man åker bort, hur fort blir huset så kallt att det kan ta skada? Om det är vinter alltså.
Alltså vår panna har ju nog ett elmotstånd också så det går att ställa in på önskad värme om man är borta eller så.

Jag vet inte om jag tycker det är så jobbigt. Vanlig motion. Dagligt eldande. Är det jätte kallt så kanske 3 gånger dagligen värsta fall. Men det tar ju typ 3 minuter.

Var nyss i skogen, tog ner två träd och sågade i bitar och lyfte på släpkärra. Tog kanske 40 minuter? Rätt mycket snö
 
Intressant och tänkvärt alla dessa inlägg!

Vi har pratat om vedpanna också, men ja, alltså det är väl väldigt mycket jobb?
Träd har vi, men det ska bli ved också... Jag är inte emot det alls, men är det görbart i längden?
Vedpanna+solceller låter som en bra kombo, eller?

Om man åker bort, hur fort blir huset så kallt att det kan ta skada? Om det är vinter alltså.
Om jag skulle värma huset uteslutande med ved så skulle jag göra det så enkelt och smidigt som möjligt för mig. Ta hem veden en gång om året och låna eller hyra en traktordriven vedprocessor, och antingen fylla storsäckar eller hälla veden i hög. Lava snyggt i stapel om jag kände att jag hade tiden och orken.
Just nu har jag köpt några kubik färdigkluvet av en granne, det är ju också ett alternativ beroende på prisläget.
 
Just nu är ju pelletspriserna helt galna, MEN, jag har pellets kombinerat med solpaneler, vattenburet system. Tack vare solpanelerna så behöver jag enbart använda pellets typ oktober-mars, resten av året tar solpanelerna allt varmvatten och lätt uppvärmning = Gratis.

Jag bor i Dalarna och -15 brukar vara daglig temp under vintern. Nu i år har vi haft det mildare, och hittills så har vi använt två pallar pellets, jag gissar att det går en till ev. Brukar använda 3-5 pallar/år.

Nu förstår jag att ingen är intresserad av att installera pellets som nyinstallation, men jag tycker iaf ni kan fundera på solpaneler för varmvatten/uppvärmning vår och höst. Solpaneler (som värmer vatten) är som jag förstått inte så jättedyrt, solceller (som producerar el också) är dyrare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp