Uppvärmning av hus & vqtten

Vilken uppvärmning hade du valt?

  • Fjärrvärme

    Röster: 19 22,4%
  • Luft/vattenvärmepump

    Röster: 12 14,1%
  • Bergvärme

    Röster: 50 58,8%
  • Annat

    Röster: 11 12,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85

orkide

Trådstartare
Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi). Huset har ett vattenburet system som värms upp med en elpanna (urrrrrg) och sen har vi en luft/luftvärmepump. Vi har ju dock insett att elpannan är underdimensionerad för en småbarnsfamilj (varmvattnet räcker inte ens till en dusch eller att fylla halva badkaret tiol vår dotter…) och väldigt dyr i drift och behöver titta på en annan lösning.

Fick in offert på fjärrvärme igår, det kommer kosta 127’ efter rot.
Fördelar; obegränsat med värme och vatten. Rätt billigt (4600 kr i fast avgift sen typ 692 kr/1000 kWh. Kan installeras v25.
Nackdelar; låst till fjärrvärmen - kan inte påverka kostnaden så mkt. Fula rör i taket. Låter en del.

Luft/vattenvärmepump - kostar typ samma som fjärrvärme.
Fördel; Kan påverka mkt själv, får ut bra effekt.
Nackdel; begränsat med varmvatten (dock betydligt bättre än vad vi har idag). Lång leveranstid. Ful utedel.

Bergvärme - typ 230 k.
Fördel; Billigt i drift när det väl är på plats.
Nackdel; Dyrt. Inte säkert vi får bygglov (många i området som har).

Vad hade ni valt? Vad finns det mer för för och nackdelar?

Känns så svårt detta, vi trodde att en luft/luftvärmepump skulle vara tillräckligt men efter denna vinter får vi inse att det inte är fallet. Känns så surt att vi lagt 30k på en snygg och effektiv luftvärmepump men behöver komplettera med annat system också. Känns svårt att vara okunnig, stor chans att bli ”lurad”. Alla vill sälja sin produkt liksom.
 
Vi letar ju hus just nu också och jag var och är väl fortfarande, novis på allt sånt där. Men som jag har förstått det och som vi pratar här hemma är bergvärme bra. Visst, det kostar att installera, men är billigt sen. Vi har även pratat om att komplettera med solceller, är det något ni tänkt på? Och möjlighet att kompletteringselda med ved vill vi också ha!
 
När jag köpte mitt hus värmdes det av en gammal kombipanna olja/el där en pelletsbrännare hade ersatt oljebrännaren.
Jag valde bergvärme. Kändes som det bästa valet. Fjärrvärme finns inte där jag bor.
Minskade uppvärmningskostnaden med hälften första året.

Minns inte exakt summa men tror det landade på ca 130 00. Detta var ca 8 år sen och huset är på 100 kvm.
 
Vi hade fjärrvärme i huset. Hade inga fula rör i taket och det lät ingenting.
Fungerade väldigt bra, något trögt system som reagerar lite långsamt på snabba väderomslag.
 
Min plan, har dåligt isolerat hus från 1950, är bergvärme + att försöka få in en liten kamin.
Min första tanke var luft-vatten men precis som med luft-luft så tappar man mycket i effekt när det är kallt och det är ju då elen är som dyrast.
 
Jag har en luftvattenvärmepump sedan två år. Där tänker jag att man måste ta i beaktande var i landet man bor. Under -15 fungerar de inte särskilt bra enligt många tillverkare. Nu i december när vi hade många -15-20 dygn i Småland drog den oerhört mycket ström och klarade inte av att värma upp huset. Dessutom frös utedelen sönder och reservdelar är det månaders leveranstid på. Tycker den fungerar bra tom. -5. Den låter också en del. Inget jag skulle välja att installera igen.

Har tidigare haft bergvärme, fungerade toppen med jämn värme. Innan dess bott med fjärrvärme, billigast och bra på alla sätt.
 
Jag har i och för sig inte gjort något val. Men jag har bergvärme och det fungerar bra. Förhållandevis låg driftkostnad. Och när jag satte in golvvärme i köket så var det bara att koppla in på befintlig värme vilket inte ger någon ytterligare kostnad för golvvärmen.
 
Röstade på fjärrvärme, men det alternativet hade ju inte vi. Vi "fick" bergvärme i juni -22. Har typ 30% av förra vinterns förbrukning nu. Kostade 210' att installera, men då med lull lull, typ förberett för frikyla (stort plus!), värme till poolen och uppvärmning av garage också.

Vi har också en separat varmvattenberedare, satt där när vi flyttade in. Så ingen brist på varmvatten iaf.
 
Jag har en luftvattenvärmepump sedan två år. Där tänker jag att man måste ta i beaktande var i landet man bor. Under -15 fungerar de inte särskilt bra enligt många tillverkare. Nu i december när vi hade många -15-20 dygn i Småland drog den oerhört mycket ström och klarade inte av att värma upp huset. Dessutom frös utedelen sönder och reservdelar är det månaders leveranstid på. Tycker den fungerar bra tom. -5. Den låter också en del. Inget jag skulle välja att installera igen.

Har tidigare haft bergvärme, fungerade toppen med jämn värme. Innan dess bott med fjärrvärme, billigast och bra på alla sätt.
Nu röstade jag på bergvärme, men är det inte så att även bergvärme behöver understöd om det blir kallare än -10? Det var i alla fall den information mina föräldrar fick när de installerade bergvärme för ca 17 år sedan och då grävdes det två håll på ca 240 m djup pga stort hus. Så dom har bergvärme som huvudsaklig värmekälla men har även en liten oljetunna (heter det så?) i fall det blir riktigt kallt. I och för sig har det ju absolut varit kallare än -10 de senaste 17 åren i Stockholm där vi bor men oljetunnan har aldrig behövts och aldrig använts. Så kanske det är mer något som säljarna av bergvärme säger för att inte ta ansvar om bergvärmen inte räcker när det blir riktigt kallt.
 
Jag har varmvatten på beredare driven av el. Dvs inte beroende av värmesystemet.

Huset värms med ved. Kräver lite arbete men är extremt billigt i jämförelse.

Skulle det bli aktuellt att byta system så är bergvärme det rimligaste alternativet. Nackdelen är att det behövs el för att det ska funka. Därför vore det ideala att komplettera med solpaneler och batteri.

Nu är ingendera aktuellt pga kärv ekonomi. Men man kan ju drömma.
Det billigaste är att fortsätta såhär.
 
Nu röstade jag på bergvärme, men är det inte så att även bergvärme behöver understöd om det blir kallare än -10? Det var i alla fall den information mina föräldrar fick när de installerade bergvärme för ca 17 år sedan och då grävdes det två håll på ca 240 m djup pga stort hus. Så dom har bergvärme som huvudsaklig värmekälla men har även en liten oljetunna (heter det så?) i fall det blir riktigt kallt. I och för sig har det ju absolut varit kallare än -10 de senaste 17 åren i Stockholm där vi bor men oljetunnan har aldrig behövts och aldrig använts. Så kanske det är mer något som säljarna av bergvärme säger för att inte ta ansvar om bergvärmen inte räcker när det blir riktigt kallt.
Vi har bergvärme och för oss stämmer det inte ivarjefall. Har haft betydligt kallare än 10 minus och vi har ingen backup öht. Värmer ett hus på 210 kvadrat utan problem.
 
Nu röstade jag på bergvärme, men är det inte så att även bergvärme behöver understöd om det blir kallare än -10?
Tycker jag låter mysko. Vad spelar utomhustemperaturen för roll, om man dimensionerat anläggningen rätt, med tanke på att man hämtar värmen ur marken. Att en luft anläggning har dålig verkningsgrad när det blir kallt är ju för att det inte finns något att hämta ur den kalla utomhusluften.
 
Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi). Huset har ett vattenburet system som värms upp med en elpanna (urrrrrg) och sen har vi en luft/luftvärmepump. Vi har ju dock insett att elpannan är underdimensionerad för en småbarnsfamilj (varmvattnet räcker inte ens till en dusch eller att fylla halva badkaret tiol vår dotter…) och väldigt dyr i drift och behöver titta på en annan lösning.

Fick in offert på fjärrvärme igår, det kommer kosta 127’ efter rot.
Fördelar; obegränsat med värme och vatten. Rätt billigt (4600 kr i fast avgift sen typ 692 kr/1000 kWh. Kan installeras v25.
Nackdelar; låst till fjärrvärmen - kan inte påverka kostnaden så mkt. Fula rör i taket. Låter en del.

Luft/vattenvärmepump - kostar typ samma som fjärrvärme.
Fördel; Kan påverka mkt själv, får ut bra effekt.
Nackdel; begränsat med varmvatten (dock betydligt bättre än vad vi har idag). Lång leveranstid. Ful utedel.

Bergvärme - typ 230 k.
Fördel; Billigt i drift när det väl är på plats.
Nackdel; Dyrt. Inte säkert vi får bygglov (många i området som har).

Vad hade ni valt? Vad finns det mer för för och nackdelar?

Känns så svårt detta, vi trodde att en luft/luftvärmepump skulle vara tillräckligt men efter denna vinter får vi inse att det inte är fallet. Känns så surt att vi lagt 30k på en snygg och effektiv luftvärmepump men behöver komplettera med annat system också. Känns svårt att vara okunnig, stor chans att bli ”lurad”. Alla vill sälja sin produkt liksom.
Bergvärme behöver du väl inte bygglov för? Däremot anmälan till miljökontoret. Om flera andra i området har, och nära er tomt, är det viktigt att ni borrar lite djupare än de runt omkring. Det blir lite dyrare, men det är inte de där extra 20-50 metrarna som är den stora summan av priset.

Kolla om det är en enda part som har monopol på fjärrvärmenätet där du bor. Här har priserna skenat och det är bara en leverantör/nätägare.

Av dina alternativ hade jag valt bergvärme även om det är dyrare investeringskostnad. Åtminstone om ni tänkt bo där länge. Vi har jordvärme (med bergvärmepump) och det är SÅ skönt att vara ”självförsörjande” på värme.
 
Nu röstade jag på bergvärme, men är det inte så att även bergvärme behöver understöd om det blir kallare än -10? Det var i alla fall den information mina föräldrar fick när de installerade bergvärme för ca 17 år sedan och då grävdes det två håll på ca 240 m djup pga stort hus. Så dom har bergvärme som huvudsaklig värmekälla men har även en liten oljetunna (heter det så?) i fall det blir riktigt kallt. I och för sig har det ju absolut varit kallare än -10 de senaste 17 åren i Stockholm där vi bor men oljetunnan har aldrig behövts och aldrig använts. Så kanske det är mer något som säljarna av bergvärme säger för att inte ta ansvar om bergvärmen inte räcker när det blir riktigt kallt.
Jag bor i radhus som värms med bergvärme, vi har en panna på ca 3000kvm boyta. Vi har även en elpanna, för just kallare perioder. Men tänker att det är väldig skillnad på att värma hus och vatten till en familj och tjugo plus bostäder.
 
Nu röstade jag på bergvärme, men är det inte så att även bergvärme behöver understöd om det blir kallare än -10? Det var i alla fall den information mina föräldrar fick när de installerade bergvärme för ca 17 år sedan och då grävdes det två håll på ca 240 m djup pga stort hus. Så dom har bergvärme som huvudsaklig värmekälla men har även en liten oljetunna (heter det så?) i fall det blir riktigt kallt. I och för sig har det ju absolut varit kallare än -10 de senaste 17 åren i Stockholm där vi bor men oljetunnan har aldrig behövts och aldrig använts. Så kanske det är mer något som säljarna av bergvärme säger för att inte ta ansvar om bergvärmen inte räcker när det blir riktigt kallt.

Bergvärmen installerade vi också för cirka 17 år sedan och den har aldrig haft några som helst problem med att värma upp ett tvåvåningshus på 180 kvadrat, även när det är minus tjugo ute. Så någon extra värmekälla tycker jag inte behövs. Ingen av våra grannar använder heller något annat än enbart bergvärme. Så jämn värme till hyfsat pris när det kommer till bergvärme. Sedan har någon granne valt att installera solpaneler i år för att få ner elkostnaderna ännu mer.



Luftvattenvärmepumpen jag har nu klarar inte av att värma upp ett hus på 80 kvadrat när det blir kallt. Då renoverades huset ändå för två år sedan med ny isolering och träpanel. Kanske hade det hjälpt att byta även fönster. Men är det minusgrader ute och pumpen är inställd på 18 plus har vi åtta plus inne. Ställer vi in den på 28 plus har vi knappa 18 plus inne, men då blir elförbrukningen enorm och dyr. Så vi här hade vi behövt ha en extra värmekälla installerad. Speciellt när den nu frös sönder när det en natt var minus 20 ute. Varmvatten klarar den dock av att producera i större mängder utan problem.

Bergvärme kostade 150 000 för 17 år sedan. Luftvattenvärmepumpen kostade 120 000 för två år sedan. Så även om priset för bergvärme givetvis gått upp så tycker jag själv att det var en mycket bättre investering.
 
Hade valt fjärrvärme, i synnerhet i dessa tider med vad elpriset kan svänga. En bergvärmepump använder el också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp