Uppvärmningsbar box

Suspiria

Trådstartare
Vi har en utebox, kan man säga. Den är inte isolerad utan mer som ett enkelt kallstall.
Måste det vara isolerat och gå att värma med element eller vad är tanken? 🤔 Det blir ju väldigt svårt att bygga bara sådär. Värmelampor värmer ovanifrån men är det kallt för övrigt så hjälper ju inte det.
Vet många som har oisolerade kallstall/uteboxar, så funderar på hur det är med det att det ska gå att värma upp.
 
Den specifika stallplatsen behöver inte kunna värmas upp Det du måste ha är tillgång till en stallplats som kan värmas upp tex genom att låta hästen byta plats med en annan om behov uppstår.
 
Vi har hästarna här hemma på gården och de har en gruppbox (2st) som går att dela av. Men det är ju ändå inte isolerat osv.
 
Jag har löst det genom att kunna låna en box av grannen vid behov. Har inte hänt på tre år än. Så försök prata ihop dig med någon! "Om katastrofen skulle vara framme" typ. Vanlig boxvila och liknande behöver man inte uppvärmt för, men skulle hästen vara så dålig att den behöver dropp osv kan det vara nödvändigt.
 
Jag har löst det genom att kunna låna en box av grannen vid behov. Har inte hänt på tre år än. Så försök prata ihop dig med någon! "Om katastrofen skulle vara framme" typ. Vanlig boxvila och liknande behöver man inte uppvärmt för, men skulle hästen vara så dålig att den behöver dropp osv kan det vara nödvändigt.
Finns ingen granne riktigt nära tyvärr. Har möjlighet att låna en bit bort vid behov men då måste hästen kunna transporteras och det får man ju inte alltid. :/ Men jag får försöka klura på något sådant. Det går säkert att isolera vår utebox men det blir ganska bökigt, och de är vana vid att stå kallt. Stora hästen hatar att stå inne utan vill vara ute i hagen (med 3 hektar tät skog) oavsett väder, men de måste ju in enligt reglerna, och tyvärr har vi inte ligghall.
 
Finns ingen granne riktigt nära tyvärr. Har möjlighet att låna en bit bort vid behov men då måste hästen kunna transporteras och det får man ju inte alltid. :/ Men jag får försöka klura på något sådant. Det går säkert att isolera vår utebox men det blir ganska bökigt, och de är vana vid att stå kallt. Stora hästen hatar att stå inne utan vill vara ute i hagen (med 3 hektar tät skog) oavsett väder, men de måste ju in enligt reglerna, och tyvärr har vi inte ligghall.

Jag blev lite nyfiken på det här, så gick in på Jordbruksverkets hemsida och kollade. Där står såhär: För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. I denna zon kan hästarna utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Det tolkar jag som att det inte är helt nödvändigt med just uppvärmning för alla typer av hästar, utan att det t.ex. skulle räcka med kallstall eller uteboxar som går att stänga helt för hästar som är vana vid/"gjorda för" kallt klimat. Jag har själv islandshästar, och de skulle ju få problem vintertid med uppvärmt stall och verkligen inte ha någon "termisk komfort" vid 10-15 plusgrader och varmare i full vinterpäls.
 
Hur har du hästarna då? Om du bara har en utebox och ingen ligghall?
Finns ingen granne riktigt nära tyvärr. Har möjlighet att låna en bit bort vid behov men då måste hästen kunna transporteras och det får man ju inte alltid. :/ Men jag får försöka klura på något sådant. Det går säkert att isolera vår utebox men det blir ganska bökigt, och de är vana vid att stå kallt. Stora hästen hatar att stå inne utan vill vara ute i hagen (med 3 hektar tät skog) oavsett väder, men de måste ju in enligt reglerna, och tyvärr har vi inte ligghall.
 
Finns det inte eluppvärmda påsar för dropp?
Tänker att det borde finnas ngt sånt i alla fall, så att man kan ge dropp oavsett om det är runt nollan eller minus 20 :/.

Jag har oisolerat stall och har nog aldrig ens varit i ett isolerat stall, stenväggar är normen här och med tillräckligt många hål i väggen för att ge naturlig in och ut luft. Hade man stängt till allt och ställt in en värmare så hade man nog fått upp temperaturen över nollan men luften hade blivit dålig snabbt :/.
 
Finns det inte eluppvärmda påsar för dropp?
Tänker att det borde finnas ngt sånt i alla fall, så att man kan ge dropp oavsett om det är runt nollan eller minus 20 :/.

Jag har oisolerat stall och har nog aldrig ens varit i ett isolerat stall, stenväggar är normen här och med tillräckligt många hål i väggen för att ge naturlig in och ut luft. Hade man stängt till allt och ställt in en värmare så hade man nog fått upp temperaturen över nollan men luften hade blivit dålig snabbt :/.
Just dropp bör det gå att värma droppåsen. Men om det är - 20 lär det vara rätt stor risk att det fryser i själva slangen tror jag?
Men det borde gå att lösa.

Jag tror inte heller du måste kunna värma upp till en viss temp utan det är just för dropp osv. Måste den ha 15 plusgrader får man väl köra in den till klinik då..

När jag tog in min fullpälsade fjording som varit endast i utomhustemperatur till kliniken tyckte han det var alldeles för varmt och blev lite svettig av att trava i hältgången typ.
Så det lär definitivt bero på typ av häst. Om den inte är riktigt dålig, men då vill man väl vara på klinik ändå..
 
Alla ni som inte har uppvärmda utrymmen, var håller ni till när veterinär eller hovslagare kommer?
Jag har många bekanta som är både veterinärer och hovslagare, och dom berättar ibland hur jobbigt det är att jobba i ouppvärmda utrymmen.

* Jenny
 
Vi värmde droppåsen i en balja med varmt vatten och hängde upp i en balk och hade koll på att det rann igenom. Veterinären tyckte att det gick alldeles utmärkt. Kallstall och vi stängde dörren när han kom för att förhindra drag, men varmare blev det inte. Vet har varit i detta stall många gånger så han var van.
 
Alla ni som inte har uppvärmda utrymmen, var håller ni till när veterinär eller hovslagare kommer?
Jag har många bekanta som är både veterinärer och hovslagare, och dom berättar ibland hur jobbigt det är att jobba i ouppvärmda utrymmen.

* Jenny
Jag har två boxar under tak (men med utetemp) samt en skötselspilta på samma ställe just för det ändamålet.
Däremot är de sällan inne i boxarna för de trivs bäst i ligghallen.
Mina hovslagare klagar inte. Och säger att det går bra när jag frågar. Och den dag det blir problem fixar jag värmelampor..
 
Jag har två boxar under tak (men med utetemp) samt en skötselspilta på samma ställe just för det ändamålet.
Däremot är de sällan inne i boxarna för de trivs bäst i ligghallen.
Mina hovslagare klagar inte. Och säger att det går bra när jag frågar. Och den dag det blir problem fixar jag värmelampor..

Och de funkar för hovslagare och veterinärer? vi hade en hovslagare som brukade vägra sko, om de var minusgrader på den plats som han skulle sko på, gissa om vi körde värme i garaget när han kom :angel:
Även om vi hade stall, men en kort gång, så där rymdes han inte för att sko. Veterinären behandlade däremot utan problem i boxen.

* Jenny *
 
Och de funkar för hovslagare och veterinärer? vi hade en hovslagare som brukade vägra sko, om de var minusgrader på den plats som han skulle sko på, gissa om vi körde värme i garaget när han kom :angel:
Även om vi hade stall, men en kort gång, så där rymdes han inte för att sko. Veterinären behandlade däremot utan problem i boxen.

* Jenny *
Man diskuterar det redan innan man anlitar den hovslagaren. Och är beredd på att det skulle kunna gå åt skogen om det är-20.
De hovslagare jag haft säger att det är jobbigare med alla stall som har +20 på vintern *s*.
 
Det du måste ha är en plats där dropp fungerar att ge. Det är inte alltid man kan åka till klinik när hästen behöver dropp så det måste lösas. Mitt stall håller samma temp ute som inne ungefär men stänger jag överallt och sätter på fläkten värms det även vid 10 minus upp till några plusgrader på några timmar och jag har en grislampa att ta till vid behov. Att hovslagare/veterinär inte ska behöva jobba i minusgrader ser jag som så självklart men jag vet ju att inte alla tycker det eller har möjligheten till det.
 
Alla ni som inte har uppvärmda utrymmen, var håller ni till när veterinär eller hovslagare kommer?
Jag har många bekanta som är både veterinärer och hovslagare, och dom berättar ibland hur jobbigt det är att jobba i ouppvärmda utrymmen.

* Jenny
Uppvärmd sadelkammare men det hjälper ju inte vet och hovis. Blir iofs minst 10- i stallet så är inte så farligt om man jämför med norrut i landet.

Värmt dropp i hink med varmvatten från vattenkokare när det behövts. Men det var några plusgrader.
 
Alla ni som inte har uppvärmda utrymmen, var håller ni till när veterinär eller hovslagare kommer?
Jag har många bekanta som är både veterinärer och hovslagare, och dom berättar ibland hur jobbigt det är att jobba i ouppvärmda utrymmen.

* Jenny
Tidigare så åkte jag till ridhuset och skodde. Veterinären klagade aldrig. Nu har jag ett uppvärmt utrymme, men inte plats för box där. Så nu kan jag sko hemma.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 260
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp