Bukefalos 28 år!

Ur form eller i form

Luria

Trådstartare
Har ett JÄTTEproblem.
Är medryttare.
Har tyvärr helt andra åsikter än ägaren.
HUR kan jag argumentera? Eller har JAG fel kanske....hmm

Ägaren rider med händerna långt ner och tvingar ner hästen så att han kröker på nacken. Vilket betyder att han inte trampar under sig ordentligt och har ingen framåtbjudning utan är helt ihoptryckt...
Jag har sagt till henne flera gånger men det är som att prata med en vägg.

Hon säger: Hästen måste gå böjd med huvudet. Annars får han skador och får ont. Så har min instruktör sagt

Jag svarar: Hästen kommer att söka sig i rätt form om du slutar att låsa handen och tvinga ner honom, om han går sådär så kommer han ändå definitivt att bli skadad...

MITT problem blir ju att hästen är stel, obalanserad, slängig med huvudet...osv. Har också problem med att han går "under tygeln" när jag försöker få fram en bjudning.....Är det nån som har något tips?
 
Sv: Ur form eller i form

Det är hennes häst och hon får rida som hon vill. Rid som du tycker passar bra på dom dagarna du rider och låt henne rida på sitt sätt annars så har du kanske ingen medryttarhäst. Trist men sant.
 
Sv: Ur form eller i form

1. Du kan ha missförstått henne, och hennes ridning.
2. Hon kan ha missförstått sin tränare.
3. Hon har en dålig eller outbildad tränare.

Det är oavsett inte din häst, och inte din sak så länge det inte är ett djurskyddsmål.

Du kan be om att få rida för hennes tränare så att denne kan förklara sig, alternativt be att få ta ut en annan tränare (auktoriserad och kompetent) och sedan fråga om ni kan rida för den nya tillsammans - så att hästen hanteras och rids likadant av er båda.
 
Sv: Ur form eller i form

Tyvärr är det så när man bara är medryttare att om ägaren inte vill lyssna finns det inte så mycket man kan göra. Det är hennes häst och hon bestämmer hur hästen ska ridas och skötas utan att någon annan kan tvinga fram något (så länge det inte rör sig om djurplågeri så att myndigheterna går in).

Det du skulle kunna göra är att försöka ändra din taktik. Just nu framkallar du bara en försvarsställning hos ägaren eftersom du mer eller mindre säger att hon skadar sin häst och det hon gör är fel. Även om det må vara sant är det inte något någon hästägare vill höra, därför går hon i försvarsställning och stänger dörren vilket gör det omöjligt att faktiskt nå fram till henne.

Om du känner att du vill kämpa och engagera dig kan du ju alltid fråga om du får ta ut en tränare (inte hennes tränare utan någon annan), sen kan du ju fråga om hon vill vara med och kolla, kanske får hon sig en tankeställare av vad den andra tränaren har att säga. Ibland funkar det bättre om personen får lyssna och iakta medan någon annan tränar hästen, än att man går på personen direkt med en massa pekpinnar och säger "du gör fel".

Men när det väl kommer till kritan så är hon ägaren och hon bestämmer. Om hon vägrar göra några förändringar alls och avvisar alla dina tips och förslag finns det bara två alternativ för dig, antingen accepterar du att hästen rids som den gör, eller så hittar du en annan medryttarhäst.
 
Sv: Ur form eller i form

Har också haft liknande problem med tidigare medryttarhästar.
Ett axplock:

Hästen rids på ett bett som jag själv aldrig skulle använda om det var min häst. Jag blir osäker och vågar inte korta tyglarna med det skarpa bettet - ägaren säger "nej, nej, håll henne hårt, hon är stark. Dra åt snokremmen så hon inte gapar och säg till om hon kastar med huvudet".

Ägaren varker smörjer läder eller sköljer bett - stoppar smutsigt bett med vassa matrester i munnen på den.
Hästen är svårlastad - på med pisken bara, vi har ju bråttom!
Sadeln sitter åt helvete på hästen, är bucklig i bossorna och glider snett vid ridning. Ägaren: "jo, jag vet, men det är nog ingen fara, och sadeln är ju hel fortfarande"

Som medryttare har man oftast inte så mycket att säga till om vad gäller utrustning, foder, ridsätt och hantering. Men där är det ju förstås väldigt olika! Man kanske har en vän som medryttare, då kan dialogen vara mer öppen. Eller så är medryttaren duktigare än ägaren - då tar man nog emot råd på ett annat sätt.

Jag har numera blivit betydligt mer kräsen när jag letar medryttarhäst just för att slippa hamna i prekära situationer.
Jag tittar inte bara på en häst, jag tittar på en matte också :D Har vi samma filosofi och syn på hästar?

Längtar till den dagen då jag har har möjlighet att skaffa egen och får bestämma själv kring tränare, foder och utrustning - eller kanske hittar en likasinnad att dela med! :idea:
 
Sv: Ur form eller i form

Åh, det här är så himla svårt! Jag hade ett liknande problem min förra medryttarhäst/ägare. Hästen var en fullblodskorsning med hjorthals som gärna gick med huvudet rätt upp i luften. Ägaren tyckte inte om att rida dressyr ALLS, utan malde på i skogen och i hoppning med hästen i hög form och med sänkt rygg. När jag föreslog att börja dressyrpass med graman för att vägleda honom till en mer avslappnad låg form och sedan ta av den och sedan från den formen kunna bygga upp muskler och bärighet på honom, så skrek hon rakt ut "Graman kan man INTE ha!". Hon fick däremot tips av sin tränare att koppla martingalen genom bettringarna ihop med tyglarna, vilket jag tyckte var katastrof då tyglarna då löpte fritt och man inte kunde hitta stöd utan att dra ihop häststackarn. Då hennes tränare hade sagt det var detta dock lag.

Min poäng är, det är jättesvårt att argumentera med en hästägare som kommer med kontringen "Min tränare har sagt". Nu gick jag faktiskt emot henne och red med graman vissa gånger ändå, vilket gav muskelmässiga resultat på väldigt kort tid, han blev helt enkelt superfin. Sedan sa jag någon gång "Han var så himla pigg idag så jag provade med graman under framridningen och det gick jättebra! Kan inte du titta någon gång på hur han ser ut?" Och sedan förstod hon efter det (och efter en incident när hennes martingallösning sprack i och med att martingalen gick sönder och lossnade från bröstan, vilket resulterade i att hon i ökad galopp i skogen satt med en lös tygel.)

Mitt tips till dig, är att ödmjukt och konstruktivt säga till exempel "Jag läste.." eller "Jag har hört.." om en metod som du vill testa, och om detta är okej. Som hästägare skulle iallafall jag älska den sortens initiativ från min medryttare. Om hon säger blankt nej skulle jag nog kika efter en ny medryttarhäst. Skär det sig med en sådan basal sak och ni inte kan hitta en bra, gemensam plan, så vet man inte vad det blir nästa gång, tyvärr :/
 
Sv: Ur form eller i form

Har ett JÄTTEproblem.
Är medryttare.
Har tyvärr helt andra åsikter än ägaren.
HUR kan jag argumentera? Eller har JAG fel kanske....hmm

Ägaren rider med händerna långt ner och tvingar ner hästen så att han kröker på nacken. Vilket betyder att han inte trampar under sig ordentligt och har ingen framåtbjudning utan är helt ihoptryckt...
Jag har sagt till henne flera gånger men det är som att prata med en vägg.

Hon säger: Hästen måste gå böjd med huvudet. Annars får han skador och får ont. Så har min instruktör sagt

Jag svarar: Hästen kommer att söka sig i rätt form om du slutar att låsa handen och tvinga ner honom, om han går sådär så kommer han ändå definitivt att bli skadad...

MITT problem blir ju att hästen är stel, obalanserad, slängig med huvudet...osv. Har också problem med att han går "under tygeln" när jag försöker få fram en bjudning.....Är det nån som har något tips?

Eftersom ingen av oss sett varken dig eller hästägaren rida, vet vi förstås inte vem som har mer rätt.

Men jag skulle som hästägare inte uppskatta att bli "uppläxad" av en medryttare.
Så som du citerar både hästägaren och dig själv, ser det ut som om du väljer ganska odiplomatiska sätt att peka på de brister du anser att hästägaren har.

Byt medryttarhäst.
 
Sv: Ur form eller i form

Ja eller som en som hade en av mina hästar på foder som började rida med graman fast jag uttryckligen sagt att mina hästar rids inte med graman för det är ett jävla skitredskap. Hon red dressyr så illa att hon inte kunde rida hästen i form och påstod att med gramanen så jobbade den med ryggen. Intee en chans i världen. Min häst är kanonfin i munnen och går i princip i form av sig själv även om bärighet kan bli bättre men det blir den aldrig av en graman. Nånsin. Graman kan jag tänka mig på en monsterhäst där gramanen är enda livförsäkringen.
 
Sv: Ur form eller i form

Tack för jättebra feedback. Till "kryddelydd" vill jag bara säga att såsom jag skrev det var "iscensatt" på ett kort sätt för att ni skulle förstå VAD vi säger och inte HUR vi säger. Grejen är att vi kommer jättebra överrens och jag gillar egentligen både henne och hästen jättemycket. Jag ville bara ha hjälp med att få lite kött på benen om hur man kan förklara att det är INTE BRA att trycka ner handen och såga fram en böjning hos hästen.....Men jag ska fortsätta att göra som JAG gör och försöka lirka med henne.
Vi har kommit överrens om att jag skall rida för en instruktör och hon ville vara med....Tyvärr har hon rykte om sig (hästägaren alltså) att inte ha NÅGRA öron...att folk försökt o säga till henne under många års tid- MEN hon vill verkligen inte lyssna....

Jag är nog tvärtom...jag suger åt mig och försöker faktiskt vara ödmjuk....sen tar jag lite tips "här" och lite tips "där" och försöker få det till något bra för mig och hästen..

Jag känner igen mig i era andras inlägg....det är HELT sant att man skall välja medryttarhäst likamycket som medryttarägaren.. ; )
 
Sv: Ur form eller i form

Som många redan har nämnt så har medryttaren inte mycket att säga till om när det gäller ridning och hantering av medryttarhästen om denne har en annan åsikt än hästägaren.
Överhuvudtaget så bör man vara väldigt försiktig med att ge för mycket goda råd. Det man i bästa fall kan göra är att t ex säga: Jag tycker inte att detta fungerar så bra för mig, är det ok om jag testar på det här sättet istället?
Men att tala om för hästägaren att denne gör saker och ting helt fel, då är man tyvärr ute på hal is.
Det enda råd jag kan ge är att om medryttare vill bestämma hur en häst ska ridas eller skötas så får man nog skaffa en egen häst i stället.
Jag har faktiskt sagt upp en medryttare som inte ville lyssna på mina regler utan ändå gjorde som hon ansåg var rätt, trots att jag i mitt tycke tyckte att det skadade hästen. Vilken hon inte tyckte att det gjorde. Så alla har faktiskt olika åsikter. Och hästägaren har rätt att bestämma över sin häst hur fel än medryttaren tycker att det är.
 
Sv: Ur form eller i form

Var glad så länge hästägaren låter dig hållas. Om du är skicklig så kanske hon till slut märker och erkänner att hästen blivit bättre/roligare att rida sedan du började rida den.
Ta tillvara de eventuella tillfällen då hon klagar över något som inte fungerar och försök beskriva hur hon skall göra så att hon lyckas bättre. Öva innan på hur du skall säga det så att det inte blir tjatigt/gnälligt/översittartaktigt/...
 
Sv: Ur form eller i form

Nu gick jag faktiskt emot henne och red med graman vissa gånger ändå,

Men va?! :confused: Hade min medryttare ridit med graman även fast jag talat om att min häst inte ska ridas med graman, hade denne aldrig mer rört min häst iallafall. :mad:

Jag förstår absolut om man inte håller med hästägaren i allt, det har jag inte gjort själv alla gånger heller när jag varit medryttare. Men att göra tvärt emot vad hästägaren säger gör man bara inte. Antagligen accepterar man vad denne säger eller så letar man sig en annan medryttarhäst.
 
Sv: Ur form eller i form

Jag säger som (alla)andra, det är ägarens häst och som medryttare ska du hantera och rida hästen som ägaren ber dig.

OM du tycker att det verkar som att hon har en dålig tränare så kan du på ett trevligt sätt tipsa henne om att testa en lektion med din tränare "som du är så nöjd med" så kan det hända att hon kanske ändrar uppfattning. Annars bara är det så. Passar det inte kan du leta upp en annan medryttarhäst kan jag tycka.
 
Sv: Ur form eller i form

Men va?! :confused: Hade min medryttare ridit med graman även fast jag talat om att min häst inte ska ridas med graman, hade denne aldrig mer rört min häst iallafall. :mad:

Jag förstår absolut om man inte håller med hästägaren i allt, det har jag inte gjort själv alla gånger heller när jag varit medryttare. Men att göra tvärt emot vad hästägaren säger gör man bara inte. Antagligen accepterar man vad denne säger eller så letar man sig en annan medryttarhäst.


Du missförstår mig. Hästägaren KRÄVDE av mig att rida med martingallösningen, d.v.s. knäppa fast tyglarna i martingalen och låta dem löpa fritt genom bettringarna (för övrigt ett pessoa (!!)). Jag gick emot henne, ja, då jag tycker att det var den sämsta idéen någonsin i och med att hästen aldrig kan ta stöd på tygeln. För att ändå gå henne tillmötes och hjälpa hästen till en lägre form (hjorthals, stressad, periskophuvud) red jag då istället med graman. Jag undviker graman så långt det går, men valde det som ett, enligt mig, bättre, alternativ till martingal-lnäppt-i-tyglar-grejen.
 
Sv: Ur form eller i form

Ojoj va arg jag hade blivit om min medryttare ridit med graman utan mitt samtycke!! :mad:

Du missförstår mig. Hästägaren KRÄVDE av mig att rida med martingallösningen, d.v.s. knäppa fast tyglarna i martingalen och låta dem löpa fritt genom bettringarna (för övrigt ett pessoa (!!)). Jag gick emot henne, ja, då jag tycker att det var den sämsta idéen någonsin i och med att hästen aldrig kan ta stöd på tygeln. För att ändå gå henne tillmötes och hjälpa hästen till en lägre form (hjorthals, stressad, periskophuvud) red jag då istället med graman. Jag undviker graman så långt det går, men valde det som ett, enligt mig, bättre, alternativ till martingal-lnäppt-i-tyglar-grejen.
 
Sv: Ur form eller i form

Jag måste för övrigt vara antingen väldigt tolerant eller ha världens bästa medryttare, för jag blir jätteglad när min hästs medryttare visar sig så pass engagerad i hästens utveckling att hon kommer med egna idéer och förslag. En gemenskap och ett löpande samtal kring idéer, träningsupplägg och planering för att få hästen så välmående och bra tränad som möjligt måste väl ändå vara det ultimata?
 
Sv: Ur form eller i form

Ojoj va arg jag hade blivit om min medryttare ridit med graman utan mitt samtycke!! :mad:

Samma här. Till TS. Klart kan du prata med hästägaren men gå emot hennes önskan tycker jag är vedervärdigt. Hästen är henns. Punkt. Kan du inte stå för hennes idéer så är det till att leta annan häst.
 
Sv: Ur form eller i form

Fast det är stor skillnad på att komma med förslag och att gå emot vad ägaren säger. Jag hade verkligen inte uppskattat om medryttaren började sätta en massa grejer på min häst om jag sagt att det inte ska vara där :crazy:
Jag lyssnar på förslag både från folk som rider min häst och folk som står bredvid och tittar på, förutsatt att jag tycker det är bra förslag. Inte lyssnar jag blint på allt alla säger!
 
Sv: Ur form eller i form

Fast det är stor skillnad på att komma med förslag och att gå emot vad ägaren säger. Jag hade verkligen inte uppskattat om medryttaren började sätta en massa grejer på min häst om jag sagt att det inte ska vara där :crazy:

Samma här. Att kunna ha en öppen dialog om träning, utrustning etc är en sak. Det hade jag också velat ha, hästägare eller medryttare. Men har vi diskuterat det och jag som hästens ägare sagt nej, då har jag skäl till det och vill att det efterföljs.



TS: Det är svårt, när man inte har samma syn på saker och ting kring hästen. Det finns ju ofta ungefär lika många tankar som det finns ryttare/hästmänniskor, och varje hästägare gör förstås såsom det denne tycker är bäst. Hur man än gör, finns det de som har invändningar emot det och tycker att ett annat sätt vore bättre.
Om hästägaren inte har invändningar mot att du inte rider likadant som hon, så rid på det sätt du tycker känns bra. Vill ägaren inte förändra något, och du känner att du därmed inte får ut så mycket (ridmässigt) av att rida hästen, kan det vara dags att se sig om efter en annan.
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
61 433
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 704
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp