Urbildningar och efterfrågan av jobb inom equiterapi

steve

Trådstartare
Jag skulle tycka det var jättekul att jobba med behandling av hästar men veterinär känns ganska uteslutet p.g.a. betygen.

Därför har jag kollat runt på olika utbildningar inom equiterapeut och liknande. Vad jag förstår verkar det inte finnas många utbildningar alls? htu har jag kollat lite på och det verkar intressant, dock kostade det en del. (verkar inte som att man får csn bidrag?) Har även kollat på equicare som utbildar hästfysioterapueter (skillnad på equiterapeut och hästfysioterapuet är..?) som också verkade intressant och betydligt billigare men inte lika omfattande.

Ni som jobbar inom detta, är det stor efterfrågan på jobb? Får ni åka runt mycket eller finns det alltid jobb i närheten? Är det bara egenföretagande som gäller?
 
Sv: Urbildningar och efterfrågan av jobb inom equiterapi

Betyg kan man alltid läsa upp och det är lättare att komma in på vetutbildning i tex Danmark.

Varför inte börja jobba som djursjukvårdare på djursjukhus?Om du nu inte vill satsa fullt ut på veterinär menar jag.

Annars tycker jag att du ska utbilda dig på universitetet och ha hästarna som hobby.Se till att satsa på en utbildning som ger dig ett jobb med antingen mycket frihet eller satsa på ett där det är bra betalt,då har man tid och råd med hästhobbyn :)
 
Sv: Utbildningar och efterfrågan av jobb inom equiterapi

Djursjukvårdare har jag också kollat på men just yrket känns inte riktigt lika kul då man inte får ta del av problemlösning.. (har för mig att lönen dessutom är rätt kass :o)

Det skulle jag absolut kunna göra. Men jag vill jobba med något jag tycker är kul också.

Ingen som jobbar med detta och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Sv: Urbildningar och efterfrågan av jobb inom equiterapi

Det svåra med sådan här typer av utbildningar och yrken tror jag är att det går mkt trender i det, ibland ska alla ha massör ibalnd är det equiptareapeut ibland ngt annat vilket nog kan göra det svårt att få ihop tillräckligt med kunder om man inte lyckats få ihop en återkommande kundkrets + att just sådana här lite "alternativa" grejor är sånt som folk drar in på när det är svårt med pengar (finanskris t ex). Vill du jobba med hästar så är kanske ridlärare, hovslagare, veterinär eller djursjukvårdare lite säkrare yrken? Ridlärare är det brist på t ex liksom unghäst utbildare och då ffa de som rider in gröna unghästar. Det finns mer jobbinom häst än vad man kan tro men det är tufft och det krävs lite "jävlar anamma" och eget initiativ. Men vill du ha hästar som yrke så satsa på det. Jag läser till ridinstruktör och brukar tänka att det om jag tycker att något är kul kommer jag att vara mer ambitiös och är man ambitiös blir man oftast duktig på det man gör och är man duktig finns det alltid jobb. Lycka till med yrkesvalet :)
 
Sv: Urbildningar och efterfrågan av jobb inom equiterapi

Möjligheten att läsa upp betyg är/blir klart försämrad. Man ska inte längre kunna slappa på gymnasiet och sedan plugga på komvux (därmed inte sagt att alla slappar, men det är tillräckligt vanligt).
 
Sv: Urbildningar och efterfrågan av jobb inom equiterapi

Bra tanke! Det har du givetvis rätt i, är kanske inte så kul att stå där jobblös när det inte är "trendigt" längre..

Jag tittar bara omkring för att se vad det finns för olika slags jobb och utbildningar inom häst. Jag tror verkligen jag skulle gilla att jobba med hästar, och som du säger, är man ambitiös och tycker det är kul blir man oftast duktig.

Tack för bra inlägg, jag ska tänka och kolla vidare. Man vet aldrig var man slutar!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 330
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 723
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 543
Senast: Enya
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp