Urinläckage vid skratt :(

Sporthorse

Trådstartare
Är i vecka 38 och idag kunde jag helt plötsligt inte hålla tätt när jag skrattade åt min sambos skämt, så resultatet var att jag kissade ner byxorna och inte några droppar utan det rann en hel del.😭
Hela grejen och min sambos reaktion blev ju att jag bara fortsatte skratta så kisset fortsatte sippra ner tills jag slutade skratta.

Har aldrig haft problem med något liknande tidigare och är rädd att något gått sönder i bäckenbotten iom att det läckte som det gjorde.
Ska man söka hjälp eller går det över efter att barnet är ute?
 
Är du i vecka 38 är allt trångt och barnet trycker nog över blåsan. Jag hade inte oroat mig. Använd trosskydd och gå på toaletten ofta är mitt tips. Även när du inte känner dig kissnödig.
 
Är du i vecka 38 är allt trångt och barnet trycker nog över blåsan. Jag hade inte oroat mig. Använd trosskydd och gå på toaletten ofta är mitt tips. Även när du inte känner dig kissnödig.
Ja det trycket extremt hårt mot blåsan. Blir kissnödig när jag går för mycket eller sitter i bilen och åker över gupp.
Så himla jobbigt. Kissar rätt ofta men kanske ska dricka mindre också. Dricker jättemycket vanligtvis.
 
Absolut inte dricka mindre! Försök gå ännu oftare på toaletten och var noggrann med knipövningar. Inte ovanligt att kroppen börjar läcka vid graviditet. Jag är i vecka 27 och kan knappt nysa längre 😰
Ja, jag har varit väldigt slarvig med knipövningar, har inte övat något alls.😓
Trodde däremot inte att jag skulle kissa på mig som resultat 🙄 Vill få ut ungen snart så jag kan återgå till den kropp jag känner igen någon gång. *Gnäll gnäll gnäll*
 
Jätte, jättevanligt. Du har ju en stor livmoder som trycker över blåsan och en stor belastning på bäckenbotten. Inget konstigt alls. :) Trycket mot blåsan försvinner ju efter födseln och sedan är det viktigt med bäckenbottenträning, även om du snittas.
 
Ja, jag har varit väldigt slarvig med knipövningar, har inte övat något alls.😓
Trodde däremot inte att jag skulle kissa på mig som resultat 🙄 Vill få ut ungen snart så jag kan återgå till den kropp jag känner igen någon gång. *Gnäll gnäll gnäll*
Knipövningar är superviktigt, både nu innan förlossningen och efter - även om det är med snitt. Kroppen har ändå förberett sig för en vaginal förlossning och därför blir bäckenbotten ”vidgad”/”slapp” (hur man nu vill se det), därav är det superviktigt med knip knip knip!
Jag födde första barnet med VF 2016, det är inte förrän nu när jag är gravid igen (hade två sena missfall förra året som kanske spelar in) som jag har haft problem med läckage. Jag måste också bli bättre på att träna rätt ..
 
Ja, jag har varit väldigt slarvig med knipövningar, har inte övat något alls.😓
Trodde däremot inte att jag skulle kissa på mig som resultat 🙄 Vill få ut ungen snart så jag kan återgå till den kropp jag känner igen någon gång. *Gnäll gnäll gnäll*

Jag vet inte hur det är vid snitt, men vid vaginal förlossning kan det ta månader innan man har full koll på blåsan igen. Iaf om man inte gör knipövningar.
 
Jag hade betydligt mer läckage under graviditeten än nu efter förlossningen. Det blev bättre så gott som omedelbart utan någon direkt träning. Sen är det inte perfekt kontroll än men det blir kanske aldrig riktigt som när man var 20 igen.
 
Hände mig när jag nyste 2-3 ggr på raken. Fick börja knipa förebyggande när jag nös. Gjorde knipövningar som rekomenderat efter förlossning och har inga problem med läckage alls (ett år sen).
 
Jag vet inte hur det är vid snitt, men vid vaginal förlossning kan det ta månader innan man har full koll på blåsan igen. Iaf om man inte gör knipövningar.
Jag upplevde det som en stor skillnad på knipet vid vaginal förlossning mot snitt. Efter första som föddes vaginalt så hade jag svårare att knipa ganska länge. Efter båda snitt va det inte bekymmer alls och då har jag varit väldigt slarvig med knipövningar (obefintliga) och tre barn på 3år.
 
Jag rekommenderar app för knipövningar. Använder T*t (får man promota saker här? Censurerade just in case)! Enkla guidade övningar + påminnelse upp till 3 ggr/dag som man ställer in själv. Är gravid v 34 och med appen som påminner mig hela tiden lyckas jag komma ihåg att träna nästan varje dag :)

Jag gjorde lite knipövningar i början av graviditeten, men kände att det gav liksom ingenting? Så jag orkade inte göra dem för det kändes meningslöst. När jag sen tog tag i det igen i vecka 29 eller nåt så var jag märkbart svagare :o då var samma knipövningar plötsligt jobbiga! Det var motiverande
 
Sista tiden jag var gravid kissade jag på mig ett par gånger också. Nysa var helt omöjligt utan en skvätt i trosan. En morgon när jag skulle på toa så rann det längs benen hela vägen dit utan varken nys eller skratt, jag kunde inte få det att sluta. Grät som ett litet barn efter och trodde jag skulle vara inkontinent för resten av livet. Det gick över samma dag barnet föddes och inga problem efter det. Har inte ens gjort knipövningar.
 
Ja, jag har varit väldigt slarvig med knipövningar, har inte övat något alls.😓
Trodde däremot inte att jag skulle kissa på mig som resultat 🙄 Vill få ut ungen snart så jag kan återgå till den kropp jag känner igen någon gång. *Gnäll gnäll gnäll*

Du har ju en bebis som trycker mot alla organ.
Knip efteråt, och skulle du ha problem så kontaktar du vården.
 
Jag kunde också läcka nångång när jag nös eller fick hostattack under graviditeten. Då skärpte jag till mig och försökte knipa lite mer så blev det bättre.
Nu 10 dagar efter förlossning så har jag inte läckt nått under den tiden iaf. Nu gäller det att fortsätta knipövningar, men det är lite svårare att få till knipet nu efteråt. Men det ska väl bli bättre :)
 
Har konstigt nog inte läckt någonting sen den där incidenten 🤨 Trodde det var helt kört efter den dagen. Men så har jag inte fått någon direkt skrattattack heller. Men ska försöka komma ihåg att knipa nu
 
Har konstigt nog inte läckt någonting sen den där incidenten 🤨 Trodde det var helt kört efter den dagen. Men så har jag inte fått någon direkt skrattattack heller. Men ska försöka komma ihåg att knipa nu
Jag läckte massor i två av mina fyra graviditeter. (andra och fjärde, om jag inte minns galet)
Trosskydd är en bra grej, de suger upp eventuella droppar som inte kan hålla sig på plats...
Det blir mycket bättre direkt när barnet är ute. Gör dina knipövningar som du ska.
Och kontakta kvinnokliniken (eller nån barnmorska eller nåt) ifall läckaget kvarstår länge efter att barnet är fött. Det går att åtgärda, sägs det. (jag läcker då och då, men inte mer än att jag kan leva med det - därför vet jag inte mer än så...)
 
Är i vecka 38 och idag kunde jag helt plötsligt inte hålla tätt när jag skrattade åt min sambos skämt, så resultatet var att jag kissade ner byxorna och inte några droppar utan det rann en hel del.😭
Hela grejen och min sambos reaktion blev ju att jag bara fortsatte skratta så kisset fortsatte sippra ner tills jag slutade skratta.

Har aldrig haft problem med något liknande tidigare och är rädd att något gått sönder i bäckenbotten iom att det läckte som det gjorde.
Ska man söka hjälp eller går det över efter att barnet är ute?

Jag fick också problem med urinläckage vid hostningar och nysningar i slutet av den här graviditeten, men så fort bebis var ute gick det över. Jag skulle avvakta om jag var du och se hur det blir när du har fött. :) Dock är knipövningar alltid en bra idé, både inför, under och efter en graviditet!
 
Är i vecka 38 och idag kunde jag helt plötsligt inte hålla tätt när jag skrattade åt min sambos skämt, så resultatet var att jag kissade ner byxorna och inte några droppar utan det rann en hel del.😭
Hela grejen och min sambos reaktion blev ju att jag bara fortsatte skratta så kisset fortsatte sippra ner tills jag slutade skratta.

Har aldrig haft problem med något liknande tidigare och är rädd att något gått sönder i bäckenbotten iom att det läckte som det gjorde.
Ska man söka hjälp eller går det över efter att barnet är ute?

Superviktigt att knipa så att du får en starkare bäckenbotten :)
Har alltid varit noga med det och inte minst nu under grav :)

Det viktiga är att man kniper rätt, många krystar istället för att knipa och då blir det motsatt effekt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 844
Senast: Fibusen
·
Hemmet Okej, lång historia men här: Min tvättmaskin började plötsligt krångla, den ville inte avsluta ett program. Typ samtidigt började det...
Svar
12
· Visningar
3 728
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 783
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 165
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp