Urinproblem

MissFideli

Trådstartare
Seven spydde flera gånger natten till igår och var väldigt allmänpåverkad igår morse. Ringde veterinären som bad oss komma in akut.
När vi skulle åka, ville jag kolla i lådan om jag hittade nått där som kunde säga nått och hittade massor av små klumpar av vad jag tror är urin. Hon var dock väldigt mycket bättre när jag kom hem från jobbet (drack lite Fortiflora-vatten och åt), men inte helt bra så vi åkte. Hon går med krökt rygg, vilket för mig indikerar på smärta någonstans. Väl hos veterinären, kände han igenom henne, men hittade inget. Urinblåsan var tom, så det är ju inte stopp. Jag frågade hur jag skulle ställa mig till kisseriet och han sade att man vanligtvis sätter in smärtstillande, vilket han inte vågade nu pga kräkningarna. Jag skulle ge henne så mycket blötmat som möjligt och återkomma om det inte blev bättre.
Inatt har hon inte kräkts nått. Och nu funderar jag på om jag ska göra som veterinären tyckte, avvakta över helgen. Eller ringa och fråga om jag kan få sätta in smärtstillande ändå? Hon är kanske 90% sig själv nu, men nått fattas. Hon går fortfarande med krökt rygg ibland. Och jag ser att hon krystar när hon kissar.
Jag har ingen egeen erfarenhet av urinproblem på katt.

Hjälp, tycker så synd om henne :(
 
Eller kan det vara avföring trots att det är färglöst? Vissa klumpar ser ut som när bajset är helt rinnande, fast nu är dom mycket mindre och färglösa. Igår pruttade hon till när hon kissade. Kan dom göra det om det är kiss?
 
Vår gammeltant har problem med sin blåsa. När hon är dålig går hon och försöker kissa hela tiden, det blir massor med små klumpar i lådan och hon kan inte komma till ro. Till slut kommer det droppar med blod.

Första gången behandlades det som stressorsakad uvi pga nytillskott i familjen. Då gick det över med Metacam och vi märkte effekt direkt när behandling påbörjades.

Andra gången, nu i november, fanns ingen annan tydlig orsak och veterinären bedömde det som att blåsan blivit torr. Metacam och tillskott som hjälper blåsan att inte bli sträv/torr. Effekt märktes direkt. Vi märkte lite negativ effekt när smärtlindringen tog slut och den kan komma fram ibland, men inte så pass att hon verkar lida. Katten blir 19 år i år. Skulle hon bli sjuk igen kan man utreda mer genom ultraljud och provtagningar, men i dagsläget har vi valt att avvakta.
 
Jag hade sökt igen om katten fortfarande krystar och verkar ha ont.
Låter som urinvägsinfektion eller blåskatarr.
Ping har haft liknande problem nyligen och hon har fått både antibiotika och antiinflammatoriskt. Nu senaste gången även ett tillskott som heter Cystophan.
I hennes fall trodde de först på stressrelaterad blåskatarr/inflammation, sen trodde de uvi och nu är de inne på blåskatarr /inflammation igen.

Vi har gett probiotika varje dag för magens skull under kuren, och hon har fått Onsior som är snällare mot magen än Metacam.
 
Jag hade sökt igen om katten fortfarande krystar och verkar ha ont.
Låter som urinvägsinfektion eller blåskatarr.
Ping har haft liknande problem nyligen och hon har fått både antibiotika och antiinflammatoriskt. Nu senaste gången även ett tillskott som heter Cystophan.
I hennes fall trodde de först på stressrelaterad blåskatarr/inflammation, sen trodde de uvi och nu är de inne på blåskatarr /inflammation igen.

Vi har gett probiotika varje dag för magens skull under kuren, och hon har fått Onsior som är snällare mot magen än Metacam.

Bra, Onsior har jag hemma till Bonnie. Kanske kan man börja med det och se om det räcker. Alltså i samråd med veterinär.
 
Ursäkta att jag taggar dig @Malibu_Stacy , men vad tycker du? Avvakta eller ringa igen?
Om katten fortfarande är besvärad skulle jag ringa. Du bör inte sätta in Onsior på eget bevåg. Kan vara problem med njurarna också som ger kräkning, smärta högt upp i buken (vid ryggen alltså då njurarna sitter där) samt urineringsbesvär och då kan Onsior eller Metacam och liknande vara förödande.
Det bästa vore att åka in igen för att kolla upp det om hon inte är normal.
 
Om katten fortfarande är besvärad skulle jag ringa. Du bör inte sätta in Onsior på eget bevåg. Kan vara problem med njurarna också som ger kräkning, smärta högt upp i buken (vid ryggen alltså då njurarna sitter där) samt urineringsbesvär och då kan Onsior eller Metacam och liknande vara förödande.
Det bästa vore att åka in igen för att kolla upp det om hon inte är normal.

Han kände igenom henne ordentligt igår och kunde inte få fram nån smärta. Men nej, jag tänker absolut inte sätta in själv. Hon ultraljudades i höstas då hon också hade många kräkningar, då hittade man skador på njurarna. Men blodproven (vanliga och SDMA) var normala. Men pga detta så skulle jag aldrig våga köra på själv med smärtstillande.
Får boka ny tid om jag ser problem hemma. Typiskt att det är helg 🙄

Tack för att du svarade :heart
 
Veterinären godkände Onsior, så nu ska hon äta den 1 v. Annars ska vi boka tid, han tyckte inte det behövdes i första läge. Verkar som de flesta får rätt snabbt svar, hoppas det gäller oss också. Har köpt massa olika blötmat för urinproblem, funderar på om man borde ge Zylkène också?
 
Jag som har levt med njursjuk katt som ofta hade UVI tänker direkt att det är njurarna som inte mår bra. Särskilt om UL visade skador på njurarna i höstas.
 
Jag som har levt med njursjuk katt som ofta hade UVI tänker direkt att det är njurarna som inte mår bra. Särskilt om UL visade skador på njurarna i höstas.

Veterinären trodde inte det dock. Han kände på njurarna. Men hon ska vaccineras inom några veckor och prov ska tas då.
 
Just det där med små kissbollar låter som uvi, förstärkt av dåliga njurar. Jag tror att du borde ändå få in ett urinprov till veterinär. Visserligen är det bättre ju färskare det är, men köp hem ett kitt - särskild sand plus ett rör och se till att bara Seven kan kissa där. Har för mig att man kan stoppa det i kylen över natten.

Jag och Megara håller tassar och tummar.
 
Just det där med små kissbollar låter som uvi, förstärkt av dåliga njurar. Jag tror att du borde ändå få in ett urinprov till veterinär. Visserligen är det bättre ju färskare det är, men köp hem ett kitt - särskild sand plus ett rör och se till att bara Seven kan kissa där. Har för mig att man kan stoppa det i kylen över natten.

Jag och Megara håller tassar och tummar.

Tack, men jag går på veterinärens råd här.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
Katthälsa Min fina kisse fick somna in igår😭 Hon blev dålig i torsdags och var hängig och trött, åt inte men drack vatten och fick lite godis för...
Svar
1
· Visningar
577
Senast: Nikita4evR
·
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
1 849
Senast: Steffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp