Urinsten, hjälp!

K

kebabbert

Jag har en katt som har begynnande urinsten tror jag. Vad ska jag göra? All hjälp mottages tacksamt!!


Jag har en 4 årig kastrerad hankatt (lite knubbig) som får gå ut ibland. För ett halvår sedan fick han urinsten. Han var inte försäkrad och det gick på många tusen kr. Hårt när man är en fattig student utan buffert. Det som hände var att han började kissa ofta och överallt inomhus. Jag åkte till vet, som konstaterade urinsten, gav mig dietfoder och sa åt mig att avvakta. Det blev bara värre och värre, vet sa åt mig att avvakta. Till slut lade han sig ned i sandlådan och började tvätta sig, och gömde sig i mörka hörn. Fan vad vilken ångest jag fick av hans beteende. Efter ytterligare ett tag (jag ringde vet som sa åt mig att avvakta), så försökte han kissa, det kom inget. Jag ringde vet, som sade åt mig att åka in till ett större sjukhus, vilket vi gjorde. Fan, hon kunde sagt att man kunde spola rent, vilket jag inte visste.

I djursjukhuset sövdes han, och sköljdes ren. Han hade ett rejält urinstensstopp. Så kom han hem. Nästa dag hade han stopp igen. Vi åkte in och sköljde. Nästa dag likaså. Det höll på så jättelänge (nästan en mån). Det började pratas om avlivning. Det var mitt livs svåraste period. Jag mådde verkligen jättedåligt. Till slut sa jag åt vet att börja tänka lite, det kan inte vara urinsten, för det kan inte hinna bildas på 24 h varje dag. Så han började tänka och erinrade sig en honkatt som inte heller kunde kissa efter en operation. Hon fick muskelavslappnande medicin och hon kunde kissa igen. Vi provade det på Frasse, och han kunde kissa igen och blev frisk.

Efter det, har han gått på dietmat som är aggressivt mot urinstensbildning, i ett halvår. Sedan har han gått på dietmat utformat med tanke på urinsten i 2 mån. Under tiden har jag givit honom kött och fisk ibland oxå. Jag borde inte gjort det. Jag har hört att speciellt havsdjur har höga magnesiumhalter, vilket orsakar urinsten. Katter är inte designade att äta fisk, de är designade att äta möss, dvs, kött.



Jag har dessutom lagt vattenskålar här och där, nyligen. Vattenskålarna är nästan tomma på morgonen (jag har 2 katter). Det oroar mig lite. De dricker MYCKET mera nu, än då jag hade vattnet bredvid maten. Har katterna njurproblem? Varför dricker de så mycket vatten för??? Nästan en vattenskål per natt försvinner, på två katter. Är det normalt? Jag vet ju förstås inte vem av dem som dricker mest. Förrut drack de gärna ur vattenkranen, men det har de nästan slutat med nu.



Nu är Frasse som vanligt. Pigg och så. MEN, förrut så kunde hans urinpölar vara ganska stora, som en tennisboll, eller lite större. Nu har jag inte sett några stora urinpölar på ett bra tag nu. Bara små urinpölar, som en golfboll, precis som min andra lilla katt, Pixel. Hon producerar bara golfbollar. Frasse tvättar dock inte sin penis som besatt, vilket han gjorde då han var riktigt drabbad av urinsten.

Så, problemet är, att han producerar inte längre lika stora urinpölar som vanligtvis. Urinsten har en tendens att återkomma, väl? Hur ofta då? Någon som varit med om något liknande? Någon, som varit tvungen att avliva sin katt pga urinsten? (Hoppas verkligen det är sällsynt!)

Jag ska självklart ringa vet, men de är inte experter på detta tydligen. Så, om ni har några erfarenheter och tips om urinsten, vore jag jättetacksam om ni kunde berätta om dem, vad ni gjorde och vad som blev resultatet. Jag börjar få ångest och börjar må skitdåligt över detta. Jag älskar ju min kolsvarta gubbe över allt annat och gör näst intill vad som helst för att rädda honom. Fan! Jag kan inte slappna av. Vi fick verkligen kämpa förra gången. En hemsk period. Ursäkta om denna tråd är lite osammanhängande men jag är så orolig.
 
Sv: Urinsten, hjälp!

Min ena katt har haft sten flera ggr, var hos veterinären och sköljde rent 8 ggr på 5 månader. Köpte specialfoder hos veterinären som han inte åt, han gick ner 3 kg (vägde 10 innan :o ) på några veckor. Sista gången han fick stopp sa vet att antingen fick vi ta bort honom eller oxå amputera snoppen. Jag var inne en torsdag och vet hade inte tid att operera förrän måndag, det tyckte han var för länge att vänta. Ringde till Skara djursjukhus, där skulle operationen kosta runt tiotusen, min vet skulle ha tre..
Visste inte hur jag skulle göra, risken fanns ju att det skulle täppa igen över helgen, och avliva ville jag inte göra. Vet löste det genom att sy fast en kateter, sen fick katten bo i duschen över helgen.
Efter operationen har han mått bra, nu äter han RC Indoor och Mjau burkmat. Hoppas att han inte ska få nåt mer anfall nu, men det är 11/2 år sen det senaste så... Hoppas det går bra med din katt, det är inte billigt (min var oxå oförsäkrad), men det var värt vartenda öre att se honom må bra igen
 
Sv: Urinsten, hjälp!

Ok, du penisamputerade honom för 1,5 år sedan och han har inte haft något nytt urinstensstopp efter amputationen, alltså. Hur var operationen? Mår katten bra? Jag tycker det låter lite läskigt att amputera penis på min katt. Kan du rekommendera en penisamputation? Tog din vet 3000 kr för en penisamputation? Det låter billigt, min tar 10 000 kr. Jag bor i sthlm, var bor du? Om man kan spara 7 000 kr på att åka en bit, kanske det är värt det. Är det en bra vet?

Det finns ju olika sorters foder. Det verkar som om "Hill's" foder är äckligt (det är flera kattägare som säger det). "Royal Canine" och "Specific" smakar gott. Först köpte jag Hills, men det vägrade Frasse äta. Äckel-päckel, sa han. Så jag böt till RC, och det äter han. Men jag vet inte om det funkar så bra, så nu provar jag Specific. Det äter han oxå.
 
Sv: Urinsten, hjälp!

Operationen gick bra, jag lämnade honom på förmiddagen sen ringde de vid 4 när han började röra på sig. Han sov när jag kom dit, men när han hörde min röst så kravlade han sig mot mig och försökte krypa innanför min jacka.. Stackarn..
Tror att han var sydd med 12 stygn, kommer inte ihåg riktigt, de fick iaf sitta i 10 dgr. Tog stygnen själv, fast det var pillrigt & gjorde ont på katten så det är nog lika bra att låta vet göra det.
Hill´s har jag inte provat, specific åt inte min alls.
Skulle nån av mina andra katter få problem med sten så skulle jag operera mkt tidigare än jag gjorde med Rumlis.
Han funkar precis som innan, kisseriet funkar perfekt. Det var jobbigt några dagar efter op bara, han hade ont när han kissade å ville inte använda lådan, kissade på golvet ist.. Sen gillade han ju inte tratten heller..
Jag bor i Mariestad, ca 30 mil från Sthlm, men om op kostar 10 000 där så borde det ju bli billigare att åka hit...
 
Sv: Urinsten, hjälp!

Ok. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Jag tycker penisamputation låter lite läskigt. Verkar han inte må dåligt av det? Typ, dyster, deprimerad eller något sådant? Kan han inte lätt få infektioner där? Har han halva snoppen kvar, eller är den helt borta?

Nu äter Frasse Specific och urinklumparna är ungefär lika stora, kanske lite större? Vet inte. Än så länge är det ingen fara på taket. Jag ska avvakta lite till...
 
Sv: Urinsten, hjälp!

De tog hela snoppen. Han är precis som innan, han har nog inte fattat att han inte har sin snopp kvar.. Han har inte haft några infektioner efter op.
 
Sv: Urinsten, hjälp!

Jag har hört att det flesta hankatter som är lite knubbiga och dricker mycket vatten kan ha diabetes!

Om du tror att din katt har urinsten så finns det jätte bra torrfoder som heter SPECIFIC som finns att köpa hos en veterinär som just är mot katter som har urinsten, har hjälpt min katt som hade det när han var 2 år och nu så är han 8 och har inte haft det igen!
 
Sv: Urinsten, hjälp!

YES! Det ser bättre och bättre ut, detta. Frasses kisspölar är markant mycket större efter prick 7 dagar sedan han började med Specific.





En kort rekapitulering:
För 9 mån sedan hade Frasse kraftiga besvär med urinsten. Då fick han RC urinary som jag tror inte hjälpte överdrivet mycket (då det konstaterades urinsten blev vi hemskickade med RC fodret och det blev bara sakta värre, tills det blev totalstopp efter 1-2 v och spolningar krävdes). Efter alla spolningar, har han fått RC Urinary (som säges lösa upp urinsten) i 6 mån. Sedan har han ätit RC urinstensförebyggande, som han väntas äta resten av livet. Jag har dock givit honom kött och fisk ibland då jag lagat mat.

För 1 mån sedan blev Frasses urinpölar sakta mindre och mindre (från knytnävsstora ned till golfbollsstora i storlek). (Det säges att fisk, skaldjur etc ska undvikas helt av urinstensbenägna katter - kanske därför han fått urinsten igen).

För 1 vecka sedan fick Frasse Specific och ganska direkt (efter 2 dygn) så började kisspölarna tillta i storlek). Nu är de som 3 golfbollar i storlek, men inte riktigt knytnävsstora som han vanligen producerar. Man ska inte ropa hej etc, men det ser bättre och bättre ut!

Hädanefter ska jag köra på Specific. RC funkar inte så snabbt. Hill's smakar äckligt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
604
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
4 980
Senast: kratbran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp