Urinstopp hos hanhund?!

Lena Furberg

Trådstartare
Läste just om urinstopp hos hanhund på ett annat forum, och blev lite nojjig. Där står, att det räcker med ett urinstopp på ett dygn för att hunden inte ska gå att rädda! :eek:
Min hanhund har kissproblem när han druckit jättemycket vatten, t.ex. om vi varit och badat i sjön. Då kan han få stå lääääänge och kisset kommer sakta i en tunn stråle, ibland inte alls. Han kan stå 10 minuter innan han lyckats kissa klart (ska kanske tillägga att stora killen kissar som en valp, dvs han lyfter inte på benet...!:grin:).
Andra dagar kissar han precis som vanligt, med rejäl stråle. Men "stoppet" inträffar ändå då och då, när han druckit mycket.
Kan han ha urinsten??? Borde han inte ha problem hela tiden då??
 
Sv: Urinstopp hos hanhund?!

Troligtvis har han bara problem när något fastnar i "utloppet". Om en liten sten sätter sig precis för urinröret. Om den följer med ut, så har han inte längre problem och strålen blir starkare = normal. Jag skulle tro att man kan se stenarna på röntgen. Fråga vetten.
 
Sv: Urinstopp hos hanhund?!

Så gör min hane med, när han har druckit massor vid bad och duschat från slangen.
Tror bara att blåsan är så full och att dom har knipit hårt, så därför tar det ett tag innan dom kommer igång med kissandet.

Min kissar också som en valp, för det mesta, dryga två år :D
 
Sv: Urinstopp hos hanhund?!

Kanske det, det verkar ju så... Karlar kan ju inte heller alltid komma igång med strålen på en gång...!:angel:
 
Sv: Urinstopp hos hanhund?!

Inte bara hos hanhund.
När man/hund inte kissar så blir det stas, urinen byggs på o vandrar uppåt, med njurskador som följd.
Min Amstaffpolare gick bara utanför dörren 1/ggr dygn under smällartider, han dog av andra orsaker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp