Urkalkade strålben?

Tussilago

Trådstartare
Är på gång att ta en valack på 15 år som har urkalkade strålben fram. Han är fd tävlingshäst, och får numera inte hoppa. Vad jag förstår då påverkar detta inte hästen efter den nu fått behandling. Urkalkningsprocessen har avstannat. Jag ska rida i skogen samt lite på bana och ta några lektioner i dressyr per månad. Är det någon som har erfarenhet av den här typen av "skada"? Är det dumt att ta sig an en sån häst? Han är utb ca MSV dressyr, och jag behöver en häst jag kan utveckla min ridning på.
 
Sv: Urkalkade strålben?

Min halvblodsvalack på 21 år har urkalkade strålben. Detta upptäcktes för 1 år sedan och han har sedan dess gått med eggbar skor. Han har bättre och sämre dagar och vid bra dagar klarar han skrittmotion i skogen annars går han bara i hagen.

Hur är hästen i fråga behandlad? Är man säker på urkalkningsprocessen har avstannat och hur har man kommit fram till detta?
 
Sv: Urkalkade strålben?

Hmm.. Jag vet inte hur han är behand,ad kan jag säga.. Men de har röntgat efter beh o sett att det inte blivit värre.. Det var genom röntgen de upptäckte det tydligen. Tror att han är beh på Ultuna iaf.. Så det kan alltså vara så allvarligt.. Hur upptäckte du det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 225
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp