Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Urkalkade strålben?

Tussilago

Trådstartare
Är på gång att ta en valack på 15 år som har urkalkade strålben fram. Han är fd tävlingshäst, och får numera inte hoppa. Vad jag förstår då påverkar detta inte hästen efter den nu fått behandling. Urkalkningsprocessen har avstannat. Jag ska rida i skogen samt lite på bana och ta några lektioner i dressyr per månad. Är det någon som har erfarenhet av den här typen av "skada"? Är det dumt att ta sig an en sån häst? Han är utb ca MSV dressyr, och jag behöver en häst jag kan utveckla min ridning på.

A

AnnikaH

Sv: Urkalkade strålben?

Min halvblodsvalack på 21 år har urkalkade strålben. Detta upptäcktes för 1 år sedan och han har sedan dess gått med eggbar skor. Han har bättre och sämre dagar och vid bra dagar klarar han skrittmotion i skogen annars går han bara i hagen.

Hur är hästen i fråga behandlad? Är man säker på urkalkningsprocessen har avstannat och hur har man kommit fram till detta?

Tussilago

Trådstartare
Sv: Urkalkade strålben?

Hmm.. Jag vet inte hur han är behand,ad kan jag säga.. Men de har röntgat efter beh o sett att det inte blivit värre.. Det var genom röntgen de upptäckte det tydligen. Tror att han är beh på Ultuna iaf.. Så det kan alltså vara så allvarligt.. Hur upptäckte du det?

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5537 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 493
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
6 386
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
31
· Visningar
4 161
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
1 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Plast eller guld?