Urkrypbar sele

Lindon

Trådstartare
Som rubriken lyder, tips på bra selar som hunden inte kan krypa ur. Nu just har vi en basic från Zero dc som är lätt, mjuk men fast hur hårt man än spänner den kan hunden i ett nafs krypa ur den. Vill ha sele då hunden är lite dragig i början och "från noll till hundra" och alltid rastas i långlina.

Har fått tips av en granne med jämthund om Ruffwear Web master som har tre remmar.

Andra?
 
Hööks har en ruffwear-kopia.

Annars vad som är rymningssäkert varierar lite beroende på hur hunden är byggd. För mina hundar finns det ytterligare en variant som är rymningssäker, som jag tippar på att kan passa till andra modeller på hund också, men den har jag sytt själv så det är inget som går att traska iväg till djuraffär och köpa.
Såhär ser den ut iaf:
26858
 
Som rubriken lyder, tips på bra selar som hunden inte kan krypa ur. Nu just har vi en basic från Zero dc som är lätt, mjuk men fast hur hårt man än spänner den kan hunden i ett nafs krypa ur den. Vill ha sele då hunden är lite dragig i början och "från noll till hundra" och alltid rastas i långlina.

Har fått tips av en granne med jämthund om Ruffwear Web master som har tre remmar.

Andra?
Min kan ställas in med 5 olika spännen.
 
Hööks har en ruffwear-kopia.

Annars vad som är rymningssäkert varierar lite beroende på hur hunden är byggd. För mina hundar finns det ytterligare en variant som är rymningssäker, som jag tippar på att kan passa till andra modeller på hund också, men den har jag sytt själv så det är inget som går att traska iväg till djuraffär och köpa.
Såhär ser den ut iaf:
Visa bifogad fil 26858
Ska kolla Hööks. Det är hunden på min avatar, en labb/flatcoat blandis. Smal, lång i kroppen med långa ben, markerad midja, smal över bogen (heter det bog på hund🤔). Rukka selen vi hade satt säkrare men då gnagade den mot pälsen.
 
Som rubriken lyder, tips på bra selar som hunden inte kan krypa ur. Nu just har vi en basic från Zero dc som är lätt, mjuk men fast hur hårt man än spänner den kan hunden i ett nafs krypa ur den. Vill ha sele då hunden är lite dragig i början och "från noll till hundra" och alltid rastas i långlina.

Har fått tips av en granne med jämthund om Ruffwear Web master som har tre remmar.

Andra?
Jag har en Rukkaform polar y-sele, den här jag svårt att se att den skulle gå att krypa ur. Jag köpte den på arken zoo och fick hjälp av prova ut rätt storlek. Den går att ställa om en hel del, och eftersom jag har en unghund så har jag köpt en med möjlighet att göra större när han blir grövre.
 
Jag har en Rukkaform polar y-sele, den här jag svårt att se att den skulle gå att krypa ur. Jag köpte den på arken zoo och fick hjälp av prova ut rätt storlek. Den går att ställa om en hel del, och eftersom jag har en unghund så har jag köpt en med möjlighet att göra större när han blir grövre.
Jag har en likadan och tänker att den är svår att krypa ur med tanke på hur den sitter.
Den enda jag har att anmärka är att selen inte är så "mjuk" med så många spännen och styvt material.
 
Jag har en Ruffwear webmaster samt Hurtta Trail som också har tre remmar. Hurtta-selen är lite mjukare och mer fodrad. Nöjd med båda, sitter bra och hunden kan ej ta sig ur :)
 
Min är också en liten houdini. Han kryper ur y-selar och givetvis ur halsband. Hur han kan göra det övergår min fattningsförmåga. Oavsett hur bra och välinpassat selen/halsbandet är så gör han ett blixtsnabbt bakåtsteg och ett rusk med huvudet så är han lös om han har lust med det. Även med halvstryp som jag själv precis får över huvudet och vanliga halsband som enligt min uppfattning sitter väl hårt. Något jobbigt när det hände hos veterinären när han såg en enligt honom potentiell lekkamrat. Där var det bara turen som gjorde att jag fick tag i honom direkt innan han hann springa fram till den andra hunden. H-selar däremot har han inte kunnat ta sig ur med den metoden.
 
Om man har en hund som enbart backar ur selen så kan en vinthundssele vara ett alternativ:
vinthundssele_bla-600x600.jpg


Fungerar dock inte om de är som mina hundar och viker sig som en ostbåge åt sidan, och på så sätt trycker sig ut ur selen på något vis :p
 
Jag har en likadan och tänker att den är svår att krypa ur med tanke på hur den sitter.
Den enda jag har att anmärka är att selen inte är så "mjuk" med så många spännen och styvt material.
😁 Nä mjuk är den nog inte, men jag upplever att den sitter bra och spännena inte stör hunden.
 
Tack för alla svar!
Rukkaform polar y-selen har vi haft. Den funkade ok tills den med tiden blev slapp och spännena började släppa. Vet inte om vi fick ett måndagsexemplar för tycker väl att selar borde hålla längre än 6 mån?

Hittills har an backat ur selar, men kanske kommer på en annan metod om denna inte fungerar.

Ska kolla in vinthundssele och kanas tilläggsdel.
 
Tack för alla svar!
Rukkaform polar y-selen har vi haft. Den funkade ok tills den med tiden blev slapp och spännena började släppa. Vet inte om vi fick ett måndagsexemplar för tycker väl att selar borde hålla längre än 6 mån?

Hittills har an backat ur selar, men kanske kommer på en annan metod om denna inte fungerar.

Ska kolla in vinthundssele och kanas tilläggsdel.
Men om problemet har pågått så länge så kanske det även måste till träning? Varför vill hunden till varje pris ta sig ur selen? Jobba på att få en bättre relation samtidigt som du använder sele och långlina. Jag har haft selen i ett par månader men märker ingen skillnad på hållbarhet.
 
Sambon har Ruffwear-kopian från Hööks på sin jaktlabbe och den sitter bra. Dock glider spännena som fan så den spänner ut sig flera cm varje promenad. Är snart färdig att nita banden så den inte kan glida.
 
Tack för alla svar!
Rukkaform polar y-selen har vi haft. Den funkade ok tills den med tiden blev slapp och spännena började släppa. Vet inte om vi fick ett måndagsexemplar för tycker väl att selar borde hålla längre än 6 mån?

Hittills har an backat ur selar, men kanske kommer på en annan metod om denna inte fungerar.

Ska kolla in vinthundssele och kanas tilläggsdel.
När hund var liten och jag var mer "oroad" över att hon skulle komma lös på fel ställe så körde jag sele med knäppning framtill samt halsband som jag knäppte kopplet i. Jag hade ett halvstryp med kort flärp, så hade hon börjat försöka backa ur så skulle halsbandet hållit allt ihop på plats. Har kört likadant med vanligt halsband, men hon har smal hals. (Gör det numer endast runt nyår.)
Har hunden satt det som system så kan kanske det hjälpa till i början? Min hund har ju aldrig tagit sig ur en sele och det finns nog inte i hennes värld att man kan göra det.
Däremot så låter det olycklig om hen gör det i särskilda situationer?
 
😁 Nä mjuk är den nog inte, men jag upplever att den sitter bra och spännena inte stör hunden.
Jag gillar den skarpt, men kan ibland oroa mig för att bogspännena hamnar på skulderbladets spets och hämmar rörelsen? Det blir som en hård kant där. Så jag har den lite lösare än den borde sitta. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men...
2
Svar
23
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 059
Senast: Viva
·
Hundhälsa Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 795
Övr. Hund Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 210
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp