Ursäkta dumma frågan

mirage

Trådstartare
men kan inte någon lägga in bilder och förklara skillnaden på när hästen går bakom lod och bakom hand? Trodde att jag visste vad bakom lod men nu blir jag lite osäker. :o ;)
 
Bakom lod: hästens nos är bakom den lodlinje som går genom hästens öga.
Bakom hand: hästen släpper/undandrar sig kontakten med ryttarens hand.

Hästen kan gå på tygeln (mjuk kontakt med ryttarens hand) och vara bakom lod. Den kan också vara framför lod men bakom hand (går inte på tygeln). Sedan kan den naturligtvis vara både bakom lod och bakom hand samtidigt också.
 
Det är ingen dum fråga, den diskuteras ju överallt!

Mitt bästa "knep" för att veta om hästen går på tygeln är att göra en liten halvhalt. OM hästen svarar korrekt vet jag att allt är ok. Sen kan jag placera huvudet på olika sätt, högre, lägre med mer eller mindre böjning och ställning. Går halvhalten igenom ok. Om den inte går igenom känns det som att hästen bara böjer mer eller gör spänt motstånd mot handen. T_B
 
Ett lod är en tygnd som hänger i ett snöre (kan vara bra att veta), lodplanet är således en tänkt linje, som ett lod. Om vi låtsas att du rider din häst rakt in i en vägg (lodrät) och hästen slår i pannan är den bakom lodplanet, slår den däremot i nosen är den framför. Ganska enkelt på det hela taget.
För att röra till det ytterligare: Om man räknar lodlinjen genom ögat kan hästen ha nosen i lodlinjen genom ögat men egentligen är nosen bakom lod. Tänk dig istället lodlinjen framför hästen och se var den har sin nosrygg (t ex väggen ovan) i förhållande till den linjen.
 
Håller inte med.

Om hästen går i lod så har den nosen lite framför. Lodlinjen går genom ögat och mungipan.

mvh Jessica
 
Har för mig att man knappt kan se när en häst går bakom hand :confused: fast jag vet inte :D

//Mowglii
 
..öhh, det är rätt tydligt när en häst går bakom hand, om inte annat så kan du se när hästen arbetar genom sin kropp och när den inte gör det.
 
Jag har ridit en häst som gått svår dressyr. Om något inte passade herrn, tex mitt vägval i skogen, kunde han ägna sig åt piaff i stället för att gå framåt. Utan tvekan arbetade han bra mycket bättre än de flesta hästar skulle kunnat/orkat, men lik förbaskat var han bakom hand! Mera skänkel - mera tramp men det brukade ta 20 - 30 sekunder och det var först när det började näram sig levad han brukade ge upp och gå fram igen. Piaff i stället för fri skritt skulle man väl nästan kunna kalla extremt mycket bakom hand :angel:
 
Visst, om du har en linje mellan ögat och mungipan och denna linje är vertikal bör nosen komma en aning framför lodplanet. Problemet är väl snartast att man inte har klart för sig vad en lodlinje eller vertikal linje är över huvud taget. Man måste kunna se denna linje i sitt huvud för att hitta nosens förhållande hos hästen.
 
Håller med, men samtidigt är det synd att man stirrar sig blind på den här lodlinjen. Man ser på hela hästens kropp om den går rätt eller inte. Om hästen har tippat bäckenet och bakbenen är trevligt vinklade så brukar hela hästen se harmonisk ut, även hals och huvud.

Jag tycker också man kan titta på vecken som bildas mellan ganaschen och undersidan av halsen, bildas det mängder av veck där så är antagligen tygeln för kort. Och det ska helst inte synas någon utbuktning på undersidan av halsen.

Jag kan även tycka att hästen har ett lite drömskt uttryck i ögonen när den trivs med formen den blir riden i. En häst som inte trivs har snarare ett nollställt eller panikslaget uttryck.

Det finns massor med små tecken att leta efter när man tittar på en häst, förutom nosen i, framför eller bakom lodplan.

Och jag kan tycka att just lodplan är det sämsta alternativet. De övriga säger mycket mer ang hästen verkliga form än vad lodlinjen gör.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 126
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: MimmiNO
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp