Urtikaria (långt)

pluskvamperfekt

Trådstartare
Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort?
Förra sensommaren reagerade min häst på något som gav urtikaria som kom och gick. Så småningom fanns små knölar kvar flera månader. DV kliade sig i skallen och trodde det var vattenskållor.
Men det stämmer inte med hur det uppkommit, hur det såg ut från början, eller i övrigt hur det fortlöpte. Så det trodde jag inte det var.
Jag fick efterhand veta att hästarna fått lite tilläggsfoder i hagen från en annan i vårt stall, då den ville göra slut på maten (började bli dåligt?- ingen aning). I vilket fall fick de extra under en tid utan min vetskap. Detta var under denna tid som min häst fick sina utslag i vilket fall. Men så kan ju hästen reagerat på någon annan växtlighet i hagen också.
I övrigt inga foderbyten annat än infasning till hösilage, mineraler och vitaminer.
Knölarna låg kvar under hösten och försvann sedan sakta. Vi har fått byta grovfoder också då gårdens egna skörd förra året inte räckte till. Sedan blev det några byten pga sämre hygienisk kvalité, vilket min häst inte ragerat på alls.
Klinikvet. som behandlade min häst för annat före jul förra året, gick på min linje angående allergisk reaktion, men då knölarna var på väg att försvinna gick vi inte vidare med det.
Tills nu. Nytt hösilage som verkar fräsh till lukt och utseende, och verkar bestå av någon modern fröblandning med flera grässorter. Jag kan räkna till en fem sex st. Ska ta reda på vad det innehåller, samt vad innehållet i förra årets hö/hösilage var.
Vi har tidigare haft analys, men förra året föll bort, samt att denna vinter har det hattats hit än dit med foder pga undermålig hygien på vissa balar.
Jag kommer se till att ha analys detta år, och framförallt, kan jag utesluta vad hästen inte tål, får jag handla foder därefter. Vilket innebär att jag får handla eget foder i vårt kollektiv, och eventuellt ha min häst själv i egen hage, om de andra inte vill använda mitt foder i hagen.
På något sätt får det ordna sig.
Har en tid hos vet om någon vecka, då jag ska dryfta möjligheten att via prover hitta allergenet.
Min häst reagerar även starkt på någon av de stora bitinsekterna av broms eller hästfluga på sensommaren. I övrigt inget kliande eller fotosensibilitet, hosta eller liknande. Bara dessa starka reaktioner i hud. Inga foderbyten i kraftfoder eller mineraler har skett under tiden. Bara gräs och hö som skiftat över året.
Någon som testat sin häst? Eller har några tankar eller råd att ge?
Input mottages tacksamt.
 
Senast ändrad:
Sv: Urtikaria (långt)

Ja just det, hästen får halm, som varit samma under hela tiden. Stog på halmpellets förra året. Står på en blandning av halm och numera mest spånpellets. Inga nya inköp av pellets så där inget nytt.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Inga nya tvättmedel, ingen ny utrustning. Inga kända nya kemikalier. Ingen medicinering med något.
Urtikarian kommer på bålen, närmare betämt på bukens sida.
Hästen kollas för mask årligen.

Hagarna innehåller gräs, sparsamt med klöver, groddblad och blir överväxt i juli med smörblommor vilket kan tyda på att det är rätt försurad mark.
Reaktionen kom i slutet på augusti förra året. Samt igår.
Gräset har inte börjat skjuta upp ordentligt ännu. Mest fjolårsgräs än så länge.
Detta om det kan vara någon hjälp i spånandet kring vad hästen kan tänkas reagera mot.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Urtikaria
- Oregelbundna svullnader i huden, där pälsen så småningom reser sig. Allergiskt reaktion. Så småningom har svullnaderna minskat till små knölar/knottror. Ingen pälsförlust.
De kommit till samma ställe vid dessa två tillfällen.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Ja min gamla häst (nu 25 år "ung" ;)) hade sådana problem förra året faktiskt, började i augusti och höll på ända in i november, men vad det var har jag inget svar på.

Första gången jag såg det så var hela ena sidan nästan helt täckt, såg hemskt ut men hästen var opåverkad och veterinären kom ut i ett helt annat ärende och då trodde vi det var myrbett, för när jag hämtade in hästarna bara en liten stund innan så låg hästen ner på just den sidan och det är en hel del myror på den ängen. Men det fortsatte med små knölar här och där efteråt, långt in i november när de inte gick i "myrhagen" längre

En del av de små knölarna blev små små sår med en liten skorpa på, veterinär tog bakterieprov på dessa men proverna var negativa, inga bakterier.

Inga nya hagar inget nytt foder ingenting annat men hästen verkar ha lite magproblem då hon ofta blir lite lösare än normalt. Sämre tarmfunktion pga av ålder kanske? Men fortfarande vet jag inte var dessa små knölar verkligen beror på :confused:
 
Sv: Urtikaria (långt)

Det första jag tänker är sol + gräs.även om du inte ser att gräset kommit igång att växa , så var så säker på att hästarna sett det, dom tar varje strå som kommer upp.har dom väl fått en reaktion är det lätt att få nästa, lika på människor.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Min häst får det i februari/mars två år i rad. Extremt känslig för nåt vi inte vet. Förra året blev han extremt dålig av kortison man brukar ge mot allergi utveckla hudinfektion o höll på att dö. 3grg så hög puls och 41 i temp. I år våga man ej ge nåt eftersom han inte tål mediciner. Fått temp av olika pencilliner o sådär. Då klara han ut det bra i år själv. Vi har inte pratat om några test, försäkringen tar inget o kostar ett par tio tusen att kolla upp det noga.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Detta har jag inte tänkt på, men det är ju inte omöjligt. Knölarna är som du beskriver, likaså hur länge de fanns kvar, och jag har också sett någon enstaka som varit som ett litet sår. Lokalisationen är faktiskt precis den del som ligger i marken. Tack.
 
Senast ändrad:
Sv: Urtikaria (långt)

Javisst hittar hästarna det första gröna. Men sol tror jag inte hon reagerar på, det gröna, ja kanske. Men något annat måste initialt ha satt igång immunförsvaret, så att den i år skulle reagera på grönt, vilket inte skett förut.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Det lät inget vidarre. Blir din häst dålig på andra vis än knölar, när den reagerar på det den inte tål?

Min häst är opåverkad och som vanligt, bara dessa knölar.
KL
Ja just det, var också lite varm över ett område med lite mer bulor, vilket skulle kunna stämma in på bett från myror.
 
Senast ändrad:
Sv: Urtikaria (långt)

Knölarna finns precis på den del som ligger i marken om hon skulle lägga sig lite prydligt och vila en stund.
Men att knölarna skulle ligga kvar i huden så länge som flera månader? Jag vet av egen erfarenhet att bett från myror kan finnas kvar som en irritation och en bula, men bara någon vecka. Jag undrar om min häst ärndå inte har något fel på immunförsvaret. Hon har ju reagerat med stora bulor på stora bitinsekter, som sedan minskat till en permanent knöl under huden. Vi har tagit prov på en sådan, och provsvaret ger en liten hint om att det kan vara något immunologiskt.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Han får bara enormt mycket prickat. När han fick kortisonet första gången fick han ju hög feber/puls efter fått hudinfektion. Då slutade han även äta o dricka, helt matt o mådde inte alls bra.
Nu i våras var det mindre prickar och bara dom, det försvann av sig själv. Men vet hur det blev förra året så åkte akut till Strömsholm för jag var orolig men fick svar att vi avvaktar o tog bara en blodprov. Annars kan han reagera på mediciner genom att få feber.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Nej myrbetten kan knappast finnas kvar i flera månader så det måste vara flera orsaker. Knölarna ser ju snarlika ut, för mig i alla fall, men en del kan kanske vara insektsbett, andra kan vara foderrelaterade eller något annat mysko.
Vad var det för prov veterinären tog på din häst? Och fanns det något att göra? Min häst fick en cortison spruta men jag tyckte inte det gjorde någon skillnad
 
Sv: Urtikaria (långt)

Vi tre biopsier (vävnadsprov). Från permanent knöl. Dvs inte dessa som hon fått på bålen, utan från sådana enstaka som kommer på sensommaren efter bett från stora bitinsekter.
 
Sv: Urtikaria (långt)

Jag börjar fundera om tråden ligger rätt. Tänkte först att det hela kunde vara foderrelaterat, och det är ju inte helt uteslutet, men jag börjar fundera om den skulle ligga någon annastans. Hästvård kanske?
Har haft mailkontakt med en person på hippologiska, med specialité immunförsvar. Hon skickade mig vidare till hudexpert. Hon hade lite teorier, men de kunde inte mynna ut till en klinisk diagnos bara sådär såklart, men tyckte det var intressant då min häst synnerligen verkar ha problem med att reglera reaktionen och framförallt avsluta den. Ingen forskning pågår just nu på detta. Kanske har hudmänniskan lite att tillföra.
Inte någon mer som har sådana problem? :d
Ni med PPID-hästar, de kan ju många gånger ha kroniska inflammationer som ett bisymtom? Ingen?
Bara min och hästen med myrorna.:(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 796
Senast: Cattis_E
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 190
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp