Urtråkiga teorilektioner

FadeAway

Trådstartare
Dottern (4år) rider på ridskola och var fjärde gång har de teori. Men jag tycker det är löjligt tråkigt och dåligt upplägg på teorin. Det är inte ordinarie personal som har teorin utan en yngre tjej i 18-20 års åldern. Upplägget är att alla nybörjargrupper har mer eller mindre samma lektion så när vi har lektion är det dagens sista pass och känslan jag får av henne är standard tonåring så är uttråkad. Teorin är i stallet typ stå i sadelkammaren och svara på vad olika borstar heter och därefter kanske borsta en stund. Alternativt att hon står i en box och pekar på hästens olika delar och barnen ska svara på vad de heter.

Jag minns inte upplägget på mina egna teorilektioner men jag var avsevärt äldre när jag hade teori (typ sju). Men hästens delar har jag för mig kom betydligt senare. Åldrarna varierar i gruppen men äldsta barnet fyllde sex i vintras.

Men alltså jag tycker det fungerar så dåligt. Har alla ridskolor denna typ av teorilektioner för så här små barn? Är det att jag bara inte klickar med teorifröken? Är jag skadad efter haft häst i massa år och valt egna tränare och därmed blivit superkräsen?
 
Bra att barnen får teorilektioner! :) I den åldern kanske det är viktigast att lära sig hur man umgås med häst och hur hästen ser ut när den är på olika humör för att det ska bli säkrare för barnen att vistas i stallet. Samt den mest vanliga utrustningen, typ träns, täcke, sadel, borstar, grimma mm för att de ska veta vad som används när och hur man sätter på den.

Teori som i lära om hästen, foder, sjukdomar, hovvård, utrustningens delar kan man ta senare när barnen är lite större. :)

Men självklart ska ju den som lär barnen detta vara engagerad och nå fram till barnen. Gör den inte det kanske man ska prata med ridläraren om att man önskar förändring av teorilektionerna och sakligt förklara varför du inte är nöjd.
 
Tyvärr kan teorilektioner bli tråkiga om ledaren inte är engagerad. Med en engagerad ledare blir teorilektionerna roliga och lärorika. Det som ytterligare försvårar är att många föräldrar tycker att teorin är onödig. Säger inte att du är en sådan förälder men att föräldrar signalerar att det är onödigt försvårar ytterligare att få till bra teorilektioner.
Hästens delar, vad borstarna heter och hur de används är vad man brukar börja med oavsett ålder på barnen. Det är ju själva grunden så det ser jag inte som något fel.
Alltför många ridskolor har ingen teori alls och det ser jag som att svika barnen. Att inte få lära sig allt runt hästen utan enbart att rida gör en inte till någon bra hästmänniska. Man behöver förståelsen och kunskapen runt hästen för att bli en duktig ryttare och hästmänniska men självklart ska det vara bra teori med engagerade ledare.
 
Jag tyckte teorin på ridskolan var utråkig av just den anledningen du beskriver. Någon oengagerad tonårstjej skulle försöka hålla igång en lektion för en grupp spretande ungar. Jag hade ridit privat i flera år innan, och kunde redan grundläggande kunskaper om hästskötsel. Att få utpekat för sig vad som är stigbygeln och vilka färger hästarna i stallet hade kändes liksom waste of time för just mig, som redan kunde det. Blev inte det minsta besviken när jag ganska snabbt blev förflyttad till en annan ridgrupp som redan ridit i flera år, och där det inte var någon teori.

Jag tycker generellt att det är bra att ridskolorna lär ut det, för långt ifrån alla har den kunskapen som jag hade med mig i bagaget. Jag var dessutom en riktig liten bokmal och läste allt jag kom över. Men det är så oändligt mycket enklare att göra det roligt och spännande för ett eller två barn (som med mina medryttare, åtta och tio år gamla), för då kan barnen vara involverade på ett helt annat sätt. Det var så jag lärde mig, genom att varva teori och praktik, men på ridskolan var det mer att ett barn stod och tuggade oengagerat tuggummi och försökte lära andra barn sadelns olika delar och viftade lite med en hovkrats.
 
Jag tyckte teorin på ridskolan var utråkig av just den anledningen du beskriver. Någon oengagerad tonårstjej skulle försöka hålla igång en lektion för en grupp spretande ungar. Jag hade ridit privat i flera år innan, och kunde redan grundläggande kunskaper om hästskötsel. Att få utpekat för sig vad som är stigbygeln och vilka färger hästarna i stallet hade kändes liksom waste of time för just mig, som redan kunde det. Blev inte det minsta besviken när jag ganska snabbt blev förflyttad till en annan ridgrupp som redan ridit i flera år, och där det inte var någon teori.

Jag tycker generellt att det är bra att ridskolorna lär ut det, för långt ifrån alla har den kunskapen som jag hade med mig i bagaget. Jag var dessutom en riktig liten bokmal och läste allt jag kom över. Men det är så oändligt mycket enklare att göra det roligt och spännande för ett eller två barn (som med mina medryttare, åtta och tio år gamla), för då kan barnen vara involverade på ett helt annat sätt. Det var så jag lärde mig, genom att varva teori och praktik, men på ridskolan var det mer att ett barn stod och tuggade oengagerat tuggummi och försökte lära andra barn sadelns olika delar och viftade lite med en hovkrats.
Jag håller med, varje teorilektion de första tio åren eller så handlade om hästens delar :D.
 
Vad tycker dottern om teorilektionerna? Tycker hon att de är tråkiga, lär hon sig något? Verkar de andra barnen nöjda?

Om barnen inte är nöjda kan det vara dags att ta upp det med någon ansvarig. Om du har förslag på hur det kan göras bättre, ta det också med någon ansvarig, eller med "teoriläraren" vid lämpligt tillfälle. Alltså inte under själva lektionen.
 
Dottern (4år) rider på ridskola och var fjärde gång har de teori. Men jag tycker det är löjligt tråkigt och dåligt upplägg på teorin. Det är inte ordinarie personal som har teorin utan en yngre tjej i 18-20 års åldern. Upplägget är att alla nybörjargrupper har mer eller mindre samma lektion så när vi har lektion är det dagens sista pass och känslan jag får av henne är standard tonåring så är uttråkad. Teorin är i stallet typ stå i sadelkammaren och svara på vad olika borstar heter och därefter kanske borsta en stund. Alternativt att hon står i en box och pekar på hästens olika delar och barnen ska svara på vad de heter.

Jag minns inte upplägget på mina egna teorilektioner men jag var avsevärt äldre när jag hade teori (typ sju). Men hästens delar har jag för mig kom betydligt senare. Åldrarna varierar i gruppen men äldsta barnet fyllde sex i vintras.

Men alltså jag tycker det fungerar så dåligt. Har alla ridskolor denna typ av teorilektioner för så här små barn? Är det att jag bara inte klickar med teorifröken? Är jag skadad efter haft häst i massa år och valt egna tränare och därmed blivit superkräsen?
Jag kan förstå att det inte blir så bra, det är ju jättesvårt att få fyraåringar att repetera namn på borstar och ben i en timma. De kommer ju inte ens ihåg vad de åt till mellis alla gånger. Nu kan du såklart inte göra någonting men på min ridskolas miniridning för 3-6 åringar, med teori varje gång, en halvtimma teori, en halvtimma ridning. Det blev ju inte det såklart, det är som att valla löss. De hinner ut i foderkammaren och tillbaka igen på den tiden bara.

Men den unga ridläraren tog ut barnen i foderkammaren och så fick de känna på havre och kraftfoder, en annan gång känna skillnad på hö och halm och spån osv. Det var ju väldigt spännande. Så fick de prova vågen och lasta hö till sin ponny för senare på dagen. Någon gång fick de se gödselstacken osv, mitt barn ville titta på gödselstacken varje gång han red efter det. Lite mer praktiskt tror jag också är bättre för att hålla fyraåringar fokuserade.

Nu såg jag att de har två fina träponnies med sadel och träns så jag föreställer mig att nybörjargrupperna lär sig sitta upp och tränsa och sadla på träponnies ibland. Mitt barn tyckte det var jättekul att sitta upp på träponnyn själv efter ridlektionen bara på kul, och det satt nästan alltid barn på dem. (Om de är lite smarta kör de väl tygelfattning och ridhjälper och allt möjligt på dem, de står ju still helt tålmodigt.)

Det är ju kanske "praktik" snarare än "teori" men helt ärligt verkar det väl optimistiskt att ha -sitta vid bord teori för 4 åringar?
 
Senast ändrad:
På den ridskola jag känner till så har barnnybörjarna teori varje gång. 30 min ridning och 30 min teori (tonåring här också), plus 1-2 tillfällen per termin med bara teori (de gångerna hålls det av ridläraren som har en tonåring som assistent). Teorilektionerna i samband med ridning handlar oftast om: sadeln och tränsets delar, hur man beter sig runt en häst och i stallet, säkerhetstänk, hur man vänder en häst i spiltan alt. går in till en häst i box (det senare inte aktuellt för de minsta barnen då de små ponnyerna står i spilta), borstarna och ryktning, kratsa hovarna, sadling och tränsning, hur man leder hästen osv. Jag tycker än då att de var rätt bra. Duktiga tonåringar höll i det och jag kan inte se att man kan göra det så mycket mer varierat med små barn. Oftast bestod varje 30 min teori av en stund renodlad teori och sen fick de göra nåt praktiskt också t.ex. rykta vars en häst/ponny. Eller så var hela 30 min passet en praktisk övning t.ex. leda ponnyn och alla fick prova. Ibland fick de hjälpa till att fodra hästarna om det var dags för det. Det var populärt!
 
På den ridskola jag känner till så har barnnybörjarna teori varje gång. 30 min ridning och 30 min teori (tonåring här också), plus 1-2 tillfällen per termin med bara teori (de gångerna hålls det av ridläraren som har en tonåring som assistent). Teorilektionerna i samband med ridning handlar oftast om: sadeln och tränsets delar, hur man beter sig runt en häst och i stallet, säkerhetstänk, hur man vänder en häst i spiltan alt. går in till en häst i box (det senare inte aktuellt för de minsta barnen då de små ponnyerna står i spilta), borstarna och ryktning, kratsa hovarna, sadling och tränsning, hur man leder hästen osv. Jag tycker än då att de var rätt bra. Duktiga tonåringar höll i det och jag kan inte se att man kan göra det så mycket mer varierat med små barn. Oftast bestod varje 30 min teori av en stund renodlad teori och sen fick de göra nåt praktiskt också t.ex. rykta vars en häst/ponny. Eller så var hela 30 min passet en praktisk övning t.ex. leda ponnyn och alla fick prova. Ibland fick de hjälpa till att fodra hästarna om det var dags för det. Det var populärt!
Låter himla bra att de har det för nybörjargrupperna, min ridskola har det bara för småbarnsridningen. Jag kan föreställa mig att det egentligen är ganska lång tid att rida 60 minuter i sträck första terminen när man är 7-9 år.
 
Låter himla bra att de har det för nybörjargrupperna, min ridskola har det bara för småbarnsridningen. Jag kan föreställa mig att det egentligen är ganska lång tid att rida 60 minuter i sträck första terminen när man är 7-9 år.

Jag vet inte hur det är för vuxna nybörjare men för barnnybörjarna är det så iaf. När de kommer upp en nivå så blir lektionerna 45 min långa (inte teori varje gång utan 1-2 gånger per termin). 60 min lektioner finns bara för specialgrupperna.
 
Finns det inga ideer på vad teorifröken skulle kunna göra för att det ska bli roligt och ge merkänsla hos barnen?
Det skulle väl gå att framföra till någon på ridskolan? De blir säkert glada över engagemang :)
 
Teorilektioner är guld värda! Jag hade en superengagerad "teorilärare" på min ridskola och det var i bland rykttävlingar och så. Det hjälpte att ridläraren som man såg upp till ibland var med och peppade i kanske 5 minuter och förklarade hur viktigt det var att lära sig teori och att man blev bättre ryttare av det/ kunde bli kompis med hästen mer.

Hon som håller teorilektionerna kanske helt enkelt har tröttnat? Det kanske är svårt att hålla ordning på alla barnen? Jag skulle prata med ridlärare/stallchef om det på något bra sätt så att någon på ridskolan kan peppa henne med sätt att engagera eleverna.
 
Jag har absolut inget emot teorilektioner men de ska fylla sitt syfte och vara anpassade till barnets ålder och storlek. Jag tycker exempelvis att det är bortkastad tid med en massa lektioner om tränsning och sadling för ett 5- årigt barn som inte har en suck att kunna tränsa en ponny eller själv kan lyfta upp en sadel. Då ser jag långt hellre att barnet fick träna att rida lätt på lina eller någon annan sitsträning eller kanske springa ridvägar och gå igenom olika hjälper eller träna upp- och avsittning på ett korrekt sätt och att sadling/ tränslektioner kommer längre fram då barnet fysiskt har en vettig chans att lyckas. Ett gäng teorilektioner där det ska tränas på att tvättas vattenkoppar och sopas känns som att det klöser långt mer pengar än själva värdet för lektionen...
 
Tycker att små barn ofta är jätteduktiga på teori och dessutom ofta tycker det är roligare än äldre barn. De VILL veta vad saker heter och hur man ska göra med utrustningen och har inga som helst problem med att lära sig olika borstar, hästfärger eller sadelns delar. Själv lärde jag mig alla hovens delar ner på skelettnivå när jag var åtta. Visst kräver det en energisk ledare men görs det rätt så är det väldigt utvecklande för barnen (och föräldrarna).
 
På min ridskola hade vi hästens och utrustningens delar när vi var nybörjare. När vi blev mer avancerade sas så brukade läraren filma ett ridpass (hon filmade alltså alla i gruppen ungefär lika mkt detta pass) och sedan tittade vi på filmen och diskuterade på teorin. Väldigt lärorikt :)

Barnen kanske ska få göra något när de har teori? Typ springa och leta gömda tränsdelar för att sedan sätta ihop till ett träns? Man kan ju göra det i lag som en "tävling". Det förutsätter ju såklart att de vet vad de olika delarna heter och hur de ska sitta ihop :) Kanske är 4-åringar lite i minsta laget för det, men äldre barn brukar tycka att sånt är kul.
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 061
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 939
Senast: Magiana
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: ridelev
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp