Urusla, hemska och sexistiska låttexter

Killaloe

Trådstartare
Trots skräpig text så är det ju många låtar som lyckats bli populära. Jag stör mig och har länge velat starta en tråd om ämnet på buke.

För helt ärligt, hur kul är det att komma på sig själv att nynna på texter som Gärdestads "oh, vilken härlig dag" som är helt vansinnigt creepy om smygtittare? Eller "Eiffeltornet" av densamme där det är okej med känslomässig utpressning och självmordshot genom hopp från tornet om "jag ser dig le, mot nån annan kis" eller för all del att han ska hämnas om han blir lämnad? :nailbiting::meh:

Båda låtarna ovan är väl ändå rimligare än den så fantastiskt urkiga "Blurred lines" där ord och förklaringar är överflödiga :yuck:

Sååå, vilka låtar med urkiga och unkna texter har ni på lager? (Och varför är låtarna populära?!? :eek:)
 
Är superfeminist, men ser inget fel med Gärdestads texter. Älskar Teds och Kenneths musik. Känner rent spontant att du lägger väldigt mycket onödiga värderingar i låttexterna.

Lyssnade tidigare mycket på musik där man sjöng om att mörda kvinnor. Kändes inte unket eller urkigt på något sätt, det var en del av subkulturen.
 
Är superfeminist, men ser inget fel med Gärdestads texter. Älskar Teds och Kenneths musik. Känner rent spontant att du lägger väldigt mycket onödiga värderingar i låttexterna.
Tja, jag tycker väl kanske inte att det är en helt rimlig text att hota med att hoppa ner för Eiffeltornet om en blir sviken, hämnas om en blir lämnad, kräva ensamrätt på någon osv. Eller hur menar du att en ska tolka en sådan låt? Inte alls? Som att det är "en kul grej att rimma om"?
:)
Sen borde jag kanske lagt till en glad smiley eller två för det är inte nödvändigtvis så viktigt att hålla diskussionen helt seriös. :)
 
Haha, jag ogillar måååånga låttexter. Lyssnar alltid på radio i bilen, aldrig favoritmusiken dock (kör sämre då, tyvärr) och kör bil dagligen. Mycket musik blir det och alltså, minst varannan låt handlar ju om någon man som är sååå ledsen för att kvinnan inte förlåter honom när han betett sig som ett as, gärna med fortsättningen "jag säger ju att du är vacker, förlåt mig nu!" eller typ "åh tjejen du måste ju förstå att jag gillar dig, du är ju så snygg! Det är så synd att andra inte fattar att du är bra, det är klart att du är underbar med tanke på hur du ser ut". Det sistnämnda finns det en miljard varianter på!

Senaste irritationsobjektet är Robins(?) melodifestivallåt. Jag byter kanal när den spelas. Fy vad jag avskyr den.
 
@gul_zebra måste lyssna på det så fort jag vaknar imorgon! (För jag har en känsla av att sambon inte vill vakna just nu av varken parodin eller orginalet. Tråkmört.

Senaste irritationsobjektet är Robins(?) melodifestivallåt. Jag byter kanal när den spelas. Fy vad jag avskyr den
Varför? Och framförallt - vilken låt ääääär det?
 
@gul_zebra måste lyssna på det så fort jag vaknar imorgon! (För jag har en känsla av att sambon inte vill vakna just nu av varken parodin eller orginalet. Tråkmört.


Varför? Och framförallt - vilken låt ääääär det?

Texten, ifall du vill läsa: http://www.azlyrics.com/lyrics/meghantrainor/allaboutthatbass.html

Har inte följt melodifestivalen (gör det aldrig...) och lyssnar sällan på radio så var tvungen att söka upp @Red_Chili s låt:
 
@gul_zebra måste lyssna på det så fort jag vaknar imorgon! (För jag har en känsla av att sambon inte vill vakna just nu av varken parodin eller orginalet. Tråkmört.
Gör så :D Kortversionen är väl egentligen mest att det är en låt bestående av i stort sett "riktiga män gillar kött, bara hundar gillar ben". Smala kvinnor kan dra åt helvete, likaså kvinnor med "junk" på fel ställen, och en kvinnas värde sitter i huruvida män tänder på henne eller inte. Sjukt fräscht :up:
 
Gör så :D Kortversionen är väl egentligen mest att det är en låt bestående av i stort sett "riktiga män gillar kött, bara hundar gillar ben". Smala kvinnor kan dra åt helvete, likaså kvinnor med "junk" på fel ställen, och en kvinnas värde sitter i huruvida män tänder på henne eller inte. Sjukt fräscht :up:
Ah mycket fräscht :up: Det var ungefär det jag tänkte var problemet (men det är alltid enklare när någon annan förklarar :D ). Men heja objektifieringen!
 
Gör så :D Kortversionen är väl egentligen mest att det är en låt bestående av i stort sett "riktiga män gillar kött, bara hundar gillar ben". Smala kvinnor kan dra åt helvete, likaså kvinnor med "junk" på fel ställen, och en kvinnas värde sitter i huruvida män tänder på henne eller inte. Sjukt fräscht :up:
Öhhh, snacka om att läsa in mycket i en text :rofl: Hon sjunger knappast om att smala kvinnor kan dra åt helvete.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp