USA-hundens fiende nr.1?

Heulwen

Trådstartare
I senaste numret av HundSport så står det att läsa om människors förmänskligande(puh knepigt ord! :D)av hundar.
Detta sker då främst i USA som har startat denna trend.
Med förmänskligande menar artikeln att vi tvingar på sådant som är onaturligt för hundar, både vanor och diverse prylar..
Min personliga åsikt är att hundar borde få vara hundar!
Inget ont i att sätta en tomteluva på hunden för att ta ett kul kort, men när vi börjar gifta hundarna med varandra och sätta på dem brudklänningar?!
Klä ut dem i diverse löjliga utstyrslar osv, då tycker jag det har gått för långt! :mad:
En annan hemsk trend är alla blandraser som kommer upp i USA, tex Labradoodles-en korsning mellan labbe och pudel.
"Uppfödarna" har tom registrerade kennlar och intresset stiger enormt för dessa blandisar. De är ju roligare än tråkiga rashundar?! :confused:
Det jag vill få ut av mitt inlägg är att USA startar många trender som jag helst skulle vilja se hunden slippa.
Jag tycker hunden tar skada av att människor inte vill sätta sig in i hundens egna språk utan ser på den som en människa.
Så vad är era synpunkter på hundhavandet i USA om ni har några?
 
usch jag vill inte ens tänka på hur många hundar har det där. har t ex hört att 80% av hundarna aldrig får gå på promenader...
 
Ja, jag har också hört det. Men det låter lite för otroligt, man kan ju hoppas att det inte är sant!
Jag har iaf hört att det finns flera hundar av de små raserna som inte rastas utan lär sig att gå på kattlåda!? :crazy: :(
 
Nu kkan jag inte svara för hela kontinenten ,jag har bara bott i CA,men nog r dte skillnad alltid.De har inte alls samma medvetenhet omhundens förutsättningar o behov som vi har här.Och vadå brukshundklubb?
Väldigt många jag såg var toviga med enroma lössinvasioner.Och promenader,njae...De stod hellre på trampmaskinen,hnden hade ju en "bacckyard"
men så fanns det eno anna ljusglimt,tex ett katolskt par,präst och..nunna?? som bodde i hop och hade lyckats fylla en hel kyrka med djur inan de pensionerades.Påfåglar på gudstjänsten o så...Dessa djur hade det så bra.Min servicehund Sarah som var med över(i kabin,utan karantän) tyckte hon kunde stanna där.
generellt så är deras djursyn naiv och rent ut otäck ibland.
jag är inet förvånad mensorgesn över all dessa ponds som finsn o alla som avlivas...
Våra djur i sverige har det väldigt,väldigt bra..

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Det låter hemskt, ännu värre än jag anat! :crazy:
Fast som tur är så finns det vettiga människor där också som prästen och nunnan även om man inte kan tro det.
 
det värsta jag sett var ändå en, vars hund fått skelettcancer, som låtit amputera sin hunds ben :eek: :(. hunden kunde knappt röra sig, men enligt ägaren var den vääääldigt lycklig där den styltade fram i den lilla trädgården (obs detta var en stor hund, irländs varghund tror jag). då har man ju missat hela poängen med att vara hund...
 
Fel att generalisera. Dom hundägare jag mött i USA, är inte så olika dom i Sverige. Däremot finns en generell inställning till att vilja göra allt så pluttigt och nuttigt, inklusive hundar. Sant är, att USA är ytterligheternas land, vilket ibland tar sig, för oss, beklämmande uttryck.

När det gäller blandraser och blandraskennlar, är det på sin plats att komma ihåg, att ingen av nu existerande hundraser är naturligt framkomna. Dom är alla ett resultat av människans intresse för att blanda och renodla, på gott och ont. Det är t ex inte alltför länge sedan, som dobbermannen skapades.
Jag ser inget fel i att systematiskt blandrasavla för att få fram en ny ras med speciella egenskaper. Under förutsättning att slutmålet är vettigt.

LIA
 
Jag anser inte att jag generaliserar. Som så många som har besökt USA, även HundSport, kan intyga så är det det landet som startar de flesta av alla dessa trender.
Sedan säger jag inte att alla hundägare beter sig så där, det finns naturligtvis flera vettiga människor men majoriteten "uppmuntrar" dessa bisarra trender.
Angående blandraser så tycker jag att vi ska behålla de fina raser vi har idag(som många är framavlade för speciella ändamål) och sluta avla fram flera om vi inte har ett klart mål för oss varför vi gör det.
Just både Labbe och Pudel är så pass fina och välutvecklade i sig att jag inte kan se nyttan av att blanda dem samman?
 
Du frågade efter synpunkter. ;)
Man skall nog vara försiktig med att uttala sig om majoritetens åsikter.
När det gäller olika blandningar, kan du väl fråga dom som pysslar med det. Dom borde veta.

Vad gäller dagens raser, kunde vi gott vara utan ett stort antal av dom. T ex sådana där man kommit långt bort från hundens naturliga egenskaper. Såsom pälslöst. :smirk:

LIA
 
DU kanske inte kan se nyttan i en blandning av dessa raser, men andra kanske anser att dom har flera fördelar framför en ren labbe eller pudel!

sen så är det ju tyvärr många som inte har en aning om vad dom egentligen håller på med, men jag kan ju tillägga att alla de som jag känner med hund här i usa, har haft bra koll och hundarna har mått bra och varit friska och sunda.
 
Jag hoppas du inte syftar på nakenhundarna som inte är ett framavlat modernt påfund. De första nakenhundarna kom till genom en mutation för flera tusen år sedan och är riktiga "urhundar". Hörde bland annat om en "kines" som sprang bort sig i skogen och klarade sig i 5 veckor trots sen höst och nätter med minusgrader - han "visste" hur man skulle klara sig helt enkelt!

Sen är det klart! Det är ju kallare här i Norden än i Afrika där nakenhundarna härstammar ifrån - men det finns ju det moderna påfundet hundtäcke! :D
 
Du menar att nakenhundarna uppkommit naturligt, alldeles av sig självt och utan mänsklig inblandning?

LIA
 
Ja, åtminstone fenomenet nakenhund - sedan har man ju avlat fram olika raser utifrån den första nakna varianten - eller hur man ska uttrycka det.
 
Hundhavandet är väl som i alla andra länder egentligen. Vissa tar bra hand om sina hundar, och vissa inte.

Hur mycket man än vill klaga på USA ska man nog inte glömma att utan deras stora ambitioner att ändra på allt och skapa nytt så hade nog dom flesta linjer i våra raser inte existerat idag.

Dom importerar från hela världen och lägger ner MYCKET pengar på att få fram hundar så nära perfektion som möjligt.. Hade vi inte haft möjligheten att importera från USA hade flera av våra linjer här i Sverige inte alls sett särskilt bra ut.

Jag har stött på både dåligt, extremt dåligt och superbra hundhållande därborta. Precis som här hemma.. :smirk:
 
Ja, jag håller med dig om att vi kunde ha klarat oss utan vissa raser. Tex. mopsar som har svårare att andas än andra hundar på sommaren p.ga av deras onaturligt hoptryckta nosar.
 
Hur mycket man än vill klaga på USA...
Hoppas du menar att jag inte bara vill klaga på USA för att det är vanligt. Jag har inte så mycket andra synpunkter på USA som ett värre land än andra. Men man har väl lite fördomar. :D Men du kanske bara menar ur de hundsynpunkter vi diskuterar?


Dom importerar från hela världen och lägger ner MYCKET pengar på att få fram hundar så nära perfektion som möjligt.. Hade vi inte haft möjligheten att importera från USA hade flera av våra linjer här i Sverige inte alls sett särskilt bra ut.

Detta var också nytt för mig och om det är så, så är det nog fel av mig att kalla de hundens fiende nr.1.
 
Precis, just nu menade jag ur hundsynpunkten :) Men i andra fall så klagar man väl alltid på USA också.. :smirk:

USA är ibland allas värsta fiender tror jag, just pga deras ambition att skapa nytt och ändra på allt. Men när det gäller hunderiet är dom det landet som kommit längst med det mesta.

Dom har forskat i precis allt, och har svar på saker som veterinärerna här i Sverige inte vet så mycket om. Bland annat magomvridnning hos större hundar, framför allt GD, Dobberman och andra liknande raser..
Och ja, dom reser världens runt för att hitta den perfekta hanen till sin tik, eller importerar hem en hane.
Dessutom säljer dom alla valpar som inte är av utställnings/avel-kvalité med ett kontrakt om att hunden MÅSTE steriliseras/kastreras, som är juridiskt hållbart. Alltså kan man bli stämd om man inte följer det och tar valpar på sin hund av enbart kompis-kvalité :p :bow:

Vi skulle nog behöva något liknande här.. Hur många är det inte som tar valpar på sin älskling för att den är sååå söööt..? :crazy:
Visst gör folk det där också, men det är svårare där, om man köper av en seriös uppfödare med ett sådant kontrakt. Tyvärr kommer det ju alltid att finnas oseriösa uppfödare, som säljer "dåliga" hundar som människor i sin tur tar valpar på.. Och så vidare i all oändlighet..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp