USA-kunniga: Titta hit!

@Lena Furberg Wow, låter helt fantastiskt!! Definitivt nåt jag får ha med som förslag :).
OM man inte absolut vill till Disney, för sakens skull liksom, hade jag absolut valt Universal Studios istället. Den är lite modernare, luftigare, roligare för vuxna (...). Men besök båda "halvorna" av Universal.

Oj, nu vill jag också åka.....

(Senaste gången vi åkte dit, åkte jag med två 14-åriga tjejer och då bodde vi inne på U.S. eget hotellområde, Cabana Bay (det finns flera) och det var superfint och himla praktiskt. Men det är kanske inte för er två, direkt ;-) )
 
Låter som att vi får ta en tur dit! Har dock för mig att han varit på Universal studios, fast i LA (?) @Lena Furberg men det kanske är värt att åka ändå, fastän han varit på en? (Eller ja, oavsett kommer han ju vara med att planera så han får bestämma själv :)).
Var det längesedan? Den i LA har funnits sen 1964, medan de i Florida är lite nyare. Ganska mycket nyare. Och har några helt sanslöst galna 3D-åk som är en upplevelse! Plus en del coola restauranger - Jimmy Buffets Margueritaville t.ex. ...!
 
@Lena Furberg Tack så jättemycket för all info! Tanken är att jag ska göra "biljetter" till de museer som jag att han vill till, de ingår i presenten så att säga och sen kommer jag göra fina broschyrer för de olika sakerna som vi OCKSÅ kan göra om han vill. Så får han välja :). Kommer bli så att vi liksom planerar resan ihop.

Jag vill dock hemskt gärna till Disney och till Universal :D.
 
@Lena Furberg Tack så jättemycket för all info! Tanken är att jag ska göra "biljetter" till de museer som jag att han vill till, de ingår i presenten så att säga och sen kommer jag göra fina broschyrer för de olika sakerna som vi OCKSÅ kan göra om han vill. Så får han välja :). Kommer bli så att vi liksom planerar resan ihop.

Jag vill dock hemskt gärna till Disney och till Universal :D.
Besök bägge!!! :D Det är det fina med Orlando - allt finns liksom inom räckhåll, parkerna alltså! Aquatica är också kul...!
 
Kollade Hertz hemsida nu och att hämta en bil i Washington DC och sedan lämna den två veckor sedan på flygplatsen i Orlando skulle kosta 7000 SEK ungefär. Sjukt bra ju!

Flyg som jag kollade på lite olika tidpunkter på året ligger på omkring 3500 kronor ToR. Också helt otroligt bra!
 
Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller min man jämnt och jag skulle vilja ge honom en resa i present. Jag har velat fram och tillbaka mellan olika resmål men har nu landat i att jag vill ge honom en resa till USA med fokus på rymden eftersom det är hans stora intresse. Han älskar dessutom road trips.

Min tanke är att vi flyger till Washington DC för att besöka (bla) Smithsonian Space Museum där och sedan åker vi i en hyrbil ner till Florida för att besöka Kennedy Space Center. Det enda vi missar då som jag vet att han också skulle vilja se är Space Center Houston men det tror jag blir klurigt att få med på den här resan.
Jag kommer inte att behöva ha något bokat och klart, jag måste inte ha planerat allt innan hans födelsedag. Det är mer att jag vill se om det här är görligt utifrån rent praktiskt men även ekonomiskt för min del :).

Nu till mina frågor (och snälla inga spydiga dumförklaringar!):

  • Är vägen där i mellan snortråkig och inte nåt att satsa på? Finns det nåt att se där i mellan?
  • Vad mer kan vi se och göra i Florida?
  • Hur är vägarna?
  • Är det jättedyrt att hyra bil? Vad kan jag tänka mig att säg 10 dagar - två veckor eller så kan kosta mig?
  • Är (enklare) hotell dyra?
  • Jag vill gå på Disney World i Orlando i såna fall. Är det värt det?
  • När på året är smartast att åka? Han fyller i höst men vi ska inte åka på en gång utan i sådana fall antingen nästa år eller året efter, beroende på vad som passar oss bäst.
OM han hellre skulle vilja köra från Washington DC till Houston:
  • Är det alldeles för vansinnigt långt för att man ska kunna göra det i lugn och ro på två veckor?
  • Hur är vägarna? Finns det intressanta saker att se på vägen?
Snälla USA-kännare kom in och ge mig lite info! Jag googlar mig grön och vissa saker har jag lyckats klura ut men det är så mycket lättare att höra direkt från nån med koll :).

Vagen fran DC till Kennedy Space Center AR "snortrakig" om man aker efter de stora Interstates (mellan de tva blir det I-95 som gar efter Atlantkusten) och stannar dar. Daremot ar A1A igenom Florida (och jag vill minnas att det ar SR17 genom Georgia och Virginia som snirklar sig langst kusten) mycket trevliga.
Vad vi gjorde nar vi kom till Florida forsta gangen och korde fran St. Augustine (USA's aldsta stad) till Key West (USA's mest sydliga punkt) var att kolla in kartan och ligga efter I-95 "transport strackor" och kora ut till A1A for luncher och stopp over natten.

Vad man mer kan se och gora i Florida eller DC ar MASSOR ... men beror lite pa arstiden. Washington DC ar fantastiskt vackert under korstbarsblommnings tiden, har fantastiska teatrar och museer aven vid sidan av Air and Space (som ar mitt favorit museeum i varlden ... vid sidan av Baltimore's science museum), men inget specifict som jag kommer pa just nu och som du inte skulle hitta med lite googling av Washington DC.
Sommaren i Florida ar varm, riktigt varm, med mycket regn. Det regnar i stort sett varje dag och det ar oerhort fuktigt. Vintern kan vara perfect ... men har oftast nagra perioder (fran nagra fa dagar till nagon vecka) av frost pa natterna och riktigt kalla dagar, ner till +5 C, eller sa. Host och var ar normalt sett perfect vader.
Personligen ar jag mer interesserad av natur och djur (och gillar Kennedy Space Center) an av Florida's turist strak, sa jag skulle se Manatees (sjokor) som gar in i varma kallor over vintern (finns nara Cape Canaveral) eller Everglades som ar ett aldeles eget eco system som inte finns nagon annan stans i varlden. De flesta valjer dock Orlando och nagon av alla parker dar ... (jag haller med @Lena Furberg om Universal) eller Daytona Beach med sina val tillrattalagda strander med mycket shopping, restauranter och vita sand.

Interstate ar rak och lang, och den strackan mycket val dosserad (utom en liten bit i norra South Carolina) sa regnvatten rinner av och inga polar uppstar i kraftigt regn.
Alla Interstates raknar sina avfarter fran Soder till Norr ... sa den forsta avfarten ar alltid i borjan pa varje stat och avfarterna ar nummrerade efter hur manga miles fran staten's sodra grans de ar. Det innebar att det ar himla latt att bara titta pa en karta och avgora hur lang tid det tar till en viss avfart.

Bilhyra ar inte dyrt ... googla (via google.com) och kolla pa olika stallen.

Hotell ar (i min uppfattning) tamligen dyrt, medan Motell varierar mycket i pris. Sjalv har jag oftast valt Motel 6, La Quinta Inn, eller liknande nar jag varit ute och rest med hund for tavlingar. Anvand Google.com och sok pa de orter dar du vill stanna over natten. Det gar att fa Motell for $50-$90 beroende pa hur nara storre och turistigare platser man soker.

Jag har kort bitvis vagen fran Washington DC to Huston. Den ar ap-trakig och har inte nagra enkla "av-stickare" man kan gora for att latta upp resan forren man kommer ner till Louisiana. Det innebar att man har (gissningsvis) 18-20 timmars korning innan man kommer till nagot interessant.

Någon som är bra att tänka på är väl att ha mkt kontanter. Många ställen som inte tar kort, plus alla vägtullar som är lite överallt framförallt vid städerna, finns ju såna automater man kan ta ut kontanter men dom tog en ganska fin avgift.

Det ar nog nagra ar sedan du var har, numera tar nog alla kort. Jag har aldrig kontanter och har inte haft det pa manga ar. Vagtullar tar vanligtvis ocksa "plastic" men dar ar det oftast enklare med kontanter. Om man kor fran Washington DC till Florida ar det dock inga tullar ... och inte heller mot Huston.
I Washington DC ar museerna gratis medan Kennedy Space Center har en avgift men tar kort.
 
@hastflicka TUSEN tack! Jag återkommer sen om det dyker upp några frågor. Är jättetacksam för din hjälp!

Att jag kan googla priser vet jag :). Men jag tycker att det är lättare att höra från folk vad de tycker att de får för pengarna, än att bara titta på hotell och försöka gissa om de är bra eller ej. Men givetvis kommer vi att googla loss på alla ställen vi vill till.
 
Skall man köra från DC till Florida hade jag absolut gjort en avstickare till Charleston!

Dem flesta hyrbilarna kan man få med EZ-Pass så vägtullarna tar hand om sig själva.
Jättebra info, tack!! Ska googla EZ-pass nu :D.

Vad gör och ser man i Charleston? :)
 
Jag och sambon bilade runt i Florida för ett par år sedan med utgångspunkt i Orlando, avslutade resan med Universal Studios och jag som Potter-fan ÄLSKADE DET! Det var fantastiskt! Bli inte avskräckta av köerna till attraktionerna, åtminstone inte i Potter-området (om ni är fans). Det går relativt snabbt i köerna ändå och är verkligen värt det! "Åkturerna" i Potter-världen är definitivt bland det häftigaste jag upplevt.

Jag kommer inte ihåg vad vi betalade för hyrbil men det var inte alls dyrt.
Vad man kan göra annars beror lite på vad ni är intresserade av? Vi gick mycket i nationalparker, vi ville verkligen se manatees och gjorde det vid ett par tillfällen, och fick en fantastisk upplevelse med en manatee på köpet. Vi paddlade kajak, först vid Fort Myers för att testa på inför vår kajaktur i Everglades (som är bland det värsta jag gjort :rofl:). Vi tog också en guidad tur i Everglades nationalpark, och förstås Kennedy Space Center. Sambon har tidigare varit på Space Center Houston, han tyckte det var betydligt bättre, Kennedy Space Center var intressant men kändes väldigt kommersiell.

Vi åkte också ut mot Key West men stannade på Marathon, fantastisk snorkling! På vägen tillbaka tog vi en natt i Miami men vi bodde nog på helt fel ställe, vi gick ut för middag på kvällen men slutade med att vi fick gå tillbaka till hotellets restaurang efter att ha gått 20 min och bara sett hotell efter hotell. :meh:

Vår definitivt intressantaste upplevelse var första natten. Undvik de mest shady motellen. :angel:
 
Personligen ar jag mer interesserad av natur och djur (och gillar Kennedy Space Center) an av Florida's turist strak, sa jag skulle se Manatees (sjokor) som gar in i varma kallor over vintern (finns nara Cape Canaveral)

Jag tog dykcert i Florida för längesen och då dök vi bl.a. i en källa vid Crystal River. Där fanns Manatees (sjökor) och vi var strängt förbjudna att simma in i deras område och störa dem. Några av dem (sjökorna alltså...) brydde sig inte om den regeln utan simmade in till oss istället. En av dem, en unge (jättestor!!) ville bli kliad på magen så den simmade fram till mig (under vattnet alltså, vi dök med tuber) och när jag skrubbade den på magen la den labbarna om mig och höll kvar mig så jag skulle klia mera! Den var underbar!!

Så har man dykcert finns fina ställen att dyka på, inte bara i havet utan, som du säger, även de ofta djupa källorna!
 
Jag tog dykcert i Florida för längesen och då dök vi bl.a. i en källa vid Crystal River. Där fanns Manatees (sjökor) och vi var strängt förbjudna att simma in i deras område och störa dem. Några av dem (sjökorna alltså...) brydde sig inte om den regeln utan simmade in till oss istället. En av dem, en unge (jättestor!!) ville bli kliad på magen så den simmade fram till mig (under vattnet alltså, vi dök med tuber) och när jag skrubbade den på magen la den labbarna om mig och höll kvar mig så jag skulle klia mera! Den var underbar!!

Så har man dykcert finns fina ställen att dyka på, inte bara i havet utan, som du säger, även de ofta djupa källorna!

Vi mötte också en manatee som ville bli kliad! Det var fantastiskt! :love:
 
Nu har jag inte varit i Florida, men Disneyland är en av mina bästa platser i världen. Universal Hollywood är dock astrist, förutom Harry Potter och när de kör Horror nights. Däremot säger alla som varit på bägge ställen att Universal i Florida är vääääldigt mycket bättre, förutom just Horror nights. Planerar själv resa med HP-nördkompis till Universal i Florida endast för att få gå där. :D

Varningstips: Jag blir normalt inte åksjuk av vanliga berg o dalbanor, men kan inte åka sånt som snurrar för mycket, blir bara åksjuk i bil om jag läser osv. Men 3D i kombo med simulator får mig att behöva kräkas efter typ 2 sekunder. Har därför inte vågat prova berg o dalbana i 3D. Men kan vara värt att ha i minnet om man ska åka och har minsta tendens till åksjuka, så man är beredd på att slänga av sig glasögonen. :)

Någon skrev något om att inte kunna betala med kort, men södra halvan av östkusten har jag inte varit så mycket vid så det kanske skiljer sig, men jag har alltid kunnat betala med kort i princip precis överallt.
 
Nu har jag inte varit i Florida, men Disneyland är en av mina bästa platser i världen. Universal Hollywood är dock astrist, förutom Harry Potter och när de kör Horror nights. Däremot säger alla som varit på bägge ställen att Universal i Florida är vääääldigt mycket bättre, förutom just Horror nights. Planerar själv resa med HP-nördkompis till Universal i Florida endast för att få gå där. :D

Varningstips: Jag blir normalt inte åksjuk av vanliga berg o dalbanor, men kan inte åka sånt som snurrar för mycket, blir bara åksjuk i bil om jag läser osv. Men 3D i kombo med simulator får mig att behöva kräkas efter typ 2 sekunder. Har därför inte vågat prova berg o dalbana i 3D. Men kan vara värt att ha i minnet om man ska åka och har minsta tendens till åksjuka, så man är beredd på att slänga av sig glasögonen. :)

Någon skrev något om att inte kunna betala med kort, men södra halvan av östkusten har jag inte varit så mycket vid så det kanske skiljer sig, men jag har alltid kunnat betala med kort i princip precis överallt.
Jag blev också grymt åksjuk efter att åkt Transformers 3D-simulator i Universal Studios. Men jag köpte Dramamine åksjuketabletter (finns att köpa överallt i USA) och då kunde jag åka med öppna ögon och det var HELT sanslöst!!!!! Missa inte den!! Ta bara en tablett, efter två kände jag mig aningens aning sömnig, men inte obehagligt eller så. Rekommenderas!
 
Jag blev också grymt åksjuk efter att åkt Transformers 3D-simulator i Universal Studios. Men jag köpte Dramamine åksjuketabletter (finns att köpa överallt i USA) och då kunde jag åka med öppna ögon och det var HELT sanslöst!!!!! Missa inte den!! Ta bara en tablett, efter två kände jag mig aningens aning sömnig, men inte obehagligt eller så. Rekommenderas!

Dramamine får mig tyvärr att toksomna. Går inte att hålla mig vaken vad jag än gör. :(

(förutom när jag tar dem FÖR ATT somna när jag flyger... då somnar jag inte...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp