USA-kunniga: Titta hit!

@lizan Googlade nu och i Florida står det uttryckligen att man inte behöver internationellt körkort. Så i värsta fall får han bara kör där! Ska kolla upp med Transportstyrelsen att man kan begära tillbaka körkortet, för då kan vi ju chansa och se hur lång tid det tar.

TACK för ditt inlägg! Var väldigt deppig där en stund.
 
@lizan Googlade nu och i Florida står det uttryckligen att man inte behöver internationellt körkort. Så i värsta fall får han bara kör där! Ska kolla upp med Transportstyrelsen att man kan begära tillbaka körkortet, för då kan vi ju chansa och se hur lång tid det tar.

TACK för ditt inlägg! Var väldigt deppig där en stund.

Jag skulle bli förvånad om D.C. hade krav på IDP, så mycket turism och internationella människor som är där.

Sen hyrbilsföretagen så säger t ex Budget såhär (min fetning):
Non-U.S. and non-Canadian residents are required to present a valid driver’s license and a passport from their home country. If the information on your driver’s license is not written in the Roman alphabet, you must also present an International Driving Permit. If you have indicated on your reservation that you are a non-U.S. resident, you must also present proof of your return trip back to your resident country or your confirmed reservation rate will change. If renting outside of the U.S. or Canada, see driver's license rules for renting in other countries.


Sist jag hyrde bil så fick jag göra det på mitt svenska körkort och pass (blev billigare då på grund av den fin deal de hade) och ville inte se mitt kaliforniska körkort eller mitt amerikanska pass. Deras ända regel där var att om man betalade med ett betalkort och inte kreditkort behövde man visa två olika typer av foto-id (vilket löste sig självt pga både körkort och pass). Det var i Illinois.

Jag kan inte tänka mig att ni behöver ens tänka att ni chansar om ni åker utan. Kolla upp reglerna där ni tänkt hyra bilen- och som du säger i värsta hand får ni ta er till Florida först, vilket inte är så svårt.
 
Tack @lizan ! Verkligen! Jag hade tänkt hyra bil genom Hertz och de säger bara att det är recommended att ha ett IDP. Jag ska kolla upp stat för stat men vad jag sett hittills så är det rekommenderat i North Carolina men inte krav, och i Florida står det uttryckligen att det inte behövs. Så jag tänker att vi får väl i "värsta fall" starta i DC och så kör jag i de stater där han inte får köra helt enkelt, det går ju det med :).

Men vi skickar nog in ansökan om svenskt körkort oavsett för har vi tur går det ju snabbt och då kan han också skaffa ett IDP. Men det är otroligt skönt att höra att det med största sannolikhet inte kommer att vara nåt bekymmer ens med det spanska körkortet.

Återigen: Tack!! :) :)
 
@lizan Googlade nu och i Florida står det uttryckligen att man inte behöver internationellt körkort. Så i värsta fall får han bara kör där! Ska kolla upp med Transportstyrelsen att man kan begära tillbaka körkortet, för då kan vi ju chansa och se hur lång tid det tar.

TACK för ditt inlägg! Var väldigt deppig där en stund.
Jag har aldrig haft internationellt körkort i USA! När vi bodde längre tid i Californien hade jag amerikanskt körkort, men i Florida har jag alltid (senast får nåt år sen) hyrt bil och kört på mitt svenska körkort. Jag tror hyrbilfirmorna skulle mista en massa kunder och orsaka en massa trassel om de krävde internationellt.
 
@Lena Furberg Jätteskönt att höra, tack! Jag har varit himla ledsen på morgonen över det här men det börjar kännas bättre nu. Jag ska kolla upp varje stat för sig men det är oerhört skönt att veta Florida inte är nåt bekymmer, eftersom vi planerar att vara där i minst en vecka.

Tack för ditt inlägg :heart.
 
Bodde i LA för över 20 år sedan, så har väl egentligen inte så mycket att komma med.
Tycker väl inte att det är värt ett besök om man inte är intresserad av Hollywood, Disneyland och universal studios. Långa avstånd mellan allt och en massa tid på frewayen känns inte så kul. :cautious:
Detta säger jag trots att jag själv bott där. :o Körde med mitt svenska körkort där ett tag innan jag tog det i californien, så det var inga problem.

San fransisco är i sådana fall mer intressant om man ska hålla sig på västsidan. Har hört att highway mellan LA och San fransisco ska vara fin, men har inte åkt där själv. Har varit i San fransisco och det var sevärt.
Santa Barbara ska också vara fint.
Var i San Diego och det var också fint. Var på waterworld (tror jag det heter) och såg delfiner och späckhuggare.

Var också i Las vegas och det kan man definitivt stå över. Hemskt! :wtf:

Har varit i Florida, fort lauderdale och det är ok. Typiskt turistigt, men helt ok. God, internationell mat. Mycket västindiskt. Man kan åka över till Bahamas därifrån om man vill.

Har en svåger som bor i New york nu. Skulle inte vilja missa det utifrån vad jag hört från andra. Har dock själv aldrig varit där.

Skulle undvika att bila helt från öst till väst. De flesta amerikaner flyger själva. Otroligt långa avstånd och trist. Däremot kan jag tänka mig att det är fint att bila på östsidan där städerna ligger tätt. Men som sagt, det är inget jag själv gjort så egentligen vet jag inte.

Fin present! Skulle själv bli överlycklig om jag fick en sådan fin resa och så fint som du presenterat den.
Din man är lyckligt lottad som har dig. :love:
 
@Vallmo Vår rutt är väldigt bestämd redan men tack för alla tips :). Jag känner jättemånga som gillar både västkusten (min man till exempel) och Vegas så det beror väldigt mycket på personlig smak vad som bör undvikas ;).

Jag har läst på jättemycket om östkusten så jag känner mig trygg i att det är en resa som kommer passa oss :).
 
Har egentligen inget nytt att komma med men vill bara stämma in i kören som kört och hyrt bil i USA otaliga gånger och i olika stater och aldrig haft internationellt körkort. Har även vänner från andra europeiska länder (dock inte Spanien) som också kört på sina europeiska körkort utan krångel. Jag hade inte alls oroat mig över just den biten om jag var ni! :)
 
Har egentligen inget nytt att komma med men vill bara stämma in i kören som kört och hyrt bil i USA otaliga gånger och i olika stater och aldrig haft internationellt körkort. Har även vänner från andra europeiska länder (dock inte Spanien) som också kört på sina europeiska körkort utan krångel. Jag hade inte alls oroat mig över just den biten om jag var ni! :)
Jätteskönt att höra verkligen! 😊😊😊
 
Som alla andra sager sa behovs inte internationellt korkort alls.
Jag har blivit stoppad for fortkorning :o i South Carolina (eller mojligen norra Georgia) och i North Carolina innan jag blev "dual" medborgare och jag hade mitt Svenska Pass och korkort med mig da jag precis kom hem fran en tripp till Sverige bada gangerna. Mitt Amerikanska korkort lag hemma i South Carolina pa bordet :nailbiting: Oops.
Sa jag halade fram det och vid bada tillfallena innebar det att jag slapp alla boter ... da det inte gar att botfalla nagon som inte har Amerikanskt korkort :angel: enligt poliserna pa plats. Jag bad om ursakt, lovade att battra mig och folja staten's lagar och korde vidare ... OCH kor mycket rimligare innom hastighets begransningar da jag numera tittar mer aktivt efter skyltar som talar om vad hastigheten ar.

Och appropa hastighets skyltar sa ar det 55 miles/hrs om det inte sags nagot annat. Sa om det kommer en skylt med texten att hastighet's begransningen upphor (nagot jag hort forvirrade fragor om fran slakt och vanner som kommit pa besok) sa innebar det att det ar 55. :p
 
Behövs inte i Florida för hyrbil. Är dock att rekommendera om man tänker sig köpa egen bil och framföra den.
(med galna försäkringspremier som följd)
 
@niphredil Alltså SÅ fin present :love::love::heartbump: Självklart är resan i sig UNDERBAR, men alltså, utförandet :heartheart

Nu fattar jag inte alls om ni ska till Vegas eller inte, men skriv till mig på FB om ni ska det så ska du få tips! :)

Mvh,

Mycket avundsjuk för vill också sitta och klura på såna där presentlösningar
 
@Vallmo Vår rutt är väldigt bestämd redan men tack för alla tips :). Jag känner jättemånga som gillar både västkusten (min man till exempel) och Vegas så det beror väldigt mycket på personlig smak vad som bör undvikas ;).

Jag har läst på jättemycket om östkusten så jag känner mig trygg i att det är en resa som kommer passa oss :).
Jo, jag gillar västkusten också. ;) Det är väldigt laid back och friendly. Klimatet är underbart och det var fantastiskt att ha tillgång till alla stränderna. Venice beach är ett måste och Malibu beach är också jättefint. Finns massa bra surfingstränder om man gillar det också.
Hur har ni lagt upp rutten då? Skulle vara intressant att höra. Tre veckor är ganska kort tid ändå för ett så stort land, så jag förstår att det ni planerat är riktigt noga genomtänkt.
 
@niphredil Alltså SÅ fin present :love::love::heartbump: Självklart är resan i sig UNDERBAR, men alltså, utförandet :heartheart

Nu fattar jag inte alls om ni ska till Vegas eller inte, men skriv till mig på FB om ni ska det så ska du få tips! :)

Mvh,

Mycket avundsjuk för vill också sitta och klura på såna där presentlösningar
Haha gulle, tack! :heart Vi ska inte till Vegas den här gången men jag vill absolut dit nån gång så då vill jag gärna pick your brain ;).

Ps. Om du är i Estocolmo: drinks snart!
Hur har ni lagt upp rutten då? Skulle vara intressant att höra. Tre veckor är ganska kort tid ändå för ett så stort land, så jag förstår att det ni planerat är riktigt noga genomtänkt.
Ja, USA är ett enormt land verkligen! Tanken har aldrig varit att vi ska se "så mycket som möjligt" av det på dessa två-tre veckor utan precis som jag skrivit i trådstarten så är det alltså östkusten endast det rör sig om. Vi ska starta i D.C. och köra ner till Florida :).
 
Jo, jag gillar västkusten också. ;) Det är väldigt laid back och friendly. Klimatet är underbart och det var fantastiskt att ha tillgång till alla stränderna. Venice beach är ett måste och Malibu beach är också jättefint. Finns massa bra surfingstränder om man gillar det också.
Hur har ni lagt upp rutten då? Skulle vara intressant att höra. Tre veckor är ganska kort tid ändå för ett så stort land, så jag förstår att det ni planerat är riktigt noga genomtänkt.

Fast ... hela vastkusten ar runt 2000 Svenska mil ... och det ar ungefar 3 Svenska mil mellan Venice beach och Malibu beach. :cautious: Det finns oerhort mycket mer an SoCal pa vastkusten. Sjalv brukar jag tillbringa ett par manader per ar i Napa/San Francisco omradet och bor i Oregon. ;)
 
Haha gulle, tack! :heart Vi ska inte till Vegas den här gången men jag vill absolut dit nån gång så då vill jag gärna pick your brain ;).

Ps. Om du är i Estocolmo: drinks snart!

Ja, USA är ett enormt land verkligen! Tanken har aldrig varit att vi ska se "så mycket som möjligt" av det på dessa två-tre veckor utan precis som jag skrivit i trådstarten så är det alltså östkusten endast det rör sig om. Vi ska starta i D.C. och köra ner till Florida :).
Det låter helt fantastiskt. :) Det blir en underbar resa. En sån fin present. :love:
 
@niphredil fantastisk present! Men jag blev nyfiken, var det alltså en app som du gjorde kartan i? iphone misstänker jag? Men om jag har fel och det är en app som fungerar till android så vill jag gärna veta vad den heter! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp