USA-kunniga: Titta hit!

R

Raderad medlem 6459

Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller min man jämnt och jag skulle vilja ge honom en resa i present. Jag har velat fram och tillbaka mellan olika resmål men har nu landat i att jag vill ge honom en resa till USA med fokus på rymden eftersom det är hans stora intresse. Han älskar dessutom road trips.

Min tanke är att vi flyger till Washington DC för att besöka (bla) Smithsonian Space Museum där och sedan åker vi i en hyrbil ner till Florida för att besöka Kennedy Space Center. Det enda vi missar då som jag vet att han också skulle vilja se är Space Center Houston men det tror jag blir klurigt att få med på den här resan.
Jag kommer inte att behöva ha något bokat och klart, jag måste inte ha planerat allt innan hans födelsedag. Det är mer att jag vill se om det här är görligt utifrån rent praktiskt men även ekonomiskt för min del :).

Nu till mina frågor (och snälla inga spydiga dumförklaringar!):

  • Är vägen där i mellan snortråkig och inte nåt att satsa på? Finns det nåt att se där i mellan?
  • Vad mer kan vi se och göra i Florida?
  • Hur är vägarna?
  • Är det jättedyrt att hyra bil? Vad kan jag tänka mig att säg 10 dagar - två veckor eller så kan kosta mig?
  • Är (enklare) hotell dyra?
  • Jag vill gå på Disney World i Orlando i såna fall. Är det värt det?
  • När på året är smartast att åka? Han fyller i höst men vi ska inte åka på en gång utan i sådana fall antingen nästa år eller året efter, beroende på vad som passar oss bäst.
OM han hellre skulle vilja köra från Washington DC till Houston:
  • Är det alldeles för vansinnigt långt för att man ska kunna göra det i lugn och ro på två veckor?
  • Hur är vägarna? Finns det intressanta saker att se på vägen?
Snälla USA-kännare kom in och ge mig lite info! Jag googlar mig grön och vissa saker har jag lyckats klura ut men det är så mycket lättare att höra direkt från nån med koll :).
 
Jag kan inte svara på allt, men det är relativt billigt att hyra bil i USA. Vi betalade senast ca 5000 kr för två veckor, Mellanklassbil, jeep. Hyr inte för liten bil, prisskillnaden är liten.
Hotell kostar enormt olika beroende på var man är, men hyfsat hotell eller motel typ Best Western bör ni kunna få för mellan 70 och 100 dollar natten.
Vi tar ofta småvägar när vi inte har bråttom. Det finns många roliga marknader och småbutiker att se. De stora vägarna har i regel bra standard, i varje fall i de stater där jag har varit.
 
@Samba Tack för ditt svar och för informationen! Hyrbil lät ju klart överkomligt :).
 
Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller min man jämnt och jag skulle vilja ge honom en resa i present. Jag har velat fram och tillbaka mellan olika resmål men har nu landat i att jag vill ge honom en resa till USA med fokus på rymden eftersom det är hans stora intresse. Han älskar dessutom road trips.

Min tanke är att vi flyger till Washington DC för att besöka (bla) Smithsonian Space Museum där och sedan åker vi i en hyrbil ner till Florida för att besöka Kennedy Space Center. Det enda vi missar då som jag vet att han också skulle vilja se är Space Center Houston men det tror jag blir klurigt att få med på den här resan.
Jag kommer inte att behöva ha något bokat och klart, jag måste inte ha planerat allt innan hans födelsedag. Det är mer att jag vill se om det här är görligt utifrån rent praktiskt men även ekonomiskt för min del :).

Nu till mina frågor (och snälla inga spydiga dumförklaringar!):

  • Är vägen där i mellan snortråkig och inte nåt att satsa på? Finns det nåt att se där i mellan?
  • Vad mer kan vi se och göra i Florida?
  • Hur är vägarna?
  • Är det jättedyrt att hyra bil? Vad kan jag tänka mig att säg 10 dagar - två veckor eller så kan kosta mig?
  • Är (enklare) hotell dyra?
  • Jag vill gå på Disney World i Orlando i såna fall. Är det värt det?
  • När på året är smartast att åka? Han fyller i höst men vi ska inte åka på en gång utan i sådana fall antingen nästa år eller året efter, beroende på vad som passar oss bäst.
OM han hellre skulle vilja köra från Washington DC till Houston:
  • Är det alldeles för vansinnigt långt för att man ska kunna göra det i lugn och ro på två veckor?
  • Hur är vägarna? Finns det intressanta saker att se på vägen?
Snälla USA-kännare kom in och ge mig lite info! Jag googlar mig grön och vissa saker har jag lyckats klura ut men det är så mycket lättare att höra direkt från nån med koll :).

Det ska sägas att jag var 12 när jag besökte Florida, och jag har därmed inga vettiga svar gällande kostnader och hur vägarna är. Men när jag för en gång skull skulle kunna svara i en resetråd så tar jag tillfället! Vi var där i slutet av oktober, vilket var hyfsat okej vädermässigt. Däremot så hade det varit en orkan bara veckorna innan, och jag inbillar mig att det är ett återkommande fenomen den tiden av året (?). Var på både Kennedy Space Center och Disney World. Det första tyckte jag, något förvånat, var väldigt intressant. Det kanske bidrog att de samma vecka skulle skjuta upp John Glenn och några andra i Discovery, mina släktingar som jag åkte med vågade inte låta oss vara där och titta på uppskjutningen, men det var ganska coolt när trafiken stannade för att se på skeppet när det var synligt. Disney World hade jag nog uppskattat mer i vuxen ålder, eller när jag var yngre än 12.
 
Att hyra bil var inte så dyrt. Största utgiften är boendet där man kan spara en del på att bo på billigare motel. Vi bodde ganska billigt runt 50-60 dollar natten. Men vi tänkte att det kvitta då vi ändå bara sover där.
Vi utgick från Washington DC där vi stannade 2 nätter och Smithsonian Space Museum rekommenderas verkligen :). Vi tog oss sen till Shenandoah National Park stannade där 2 nätter för att utforska grottor och nationalparken. Sen vidare till Virgina Beach för 2 nätter där och sen 2 nätter i New York. Allt som allt var vi borta 8 dagar och hade hyrbil alla dagarna.

Vi funderade på att åka till Florida men det kändes för kort tid på 8 dagar. Upplägget vi hade kändes bra då vi hade långa resdagar med bil och sen hade vi 1 heldag utan så mkt bilresande och mer utforskande av platserna.
I mina ögon låter Houston lite långt men Orlando låter ju överkomligt på 2 veckor. Då hinner ni ju stanna lite efter vägen Osv :).
 
@EmmaBovary Tack för ditt svar! Vad coolt att få se en launch!

@Hero Tack till dig med! Ja, jag tyckte att Washington DC till Orlando känns rimligast. Jag är dock så sugen på Texas så det känns lite surt :p men vi får väl göra fler resor helt enkelt :). Smithsonian är jag övertygad om att han kommer att uppskatta, rymdnörd som han är :). Vilken tid på året åkte du? Hur var det vädermässigt?
 
Någon som är bra att tänka på är väl att ha mkt kontanter. Många ställen som inte tar kort, plus alla vägtullar som är lite överallt framförallt vid städerna, finns ju såna automater man kan ta ut kontanter men dom tog en ganska fin avgift.
 
Någon som är bra att tänka på är väl att ha mkt kontanter. Många ställen som inte tar kort, plus alla vägtullar som är lite överallt framförallt vid städerna, finns ju såna automater man kan ta ut kontanter men dom tog en ganska fin avgift.
Min man har varit i USA tidigare så han har nog rätt bra koll på sånt, men tack ändå för infon :).
 
@EmmaBovary Tack för ditt svar! Vad coolt att få se en launch!

@Hero Tack till dig med! Ja, jag tyckte att Washington DC till Orlando känns rimligast. Jag är dock så sugen på Texas så det känns lite surt :p men vi får väl göra fler resor helt enkelt :). Smithsonian är jag övertygad om att han kommer att uppskatta, rymdnörd som han är :). Vilken tid på året åkte du? Hur var det vädermässigt?

Mitten på november och det var väl runt 15 grader i Washington och Virginia Beach. I New York slog dock vädret om och det var kring 0:an och blåsigt.
 
Så min tanke är att han på själva födelsedagen får:

En bok:

road-trip-usas-basta-bilresor-fran-alaska-till-louisiana.jpg


Hemmagjorda boarding pass som säger vart vi ska, typ:

original_you-re-jetting-off-scratch-off-boarding-pass-900x675.jpg


Och sen liknande hemmagjorda biljetter för museerna som jag tänkt att vi kan gå på.

Haha finns fan inget roligare än att planera födelsedagspresenter åt andra :D :heart.
 
Jag har ju bott i Florida och är lite Disney-älskare om jag ska vara uppriktig. Jag har besökt Disneyworld 10 + gånger och älskar det - men de senaste besöken struntade vi i Disney och valde Universal Studios istället. Det består av 2 parker sida vid sida men man behöver nog 2 dagar för att hinna med allt. (Detsamma gä'ller Disney, som ju består av flera avdelningar.) Är det mycket folk är köerna timslånga till de bästa åken. Man kan köpa fast pass men det kostar. Och åka måste man ju..... Jag älskar Harry Potter-delarna (en i varje park) och the Hulk är nog min favorit-bergochdalbana, men sitt i mitten!
Jag skulle dessutom ge rådet att köpa park-biljetterna hemifrån så slipper ni köa nån timma extra vid ingången. Tror det blir billigare också. De är inte datum-bundna.
Key West är mysigt!
 
En av mina kollegor (Harry Potter-fan) gjorde Universal studios som sin 50-årsresa. Hon älskade det (och hennes vuxna barn också)
Låter som att vi får ta en tur dit! Har dock för mig att han varit på Universal studios, fast i LA (?) @Lena Furberg men det kanske är värt att åka ändå, fastän han varit på en? (Eller ja, oavsett kommer han ju vara med att planera så han får bestämma själv :)).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp