USA valet đŸ‡ș🇾

SjÀlvklart vill jag att...

  • Joe Biden tar hem detta!

    Röster: 167 88,4%
  • Att Donald Trump vinner!

    Röster: 7 3,7%
  • Skitsamma bĂ„da Ă€r av samma skrot och korn

    Röster: 15 7,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    189
Ser man till den större bilden Àr det en nedmontering av demokratin som pÄgÄr, jag tycker den utveckling som varit under de senaste Ären Àr djupt oroande för vÀst.

HĂ„ller med. Den starka konservativa högervind som svept över stora delar av vĂ€rlden Ă€r djupt oroande, en nedmontering av demokratier i hela vĂ€rlden. NĂ€rmast ser vi Polen, Ungern. Ännu vĂ€rre i Brasilien. Det Ă€r ganska illa, men jag hĂ„ller nog trots allt USA Ă€n sĂ„ lĂ€nge som en ganska stark demokrati, dĂ€r institutionerna stĂ„r starkare Ă€n de som utmanar dem.
 
Man kan ju ocksĂ„ argumentera för att en stads vars invĂ„nare stĂ„r med vapen utanför vallokalen Ă€r en ganska ”destroyed city” det med :meh:

Jo, fast med mÄnga amerikaners mÄtt Àr det ett bevis pÄ frihet och sann demokrati. NÄgon hörde jag argumentera för att det var enda sÀttet att upprÀtthÄlla demokratin, att varje medborgare hade tillgÄng till sÄ kraftfulla vapen att staten aldrig vÄgade ta beslut som inkrÀktade pÄ nÄgon mÀnniskas frihet.

(Vilket leder till den absurt svaga stat som USA i vissa avseenden har, men som ocksÄ önskas av mÄnga.)
 
PÄ grund av sprayfÀrg? Och ofta pÄ plakat. Jag hÄller inte med om begreppet.
PÄ vÀggar. Som nÄgon Àger.
Vet inte hur oskyldigt jag tycker detta Àr.
Screenshot_20201111-195913.jpg
 
Vandalisering som sagt, men knappast vare sig vÄld eller pÄ nÄgot vis jÀmfört med en stad som Àr 'destroyed', vad det nu innebÀr. Jag ser nÄgonting i stil med Mad Max framför mig nÀr jag hör uttrycket.
Du sÄg det jag la in ocksÄ? Om krossade fönster och plundrade affÀrer?
 
Du sÄg det jag la in ocksÄ? Om krossade fönster och plundrade affÀrer?

Nej, det fanns inte dÀr nÀr jag svarade. Absolut grÀsligt med opportunister som begÄr brott under demonstrationerna.
Vandalisering Àr givetvis ocksÄ ett brott och inte okej, men knappast att jÀmföra med plundring, vapenbruk och vÄld.
 
Senast Àndrad:
Har lÀst det dÀr om republikaner och oförstörda stÀder tidigare, och nÄgon pÄpekade att det Àr en viss skillnad nÀr det ena gÀller svarta medborgare som dödas/mördas av poliser pga rasism och det andra en demokratisk röstning.
 

Liknande trÄdar

Tjatter FörtjÀnar inte Vasaloppet en egen trÄd? SÄg i VGV att vi Àr ett gÀng som kollar. Vilka hejar ni pÄ? Damerna hejar jag pÄ Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 599
SamhÀlle SVT har skrivit om hur Ryssland redan nu börjar sin pÄverkanskampanj. Hur tÀnker ni att vi bÀst stÄr emot denna typ av yttre pÄverkan pÄ...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: Jeffery
·
Fritid PĂ„ lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! đŸ„Œ Det kommer sĂ€ndas pĂ„ SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Rosett
·
Fritid Har inte sett nÄgon diskussion om VM som pÄgÄr just nu. Jag Àcklas av hur Qatar köpte VM och hur korrupt FIFA Àr. Gianni Infantino var...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 424
Senast: MJLee
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Lös i magen

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp